Kaikenlaista jutustelua 13

Keskustele palstaa koskevista asioista
Rutger
Site Admin

Re: Kaikenlaista jutustelua 13

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Kun teit googlehaun, käytit tekoälyä ja vedit terminaattorien huomion skynetistä tälle keskustelupalstalle..
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rutger kirjoitti: Tänään, 02:14 "Foorumin ylläpito vei foorumin AI-hin"
Täh?
Ylläpito reagoi linjauksella havaittuun AI:n käyttöön.

Jos vuonna -21 on AI:n käyttö kielletty, minä en tiedä siitä mitään, eivätkä toiset Ylläpitäjät tämmöisestä totaalikiellosta minulle maininneet mitään kun eilen asiasta puhuimme.

Mitä tulee tekoälysisällön vaikutukseen sivujen tarkkailuun, mahdolliseen sensuuriin tai estämiseen, niin voin kertoa, että vaikka sivustolla ei oltaisi kuultukaan tekoälystä, sivusto on jo indeksoitu, analysoitu ja kategorioitu omaan lokeroonsa tekoälyn aamunkoitossa, paljon ennenkuin tekoäly vapautui kuluttajille.
Kyllä siis vuoden sisällä asiasta oli päätös, ettei tekoäly-tuotoksia käytettäisi...!?!
Muistaako Sanna, Eero tai Ao...?
Uskon Jeesukseen

Rutger kirjoitti: Tänään, 02:17 Kun teit googlehaun, käytit tekoälyä ja vedit terminaattorien huomion skynetistä tälle keskustelupalstalle..
images.jpeg
Rutger
Site Admin

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 02:24
Rutger kirjoitti: Tänään, 02:17 Kun teit googlehaun, käytit tekoälyä ja vedit terminaattorien huomion skynetistä tälle keskustelupalstalle..
images.jpeg
Se on menoa nyt..
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

AI-SISÄLTÖÄ.
Kun nyt nähtävästi olet täällä netissä, niin suurella todennäköisyydellä käytit tekoälyä.
Sitä ei voi mitenkään välttää.
En usko olevan yhtään hakukonetta tai operaattoria joka ei käyttäisi tekoälysovelluksia. Tämmöinen toimija olisi pudonnut jo kelkasta.
Tälle emme mitään voi. Tällä sivustolla voimme kuitenkin itse reagoida muutokseen merkkaamalla tieten tänne tuotu AI-sisältö.

Kun tuot palstalle kuvan netistä tai vaikka omasta kamerastasi, niin sitäkin kuvaa on jo AI tutkinut ja "fiksannut".
Kohta emme pysty erottamaan aitoa ja AI-kuvaa ja se "aitokin" kuva on AI-silattu.

Tällä hetkellä pystyy käyttäjä promptaamaan tekoälyn tarkistamaan tekstin tai kuvan, onko siinä käytetty tekoälyä.
Tämähän on selkeä pukki kaalimaan vartijana tilanne.

Se nyt vaan on täällä ja jokainen tämänkin sivuston käyttäjä käyttää tekoälyä arjessaan tietämättään tai tietäen.

AI vastasi: Kyllä, Google-haku hyödyntää laajasti tekoälyä. Tekoäly on integroitu hakukoneeseen, mikä vaikuttaa siihen, miten haut ymmärretään ja tulokset esitetään. Google-haku on powered by the Gemini family of models.
Uskon Jeesukseen

Noin vuosi sitten AI-jutuista keskusteltiin ja suht lopuksi esim. kirjoitti Rutger näin:

Samoilla linjoilla, ei AI tuotoksia ollenkaan, mutta sillä poikkeuksella, että aiheesta jossakin ketjussa keskustellaan esim. sen mahdollisista uhkista jne. ja halutaan demota vaikka kuvin tjsp.

viewtopic.php?f=1&t=3263&p=60699&hilit=tuotoksia#p60699
Sivu, jolla keskustelu alkoi....

Eli ei varsinaista kieltoa...
Ehkä jossain vaiheessa meidät korvataan joka foorumilla saman nimisillä boteilla niin pääsemme takaisin paperiraamatun äärelle... ;)
Rutger
Site Admin

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 03:13 Noin vuosi sitten AI-jutuista keskusteltiin ja suht lopuksi esim. kirjoitti Rutger näin:

Samoilla linjoilla, ei AI tuotoksia ollenkaan, mutta sillä poikkeuksella, että aiheesta jossakin ketjussa keskustellaan esim. sen mahdollisista uhkista jne. ja halutaan demota vaikka kuvin tjsp.

viewtopic.php?f=1&t=3263&p=60699&hilit=tuotoksia#p60699
Sivu, jolla keskustelu alkoi....

Eli ei varsinaista kieltoa...
Ehkä jossain vaiheessa meidät korvataan joka foorumilla saman nimisillä boteilla niin pääsemme takaisin paperiraamatun äärelle... ;)
Muistan toki tuon, muttei silloin asetettu kieltoa.
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutgerin puolustukseksi, en ainakaan itse muista, että kieltoa olisi tehty. Oli kielto sitten ollut tai vahva kehotus siitä, että sitä ei käytettäisi - niin sitä ei eni keis oo noudatettu.

Siitähän ei voi syyttää, jos ei tiedä että jokin kuva tai teksti on tehty ai:n avulla (toki suurimmasta osasta kuvista näkee), mutta josko nyt tervettä harkintaa sen käyttöön ja tuomiseen palstalle ja mikäli siihen pakottava tarve tuomiseen löytyy, niin merkintä pitää olla jo viestin alussa, jotta se on mahdollista skipata, kuten Rutger jo infos.

Google hakua yms ei tietenkään voi seuloa, mutta mun mielestä kyse siis suoraan ai:n kautta tuotetuista teksteistä ja kuvista. Sarjassa eihän me meedioiltakaan kysytä mitä ne ajattelee Jeesuksesta tai ne piirtäisi sen.

Raamattu kehottaa toimimaan joukon "heikoimman" mukaan, joten kunnioitetaan niitä. Ja heikoin ei ollut loukkaus, lukeudun mielellään itsekin niihin tämän osalta.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Uskon Jeesukseen

Sanna kirjoitti: Tänään, 06:15 Rutgerin puolustukseksi, en ainakaan itse muista, että kieltoa olisi tehty. Oli kielto sitten ollut tai vahva kehotus siitä, että sitä ei käytettäisi - niin sitä ei eni keis oo noudatettu.

Siitähän ei voi syyttää, jos ei tiedä että jokin kuva tai teksti on tehty ai:n avulla (toki suurimmasta osasta kuvista näkee), mutta josko nyt tervettä harkintaa sen käyttöön ja tuomiseen palstalle ja mikäli siihen pakottava tarve tuomiseen löytyy, niin merkintä pitää olla jo viestin alussa, jotta se on mahdollista skipata, kuten Rutger jo infos.

Google hakua yms ei tietenkään voi seuloa, mutta mun mielestä kyse siis suoraan ai:n kautta tuotetuista teksteistä ja kuvista. Sarjassa eihän me meedioiltakaan kysytä mitä ne ajattelee Jeesuksesta tai ne piirtäisi sen.

Raamattu kehottaa toimimaan joukon "heikoimman" mukaan, joten kunnioitetaan niitä. Ja heikoin ei ollut loukkaus, lukeudun mielellään itsekin niihin tämän osalta.
Niin, eihän noissa kirjoituksissa ollut mitään syytöstä Rutgeria kohtaan; toin vain esiin aiemmin käydyn keskustelun tekoälystä - tuon Rutgerin silloin kirjoittaman toteamuksen toin esiin siksi että se oli ikäänkuin päätöskaneetti ko. keskustelulle ja myös siksi, että juurikin hän toi nyt esiin ylläpidon tämänhetkisen näkemyksen Ai-tuotosten käytön suhteen. Eli hieman kävin ikäänkuins chättiä hänen kanssaan niin että jokin hänen aiemmin lausumansa asia tuli esiin - mielestäni ei olisi ollut oikein tuoda muitten taannoin aiheesta keskustelleitten lausumia esiin koska he eivät olleet paikalla.

Entä jos tehtäisiin niin että vältettäisiin viimeiseen asti Ai-kuvien ja -tekstien tuontia palstalle; mikäli on voimakasta tarvetta tuoda esiin vaikka Ruuneperin kuva, eikä tiedä että onko kuva valokuva vai Ai-tuotos, niin silloinhan kuvan esilletuonti lienevi Ok... :roll:

Entäpä jos ylläpito tekisi kyselyn aiheesta tyyliin

A. AI Jes
B. AI Nou

Silloin varmistuisi Gallupinomaisesti kaikkien jäsenten näköala aiheeseen. Gallupinhan eräs idea perustuu otanta-ideaan. Ei kysytä 5,5 milj. suomalaiselta jotakin asiaa vaan kysytään muutamilta tuhansilta asiaa ja otannan lainalaisuuden tms. mukaisesti saadaan (...jos tähän on edes uskominen...) selville koko kansan mielioide... :?

Entä palstan miljoonaa seuraajaa tai lukijaa - kuinka varmistetaan että edes satatuhatta seuraajaa haluaa nähdä foorumilla Ai-tuotoksia... :D
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 08:28
Niin, eihän noissa kirjoituksissa ollut mitään syytöstä Rutgeria kohtaan; toin vain esiin aiemmin käydyn keskustelun tekoälystä - tuon Rutgerin silloin kirjoittaman toteamuksen toin esiin siksi että se oli ikäänkuin päätöskaneetti ko. keskustelulle ja myös siksi, että juurikin hän toi nyt esiin ylläpidon tämänhetkisen näkemyksen Ai-tuotosten käytön suhteen.

Joo en tarkoittanutkaan niin. Oli viittaus siihen keskusteluun, että ylläpidossa oli puhuttu asiasta.

Mulle käy kyllä äänestyskin asiasta jos ai sisältöä enemmistö palstalle haluaa. Joka tapauksessa ylläpidon linjaus asiaan oli että se, että se on merkittävä, koska kaikki eivät halua eivätkä koe sitä oikeaksi.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Tuija

Viesti Kirjoittaja Tuija »

" Minulla tuli mieleen se vanha profetia siitä hormuzin salmesta kun se menee kiinni niin ylös tempaus on lähellä. Tiedätkö sinä tuon profetian? Mistähän sen löytää."

Erään siskon kysymys. Muistaako joku? JARMO? Onko ollut Pelastussanomassa?
Uskon Jeesukseen

Sanna kirjoitti: Tänään, 08:50
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 08:28
Niin, eihän noissa kirjoituksissa ollut mitään syytöstä Rutgeria kohtaan; toin vain esiin aiemmin käydyn keskustelun tekoälystä - tuon Rutgerin silloin kirjoittaman toteamuksen toin esiin siksi että se oli ikäänkuin päätöskaneetti ko. keskustelulle ja myös siksi, että juurikin hän toi nyt esiin ylläpidon tämänhetkisen näkemyksen Ai-tuotosten käytön suhteen.
Joo en tarkoittanutkaan niin. Oli viittaus siihen keskusteluun, että ylläpidossa oli puhuttu asiasta.

Mulle käy kyllä äänestyskin asiasta jos ai sisältöä enemmistö palstalle haluaa. Joka tapauksessa ylläpidon linjaus asiaan oli että se, että se on merkittävä, koska kaikki eivät halua eivätkä koe sitä oikeaksi.
Jep... ja kun foorumille kirjoittelee tällä hetkellä kymmenkunta immeistä niin voisihan olla jopa hyvä lähtökohta välttää koko porukalla Ai:ta... elikkä näin pienellä porukalla asia onnistunee....

...ja esim. Googlen AI Overview-tiivistelmäthän perustuvat supernopeaan nettihakuun ja esimerkiksi haku "Matti M. Mattilan matti kukkarossa" voi tuoda esiin jonkun muun kuin varsinaisesti haetun Matti Mattilan...

Overview jopa ehdottaa että mahdollisesti kyseessä on Matti Matias Mattila tai Matti Matteus Mattila... lisäksi Overview saattaa kertoa, että ei ole tiedossa ketään Matti-nimistä henkilöä joka on tai olisi ollut kukkarossa eli tekoäly ei välttämättä tajua mikä netissä on faktaa ja mikä esim. sanonta tai kuvakieltä...

Elikkä kaikki (..jos yksikään...) Ai:n tekemät kirjoitukset eivät ole aina totuudellisia ja se yhdistelee asioita, jotka eivät edes kuulu yhteen tai pohtii jitain aihetta niin aivan kuin se voisi olla totta, mutta siitä ei juuri sillä hetkellä löydy linkkiä...

Alla asiasta leikkimielinen haku - Tekoäly ei bonjaa että kaurapuuroa ei tietenkään käytetä lattianvalussa vaan luo asetelman mukaan sitä ei nykyään enää käytetä tai että kysymys on pelkkä vitsi yms.

Google-kysymys: lattian valun pohjustukseen käytettiin kaurapuuroa

Haussa ei löytynyt luotettavia rakennusteknisiä lähteitä tai rakennusohjeita, joissa kaurapuuroa käytettäisiin lattian valun pohjustukseen (primerointiin). Lattianvalun pohjustukseen käytetään yleensä tarkoitukseen kehitettyjä tartuntapohjusteita, kuten betonikontaktia tai akryylipohjaisia primereita.

Tässä on huomioitava seuraavat seikat:

Kaurapuuro liisterinä: Kaurapuurosta tulee keitettäessä ja hämmennettäessä venyvää liisteriä, mikä johtuu sen tärkkelysrakenteesta.

Vanhat menetelmät: Historiallisissa rakennustekniikoissa (esim. perinnekorjaus) on saatettu käyttää erilaisia orgaanisia liimoja, kuten tärkkelys- tai kaseiiniliimoja, mutta nykyaikaisessa betonivalussa orgaanisten aineiden käyttö on riski homehtumisen vuoksi.

Rakennevauriot: Betonin pintaan tiivistyvä kosteus ja orgaaninen materiaali voivat johtaa rakenteen vaurioitumiseen.

Jos olet kuullut tällaisesta, se voi viitata hyvin vanhaan perinnemenetelmään tai vitsiin/väärinkäsitykseen. Nykyaikaisessa rakentamisessa kaurapuuroa ei tule käyttää pohjustukseen.
....
Entä Ai-kuvat: Seuraavat viisi vuotta oidaan skannata 70-luvun Agfamaticilla otettuja kuvia foorumille ja jos ne loppuvat niin Ai-välttämiseksi siirrytään seuraaviin vuosikymmeniin...

Laiskuus sanoo:
"Ai et ku toi Ai on nopea ja kätevä...

Kärsivällisyys taasen sanoo:
" Ei, ei ku otan vintiltä wanhat valokuvat ja skannaan ne foorumille...

Tässä vastaus Ai-käyttöön:

1Kor. 4:6 ...."Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Elikkä pelkkä Raamattu on totta mutta Ai latelee puolitotuuksia... eli palstalla pärjätään pelkillä raamatunlauseulla... muu on "yli" sen... :D
Tuija

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Niinpä ... mietinkin voiko esim. tuota PÄIVÄN SANAA JATKAA? Mihin kuuluu? Näin tästä asiasta ja linkittämisestä koko yön unta, jossa olin tehnyt päätöksen, että niitä en voi enää jakaa, vaan hiljentyä. 🤔
Uskon Jeesukseen

Tuija kirjoitti: Tänään, 10:08 " Minulla tuli mieleen se vanha profetia siitä hormuzin salmesta kun se menee kiinni niin ylös tempaus on lähellä. Tiedätkö sinä tuon profetian? Mistähän sen löytää."

Erään siskon kysymys. Muistaako joku? JARMO? Onko ollut Pelastussanomassa?
Eikös Hormuz ole Elamin alueella, josta taasen Raamatussa on kirjoitettu...
Rutger
Site Admin

Ei ole. Hormuz on Persian alueella. Elamin alueen rannikko on pohjoisempi osa Persianlahtea.
Uskon Jeesukseen

Tuija kirjoitti: Tänään, 10:16 Niinpä ... mietinkin voiko esim. tuota PÄIVÄN SANAA JATKAA? Mihin kuuluu? Näin tästä asiasta ja linkittämisestä koko yön unta, jossa olin tehnyt päätöksen, että niitä en voi enää jakaa, vaan hiljentyä. 🤔
Vaikka siellä oleva Vähäsarjan teksti on ihmisen tuottamaa, niin unesi "pointti" voi olla se että tulisi pidättäytyä netti-hauilta... meillehän riittää paperisen Raamatun lukeminen ja sen tekstien linkittäminen vaikkapa Koivuniemen raamattuhakusanakirjan avulla - sen jakeisiin tekoäly ei pääse lisäämään mitään... ja tosiaan tuon Vähänsarjan teksti sinällänsä on Ok linkittää tänne ...

....eli jos lukee vain paperi-Raamattua ja paperikansikirjoja niin silloin samalla kukin vapautuu nettiriippuvuudesta ja myös kuulee Jumalan äänen paremmin....

Tämän vastauksen teksti ei ole koneälyn tuottama kirjoitus - tosin en voi asiaa mitenkään todistaa.... :D

Ps. jos päädytään siihen ettei palstalle tuoda mitään tekoälyn tuottamaa matskua, niin voidaan myös ymmärtää, että jos joku ei tiedä että onko jokin kuva tai teksti tekoälyn tuottamaa vai ei, niin silloin on parempi illa laittamatta ko. juttua palstalle...

Itse asiassa täällä foorumilla pärjättäisiin linkittämällä pelkkiä raamatunjakeita ja esim. sota-asiassa riittää että tietää että on nyt käynnissä sotia... silloinkin linkitysinfona riittää esim. seuraavat raamatunkohdat:

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... &kirjat=kr

Matteuksen evankeliumi:
24:6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.

Markuksen evankeliumi:
13:7 Ja kun te kuulette sotien melskettä ja sanomia sodista, älkää peljästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei ole vielä loppu.

Luukkaan evankeliumi:
21:9 Ja kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö. Sillä näitten täytyy ensin tapahtua, mutta loppu ei tule vielä heti."
21:28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 04 Maalis 2026, 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Tuija kirjoitti: Tänään, 10:16 Niinpä ... mietinkin voiko esim. tuota PÄIVÄN SANAA JATKAA? Mihin kuuluu? Näin tästä asiasta ja linkittämisestä koko yön unta, jossa olin tehnyt päätöksen, että niitä en voi enää jakaa, vaan hiljentyä. 🤔
Näin ihan käytännössä käsitin et samalla lailla voi jatkaa mut mainitsee vain että keneltä tai mistä tekstin on lainannut.
Rutger
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 00:03
Rutger kirjoitti: Eilen, 17:28 Tekoälyn käytöstä palstalla.

Tekoälyn käyttö on ilmestynyt myös tälle keskustelupalstalle ja se herättää myös huolia.

Tästä päivästä lähtien tulee tekoälykuvat ja tekstit merkitä tekoälyn tekemiksi.
Vaikka tekstistä vain osa olisi AI tuotantoa, kommentin alussa tulee tästä mainita, jotta he, jotka eivät halua AI sisältöä lukea, tietävät sitä välttää. Jos ihmisen tuottamassa tekstisisällössä on tekoälykuvia, riittää AI maininta kuvan yhteydessä.

Käytetään kommentin alussa merkintöinä joko TEKOÄLY SISÄLTÖÄ tai AI-SISÄLTÖÄ tai kuvien yhteydessä AI.

Tekoälytekstejä ja tekoälykuvia on jo sen verran palstalla, että aiempia kirjoituksia ja kuvia ei tarvitse muokata.

Toinen asia muistutuksena.

Kun siteerataan jonkun toisen tuottamaa tekstiä, niin asia tulee aina mainita viestissä, ja mielellään laitetaan myös linkki alkuperäiseen tekstiin, jos mahdollista.

Tässäkään tapauksessa jo palstalla olevia kirjoituksia ei tarvitse muokata.

-Ylläpito
Nosto.
Jos joku kokee tarpeelliseksi hyvin asiaa harkittuaan tuoda AI-sisältöä keskusteluun, tässä linjaus sitä koskien.
Nostan tätä muutaman kerran näkyvyyden takia.
Rutger
Site Admin

viewtopic.php?f=47&t=3796

Tekoälyn käytöstä kysely linkissä.
Siirretään myös keskustelu aiheesta sinne, kiitos.
Uskon Jeesukseen

Rutger kirjoitti: Tänään, 11:04 viewtopic.php?f=47&t=3796

Tekoälyn käytöstä kysely linkissä.
Siirretään myös keskustelu aiheesta sinne, kiitos.
Pitäisikös tuon edellisen viestin tekoäly-ohjeistus laittaa myös sinne ..?
Vastaa Viestiin