Julkaistu 3.10.2007

Putin antoi malliesimerkin ohjatusta demokratiasta

LK/REUTERS
Duuman vaalit ovat väline, jolla presidentti
Vladimir Putin ottaa joulukuun
2. päivän
vaaleissa voiton Yhtenäinen Venäjä
-puolueelle. Putin on puolue-
listan ykkös-
ehdokas ja ehdoton ääniharava. Valta säilyy
Putinilla vaikka
nimike muuttuu. Maalis-
kuussa valittava presidentti joutuu sopeu-
tumaan tähän vallan realiteettiin, kirjoittaa
Markku Salomaa. |

TS/tuntematon
Generalissimus Aleksander Suvorov (1730-1800) on yksi Putinin ihailema
vanhan Venäjän sotilas. Hän oli mestari strategisissa ja operatiivisissa
käytännöissä. |
Yli tuhatvuotinen Bysantti on jälleen herännyt horroksesta
Venäjän federaation presidentti Vladimir Putin ilmoitti lokakuun
ensimmäisenä päivänä, että hän siirtyy pääministeriksi. Duuman vaalit ovat vain
väline, jolla hän ottaa joulukuun 2. päivän vaaleissa voiton Yhtenäinen Venäjä
-puolueelle. Putin on puoluelistan ykkösehdokas ja ehdoton ääniharava. Valta
säilyy Putinilla vaikka nimike muuttuu. Maaliskuussa valittava presidentti
joutuu sopeutumaan tähän vallan realiteettiin. Nämä vallan realiteetit ovat
varhaista perua. Niitä voi kutsua "ohjatuksi demokratiaksi" tai oikeammin
bysanttilaiseksi hallitsemistavaksi. Historia ei toista itseään, vaan
erityisesti Venäjällä näkee, kuinka valtio on omalla tavallaan historiansa
vanki. Meillä ei ole juurikaan julkisesti pohdittu, miksi Kremlin johdon
toiminta tuottaa niin herkästi ajasta ja valtiojärjestelmästä riippumatta
samansuuntaista politiikkaa; oli sitten vallassa perinnöllinen tsaari,
itsevaltainen puoluesihteeri tai yksinvaltainen presidentti. Tilanne muuttuu
juuri tällä hetkellä kovaa vauhtia. Venäjä tekee paluuta globaaliksi
suurvallaksi. Jo nyt se on alueellinen suurvalta, katsoopa asiaa sitten Pohjolan
tai koko Euroopan näkökulmasta. Niin ennen kuin nyt Venäjällä perustellaan
valtion politiikkaa, että Venäjällä olisi oma sisä- ja ulkopoliittinen tiensä ja
että sillä olisi oma ennalta määräytynyt roolinsa maailmanpolitiikassa. Se on
utopiaa. Se mikä pysyy, on pyrkimys valtaan ja herruuteen.
Bysantin kulttuuripyrintö
Venäjän ja Neuvostoliiton johtajat ovat aina mieltäneet, että heillä on
synnynnäinen rooli muinaisen "Itä-Rooman" perillisten johtajina. Bysantilla
tarkoitetaan Itä-Rooman keisarikuntaa, joka syntyi muinaisen Rooman valtakunnan
jakautuessa kahtia Theodosius Suuren kuoltua vuonna 395 (j.Kr.).
Itä-Rooman valtaistuimen peri Theodosiuksen vanhempi poika Arkadios,
jonka valtakunnan hallintokeskuksena toimi "Uusi Rooma" eli Konstantinopoli
(nykyinen Istanbul), joka tunnettiin tuolloin nimellä "Byzantion". Keisarinkaupunkia kutsuttiin kansan parissa myös nimellä "Tsargrad", mistä
myöhemmät Moskovan hallitsijat omaksuivat pääarvonimekseen "Tsar". Ensimmäinen
itsensä tsaariksi kruunauttanut oli Iivana IV (Julma) 1547. Bysantin taloudellista kukoistusaikaa oli keskiaika, 800-luvulta aina
1100-luvulle. Keisarikunta hävisi lopullisesti vuonna 1453, kun sulttaani
Muhammed II:n johtamat islaminuskoiset turkkilaiset (osmanit) valtasivat
Byzantionin ja perustivat Konstantinopolin. Bysantilla oli historiansa aikana
107 keisaria, joista 65 joko murhattiin tai kaadettiin muuten väkivaltaisesti. Muodollisesti Itä-Rooma oli vaalivaltio, missä senaatin tehtävänä oli valita
uusi keisari ( Caesar ). Kuitenkin keisarin vanhin poika sai
säännönmukaisesti jo isänsä eläessä keisarin arvon. Keisari oli myös
ortodoksisen kirkon päämies ja keisari-ideologian mukaisesti häntä pidettiin
jumalan maanpäällisenä edustajana, peräti "kolmantenatoista apostolina". Keisarikunta ei ollut kuitenkaan sisäisesti vahva, mikä vaikutti sen
ulkoisten valta-asemien heikkenemiseen ja lopulta hajoamiseen. Sisäisesti sitä
rikkoi estoton korruptio, häikäilemätön vallan väärinkäyttö ja kuvainpalvonnasta
käyty pitkä uskontoriita. Keisarit eivät täyttäneet antamiaan lupauksia, vaan
harjoittivat epärehellistä despotismia. Keisari harjoitti käytännössä rajatonta yksinvaltaa (autokratiaa). Keisari
oli ainoa lainsäätäjä, ylituomari ja armeijan ylipäällikkö. Lisäksi talouselämä
pyrittiin pitämään tarkoin säädeltynä, missä tosin ei onnistuttu pääkaupunkia
lukuun ottamatta. Valtakunnan talous joutui epäterveelle pohjalle, koska
kauppiaat antoivat ulkopuolisten määrätä markkinoiden suunnan, mikä johti
lopulta läntiseen riippuvuuteen ja valvontaan. Valtakunnan itäisiä ja eteläisiä raja-alueita leimasivat puolestaan
alistaminen, orjuuttaminen, riistäminen ja ryöstäminen, mikä johti kaikenlaisiin
rauhattomuuksiin.
Bysanttilaisen hallitsemiskulttuurin ominaispiirteitä ovat
ainakin:
- Hallitsijan itsevaltius, irstaus ja laiskuus.
- Hovin komeilun halu, ankara etiketti ja arvoasteikko.
- Keskitetty, mutkikas ja virkavaltainen hallinto.
- Hallitsijan suosikeitten suuri vaikutusvalta.
- Hallitsijan edessä mateleminen ja tämän imartelu.
Venäjän idean paluu
Alkuperäisen suurvenäläisen "Venäjän idean" luojana pidetään Sergei
Solovjevia (1820-1879), joka toimi professorina Moskovassa 1847-1877. Hän on
slavofiilisen shovinismin ja panslavistisen politiikan ideologinen isä. Pääteoksessaan Venäjän historia vanhimmista ajoista asti (vuoteen
1774), Solovjev todisteli, miten Venäjän historiaa ei voi viipaloida erillisiin
osiin tai alueisiin, vaan että se on orgaaninen kokonaisuus. Venäjän historian
suurin haaste oli taistella itäistä (mongolien) vaikutusta vastaan. Kuten
Yhdysvallat, myös Venäjän tuli laajeta koko mantereen poikki; mereltä merelle. Solovjevin mukaan Venäjä oli syntynyt Euroopassa ja sen olemassaolon
kamppailu keskittyi Aasian ja Euroopan väliseen kamppailuun; se oli aron ja
metsän ikuista kamppailua. Solovjevilla esiintyy ensimmäistä kertaa käsitys,
että Venäjä oli predestinoitu länsimaisia vaikutteita saaneeksi suurvallaksi. Tämän kehityksen omalakisuus periytyi hänellä hegeliläisestä käsityksestä
historian yleisestä kulusta. Solovjevin mukaan Venäjän nousua ja yhteyttä
länteen leimasi "zakonomernost", lainalaisuus. Hänen keksintöään on myös ilmaus
"russkaja ideja", venäläinen idea, jonka mukaan Venäjällä on erityinen
messianistinen kutsumus ja tehtävä ihmiskunnassa.
Venäjä on perintönsä vanki
Vladimir Putinin maailmankuvassa samaistumiskohteina ja tavoitteina toimivat
yhtäältä valtiomiestaidossa Pietari Suuren luoman imperiumin mahti,
yhtäältä Solovjevin luoma "Venäjän idea", toisaalta oman valtion uhrautuvassa
suojaamisessa kenttämarsalkka Mihail Kutuzovin (1745-1813) neuvokkuus
Napoleonin lyömisessä (ensin vetäytymällä) sekä strategisissa ja
operatiivisissa käytännöissä generalissimus Alexander Suvorovin
(1730-1800) täydellinen voittamattomuus ja hyökkäyksellisyys. Suvorov on
sittemmin ollut kaikkien Venäjän sotilasjohtajien voittamisen taidon esikuva.
Yksi Suvorovin periaatteista oli "hyvin suoritetut yllätykset onnistuvat aina".
Hän sovelsi oikeastaan vain häikäilemätöntä hyökkäystä. Nerona pidetty Suvorov ei hävinnyt uransa aikana yhtään taistelua. Lisäksi
hän raivasi itse tiensä alhaalta ylös; hän yleni 40-vuotisen sotilasuransa
aikana koko armeijan arvoasteikon läpi alhaalta rivimiehestä ylös asti.
Mainittakoon vielä, että Suvorov oli syntyperältään suomensukuinen
(inkeriläinen) talonpoika, jonka vanhemmat oli siirretty aikoinaan
Ruotsi-Suomesta Raivolan pitäjään. Hän puhui myös selvää suomea ja osasi
suomalaisia kansanlauluja. Vladimir Lenin salli eräiden osien keisarikunnasta irrota ja
itsenäistyä mutta vain väliaikaisratkaisuna - niiden "odotettiin haluavan
uudelleen yhdistyä" synnyinmaahan. Venäjä on ajattelussaan oman historiallisen
perintönsä vanki.
Kylmän sodan tilannekuva
Kylmän sodan päättyminen 15 vuotta sitten ei poistanut Venäjän sisäsyntyistä
pyrkimystä palata globaaliksi suurvallaksi, supervallaksi. Lukuisat
kehityspiirteet osoittavat, että se on noussut uudestaan Venäjän
geopoliittiseksi ja geostrategiseksi tavoitteeksi. Se näkyy Venäjän politiikassa
kautta linjan, jopa energiapolitiikassa sekä suhteissa entisiin
neuvostotasavaltoihin, mutta myös asenteessa yhteistyöhön EU:n ja Naton kanssa.
Venäjän johto uskoo, että Neuvostoliiton ja Venäjän keisarikunnan mahtiasema on
palautettavissa. Venäjän asemahti on nouseva voima, johon läntisen maailman on reagoitava
jotenkin viimeistään vuosina 2010-2015. Venäjällä käyty sotilasjohdon sisäinen
keskustelu operatiivisista opeista näyttää päätyneen ratkaisuun, että nyt on
oikea aika palata puolustuksellisista opeista takaisin hyökkäyksellisiin. Syynä
on ennen muuta se, että Venäjän federaation hallitseman alueen puolustaminen
oman alueen sisällä defensiivisillä opeilla olisi Naton laajenemisen vuoksi niin
hankalaa, että se ei onnistuisi. Puolustuksellisten oppien isä on Venäjällä ollut aiempi keisarillisen
armeijan kenraalimajuri Aleksander Svetshin (1878-1938), joka toimi
puna-armeijassa strategian opettajana ja asiantuntijana. Svetshinin mukaan oman alueen syvyys olisi riittänyt puolustuksellisiin
järjestelyihin ja aika reservien liikekannallepanoon. Puna-armeijan komentaja
Mihail Frunze (1885-1925) puolestaan iskosti puna-armeijaan Venäjän
kansalaissodan kokemusten perusteella Suvorovin hyökkäyshengen, koska vain suora
vastahyökkäys saattoi tuottaa taistelussa ratkaisun, jos valtio joutuu itse
ensin hyökkäyksen kohteeksi. Puolustus- ja viivytystaistelu olivat Frunzelle
vain valmistelevia toimia hyökkäykselle. Tälle Frunzen johtamisstrategialle antoi sotatieteelliset perusteet
Neuvostoliiton marsalkka Mihal Tuhatshevski (1893-1937), jonka laatiman
syvien operaatioiden opin mukaan sota tuli siirtää heti vastustajan alueelle ja
ratkaisutaistelut oli käytävä siellä lisäksi niin, että vastustajan toiminta
lamautetaan yhtäaikaisesti koko sen puolustusvyöhykkeen syvyydeltä. Suvorov kuoli keuhkokuumeeseen ja Frunze umpilisäketulehdukseen, mutta sekä
Svetshinin että Tuhatshevskin kuolinsyy oli Neuvostoliiton korkeimman oikeuden
sotakollegion kuolemantuomio ja niskalaukaus. Josif Stalin näki kummallakin omat syntinsä, mutta ajasta ja
tilanteesta riippuen Neuvostoliiton ja Venäjän strateginen ajattelu on
perustunut puolustuksellisuuden ja hyökkäyksellisyyden vaihteluun.
Kirjoittaja on valtiotieteen tohtori, dosentti ja Turun Sanomien vastaava
päätoimittaja.
MARKKU SALOMAA
Julkaistu 3.10.2007
Paluu >>>