Pasuna
juutalaisuudessa ja Raamatun symbolina
Pasunat ovat soineet aina Israelin suurten tapahtumien tapahduttua riemun ja juhlan osoituksena tai jopa niin, että pasuna on varsinainen sotatoimiväline, kuten Jerikon muureille kävi. Pasuna kuvastaa Jumalan ääntä, iloa, riemua ja jopa vihaa. Mooseshan kuuli Jumalan äänen pasunan jylinänä, jonka kuulivat myös israelilaiset vuoren juurella. Myöhemmin pasunaa soitettiin liiton arkin jäljessä kun sitä kannettiin. Vasta paljon myöhemmin, profeetta Hesekielin aikoina pasunasta tuli merkinantotorvi, jolla varoitettiin kansaa hyökkäysvaarasta ja sillä tehtiin ns. huomioilmoituksia. |
|
|
Hesekiel 33:1-7 Minulle tuli tämä Herran sana: "Ihmislapsi, puhu kansasi lapsille ja sano heille: Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ja maan kansa on ottanut yhden miehen joukostansa ja asettanut hänet vartijakseen ja jos hän näkee miekan tulevan maan kimppuun ja puhaltaa pasunaan ja varoittaa kansaa, ja joku kuulee pasunan äänen, mutta ei ota varoituksesta vaaria, ja miekka tulee ja ottaa hänet pois, niin hänen verensä tulee hänen oman päänsä päälle: hän kuuli pasunan äänen, mutta ei ottanut varoituksesta vaaria; hänen verensä tulee hänen päällensä. Jos olisi ottanut varoituksesta vaarin, olisi hän pelastanut sielunsa. Jos taas vartija näkee miekan tulevan, mutta ei puhalla pasunaan eikä kansa saa varoitusta, ja miekka tulee ja ottaa pois jonkun sielun heistä, on hän otettu pois synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin vartijan kädestä. Ja sinä, ihmislapsi! Minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani. |
|
![]() |
1. Korinttolaiskirje 14:8
Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin
valmistautuu taisteluun?
Joosua 6:3-7
Kulkekaa siis, kaikki sotakuntoiset miehet, kaupungin ympäri,
kiertäkää kerta kaupunki; tee niin kuutena päivänä. Ja seitsemän
pappia kantakoon seitsemää oinaansarvista pasunaa arkin edellä.
Seitsemäntenä päivänä kulkekaa kaupungin ympäri seitsemän kertaa, ja
papit puhaltakoot pasunoihin. Ja kun pitkä oinaansarven puhallus
kuuluu, kun kuulette pasunan äänen, niin nostakoon koko kansa kovan
sotahuudon; silloin kaupungin muuri kukistuu siihen paikkaansa, ja
kansa voi rynnätä sinne ylös, kukin suoraan eteensä." Silloin
Joosua, Nuunin poika, kutsui papit ja sanoi heille: "Ottakaa
liitonarkki, ja seitsemän pappia kantakoon seitsemää oinaansarvista
pasunaa Herran arkin edellä". Sitten hän sanoi kansalle: "Lähtekää
ja kulkekaa kaupungin ympäri, ja aseväki käyköön Herran arkin
edellä". |
Sen sijaan Paavali ainoana käytti kolmea eri pasunatermiä, eikä Johannes ollut vielä saanut näkyään, saati kirjoittanut sitä. Silloin Paavalin käyttämät termit olivat yleinen merkinantopasuna, viimeinen pasuna ja Jumalan pasuna. Koska Raamattu ei ole valheiden kirja, niin tuo viimeinen pasuna tulee tarkoittamaan sekä ensimmäistä, että myös viimeistä, koska juuri ennen ensimmäistä pasunaa on tempaus ja viimeisen pasuunan jälkeen Jeesus tulee kaikkine Pyhinensä kirkkaudessaan ja kuolleet heräävät ja 1335 päivää hävityksen kauhistuksen asetuksesta hengissä selvinneet kristityt… 1. Korinttolaiskirje 15:51-53 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Eivät kaikki vihan ajassakaan kuolemaan nuku, vaan he selviävät vihasta. |