28.5.2009 Jerusalemin Kultainen portti - siitä Jeesus palaa takaisin Jerusalemiin
KOLMEN uskonnon, tai
oikeammin vain KAHDESTA YHDEKSI YHDISTETYN USKONNON PYHÄ KAUPUNKI,
JERUSALEM. Käskyistä ja teoista Jeesuksessa Kristuksessa yhdeksi
kaksoiskäskyksi yhdistyneen yhden uskonnon kaupunki. Jeesuksen
Kristuksen ruumis ja sen Pyhä kaupunki. |
|
![]() |
Hesekiel 11:22-23 Sitten kerubit nostivat siipensä ja pyörät samalla kuin ne, ja Israelin Jumalan kirkkaus oli heidän yläpuolellansa; ja Herran kirkkaus kohosi ylös, pois kaupungin keskeltä, ja asettui vuorelle, joka on itään päin kaupungista. Hesekiel 43:1-4 Sitten hän kuljetti minut portille- sille portille, joka antoi itää kohden. Ja katso: Israelin Jumalan kunnia tuli idästä päin. Sen kohina oli niinkuin paljojen vetten kohina, ja maa kirkastui hänen kunniastansa. Ja näky, jonka minä näin, oli samanlainen kuin se näky, jonka olin nähnyt tullessani hävittämään kaupunkia; samanlaiset olivat näyt kuin se näky, jonka olin nähnyt Kebar-joen varrella. Niin minä lankesin kasvoilleni. Ja Herran kunnia kulki temppeliin sen portin kautta, jonka etupuoli oli itää kohden. Palmusunnuntaina, kun kulkue lähti liikkeelle Betanias-ta, tämän juhlivan väkijoukon keskuudessa vallitsi suuri innostus. Siinä oli opetuslapsia, uskovia ja vierailevia pyhiinvaeltajia, joista monet olivat kotoisin Galileasta ja Pereasta. Hetkeä ennen heidän liikkeellelähtöään näyttämölle saapuivat alkuperäisen naisryhmän kaksi-toista naista, joiden seurassa oli muutamia heidän työtovereitaan, ja nämä liittyivät tähän ainutlaatuiseen kulkueeseen sen edetessä riemuiten kohti kaupunkia. Ennen kuin he lähtivät liikkeelle, Alfeuksen kaksoset |
laskivat viittansa aasin päälle ja pitelivät sitä paikallaan, sillä aikaa kun Mestari asettui sen selkään. Kulkueen edetessä kohti Öljymäen lakea juhlaväki viskeli vaatteitaan maahan ja toi lähistön puista oksia kunniamatoksi aasille, joka kantoi kuninkaallista Poikaa, luvattua Messiasta. Siirtyessään eteenpäin, kohti Jerusalemia, riemuitseva kansanjoukko alkoi laulaa tai pikemminkin huutaa yhteen ääneen psalmia: ”Hoosianna Daavidin pojalle; siunattu on hän, joka tulee Herran nimessä. Hoosianna korkeuksissa. Siunattu olkoon valtakunta, joka laskeutuu alas taivaasta.” Kulkueen astellessa eteenpäin Jeesus oli hilpeällä ja iloisella mielellä kunnes hän tuli Öljymäen harjalle, jossa kaupunki ja temppelitornit tulivat kokonaan näkyviin. Siellä Mestari pysäytti kulkueen, ja suuri hiljaisuus laskeutui kaiken ylle, kun he näkivät, että hän itki. Katsellessaan valtavaa kansanpaljoutta, joka oli tulossa kaupungista tervehtimään häntä, Mestari lausui syvästi liikuttuneena ja kyyneleisellä äänellä: ”Oi Jerusalem, jospa sinä — sinäpä juuri — vain olisit tiennyt edes tänä sinun päivänäsi ne asiat, jotka kuuluvat rauhaasi ja jotka niin auliisti olisit saanut! Mutta nyt nämä ihanuudet kohta kätketään silmiesi edestä. Kohta sinä torjut Rauhan Pojan ja käännät selkäsi pelastuksen evankeliumille. Ne päivät koittavat sinulle kohta, jolloin vihollisesi kaivavat taisteluhaudan ympärillesi ja piirittävät sinua joka puolelta; niin perinpohjaisesti he sinut hävittävät, ettei kiveäkään jää kiven päälle. Ja tämä kaikki on osasi siksi, ettet tiennyt jumalallisen vierailusi ajankohtaa. Kohta sinä hylkäät Jumalan lahjan, ja kaikki ihmiset tulevat hylkäämään sinut.” |
![]() |
Sen jälkeen kun Jeesus oli äskeiset sanat lausunut, kulkue alkoi laskeutua alas Öljymäkeä, ja hetken kuluttua mukaan liittyi muualta tulleiden kansanjoukko. Nämä olivat lähteneet Jerusalemista palmunlehviä liehutellen, hoosiannoja huutaen ja muutoinkin riemumieltä ja hyvää yhteishenkeä ilmoille kaiuttaen. Mestari ei ollut suunnitellut sellaista, että nämä väkijoukot tulisivat heitä vastaan Jerusalemista. Se oli joidenkuiden muiden työtä. Hän ei milloinkaan ennakolta harkinnut mitään, mikä oli dramaattista. Mestaria tervehtimään ryöpynneen kansanpaljouden mukana tuli myös monia fariseuksia ja hänen muita vihamiehiään. Tämä äkillinen ja odottamaton kansansuosion purkaus sai heidät siinä määrin pois tolaltaan, etteivät he rohjenneet pidättää häntä, jottei sellainen toimenpide mahdollisesti syöksisi väestöä avoimeen kapinaan. He olivat suuresti huolissaan siitä, miten ne lukuisat vierailijat asiaan suhtautuisivat, jotka olivat kuulleet paljon Jeesuksesta ja joista monet uskoivat häneen. Kun he lähestyivät Jerusalemia, väkijoukko alkoi osoittaa tuntemuksiaan yhä äänekkäämmin, jopa siinä määrin, että muutamat fariseukset raivasivat tiensä Jeesuksen vierelle ja sanoivat: ”Opettaja, eiköhän sinun tulisi torua opetuslapsiasi ja kehottaa heitä käyttäytymään siivommin.” Jeesus vastasi: ”On toki paikallaan, että nämä lapset toivottavat tervetulleeksi Rauhan |
Pojan, jonka pääpapit ovat torjuneet. Olisi hyödytöntä pysäyttää heitä, sillä siinä tapauksessa heidän sijastaan huutaisivat ääneensä nämä tienvieren kivet.”
Fariseukset riensivät kulkueen edelle päästäkseen taas mukaan
sanhedrinin kokoukseen. Kyseinen neuvosto oli nimittäin tuolloin
koolla temppelissä, ja nämä fariseukset raportoivat
virkatovereilleen: ”Katsokaas, teemmepä mitä hyvänsä, siitä ei ole
mihinkään. Tämä galilealainen saattaa meidät häpeään. Ihmiset ovat
hullaantuneet häneen. Ellemme pysäytä näitä tietämättömiä, koko
maailma menee hänen perässään.” |
![]() |
Matteus 21:1-9 Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle. Ja jos joku teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: 'Herra tarvitsee niitä'; ja kohta hän lähettää ne." Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Sanokaa tytär Siionille: 'Katso, sinun kunin-kaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'." Niin opetuslapset menivät ja tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja toivat aasintam-man varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle. Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset karsivat oksia puista ja hajottivat tielle. Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!" Johannes 12:12-16 Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!" Ja saatuansa |
nuoren aasin Jeesus istui
sen selkään, niinkuin kirjoitettu on: "Älä pelkää, tytär Siion;
katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä". Tätä
hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli
kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu
ja että he olivat tämän hänelle tehneet. |
![]() |
Vuosina 1917-1948 Jerusalem oli osa Englannin hallitsemaa Palestiinan mandaat-tialuetta Israelin valtion perustamiseen saakka. Vuosina 1948-1967 Jerusalem oli jaettu Israelille kuuluvaan Länsi-Jerusalemiin ja muslimienemmistöiseen itäosaan, joka kuului Jordanialle. Nykyisin kaupunki on virallisesti yhtenäinen. Uskonnot kuitenkin jakavat sen. Nykyisessä muurissa on seit-semän porttia. Öljymäen puoleisessa muuris-sa on myös Kultainen portti, joka muurattiin umpeen vuonna 1530. Sekä juutalaiset että kristityt uskovat, että Messias on saapuva Öljymäeltä Jerusalemiin juuri Kultaisesta portista. Muslimit ovat yrittäneet tehdä tätä tyhjäksi muuraamalla portin umpeen ja sijoittamalla hautoja aivan sen eteen. |
Tästä
nimenomaisesta syystä arabit ovat haudanneet kuolleitaan portin
eteen, jotta luvattu juutalaismessias ei voisi tulla siitä yli,
koska tämä saastuttaisi itsensä Mooseksen lakien mukaisesti. Eivät
he tietenkään tajua, että kyseessä on Kuningasten kuningas. |
![]() |
Kultaisen portin muurauksesta kuluu seitsemän vuosiviikkoa, vuodesta 1530 lukien +490 vuotta päättyy vuoteen 2020, jolloin: Daniel 9:24-27 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja |
hävittäjä tulee
kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio
vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Jeesus ainakin palaa
Öljymäelle, se on varmaa, mutta voiko Danielin mukaan tätä laskea?
Sakarja 14: Israelin kansan 490 päivää = 70 viikkoa ja synti
lukitaan sinetillä. |
![]() |
Sakarja 14:1-6 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi. Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista. Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, |
taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi. Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat. Ennen kun Jeesus palaa Kultaisesta portista ja hänen jalkansa seisovat Öljymäellä, joka halkeaa kahtia. Hän palaa samalla tavalla kuin hän oli Taivaaseen mennytkin. Hän laskeutuu maahan kartalla lähelle Betaniaa. Luukas 24:50-53 Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät. Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. Ja he kumarsivat häntä ja palasivat Jerusalemiin suuresti iloiten. Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa. Betania eli al-Eizariya tai al-Izzariya on 2200 asukkaan kylä Öljymäen itäpuolella Jerusalemissa. Pitkään Betania oli köyhä noin sadan asukkaan arabiasutus, mutta 1990-luvun lopulta alkaen se on kasvanut voimakkaasti turismin myötä. Kylän tunnetuin nähtävyys on Lasaruksen hauta. Arabit kutsuvat kylää El-Azarijeksi. Uudessa testamentissa Betania oli Lasaruksen ja hänen sisariensa Marian ja Martan kotikylä. Jeesus vieraili siellä usein ja kylän läheisyyteen sijoitetaan myös hänen taivaaseenastumisensa. Sinne samaan paikkaan hän myös samalla tavalla palaa kuin nousikin, joskin enää hän ei ratsasta kultaisesta portista aasilla, vaan valkoisella hevosella. Kun hän palaa, hän ei palaa yksin, kuten hän lähti, vaan hän palaa takaisin kaikkine pyhinensä suuressa kirkkaudessaan. |