17.5.2009 Kansan kynttilä - Kansan vartija
![]() |
1. kirje Timoteukselle 3:1-13 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan. Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, |
ei kaksikielisiä, ei
paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä, vaan
sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa.
Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat
nuhteettomat. Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei
panettelijoita, vaan raittiita, uskollisia kaikessa.
Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa
hyvin hallitseva. Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat
itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa,
Kristuksessa Jeesuksessa. |
|
![]() |
Poliisilaki 1 luku Yleiset säännökset
1
§ Poliisin tehtävä
2
§ Poliisin toiminnan yleiset periaatteet |
suorittamiseksi.
Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa tehtävän tärkeyteen
ja kiireellisyyteen sekä tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin
seikkoihin.
3
§ Tehtävien hoito ja tärkeysjärjestys Hämmästyttävän samankaltainen tehtävä, eikä oikeastaan edes rangaistuksen täytääntöönpanon osalta poikkea näiden virkamiesten tehtävät toisistaan, koska esivalta määrää rangaistuksen, ei pappi eikä poliisi. Toisen esivalta vain on maallinen ja toisen on taivaallinen esivalta. Sakkorahat saa se kenen kuva on kolikossa ja antakaa se sille kelle se kuuluu, mutta se mikä on Jumalan, antakaa se mikä hänelle kuuluu. Poliisi on poliisi 24/7 ja pappi on pappi 24/7 Poliisilaki9 § Poliisimiehen toimialue ja toimimisvelvollisuusPoliisimies on velvollinen toimimaan sen poliisiyksikön toimialueella, johon hänet on sijoitettu. Poliisimies voidaan määrätä toimimaan myös sijoitusyksikkönsä toimialueen ulkopuolella. Poliisimies on ilman eri määräystä velvollinen ryhtymään kiireellisiin toimiin koko maassa myös toimialueensa ulkopuolella ja vapaa-aikanaan, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi taikka milloin se näihin rinnastettavan muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen. Tämän jälkeen menen asiaan, joka on
puhuttanut jo monia. Saako pappi tai poliisi tehdä sellaista työtä,
joka ei moraalisesti kuulu papille tai poliisille? EI SAA! Suomen
laki kieltää poliisin osallistumasta mihinkään eturistiriitaiseen
muuhun työhön, kuten poliittiseen työhön, vartija, tai
järjestyksenvalvontatyöhön koska poliisi ei voisi enää toimia sen
jälkeen poliisilain 2§ pykälän mukaan puolueettomasti. Sama pitää
päteä myös papistoon, koska pappi toimii hengellisenä poliisina,
eikä tämä saa harhailla raja-aitojen välissä puolelta toiselle,
koska jos niin käy, pappi ei enää kykene toimimaan Jumalan sanan
mukaisella tavalla puolueettomasti. Jos mennään vielä astetta
harmaammalle alueelle, niin eihän poliisikaan voi myydä huumeita ja
lapsille välittää viinaa koulun edessä. Niin ei pappikaan voi
vaihtaa sukupuolta synnyttyään mieheksi tai raiskata naisia ja
lapsia. 1. Korinttolaiskirje 7:24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Poliisi on poliisimies ja pappi on pappismies. Pysykäämme näissä rooleissa, eikä tässä ole kyse tasa-arvosta, vaan Jumalan kunnioituksesta ja hänen säätämästään laista sulavana toimivuutena Rakkaudessa. Ihminen on vain itse kuvitellut voivansa muuttaa Jumalan säätämää järjestystä itselleen itsekkäästi paremmaksi. LISÄTTY 27.5. VOIMAKEINOJEN KÄYTTÖ (lisätty erään tapahtuman johdosta) Sekä Jumalan että Jumalan palvelijoiden, kuin maanpäällisten lainvartijoiden viranomaisten eräs merkittävä oikeaan suuntaan ohjailemisen keino on voimakeino. Mitä voimakeino sitten oikeastaan on? Parempi ensin esitellä kaikki keinot ja tapahtumamahdollisuudet, jotka liittyvät voiman käyttöön tai voimakeinojen käyttöön. Huomaa, että samat lainalaisuudet pätevät sekä Jumalan, että maallisen esivallan toimissa. Onhan maallinen esivaltamme Jumalan hyväksymä. Otamme ensin oikeudettoman hyökkäyksen. Tämä on pahojen ihmisten käyttämä keino, joka voi olla myös pahojen kansojen tai vaikka pahojen ihmisryhmien keino. Oikeudeton hyökkäys. En ala erittelemään tämän oikeudettoman hyökkäyksen keinoja, koska takaa päin tehty murha on samalla tavalla oikeudeton, kuin edestäpäin tehtykin. Takaapäin tullut läimäytys, isku tai muu lyönti on samalla tavalla oikeudeton, kuin edestäpäinkin tullut. Tätä voi kutsua yhdellä nimikkeellä väkivalta, eli oikeudeton hyökkäys. Tämä ei ole siis mikään voimakeino, vaan rangaistava teko, jolla ei ole oikeutta puolustaa tekoaan mitenkään oikeutetuksi. Tätä keinoa ei Jumala käytä koskaan, eikä milloinkaan. Maallinen esivaltakaan ei saa käyttää tätä menettelytapaa, koska se on laitonta. Sitten menemme hätävarjeluun. Tämä on
hallitsematonta voimakeinojen käyttöä, jonka lopputulosta ei tiedä
kukaan ennalta. Tässä oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi joutuva
joutuu hätävarjeluna puolustamaan itseään. Vai joutuuko? Moni
pähkäilee sitä mielessään ja vakuuttaa itselleen kuin Pietari ennen
kavallusta, että minä seuraan sinua Jeesus ja ennen kuin kukko
lauloi, oli Pietariparka jo kolmesti kieltänyt Jeesuksen. Samoin voi
käydä tässäkin tilanteessa kenelle tahansa, joka on kieltäytynyt
väkivallasta uskoonsa nojaten. "Minä en tule koskaan käyttämään
väkivaltaa". Onneksi et tulekaan, koska tämä on hätävarjelua, eikä
väkivaltaa. Kun suomalaiset puolustivat maataan 1939 alkaen, se oli
hätävarjelua, eli maanpuolustusta. Kun samat suomalaiset ylittivät
jatkosodassa rajan, he syyllistyivät oikeudettomaan hyökkäykseen
Venäjää vastaan. Näin venäläiset saivat täyden syyn puolustaa
maataan oikeudettomalta hyökkäykseltä ja he toimivat silloin
hätävarjelun nojalla. Suomalaiset syyllistyivät siis syntiin, jota
keinoa Jumala ei koskaan käytä, mutta maallinen esivalta ei aina
osaa olla käyttämättä, vaikka tuntee Jumalan lain. Sitten on
voimakeinot. Tämä on niin Jumalan, kuin maallisenkin esivallan
tavallinen hyväksytty keino, eli jos sanat eivät riitä, tulevat
voimakeinot käyttöön. Tätä samaa harrastavat kaikki esivallat,
perheiden sisällä, seurakunnissa, viranomaisten kesken ja kansojen
kesken. Lopuksi on todettava että myös Jumala käyttää ihmisiin
jatkuvasti erilaisia voimakeinoja. Näistä voimakeinoista menen asiaan. Ei Jumala anna kuuliaiselle lapselleen rangaistusta. Rangaistuksen kärsii tottelematon lapsi. Mutta kun tottelematon lapsi kärsii rangaistuksensa, ei Jumalakaan käytä tähän enää voimakeinojen ylilyöntejä. Mutta jos kuuliaisuutta ei vieläkään ole, vaikka rangaistus on jo kärsitty, Jumalan on kovennettava voimakeinojaan saavuttaakseen tavoitteensa. Tämä asia tulee täyttymään suuren sadonkorjuun myötä. Jumala ei syyllisty väkivaltaan, eikä hänen tarvitse turvautua hätävarjeluun. Hän käyttää kyllä harkintansa mukaisia voimakeinoja saavuttaakseen tietyn oman tavoitteensa. |