13.5.2009 Tulessa puhdistettu kulta
![]() |
4. Mooseksen kirja 31:22-24 Vain kulta, hopea, vaski, rauta, tina ja lyijy, kaikki, mikä tulta kestää, käyttäkää tulessa, niin se puhdistuu; puhdistettakoon se kuitenkin vielä puhdistusvedellä. Mutta mikä ei tulta kestä, käyttäkää se vedessä. Ja peskää vaatteenne seitsemäntenä päivänä, niin te puhdistutte; ja sitten tulkaa leiriin." Aika selvää symbolista kuvausta Taivaaseen menemisestä juutalaisen kansan osalta. Kyseessä on koetus ja kaste, joka kuvaa seitsemää päivää/vuotta ahdistuksen ja vihan aikoja maan päällä, kunnes Jeesus tulee. Sama kaava pätee Jeesukseen ristillä, kun hän oli jo kuollut. Keihään pisto kylkeen aiheutti |
ensin painavamman
nesteen poistulon, veren, jonka jälkeen tuli vesi ulos. Täsmälleen
sama pätee Laodikean penseään seurakuntaan, joka jää ahdistuksen
ajalle. Johanneksen ilmestys 3:14-22 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'" Siis on kaksi Jumalan
kansaa, Laodikean seurakunta ja juutalainen kansa, jotka ovat yhtä
kaikki Jumalan omaisuuskansaa ja merkittyjä, mutta nämä ovat
hylänneet Jumalan. Tässä on se syy miksi puhdistautumisjärjestys on
tämä: ensin tuli ja sitten vesi. 1. Korinttolaiskirje 7:20-23 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja. Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. Paavalin ilmoituksen voi
verrata tulen ja veden järjestyksen muuttumiseen. Morsian kastetaan
aluksi vedellä ja sitten tämä koetellaan tulella, kun taas vapaana
laista syntyneet koetellaan ensin tulella ja sitten heidät kastetaan
vasta vedellä. Matteus 25:1-13 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.' Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. Sanalla sanoen, ahdistus, sairaus, sota ja puute ovat sitä tulessa puhdistautumista ja ovat samalla Jumalan lähestyvä varjo, jota seuraa katumus ja pelko. Tämä puhdistaa itsekeskeisen ihmisen, joka luuli olevansa rikas ja yltäkylläinen. Tätä seuraa vasta vesikaste. |