26.4.2009 Seitsemäs päivä - levon päivä
Toisille lepopäivä
on taakka, toisille rauhan ja levon ajatus. Niille, jotka pitävät
lepopäivää "pakko, pakko, pakko, vaikkei taho", tyyliin, heille sen
pitäminenkin on jo taakka, vaikka mistään levon pitämisestä ei ole
edes kyse. He tekevät levosta taakan kaikenlaisilla säännöillä ja
rajoituksillansa. Sitten he sanovat vielä, ettei se ole heille
mikään taakka ja siitä huolimatta nämä samat ihmiset päivät pitkät
miettii mitä saa tehdä ja mitä ei saa. Nämä ihmiset ovat Raamatun "haukionkala"
lukijoita, joille Raamattu on yhden ainoan lukutavan kirja, sanasta
sanaan. He eivät ymmärrä lepopäivän, eikä minkään muunkaan Raamatun
kolmannen tason ilmoitusta, koska heillä ei ole Pyhän Hengen johtoa
heidän Raamatuntutkiskeluissa. He ovat aikuisia, viisaita, oppineita
ja elämässä hyvin itse pärjääviä. |
|
![]() |
1. Mooseksen kirja 2:1-3 Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt. 2. Mooseksen kirja 20:8-11 Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. 2. Mooseksen kirja 31:15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla. Näin ankaraa Mooseksen mukaan kaikki tämä oli, eikä siis ollenkaan ihme, jos Jeesus joutui jatkuvasti napit vastakkain fariseusten kanssa |
kun Jeesus itse
kritisoi lepopäivän pitämisen ankaruutta. Ei siis ole ihme, jos
lepopäivästä on tullut maailmanlaajuinen kiistakapula, toiset
puolesta toiset kritisoiden sen pitämisen ankaruutta vastaan. Jos
löytäisimme keskuudestamme Islamin kaltaista ääriuskonnollista
ryhmittymää, niin hehän Mooseksen käskyjen mukaan tappaisivat niitä,
jotka, rikkoisivat lepopäivää ja ainakin silloin jos eivät
pyhittäisi sitä ollenkaan. Israel oli ja on Jumalan kansa. Jumala teki Aabrahamin kanssa liiton ja antoi Moosekselle ankarat käskyt. Tämä kaikki johtui siitä, ettei ennen Moosesta kukaan kyennyt sydämessään lakia noudattamaan. Olihan Israelkin sen saanut kokea. Muutenhan Jumala olisi antanut käskyt jo Aabrahamille tai viimeistään Jaakobille. Israel siis sai kokeilla laittomuuden aikaa samalla tavalla kuin koko maailma oli saanut sen tehdä Adamista Nooaan. Israelille Jumala antoi käskyt, jotta tämä saisi ne sanasta sanaan pitää, kirjain kirjaimelta noudattaa niitä. Hesekiel 18:31 Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki. Ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo? Näin kertoo Hesekiel Israelin mahdottomuuden edessä toteuttaa itse kirjaimelleen aikeitaan. |
![]() |
Kun alamme purkaa kaikkea
edellä mainitsemaani asiaa ja Israelin kansan lakeja, adventistien
tuomaa ankaruuttaan, paljastuu aika huikea lopputulos. Kaikki laki
ja kaikki käskyt ovat käskyjen epäilijöitä, niiden rikkojia ja
Raamatun kirjaimelleen "hakionkala" tyyliin, lukijoita varten, koska
alussa kun Jumala loi maailman ja hän lepäsi seitsemännen päivän,
hän antoi ja pyhitti leponsa ajan pojalleen Jeesukselle
Kristukselle. Mooseksen ankaruus toteutuu kirjaimelleen, koska Jeesus Kristus on lepopäivä ja se joka ei pyhitä lepopäivää, se tulee kuolemaan. Se joka rikkoo lepopäivää, se tullaan erottamaan kansan keskuudesta, Kristusruumiista. Lepopäivä on Jeesus Kristus ja hänen tuhatvuotinen levon ja ilon valtakuntansa, jolloin Hän hallitsee pyhinensä maailmassa ne tuhannen vuotta. Seitsemännen päivän. Kaikki symboliikka joka liittyi lepopäivän pitämiseen on hyvin merkittävää ja tärkeää. Jos tätä symboliikkaa ei olisi, ei meillä olisi esimerkkejä Raamatun vertauskuvien syvyydestä, koska kaikkina aikoina kaikkialla maailmassa vain Raamatun symboliikkaa voidaan tulkita Pyhän Hengen johdossa |
avaamalla salattua.
Raamatun salaisuuksia on monen asteisia ja monella tavalla
salattuja. Jotkut asiat ovat olleet vuosisatoja siellä selvästi
näkösällä, mutta vasta kun aika on kypsä, ne avautuvat ihmisille.
Lepopäivä on ollut osalle hyvin salattua, mutta toisille se ei ole
mikään kumma juttu, vaan selvää kuin pläkki. Juutalaiset ovat se
kaikkein sokein kansa lukemaan Raamatun vertauskuvia, koska he eivät
näe edes Jeesusta vanhassa testamentissaan, vaikka koko muu maailma
sen sieltä lukee kuin kuvakirjaa. Tuhatvuotinen valtakausi Jeesuksessa Kristuksessa on siis lepopäivä, eli mikään kummallinen asiahan tämä ei ollutkaan. Ilman Jeesusta Kristusta, ei tule tuhatvuotista kautta, vaan vain yksin kuolema tulee sen tilalle. Pyhitä siis lepopäivä ja Jeesuksessa Kristuksessa. |