21.4.2009 Karjaeläimet, metsäneläimet ja pedot
| Raamatun 
			symboliikkakieli on ihmiselle välttämättömyys ymmärtää, mikäli 
			haluaa raapia Raamatun sanomaa pintaa syvemmältä. Kyllä meille 
			jokaiselle evankeliumikin riittää ja lapsenomainen Usko, uskoa 
			sellaiseen jota emme voi todistaa faktana. Sitähän se Kristinusko 
			nimenomaan on, eikä Jeesus itsekään pyytänyt todistamaan itseään 
			tieteellisesti, vaan hän teki kaiken todistettavaksi hengessä ja 
			pyysi meitä todistamaan häntä hengessä. Tämä oli siis lähetyskäsky, 
			joka annetaan kaikille ihmisille maailmassa, riippumatta siitä, 
			keitä he ovat. Ihmiset Raamattu on symbolikielellä jakanut kolmeen toisistaan selvästi erilaiseen ryhmään, karjaeläimet, metsäneläimet ja pedot. Tällä vertaustavalla Jeesus itse saattoi asettaa ihmisen hänen itsensä asemaan paimeneksi ja näkemään hänen silmin, mitä tämä on.  | 
		|
			![]()  | 
			Karjaeläimet symboloivat paimenen osalta 
			suojeltavaa ja paimenen omaa karjaa, jota paimen pyrkii ruokkimaan 
			ja kaitsemaan. He ovat siis paimenen omia. Paimenen oma ei tarkoita että nämä eläimet olisivat kaikki kovin kuuliaisia paimenelle, koska nämä karjaeläimetkin ovat hyvin erilaisia. Sika on aina likainen ja tarvitsee puhdistusta, aasi on tyhmä ja vuohi syö mitä sattuu ja on jukuri. Hevonen on taas hieman ylpeä, mutta alistuu kumminkin ja lehmä on hellyttävän epämiellyttävä mutta hyvin rakas ja tärkeä eläin. Lammas on ehkä kaikkein riippuvaisin paimenesta, mutta sekin arka ja äärimmäisen tyhmä eläin. Eikä tässä ole kaikki karjaeläimet, vaan heitä voisi kuvailla monilla eri ominaisuuksilla ja puutteilla, joiden kanssa paimen joutuu päivittäin tekemisiin kun paimentaa ja ruokkii karjaansa. Siitä huolimatta tämä karja on paimenelle oma ja Rakas karja, jonka edestä paimen jopa antoi henkensä. Nämä karjaeläimet kuulevat paimenen äänen ja tulevat ruoka-aikana mielellään paimenen luo saamaan jokapäiväisen ravintoannoksensa.  | 
		
| Karjaeläinten ja 
			metsäneläinten välillä on vain hiuksen hieno ero, joka on vain 
			eläimen luonteesta ja tahdosta kiinni, antaako eläin itsensä 
			vaarallisesta vapaudesta turvalliseen vankeuteen. Moni karjaeläin 
			syntyy karjatilalla, eikä edes tiedä vapaudesta mitään, eikä edes 
			välitä tietää, koska maatilalla tällä karjaeläimellä on kaikki mitä 
			se tarvitsee. Metsäneläimen ja karjaeläimen välillä on siis 
			jonkinlainen vapaus- vankeus eroavaisuus. 1. Korinttolaiskirje 7:20-23 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja. Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.  | 
		|
			![]()  | 
			Karjaeläinten ja metsäneläinten ero on siis 
			vain siinä, että antavatko metsäneläimet vapautensa tehdä mitä 
			tahansa pantiksi siitä, että nämä saavat suojan ja ruoan. Kaikki 
			perustuu vapaaehtoisuuteen. Paavali kirjoitti korinttolaisille orjuudesta ja vapaudesta peilaten tätä lakiin ja Kristukseen. Orjana syntynyt lakiin kiinni vapautuu uudestisyntymisensä hetkellä vapaaksi Kristuksessa. Vapaana laista syntynyt tahtoo päästä Kristukseen orjaksi ja luovuttaa vapautensa uudestisyntymisensä hetkellä. Tätä Paavali tuossa tarkoitti ja se nimenomaan koskee symboliikkakielessä metsäneläintä ja karjaeläintä. Ihmisiä syntyy luterilaisuuteen ja kaikkiin muihinkin Kristillisiin uskonsuuntiin metsässä. Kirkot ovat täynnä pinnallisia uskovaisia, jotka eivät opeta lapsilleen edes kunnolla Raamatun lakia, puhumattakaan rukouksista ja sen merkityksestä elämään, koska jos rukousta ei tule, ei synny minkäänlaista keskusteluyhteyttä Jeesukseen Kristukseen, vaan Hän joutuu kolkuttamaan ovea, joka tarkoittaa että kyseessä on joko eksynyt karjaeläin, tai sitten ihan puhdas metsäneläin. Vasta kun rukousyhteys löytyy, löytyy pelastuksen avain.  | 
		
| Metsäneläimet ovat 
			petojen armoilla jatkuvasti ja vain hyvin harvoin pedot pääsevät 
			karjaeläinten kimppuun, mutta silloin tällöin niinkin tapahtuu. Eli 
			ei ollenkaan mahdotonta, että sudet tai karhut hyökkäävät 
			karjaeläinten aitaukseen. Silloin paimen astuu puolustamaan 
			karjaansa ajaen pedot pois. Joskus pedot saavat arvokkaan saaliin 
			jopa aitauksesta. Kun mietit karaeläinten määrää verrattuna metsäneläimiin, niin sekin ero on symbolisesti sama mikä karjaeläinten ja metsäneläinten todellinen määrä on. Metsäneläimiä on määrällisesti valtavasti enemmän mitä karjaeläimiä on olemassa ja tähän tulee ns. vedenjakaja.  | 
		|
			![]()  | 
			Petoja sen sijaan on suurin piirtein sama 
			määrä kuin on karjaeläimiäkin. Tästä löytyy symboliikkakielessä 
			yhteneväisyys. Pedot ovat saatanan omia, joiden pääasiallinen 
			tehtävä on ahmia suihinsa ja tappaa ihan omaksi huvikseen kaikkia 
			muita eläimiä, paitsi muita petoja harvemmin. Pedot ovat ensinnäkin villejä ja metsäneläimet ovat näitä paljon rauhallisempia, mutta silti villieläimiä. Eli siinä suhteessa pedot ovat hyvin samankaltaisia kuin metsäneläimet mutta petoeläin ei ole kesyyntyvä, vaan sen luonteessa on tappaja ja pedon julma sydän.  | 
		
| Nyt kun katsellaan kokonaisuutta, niin täytyy taas muistaa, että vertauksia ei saa nitoa sisäkkäin, eli villieläimestä ei tule vertauksessa enää kesyä, vaan vertaus on vertaus ja sen todellisuus pysyy vertauksen sisällä. Eli tahdon sanoa sitä, että mikään ei estä todellisuudessa villieläintä muuttumasta karjaeläimeksi ja päinvastoin, mutta tämä ei tapahdu vertauksessa, vaan todellisuudessa. Vertaus on tehty hetkellistä ajattelutapaa varten, jotta me kykenisimme paremmin hahmottamaan Jeesuksen Kristuksen näkökulman ja tavan huomata oma asemamme Hänen suuressa pelastussuunnitelmassaan. Jeesuksen Kristuksen armo olkoon kanssamme. | |