Viikon ensimmäinen, su, 1. kesäkuuta 2014

Tänä aamuna varhain herätessäni ajatuksiin tuli merkittävä asiakokonaisuus, jota en sellaisena ennen ollut ymmärtänyt. Nyt se valaisi minulle 1. päivän merkityksen ja korosti alkuseurakunnan uskoa Herraan Jeesukseen. Samalla se antaa vahvistusta 1. päivän merkityksestä kristikunnalle.

Kristuksen ylösnousemuspäivä kuolemasta nousi mieleeni. Se oli viikon ensimmäinen päivä, sapatin jälkeinen raamatun mukaan. Sitten minulle annettiin kysymys: mitä Jumala sanoi luomisen ensimmäisenä päivänä? – Tulkoon valkeus! Ja valkeus tuli. – Sen saman Jumala sanoi varhain viikon ensimmäisenä päivänä Jeesuksen haudan yllä: ”tulkoon Valkeus” ja Valkeus tuli.  Ja Herra Jeesus heräsi, (Ap.t. 2:24). ”Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan,”. Jeesus oli itse sanonut jo aiemmin elämänsä pois ottamisesta (Joh.10:18) ”Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." – Kuitenkin sanotaan kahdella tavalla: Isä herättää ja Jeesus itse ottaa elämänsä. Ei Jumalan Henki siis kuollut.  (Meidän ihmisten ymmärrys on niin vajavaista ja erilaista eri ikäkausinakin, joten on ollut tärkeä sanoa asiat eri tavoin, jotta jokainen ymmärtäisi.)

Niin, siis sama ”tulkoon Valkeus” sanottiin kuten luomisessa. Jeesus oli myös Luoja, joka on ja oli Jumalan Sana ja myös sanoi nämä sanat. Samoin Joh.8:12 "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".  Jeesus toivoi, että valkeus leviäisi maailmaan ja pyysi opetuslapsiaan viemään evankeliumia maailmaan eli Valkeutta, evankeliumia Kristuksesta.

Ylösnousemusaamusta alkaen Jeesus ilmestyi opetuslapsille ja muille uskoville 40 päivän aikana. Ylösnousemuspäivästä tuli uskon heräämisen päivä.  Paavali puhuu sydämen ympärileikkauksesta, Room.2:29. ”… oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.”

Sydämen muuttuminen tapahtuu uskon heräämisessä. Jeesus vaikuttaa senkin. Ylösnousemuspäivänä opetuslasten usko vankistui ratkaisevalla tavalla. He saivat sydämen ympärileikkauksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Uusi liitto Kristukseen alkoi uskomalla vahvasti häneen ylösnousseena Herrana ja Jumalana ja hänen sanoihinsa. Epäilevä Tuomas uskoi Jeesukseen näin ylösnousemuksen jälkeen Joh.20:28 ” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"  Pietari ilmaisi ennen Jeesuksen kuolemaa uskovansa Jeesuksen olevan Messias eli Kristus Matt.16:16 "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Jeesus antoi tämän uskomisen tähden suuren tunnustuksen Simon Pietarille, mutta ylösnousemuksen jälkeen opetuslapset uskoivat Jeesukseen Jumalana ja muistivat hänen sanoneen ”Isä ja minä olemme yhtä”. He muistivat hänen opetuksensa ja he saivat ylösnousemuksen jälkeen vielä 40 päivän aikana opetusta hänen ilmestyessä heille. Se oli kristinuskon alulle merkittävä tekijä.

Vielä kolmannenkin kerran sanotaan ”Tulkoon Valkeus” ja Valkeus tulee ja tulee suurella kirkkaudella ja kunnialla. Silloin ei jää epäselväksi kuka on maailman Valkeus. Lopulta Uudessa maassa ei tarvita aurinkoakaan, sillä Ilm.22: 5 kertoo: Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

Alkuseurakunta suuressa rakkaudessa Herraansa alkoi ymmärtää viikon 1. päivän olevan ilopäivä. Se oli todella sitä ja se oli ylistyksen päivä. Ylistysmieli heräsi heissä itsestään ja juhlapäiviin tottuneina he alkoivat mielellään juhlia Valkeuden ja ylistyksen päivää, uskon heräämisen päivää, Herran päivää. Se juhlapäivä syntyi kiitosmielestä, sydämen ympärileikkauksen vaikutuksesta. Se oli myös ennustusten toteutumista.

Aikaisemmin minua puhutelleet esikuvalliset juhlat: (en tähän hae nyt niitä kaikkia).

Miksi 8. päivä piti ottaa ympärileikkauksen päiväksi? Jeesus-lapsi ympärileikattiin myös kahdeksantena päivänä! Se on viikkojärjestykseen nähden sama kuin ensimmäinen päivä. Kahdeksannen päivän juhlia löytyy vanhasta testamentista useita. Jumala määräsi ne, joissa mainitaan myös: ”sapatin jälkeisenä päivänä”. Lehtimajan juhlan aikaan myös on esikuvallinen kahdeksannen päivän juhla 3. Moos.23: ”Kahdeksantena päivänä olkoon teillä pyhä kokous, ja tuokaa uhri Herralle; se on juhlakokous, älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako.”

Happamattoman leivän juhlaa (vastaa pääsiäistä)vietettiin seitsemän päivää. Pyhiä ovat ensimmäinen ja seitsemäs päivä. 3. Moos.23: 7 Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. 8 Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako." – Tässä on merkittävää huomioida korostus molempien päivien samanlaisesta pyhyydestä. Ensimmäisen päivän juhla on selvästi esikuvallinen tulevasta suuresta juhlapäivästä, ylösnousemuspäivästä, johon ympärileikkauskin viittasi. Silloin jo vietettiin esikuvallinen juhlakokous ja lepopäivä viikon ensimmäiseen viittaavasti.
 
 
Liedossa 1. pv. kesäkuuta 2014
Sävy Nordgrén