Moraalinen vääryys ja synnintunto

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Moraalinen vääryys ja synnintunto

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olen huomannut että moni uskovaiseksi itsensä kutsuva käyttää selkeästi synnillisten tekojensa jälkeen huonon omantunnon pönkittäjänä lausetta, "niin muttei se ole laissa tai säännöissä kielletty tai väärin" ja että "niinhän kaikki tekee", joka vaan kauhistuttaa ainakin minua.

Minä olen vanha urheilija ja voimailuharrastaja. Tunnen siis melko hyvin nuo kielletyt aineet ja niiden vaikutuksen ihmisissä. Muistan erittäin hyvin kuinka houkuttavaa niiden käyttö esimerkiksi oli, kun nuori voimailijan alku tuli salille, sitten opetin tätä alkuun. Hetken kuluttua tämä nuori siirtyi kaveeraamaan mömmöjen tykittäjien kanssa ja sai itsekin "3kk setin" sitten, jota seurasi kauhea kasvupiikki. Pian siellä puolen vuoden treenaamisen jälkeen kaveri nosti jo enemmän penkistä kun minä, joka olin käyny salilla 15 vuotta saamatta vielä tuota 200 kg rikki. Se panee miettimään!
No se oli kiellettyjen aineiden käyttöä ja laissa kielletään tuon aineen maahantuonti ja hallussapito, ilman reseptiä. No sittenhän tarvitaan vain likainen urheilulääkäri ja sillä selvä, moraalinen osuus jäi ja laki ohitettiin.

Tänä päivänä puhutaan hiihtourheilussa siitä kun norjalasurheilijoilla on kaikilla todettu astma, josta syystä he joutuvat käyttämään astmalääkettä, jok ei vielä ainakaan ole kiellettyjen aineiden listalla. Siis järjetöntä urheilu muuten on kun 20:tsä norjalaiskilpailijasta 18 voittaa palkintosijan ja suomalaiset ei saa mitaliakaan. Vika ei siis ole siinä että onpas ne norjalaiset hyviä, vaan siinä etteivät he ole jääneet kiinni kiellettyjen aineiden käytöstä. Niin kauan kun astmalääke on sallittujen aineiden joukossa, niin kauana norjalaisilla on kaikilla astma. Lakia ei kuitenkaan rikota ja jos joku vihjaiseekin, kuten tänään lehdessä: http://www.iltasanomat.fi/maastohiihto/ ... 54591.html
Therese Johaug astmalääkekohusta: ”Tunnen oloni erittäin, erittäin loukatuksi”
...niin asianomaiset LOUKKAANTUVAT VERISESTI. Uskomatonta ja moraalisesti kaikkea ymmärtämääni oikeustajua vastaan!

Tämä sama pätee niin monessa muussakin paikassa, jopa meissä uskovissa. Teemme jotain joka on laissa oikein ja kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla ja kaikki siinä ympärillä olevat jäävät varin tyytyväisiksi mutta joku asia ei kuitenkaan ole ihan niin kuin pitäisi ja se kaivertaa rehellisen ihmisen sydäntä. Miksi joku meni pieleen? Joku oli sittenkin se häikäilemätön edunsaaja ja joku toinen kärsijänä niin hienossa suunnitelmassa, jossa ei rikottu lakia ja kaikki piti olla hyvin.
Sitten alkaa se moraalinen itsensä mittaaminen, teinkö minä oikein vaikka joku sittenkin kärsi tekojeni seurauksena huomattavan paljon. Vain siksi koska teimme yhden epärehellisen suunnitelman mukaan jotain, mikä ei sittenkään ollut oikein, vaikka me luulimme ja oletimme koska luottaen seurasimme tuota yhtä joka oli epärehellinen ja tiesi tekojensa seuraukset. Me siis jouduimme tahtomatta tähän kyytiin mukaan ja sitten alkaa kova itsetutkiskelu. Tunnusta, peräänny ja oikaise TAI jatka, peittele, valehtele, panettele ja piilottele.

Moni joutuu näihin kiusauksiin, kiirastuliin ja koettelemuksiin. Kuka meistä on heikkoudessa ja haavoittuvuudessaan vahva? Huomatessaan vääryyden tapahtuneen tunnustaa heti tekonsa seurauksista huolimatta? Eikä sen sijaan jatka vääryyden tekemistä, vaikka lakia ei olisikaan silti rikottu.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moraalinen vääryys ja synnintunto

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olen samaa mieltä tuosta "norjalaisasiassa". Olen toivonut jo pitemmän aikaa, milloin nämä ihmemiehet ja-naiset jäävät kiinni, ja en tarkoita näitä astmalääkkeitä. Itse uskon norjalaisten olevan, en kaikkien, hyvin taitavia käyttämään dopingia. En kiistä sitä etteivätkö he olisi myös kovia harjoittelemaan, mutta en usko heidän pelaavan puhtain kortein.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Moraalinen vääryys ja synnintunto

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kyllä, hyvä AO, niin se menee... Ihan yksinkertaisesti, jos on puhtaat jauhot pussissa, niin voitot jakaantuvat tasaisemmin. Ei yksi maa voi olla vuosikymmeniä jatkuvasti niin hyvä. Siellä on taustalla jotain muuta. Ongelma on WaDa:ssa. Siitä syystä venäläiset jäivät kiinni ketjuna, kun yhtäkkiä heidän omat koirat puri. Norjassa on oma antidoupping organisaatio ja jos siellä on yksikin mätä henkilö ollut kaikki nämä vuodet, niin eihän Norja käryä ikinä. Ne pystyy peittämään kotimaassa tapahtuvat tarkastukset, mikäli heillä on oma "myyrä" WaDa:ssa. Muttei sitten enää voi isojen kisojen yhteydessä, vaan ei sitten enää tarvitsekaan, koska elimistöstä katoaa riittävän nopeasti aineet pois.
Venäläisten käryjä aiheutti myös uudet menetelmät, jolla testattiin vanhempia näytteitä uudelleen. Joka itseasiassa laukaisi nämä ketjukäryt, johon sitten reagoi kaikki. Toivon vaan että Jumala soisi sellaisen testausmenetelmän, jolla näkisi jopa vuosien takaiset aineiden käytöt ja vaikka koko elämän pituisen selonteon. Sellainen pistäisi kyllä joka pojan kyykkyyn. En jaka uskoa että enää moni kantaisi ainoatakaan mitalia mistään lajista.
Samuli

Re: Moraalinen vääryys ja synnintunto

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Muistaakseni huippuhiihtäjät saivat epon käytöstä hyötyä n 10 km hiihtolenkillä lähes 1 minuutin. Sitä voi vaan miettiä, että voiko puhtailla jauhoilla pärjätä, jos kilpakumppanit vetää tälläisä mömmöjä. Mielestäni tuo antidoping toiminta on sellaista silmänlumetta ja siitä hyötyy vain muutamat maat, jotka ovat ns. sisäpiirissä. Näyttäähän tuo urheilu olevan myös politiikan jatke monille. Kaksinaismoralismi/valhehan tässä kukkii aika pahasti, niin kuin Jarmo tuossa ylempänä on kommentoinut.
Vastaa Viestiin