Kulkija kirjoitti: ↑15 Touko 2023, 05:55
Syvänmeren kalastajia tarvitaan myös. Viedään heitä aktiivisesti ja rakkaudella Isän kasvojen eteen, hänen rakkaita luotujaan. Nyt syvällä tuossa tiedämme kenen ohjailemassa bisneksessä eivätkä paremmasta tiedä, mutta sisimmässä piilossa ehkä todella suurikin kaipuu Jeesuksen luo, jota eivät vielä tunne. Ihminen näkee ulkokuoren, Jumala sydämen. Siunatkoon Kaikkivaltias Jumala kaikki sydämen muutoksella, Jeesuksen tuntemisella, seuraajan tien löytämisellä ja uskollisella rakkaudellaan.
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Olen itsekin taipuvainen ajattelemaan niin, että Jumala laittaa tiettyjä uskovia hyvin syviin vesiin, joihin muut eivät halua koskea tikullakaan. Tiedän esimerkiksi uskovan narkomaanin, joka ei ole päässyt päivittäisestä huumeiden käytöstään eroon ja ainakin haluaisin ajatella, että hän voi olla siellä todistuksena muille narkomaaneille. Toisaalta hän tekee toistuvasti kauheita asioita rahoittaakseen käyttöään.
Raamatusta puolestaan näemme, että Jeesuskin aterioi yhteiskunnan silmissä alhaisten ihmisten kanssa ja sai kuulla siitä nuhteita.
Mutta sitä en usko, että Jeesus sanoi alkoholistille "siisti meininki" hänen "bilettäessään" tai prostituoidulle "hengessä mukana" hänen harjoittaessaan ammattiaan. En usko että myöskään kirkon tehtävä raamatullisesti on olla tsemppaamassa syntistä elämää. Päinvastoin, Jeesus nuhtelee seurakuntaa siitä, että se "suvaitsee" räikeää syntiä tekeviä keskuudessaan:
Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.
Ilm 2:20-23
Samassa kohdassa Jeesus sattuu puhumaan myös syvyyksistä ja tämä kohta lienee jollain tapaa relevantti "syvänmeren kalastusta" mietittäessä:
Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa;
Ilm 2:24