Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tänään Raumalla kolme nuorta miestä ajoi autonsa tieltä ja se syttyi palamaan ja pojat saivat surmansa. Tällaiset onnettomuudet puhutavat tässä iässä erityisesti. Muistan nuoruudesta, kun ne kolme ylitorniolaisvarusmiestä olivat palaamassa Sodankylästä lomille ja siinä aivan kotikulmilla ajoivat myös autonsa ympäri ja kaikki kolme kuolivat saamiinsa vammoihin.

Muistan kun Rauno Helppi keroi minulle eräästä naisesta, jonka muutaman vuoden vanha poika sairastui aggressiiviseen syöpään. Nainen oli uskossa ja tuli Raunon luo pyytämään rukousapua ja hän itse sanoi rukoillessa, että kaikki on nyt Jumalan suunnitelmaa ja vakuutteli että poika paranisi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan poika kuoli ja nainen suuttui sekä seurakunnalle, että Jumalalle. Nainen alkoi avoimesti pilkata Jumalaa ja aktiivisesti osallistui uskonnon kritisoijien tilaisuuksiin. Kuitenkin kun aikaa kului vuosia, hän alkoi nähdä unia jossa hän näki synkän kapakan, jonka perimmäisessä nurkassa istui julman näköinen mies poltellen sikaria ja pelaten korttia. Tämä uni toistui ja aina vain tarkemmin naiselle ja lopulta hän tunnisti tuon miehen siksi kuolleeksi pojakseen. Sitten hän sai Pyhän Hnegen äänen päähänsä joka sanoi "tuossa olisi se poikasi, jos hän olisi joutunut elämään maailmassa, mutta nyt hän on täällä minun luonani". Nainen purskahti itkuun... ja sitten hän palasi Raunolle kertomaan.

Nuorten kuolema on siis monipiippuinen juttu. Tätä olen monesti miettinyt ja siksi pelastussanoman julistamisesta minulle on tullut niin tärkeä. Minulla on itsellä kaksi lasta, joista toisesta olin huolissani, kunnes minä sain ko. kaltaisen näyn, jonka jälkeen en enää ole ollut huolissani.

Aikoinaan kun olimme Kallioniemessä Adventtikirkon lasten leirillä, niin siellä oli pikkusen ajattelemattomasti suunniteltu iltaleikki urheilukentällä. Nimittäin siellä asetettiin kaikki lapset siihen pallokentän keskiympyrään ja molemmissa maaleissa oli ohjaaja, jotka alkoivat kutsua lapsia luokseen. Toinen antoi rakkautta ja halauksia ja toinen lupasi karkkia ja leluja. Lasten piti päättää, kumpaan maaliin he menisivät ja minun nuorempi tytär meni väärään maaliin, jossa luvattiin näitä maallisia asioita, joita ei sitten saanutkaan ja vanhempi tyttö valitsi sen oikean. Nuorempi tytär koki niin suuren järkytyksen, mentyään väärään maaliin, että minä jouduin käymään lohduttamassa häntä heidän tuvassa. Julia rukka itki katkerasti valittuaan väärän maalin.
Tämä tapahtuma puhutti minua aikoinaan kauhean paljon ja minä olin hieman vihainenkin järjestäjille mutta tajusin, että tässä oli myös minulle viesti koska se vaikutti niin paljon minuun. Ymmärsin että tämä oli juuri se valinta, joka tekee nuorista VIATTOMIA tyhmyyden takia. Eikä Jumala rankaise kadotustuomiolla tyhmyydestä... minä tajusin, ettei kymmenen neitsyttä tarkoita viiden kadotustuomiota, vaan opettaa heitä ymmärtäväisiksi, kuten viisaat olivat, kun heillä oli öljyä lampuissaan. Tyhmyydestä tulee noille suuri itku ja hammasten kiristys, mutta se johtaa pelastukseen, ei kadotukseen.

Kuolema sen sijaan on rajapinta, joka ei ole Jumalalle ongelma mutta meille on. Me emme käsitä miksi joku kuolee nuorena. Vain Jumala näkee sen tilanteen ja voimme tavallaan olla siksi uskomme vahvuudellamme luottavaisia. Meistä tuntuu toki aina pahalta, kun nuori ei saa tilaisuutta löytää Kristus... ja tämä asia hiukan aina puhuttaa sydäntä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Raamattu ei kerro että noille viidelle ilman öljyä olevalle neitsyelle olisi ovi vielä joskus avattu, vaan Raamattu kertoo juuri aivan päinvastaista ;

Matt.25:11-12 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: Herra, Herra, avaa meille. Mutta HÄN vastasi ja sanoi: Totisesti MINÄ sanon teille: MINÄ en tunne teitä.

25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Kertomuksesi lapsille järjestetystä opetuksesta urheilukentällä myös puhuu samaa. Oli olemassa kaksi erilaista vaihtoehtoa/päämäärää, oikea ja väärä.
Kun on kerran päässyt "maaliin" ei kilpailua voi enää aloittaa alusta vaan tulos on kaikkien tiedossa. Kun kilpailu on vielä kesken voi suuntaa muuttaa, mutta ei enää kilpailun päätettyä. Paavalihan kuvasi tätä elämää kilpajuoksuksi, jonka lopussa jotkut seppelöidään voittajina, mutta jotkut jäävät ilman voittopalkintoa, mikä on Iankaikkinen Elämä Jumalan Kirkkaudessa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Uskon, että Herra ei ole niin armoton, että heittäisi kaikki uskossaan epävarmat tai penseät iankaikkiseen kadotukseen noin vain, sillä Hän haluaa, että kaikki pelastuisivat. Tästä mun käsittääkseni Jarmo puhuu.

Ja jos ovi suljetaan yhdellä hetkellä, niin avataanko se toisella?

35. Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
36. ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
Luuk. 12
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Eräs huomio on se, että fariseuksille hän ilmaisi lausella, "en ole koskaan tuntenut teitä", toisin kuin nämä neitstyet. Kaiken lisäksi, nuo neitsyet tulivat myöhemmin lamput täynnä öljyä.... öljy on Pyhä Henki.

Jeesus ei ikinä käyttäisi muutenkaan vertauskuvaa, jossa se johtaa harhaan. Nimittäin jos sanotaan, että he palasivat, koska olivat lähteneet pyytämään öljyä. He palasivat laput täynnä öljyä...

Ei Jumalamme olisi sanonut vertaukseen, että menkää ostamaan... sehän on suomeksi sanottuna "v***uilua"!!!! Ei Jumala tee tällaista pilkkaa!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Vaikka neitsyet olisivat MYÖHEMMIN palanneetkin öljyn kera, niin SILLOINKIN J-U-M-A-L-A SANOI ; " MINÄ en tunne teitä ! " (Siis, jos heillä oli öljyä)

Tuo hylättyjen neitsyeiden "öljy", jota sinä Jarmo väität heillä olleen, olisi ollut jotakin muuta "öljyä", eli henkeä kuin se Öljy, jota oli sisäänpäässeillä neitsyeillä.

Jos ulosjätetyillä neitsyillä olisi ollut Jumalan Henki, eli Öljy, joka on siis myös tuo Jeesuksen mainitsema Puolustaja, jonka Jeesus lupasi lähettää, olisivat he tietenkin päässeet sisään.

Jeesuksen kertoman ESIKUVALLISEN OPETUKSEN tarkoitus oli opettaa että on oltava silloin valmiina kun Jeesus tulee hakemaan omansa, sillä toista mahdollisuutta ei enää tule.

Samoin Jeesus käytti vedenpaisumuksen hetkeä sekä Sodoman ja Gomorran tuhon päivää vahvistavana todistuksena sille , ettei kukaan pelastunut tulvasta eikä Sodomasta, paitsi Jumalan TUONA SAMANA TUOMION PÄIVÄNÄ pelastamansa omat.

Sinä olet ymmärtänyt Jarmo väärin Jeesuksen puhuman neitsyt-vertauksen, ja rakentanut tuolle väärinymmärryksellesi oman lopunajan tapahtuma-aikajanan.

Ja, Jarmo, EI Jumala tuossa kertomuksessa kehoittanut tyhmiä neitsyitä lähtemään ostaa öljyä vaan tuon "ohjeen", joka oli turha enää tuolloin, antoivat toiset neitsyet.

[b]Ja, Jarmo, EI tuossa kertomuksessa , Matt.25:11, tyhmien yrittäesssä sisään, kerrota näillä neitsyeillä olleen öljyä tuolloinkaan ;
[/b]
" Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille "

Tyhmillä neitsyillä EI OLLUT ÖLJYÄ HERRAN SAAPUESSA, eikä heillä kerrota sitä olleen myöhemminkään.

Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.

Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvä OA, tuo mitä puhut, on pelkkää arvailua. Jos tyhmien ja viisaiden neitsyiden vertaus olisi tarkoitettu niin, kuten sen ilmaiset, niin on täysin selvää, ettei sitä loppua siinä olisi ollut ollenkaan. "menkää myyjäin luo ostamaan"... Mitä hyötyä siitä Jumalalle on niin sanoa, puhumattakaan siitä, että kun he palasivat.... jne. Elikkä koko tämän tarinan lopun merkitys jäisi lähinnä hyödyttömäksi irvailuksi, jollaisena minä en ainakaan Jumalaa pidä, ilkkumassa vakavalla asialla.

On siis selvää, että nuo neitsyet palattuaan öljy lampuissaan, eivät päässeet morsiamen mukaan, mutta pääsevät sitten myöhemmin.

Juutalaiset häät ovat muutenkin erikoiset, eikä takuulla vahingossa. Nuo neitsyetkään eivät ole morsian, vaan häävieraita. Olen selittänyt tämän asian moneen kertaan ja se näkyy mm. pelastussanoman sivuilla.
banneri.jpg
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mut anyway, kyl näistä voi puhua mutten usko, että kukaan tulee hullua hurskaammaksi väittelyssä miten asiat menee. Meillä on jokaisella oma polkumme kuljettavana.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

En kirjoittanut mistään "arvailuista" vaan siteerasin Raamattua.

A Missä Raamatun kohdassa sanotaan ulosjätetyille neitsyillä olleen öljyä ?

B Tai, missä Raamatun kohdassa kerrotaan heidän päässen sisään Jumalan Valtakuntaan ?

C Missä Raamatun kohdassa ulosjätetyille neitsyeille Jumala peruu aiemman ilmoituksensa; " Minä en tunne teitä" ??????

Sinä Jarmo jätä täysin huomioimatta Raamatun selvän todistuksen ettei tule mitää toista mahdollisuutta. Sen takia Raamattu myös niin monessa kohdin kehoittaa olemaan koko ajan valmiina, tarkoittaen että ihmisella on sybbit anteeksi annettuna ja nimi Karitsan Elämän Kirjassa.

Olen aiemminkin kirjoittanut palstalle kreikan kieliopin todistavan samaa, eli Jeesus tulee VAIN YHDEN KERRAN TAKAISIN HAKEMAAN OMANSA.

Adverbi-hapaks tarjoittaa asiaa, joka tapahtuu VAIN YHDEN KERRAN. Hapaks-sana on UT:ssa 15 kertaa ja VT:ssa 29 kertaa.

Toinen adverbi, deuteros, tarkoittaa yhtä kertaa kahdesta, eli toinen kerta, toisella kertaa. Deuteros löytyy UT:sta noin 42-46/47 kertaa, riippuen alkutekstistä.

Uudessa Testamentissa Heb.9:28 on käytetty näitä molempia adverbejä.

"samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat."

kerran = hapaks ( = YHDEN AINOAN KERRAN ) toistamiseen = deuteros ( TOISEN KERRAN = TOISELLA KERTAA = SEURAAVALLA KERRALLA )

-----> Ensimmäisellä kerralla Kristus uhrattiin, yhden ainoan kerran eikä enää ikinä uudestaa uhrata. [ hapaks ]

------> Seuraavalla kerralla, toisella kertaa, Kristus ilmestyy hakemaan KAIKKI OMANSA LUOKSEEN, eikä enää kolmatta tai useampia kertoja enää ikinä tule. [ deuteros ]
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Minusta varsinkin näissä keskusteluissa, jotka ovat itse uskon kannalta toissijaisia (mutta kuitenkin tärkeitä) pitäisi säilyttää avoin mieli, sillä muuten keskustelu alkaa mennä kiistelyksi, eikä se kanna hyvää hedelmää. Eri mieltä saa toki olla, mutta rakentavassa Hengessä, sitä peräänkuulutan!

En osaa sanoa kuinka monta Tempausta Herramme järjestää, mutta uskon, että niitä on ainakin yksi. Ja jos miettii Tempauksen vertauskuvaksi eri lajikkeiden sadonkorjuuta, niin on selvää että se ei tapahdu kaikki yhtä aikaa, vaan vaiheissa. Arvostan AO sinun tuntemustasi kieliopista ja perinpohjaisuuttasi ja mun mielestä oot oikeassa, että Herra ilmestyy omiansa varten näkyvästi vain kerran. Tuleeko Hän Tempauksessa näkyvästi tai voivatko myös enkelit suorittaa sadonkorjuuta niin kuin Ilmestyskirjassa mainitaan? Ja Ilmestyskirja kertoo myös siitä lukemattomien joukosta, jotka ilmestyvät Taivaaseen, eikä Herramme ole käsittääkseni vielä siinä vaiheessa astunut maan päälle ja ilmestynyt näkyvällä tavalla.

Enkä siis väitä, että olisin missään mielessä oikeassa oikeestaan minkään Raamatuntulkintani kanssa, on vain kokonaisuuden ja Hengen kautta muodostunut mielikuva siitä miten asiat voisivat mennä. Valmiina tulee olla koko ajan, sillä kuka haluaisi jäädä maan päälle Vaivanaikaan koeteltavaksi ja puhdistettavaksi?

Siksi toivon myös, että heitetään keskinäiset kiistakapulat pois, usko Jeesukseen on tärkein ja se lopulta ratkaisee.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Joo, siksipä mä en kauheesti lähde enää näistä keskustelemaan... Mutta kuitenkin haluan huomauttaa, että Jumala on looginen Jumala, eikä epäloogonen, joten vertausten on myös oltava loogisia. Elikkä jos Jumala sanoo, että menkää ostamaan öljyä, niin loogisesti he noudattavat Jumalan käskyä ja palaavat kun ovat sitä saaneet. Eivät he muuten palaisi. Jne. jne.
Pi_O

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

On totta, että monesti tulee ajatelleeksi, että "Voi kun kuoli nuorena ja oli kokematta niin paljon!"
Nyttemmin olen ajatellut, että "Kokenut mitä?"

Nykynuoriso näyttää kokevan enemmän pelkoa ja vihaa tulevaisuudesta kuin iloa ja rakkautta.
Valitettavasti siihen on syynä maailman hallitukset. Vanhemmat alkavat olemaan burnoutin partaalla, eivätkä jaksa huolehtia jälkikasvustaan niin kuin Jumala on tarkoittanut.

Mitä tulee tuohon Jumalan puolesta kiivailuun niin ei se ole harvinaista.
Esim. Kiirastuli teoriasta on väitelty pitkään ja hartaasti. Ihmiset eivät pääse yhteisymmärrykseen sitä, että kuinka monta uutta mahdollisuutta Jumala antaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Pi_O kirjoitti: 08 Syys 2019, 11:09 Esim. Kiirastuli teoriasta on väitelty pitkään ja hartaasti. Ihmiset eivät pääse yhteisymmärrykseen sitä, että kuinka monta uutta mahdollisuutta Jumala antaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiirastuli

Tuo kiirastuli-ajatus on katolilaisten ja ortodoksien harhaa. Meillä on yksi ajallinen elämä kullakin ;..

2.Kor.6:1-2 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä Hän sanoo: "Otollisella ajalla Minä Olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, NYT on otollinen aika, katso, NYT on pelastuksen päivä.

Joh.8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Room.5:1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Room.5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
Room.5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut

Ihmisellä on mahdollisuus vastaanottaa syntien anteeksisaaminen eli sovitus oman ajallisen elämänsä aikana, ei tietenkään sen jälkeen. Paavali ja Barnabas selvästi tuossa Korinttolaiskirjeen kohdassa tuovat sen esille....NYT, kun vielä on aikaa......tulee yö (=loppu) ja ei kukaan voi työtä tehdä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Pi_O

Re: Nuorten ihmisten kuolemat puhuttaa

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

En usko kiirastulioppiin.
Pietari ei liene puhuneen kiirastulesta vaan vertauskuvallisesti tämän maanpäällisen elämän koettelemuksista.

1. Piet. 4:12 Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa.
Vastaa Viestiin