Luomisen 7 päivää väittämä

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
näkymätön ninni

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No nyt veit sanat suustani sinetti! :D

Sanoin tässä mielessäni kolme kertaa mielenkiintoista... :D
Sinettisormus

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... Voih! Ihanaa, RAKAS NINNI SISKO on TÄÄLLÄ!!! Kiitos Herralle! :lol:
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 25 Touko 2016, 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sanos muuta Sinetti, hienoa saada Ninni taas tänne :D
Halleluja, Jeesus on Herra!!!
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Jarmo. Tiedätkö muita, kenties virallisia tahoja, jotka ajattelevat tavallasi viidennestä ja kuudennesta luomispäivästä :?:
1933 käännöksen sanavalinnat tukevat ajatustasi. 1992 sanavalinnat eivät tue ajatustasi. Näen ma :roll:
1933:
23. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä. 24. Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan". Ja tapahtui niin: 25. Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat". 27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Moos.1.html
1992:
29 Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. 30 Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit." Niin tapahtui. 31 Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.1.html

Biblehubin tarjoamat versiot:
http://biblehub.com/genesis/1-31.htm
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Jarmo. Tiedätkö muita, kenties virallisia tahoja, jotka ajattelevat tavallasi viidennestä ja kuudennesta luomispäivästä :?:
1933 käännöksen sanavalinnat tukevat ajatustasi. 1992 sanavalinnat eivät tue ajatustasi. Näen ma :roll:
No mutta uskallatkos lähteä pienelle kiertoajelulle Genesiksen ihmeelliseen maailmaan ? ;)

Katsotaanpa lukua 2. Otan tähän jakeita valikoidusti !
1 Moos 2 kirjoitti: 4 Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,
5 ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,
6 vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan.
1. Maa luotiin.
1 Moos 2 kirjoitti:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
2. Ihminen luotiin
1 Moos 2 kirjoitti:8 Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.
9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.
3. Kasvit luotiin
Huom. "And OUT OF THE GROUND made the LORD God to grow every tree", eli Jumala TEKI kasvit maasta, aivan kuten Jumala muovasi ihmisenkin maasta.
1 Moos 2 kirjoitti:10 Ja Eedenistä lähti joki, joka kasteli paratiisia, ja se jakaantui sieltä neljään haaraan.
11 Ensimmäisen nimi on Piison; se kiertää koko Havilan maan, jossa on kultaa;
12 ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös bedellion-pihkaa ja onyks-kiveä.
13 Toisen virran nimi on Giihon; se kiertää koko Kuusin maan.
14 Kolmannen virran nimi on Hiddekel; se juoksee Assurin editse. Ja neljäs virta on Eufrat.
15 Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.
4. Maan muodot luotiin ja ihminen asetettiin paratiisiin.
1 Moos 2 kirjoitti:19 Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva.
20 Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.
5. Eläimet luotiin
1 Moos 2 kirjoitti:21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
23 Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu".
6. Vaimo tehtiin miehen kylkiluusta

HUOM ! Nämä numerot 1..6 eivät välttämättä ole päiviä, vaan ilmaisevat järjestyksen. Kuitenkin jos luet tämän kertomuksen 2. luvusta, se on tietyllä tavalla ajateltuna paljon "uskottavampi" kuin 1. luvun kertomus. Tässä asiat luotiin tietyssä järjestyksessä, ja merkillepantavaa on se, että kaikki luotiin oikeastaan siis ihmistä varten, joka luotiin ja maan muovaamisen jälkeen asetettiin maan päälle ennen kasveja ja eläimiä.

Jumalalla oli siis kommunikaatiota Aadamin kanssa jo silloin kun Hän loi eläimiä (Jae 19).

Kerropa Jyrki vielä... minä päivänä se ihminen taas luotiinkaan ? :shock:
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Milloin ihminen luotiin? Luotan ekaan ilmoitukseen. Kasvien jälkeen. Auringon ja kuun jälkeen. Ihminen oli saastuneessa maailmassa ennenkuin ihminen siirrettiin paratiisiin, jonne käärme seurasi saastuttamastaan paratiisin ulkopuolisesta maailmasta. Olen tottunut ajatukseen, että ihminen luotiin 6. päivänä. Mua ei haittaa, vaikka ois luotu 5. päivänä. Riippuu siitä, lukeeko 1933 tai 1992 käännöstä/väännöstä. Näin näen ma :o :shock: :?
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

Niin... minä puolestani ajattelen siten, että nuo kaksi kertomusta ovat molemmat enemmänkin vertauskuvallisia eivätkä pyri kuvaamaan kirjaimellisia tapahtumia.

Ensimmäinen kertomus on esitetty päivämuodossa siksi että se on aivan selkeästi perustelu sapatille. Ei ole täysin sattumaa, että sapatti annettiin Israelille Mooseksen kautta, ja Mooses nyt sattui olemaan se joka joutui perustelemaan Israelille sapatin kuuden päivän työn jälkeen. Tätä tarkoitusta varten annettiin 1. luomiskertomus.

Jumala tiesi että ihminen tarvitsee lepopäivää, ja siksi Hän halusi että Hänen kansansa on terve ja vahva ja antoi erinäisiä sääntöjä noudatettavaksi jotka olivat tärkeitä terveyden ja elämän kannalta; lepo, oikea ruokavalio, yhteiskunnalliset säännöt.

Sapatti johon ihmiset eivät olleet tottuneet, Jumala kenties halusi vahvistaa antamalla siihen vahvan vertauksen luomiseen. Mutta samalla 1. luomiskertomus on selkeästi myös profetia tulevasta, kuten Jarmokin toi esiin.

Aivan yhtä hyvin 1. luomiskertomuksen voisi nähdä myös toisessa valossa - Jumalan suunnittelutyönä, jossa on 6 suunnittelujaksoa, ja 2. luomiskertomuksen voi silloin nähdä sen suunnitelman täytäntöönpanona. Toisin sanoen, kaikki "luotiin" eli suunniteltiin valmiiksi, ja valmiiksi suunnitellut asiat toteutettiin fyysiseen maailmaan 2. luomiskertomuksessa. Jos nimittäin ajattelee tämän maailman kokonaistoimintaa ja eliöiden monimutkaista rakennetta, sitä ei yksinkertaisesti sattumalta tapahdu... eli jo tehdessään ensimmäisen asian Jumala on suunnitellut kaiken valmiiksi viimeistä piirtoa myöten.

Ihan esimerkkinä; Jumala suunnitteli kasvit, ja sen jälkeen juuri sopivan valonlähteen niille, jonka jälkeen ravintoketjun seuraava osa eli eläimet, ja vihdoin ihmisen ruumis piti suunnitella sellaiseksi että se sopi yhteen edellisten kanssa. (Pitää muistaa että maallinen ruumis on tehty vain tämän maailman tarpeita ajatellen).

Tästä suunnittelusta kertoo myös se, että 1. kertomuksessa Jumala JO loi miehen ja naisen (molemmat !) - ja 2. kertomuksessa näemme miten mies toteutettiin fyysisesti maasta ja nainen toteutettiin toisella tavalla fyysisesti. Tässä on myös suuri salaisuus - koska ei Jumala joka kaikki muut luodut teki 1. kertomuksessa alusta alkaen koiraaksi ja naaraaksi, oikeasti tarvinnut mitään kylkiluita Eevan luomiseen ! Miksi Jumala siis käytti kylkiluuta ?

Ja kun Hän näki että se suunnitelma maailmasta oli sangen hyvää, Hän toteutti suunnitelmansa. Silti voidaan sanoa että Jumala loi maailman 6 päivässä, insinöörinä tiedän hyvin että suunnittelutyöhön menee enemmän aikaa kuin itse toteutukseen, varsinkin kun Jumalalla on kaikki valta kaikkeen materiaan; materian asettaminen oikeaan järjestykseen on ihmisellekin pikkujuttu verrattuna monimutkaisen systeemin suunnitteluun.

Mutta nämä on vain näitä meikäläisen pohdintoja joita ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. Tulkintoja on monta, eikä niitä ole helppo osoittaa sen paremmin oikeaksi kuin vääräksi. Meidän tehtävämme on tutkiskella Sanaa ja löytää sieltä asioita jotka meitä rakentavat, ja minulle itselleni ei tuo nuoren maan kreationismi ja asioiden puhdas kirjaimellinen tulkinta tunnu oikealta, koska jo 1. ja 2. luomiskertomuksen ottaminen kirjaimellisesti johtaa murskaaviin ristiriitoihin ihan jo pelkästään keskenään.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:idea: Miksi nainen miehen kyljestä? Jotta mies ja nainen, ollessaan erossa, kaipaisivat toisiaan :roll:
Tsela = kylki(luu), sivu, puoli. Puoli sopii tähän hyvin, koska miehellä on XY-kromosomit ja naisella on tuosta puolet eli X-kromosomit.

Wayne Simpson tuumailee:
When Genesis and Exodus were written, the concept was one of Adams side, not his rib. Remarkably, we have the testimony of a Jewish authority of about 2000 years ago on this issue. Philo Judeaus addressed the subject thus: "The letter of this statement is plain enough; for it is expressed according to the symbol of the part, a half of the whole, each party, the man and the woman, being as sections of nature co-equal for the production of that genus which is called man." (The Works Of Philo, p. 796, Hendrickson Publishers, Peabody, Massachusetts,) emphasis mine. How clear.
http://www.jasher.com/Insights%20page/Adamsrib.htm
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Tuumailen. Maailma ei ole vanha, koska vähän aikaa sitten ihmiset näkivät Venuksen ja Maan välillä "säpinää". He näkivät Venuksen parran. Niistä ajoista planeettojen keskinäiset sähköiset varauserot ovat tasoittuneet.
Plasma-avaruus:
Soho-satelliitti havaitsi v. 1997 plasmamuodostelman, joka ulottui Venuksesta melkein Maahan asti. Raporteissa sitä kuvailtiin lanka- tai nauhamaiseksi (stringy). Tällainen rakenne voi pysyä vain jos se toimii Venuksen ja Maan välisessä avaruudessa virtaa kuljettavana plasmajohtimena. Havainto tukee ajatusta, että Venus on asettunut nykyiseen kohtaansa aurinkokunnassa vasta äskettäin, eikä ole vielä saavuttanut varauksellista tasapainotilaansa tässä ympäristössään. Plasmateoreetikot muistuttavat, että Venuksesta on muinoin käytetty sellaisia nimiä kuin Pitkähiuksinen tähti ja Partainen tähti. He tulkitsevat tämän niin, että Venuksen 'plasmahäntä' on muinoin ollut näkyvä kuten komeettojen pyrstöt nykyään.
https://www.netikka.net/mpeltonen/plasmateor.htm

Magnetismi tukee YE-näkemystä.
http://jrambon.mbnet.fi/RV7-2013.html

Artikkeli täältä:
http://jrambon.mbnet.fi/media-aktivismi.html

Sähkö muokkailee: "Symbols of an Alien Sky: The Lightning Scarred Planet, Mars"
https://www.youtube.com/watch?v=tRV1e5_tB6Y
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

jyrki kirjoitti::idea: Miksi nainen miehen kyljestä? Jotta mies ja nainen, ollessaan erossa, kaipaisivat toisiaan :roll:
Tsela = kylki(luu), sivu, puoli. Puoli sopii tähän hyvin, koska miehellä on XY-kromosomit ja naisella on tuosta puolet eli X-kromosomit.
Kyllä kyllä, mutta käsitykseni mukaan kyljestä/kylkiluusta tekeminen on KUVA, ja se mitä tuo esille on eräs tuon vertauskuvan sovellus.

On kokolailla selvää, että Aadamilla oli kaikki jäsenet tallella tuon jälkeenkin - ja toisaalta, Eevan ruumiiseen tarvittiin paljon muutakin kuin kylkisiivua; lisäksi eläimistä näemme että tiettyjen lajien elinikäinen uskollisuus on sisäänrakennettu ominaisuus.

Nähdäkseni molemmat luomiskertomukset ovat yhtä lailla kuvia, mutta hieman eri asioista tai eri näkökulmasta. Molempien lähtökohta on se, että Jumala on luonut maailman ja että ihminen on luomakunnan kruunu, sekä se että Jumala on antanut ihmiselle elämän ja tehnyt asiat suunnitelmansa mukaan.

Ensimmäinen perustelee seitsenpäiväisen viikon ja toinen miehen valinnan vaimon pääksi.

Oletko koskaan pohtinut sitä, että Jumala kielsi vain Aadamia syömään tiedon puusta ? Vasta sen jälkeen nainen otettiin miehestä, ja Aadam oli varottava esimerkki miehestä joka ei käytä hänelle asetettua vastuuta olla perheen pää ja varjella perhettään, vaan antoi Eevan langeta. Katsotaanpa tarkemmin mitä Sana sanoo:
1 Moos 3 kirjoitti:9 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
11 Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
12 Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".
17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Huomaa erityisesti käärmeelle ja Aadamille esitetyt sanat: "Koska tämän teit", "Koska kuulit vaimoasi". Molempia rangaistiin nimetystä syystä. Mutta Eevalle itselleen ei Jumala antanut kieltoa, vaan hän oli sen Aadamilta kuullut. Eevan rikosta ei tuossa nimetty, mutta selkeästi se oli siis tottelemattomuus Aadamia ja Aadamin hänelle välittämää opetusta kohtaan, mikä näkyy selkeästi myös hänen saamassaan rangaistuksessa: Raskauden vaivat, synnytyskivut ja halu mieheen joka on häntä vallitseva.

Syntiinlankeemus on siis myöskin niin monitasoinen kuva ettei sen tulkinta vain yhden ihmisen virheeksi ole mitenkään perusteltu. Erityisesti pistää silmään se, että Aadamin rangaistuksen perustelu oli kaksiosainen: se, että hän a) kuuli vaimoaan ja b) söi puusta. Puusta syöminen on selviö, mutta a-osa antaa viitteen siitä että hänen olisi pitänyt huolehtia ja vastata myös Eevasta, eikä seurata Eevan virheellistä ratkaisua. Se osoittaa selkeästi että miehellä on vastuu perheestään, ja Aadamin saama rangaistus on siksi huomattavasti vakavampi kuin Eevan saama. Sanon tämän juuri siksi että mielestäni syntiinlankeemuskertomus ei ole se asia josta näkyy Jumalan asetus miehen ja vaimon välillä, vaan se näkyy jo 2. luomiskertomuksessa... näin ollen "hän on sinua vallitseva" on vain asian toteamista - ei rangaistusta.

Mutta siis kokonaisuus on se, että siinä kun ensimmäinen luomiskertomus ei ota kantaa miehen ja naisen väliseen suhteeseen - eli osoittaa miehen ja naisen tasavertaisina/arvoisina kaikin puolin ja toisaalta sen että Jumala katsoo heitä yhtenä perusyksikkönä eli "yhtenä lihana", toinen luomiskertomus jo ennen syntiinlankeemusta asettaa tuon suhteen säännöt - miehen vaimon pääksi eli vaimon "miehestä otetuksi"... ja syntiinlankeemuskertomus osoittaa mitä tapahtuu jos mies ei noudata vastuutaan.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Tuumailen. Äijä hiffas että akka oli jo syöny myrkkyä ja ties tän delaavan ennen aikojaan. Aiemmin Luoja oli esitelly kaikenkarvaisia eukkoehdokkaita äijälle. Mikään ei kelvannu. Siks äijä kauhistu ajatusta, että hän jäis vaille eukkoa ikuisiks ajoiks akkansa kuoltua :o :shock: :?

Konkluusio: Äijä päätti liittyä veivinheittäjäkerhoon :cry:
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Tuumailen. Äijä hiffas että akka oli jo syöny myrkkyä ja ties tän delaavan ennen aikojaan. Aiemmin Luoja oli esitellyt kaikenkarvaisia eukkoehdokkaita äijälle. Mikään ei kelvannu. Siks äijä kauhistu ajatusta, että hän jäisi vaille eukkoa ikuisiksi ajoiksi akkansa kuoltua :shock: :shock: :shock:

Konkluusio: Äijä päätti liittyä veivinheittäjäkerhoon :cry:
Puhutko Aadamista vai Jeesuksesta ? :roll:
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kaks aatamii. Eka ja toka. Heittelin läppää ekasta. Mollaan persoonii kaikki. Siks tuumaillaan erilailla. Mun mutsi on savolainen. Mullon viärä leuka. Olkaatte pitkämiäliset :D

"Two Adams"
https://evotuhat.wordpress.com/94-2/
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Huomasitko, että ihan läppää heittäessäsi ihan vahingossa annoit vahvan todistuksen siitä että luomis- ja syntiinlankeemuskertomukset ovat hyvin moniulotteisia vertauskuvia.

Enkö luvannut sinulle "kiertoajelua Genesiksen ihmeelliseen maailmaan" ? ;) Minua jopa hämmästytti miten tarkkaan osasit tuon "läppäsi" muotoilla ihan vahingossa kuvaksi Jeesuksesta.
Äijä hiffas että akka oli jo syöny myrkkyä ja ties tän delaavan ennen aikojaan.
Jumala on todellakin nähnyt lopun alusta. Jo ennen Aadamin luomista Hän tiesi miten tulee käymään koko ihmiskunnalle. Hän halusi luoda iankaikkisuusolennon, jolla on vapaa tahto, mutta tiesi myös ettei se ole mahdollista ilman synnin tuloa maailmaan. Siksi Hän teki suunnitelman johon Hän oli tyytyväinen; se oli "sangen hyvää". Ja siihen suunnitelmaan kuului lepo johon kaikki tähtää.

Itse toteutus taas vaati Häneltä äärimmäisen uhrin, koska Hänen tarkoituksensa oli juuri ihminen iankaikkisuusolentona joka tietää hyvän ja pahan eron kuten Hänkin.
Aiemmin Luoja oli esitellyt kaikenkarvaisia eukkoehdokkaita äijälle. Mikään ei kelvannu. Siks äijä kauhistu ajatusta, että hän jäisi vaille eukkoa ikuisiksi ajoiksi akkansa kuoltua :shock: :shock: :shock:
Juuri näin, Jyrki ! Ainoa tapa opettaa ihmiselle mikä on hyvää ja mikä pahaa ei ole se, että sen kertoo, vaan se, että sen kokee. Jokainen jolla on omia lapsia tietää tämän liiankin hyvin.

1 Moos 1-3 kertoo koko Jumalan suunnitelman. Sitä ei olisi voinut kirjoittaa toisin ilman että sen tuoma vertauskuva himmenee. Jumala on luoja, ihminen ja ihmisen "kouluttaminen" iankaikkisuusolennoksi on maailman olemassaolon tarkoitus, Jumalalla on järjestys kaikkea varten, Hän on edeltä valmistanut lunastuksen, lunastus maksaa Jeesukselle kärsimyksen, Jumala rakastaa ihmistä suunnattoman paljon, lopullinen lepo ja täydellisyys ilman syntiä tai virhettä on Hänen suunnitelmansa päätös... tuo kaikki on noissa kolmessa luvussa - ja paljon muutakin.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Olli. Olet syvämietteinen :)
Vieras

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Huh Huh!

Aina olen miettinyt, että minulta ei uskoa Jeesukseen vie se, evankeliumin kirjoitattajat "muistaisi", että mustikoita oli 3 vakallista tai neljä vakallista.. mitä ne vakat sitten lienevätkään.

Legitimoiko Jeesus mitenkään edes tätä kirjallista perimää?

Ilmestyskirja on tästä poikkeus.

Olis varmaan aika ikävää, että Jeesus oli vetänyt jotain bosoni/higgs-juttua - kirjoittajat olis saaneet kirjoittaa, ja Jeesus paasata, heh..

Jeesus oli Isän sydämeltä lähetetty myyntimies. Hän puhui sitä kieltä siinä ajassa, jota ihmiset ymmärsivät. Ja edelleenkin ymmärretään, vaikka malka silmässä ollaankin.

Yllättävää luomiskertomuksessa on se yhtäläisyys kronologiaan, jonka Darwin esitti. Luomisjärjestyksen Darwin osasi ulkoa unissaan.

Jeesuksen "syntyminen" Charles riverille ja siitä hiipiminen MITtiin, no se vasta vitsi olis.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Vieras:
Legitimoiko Jeesus mitenkään edes tätä kirjallista perimää?
Kiitos Vieras. Hyvä huomio. Kuulollaolo riittänee :)
Biblia (1776)
Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
olli

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja olli »

Olet tervetullut palstalle kirjoittelemaan Vieras; rekisteröi toki itsellesi nimimerkki niin kaikkien on helmpompi erottaa vieraat vieraista.
Jeesus oli Isän sydämeltä lähetetty myyntimies. Hän puhui sitä kieltä siinä ajassa, jota ihmiset ymmärsivät.
Tämä onkin tärkeä ymmärtää Raamattua lukiessa, ettei Jumalalla ollut tarkoituksenmukaista ilmaista tieteisiin liittyviä asioita ihmisille - vaan niitä asioita joita tiede on kykenemätön tutkimaan tai selittämään.

Eri kirjoittajat ymmärsivät asiat kukin omasta viitekehyksestään ja kirjoittivat sen mukaisesti. Siksi jokaisesta kirjoituksesta on ymmärrettävä se pääasia jota haluttiin tuoda esiin, eikä keskittyä johonkin yksityiskohtiin jotka kirjoittaja kenties toi ilmi.

Raamatun sanoma on aivan selkeä: Jumala on tehnyt koko luomakunnan, omalla tavallaan jota emme täällä maan päällä saa koskaan tietää - emme voisi sitä edes ymmärtää.
Sinettisormus

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Taistelu henkivaltoja vastaan : https://www.linnunrata.org/artikkelit/t ... astaan.php
"Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa paran " Ap.t.8:5-7.

”Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä ei meillä ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta" Ef.6:10-19.

Taistelu henkivaltoja vastaan on yksi keskeinen uskonelämän alue Raamatussa. Vallankin Uuden Testamentin puolella on runsaasti aineistoa siitä, kuinka Jeshua ja Hänen opetuslapsensa ajoivat ulos riivaajia eli pahoja henkiä ja paransivat riivaajien vaivaamia ihmisiä Matt.17:14-20; Ap.t.10:39. Monilla uskovilla ei kuitenkaan ole juuri mitään käsitystä tästä hengellisen elämän alueesta, vaikka se onkin runsaasti esillä Jumalan Sanassa. Toisaalta on niitä, jotka askartelevat sairaalloisesti melkein pelkästään riivaajien ulosajamisen parissa, luullen tämän "poppakonstin" avulla ratkaisevansa kaikki ihmisten ja myöskin uskovien ongelmat. Taistelu henkivaltoja vastaan ei kuitenkaan ole mikään hengellisesti alaikäisten "temmellyskenttä", vaan tarvitaan raitista ja tasapainoista toimintaa näissä asioissa, jotta ei tehdä vahinkoa väärällä ja epäraamatullisella "puoskaroimisella". Tässä luvussa tutustumme lyhyesti pahuuden henkimaailman syntyyn, olemukseen, hierarkiaan, toimintaan ja oikeaan "taistelustrategiaan" Raamatun opetuksen valossa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luomisen 7 päivää väittämä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Mautsalle. Ajattelen. Luomisen jälkeen kaikki oli ok. Sitten osa enkeleistä lankesi. Ainakin jotkut heistä paiskattiin Maahan. He rupesivat sotkemaan asioita, ja Jumala siirsi ihmisen Eedeniin.
Biblia (1776) 1Moos. 1:31 Ja Jumala katsoi kaikkia, kuin hän tehnyt oli, ja katso, ne olivat sangen hyvät. Ja tuli ehtoosta ja aamusta se kuudes päivä.

Biblia (1776) 1Moos. 2:15 Ja Herra Jumala otti ihmisen, ja pani Edenissä Paradisiin, viljelemään ja varjelemaan sitä.
Vastaa Viestiin