Vainottujen muistopäivänä 2019

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tavanomainen kysymys: mitä opimme toisen maailmansodan vainoista?
Tapahtumat olivat niin suunnattoman groteskeja äärimmäisessä pimeydessään, että ymmärrys ei saa siitä mitään otetta. Lausumme kuin sanelukoneet ilman ajatuksen syvyyttä: "se ei saa koskaan enää toistua", emmekä kuitenkaan ole oppineet mitään.
Se kaikki on keskuudessamme vieläkin.
Liitteet
CZvG-nMWAAUVn3Y-crop.jpg
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jesajan profeettakirjassa menneisyys ja tulevaisuus liittyvät yhteen seuraavasti: "Pysähtykää ja katsokaa, minne olette menossa, ottakaa oppia menneistä ajoista! Valitkaa oikea tie ja kulkekaa sitä, niin löydätte rauhan." (Jes. 6:16-17)
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, on vaikea ymmärtää halua vahingoittaa toista ihmistä ja vielä vaikeampi kokonaisten ihmisryhmien tai jopa kansan. Tai siis voi tietää kuka aivan kaiken mahdollisen väkivallan takana on. Mutta hyvin sanottu Magda, että aika voi olla eri, mutta ihmiset pysyvät samanlaisina jos eivät tukeudu Herraan.

Herra Siunaa ja Suojele Sinun kansaasi ja maatasi Israelia ja niitä, jotka Sinun Pyhän Nimesi ja Todistuksen tähden ovat vainottuja. Ja anna Rauhasi laskeutua Sinun kaupunkiisi Jerusalemiin. Aamen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Mietin tässä aihetta "mitä on välittäminen?" Mutta laitan kuitenkin sen tähän ketjuun enkä tee uutta.

Kun tuolla luin jonkun kommentin "rakkaus katkoo synnin kahleet" ,niin mietin onko se oikeasti noin? Raamattu sanoo "Rakkaus peittää syntien paljouden". Mutta mitä sekään tarkoittaa? Ihmiset sen tulkitsee siten ettei välitetä muiden synneistä. Tai toimitaan niin että ei puhuta ongelmista eikä olla näkevinään niitä. Onko se sitä mitä Raamattu tarkoittaa.

Räikein esimerkki löytyy taas Iltalehdestä :
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6dec ... c700ee6927

Tuo tuli kohdalle kun luin uutisia, pitkästä aikaa. Ongelmanhan voisi kuitata ohimennen jos se ei liittyisi seurakuntaan. Silloin voisi ajatella että tuollaisia ne jumalattomat on. Mutta nyt kun aiheen tässä ketjussa on vainotut niin kuinka paljon on Suomessa uskovia murhattu ja kuinka paljon heitä muistetaan?

Jos mietimme hetken sitä naista joka tapettiin. Tuleeko kenellekään mieleen että hän saattoi olla uskova siskomme jonka kirkko oli pettänyt?
Kirkon helmaan oli otettu tappaja vapaaehtoistyöhön ja tyttö saattoi luulla siksi että se on luotettava ystävä. Uutisissa sun muissa kyll puidaan taas murhaajaa ja sen ymmärtämistä mutta kukaan ei muista uhria. EI edes me uskovat välitetä josko se oli meidän sisko joka teloitetettiin kuten vainotut muualla maailmassa?

Mitä siis tarkoittaa välittäminen ja "rakkaus peittää syntien paljouden"? Onko se juuri sitä mitä kirkko tekee? Välittää tappajasta ja puhuu hänestä tyynesti vaaliehdokkaana? Vai olisiko se jotain missä vakavasti varoitetttaisiin kaikista seurakuntaan tulevistä "kääntyneistä"? Suljetaanko silmät ja toivotetaan tervetulleeksi nuortemme srk iltoihin raiskaamaan ja tappamaan? Kärjistän näillä sanoilla koska se voi olla realiteetti koko ajan ja vielä enemmän tulevaisuudessa.

Minä en ole tuollaisessa yhteydessä (seurakunnassa), joten se ei henkilökohtaisesti ole ongelmani mutta haluaisin ymmärtää mitä on oikea välittäminen ja onko se aina puolueellista uhrin hylkäämistä ja syyllisen rakastamista?
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Minun mielestäni tuollainen kirkko on porttokirkko joka mielellään otta terroristeja jäsenikseen vainoamaan uskovia ja tappamaan heitä.

Ilmestyskirja 17
4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

Vainottuja voi siis jo olla Suomessakin mutta se on niin piilotettua ja salaista ettei siitä välitä edes uskovat itse. Mutta lainsäädännön muutokset tuovat sen yhä enemmän esiin ja julki kaikille. Samalla se tulee myös lailliseksi ja viranomaisten toimesta tapahtuvaksi. Ei pelkästään yksittäisten ihmisten teoiksi.

Jos tähän kirjoittaisi jonkin ehdotuksen tai ratkaisun niin haluaisin sanoa että varoittakaa kaikkia liiasta sinisilmäisyydestä ja pitäkää itsestään selvyytenä jos tällaista vielä uhkaa tapahtua. Se kuuluu vihollisen taktiikkaan aina ja kaikkialla. Muistakaa myös uhria ajatellen että hänet ehkä oli eksytetty suvaitsemaan pahuutta ja ystävystymään tappajien kanssa.

Toki on paljon nuoria, jotka omasta halustaan ystävystyvät pahojen ihmisten kanssa kuten olemme lukeneet että haluavat viinaa ja tupakkaa ja sitten joutuvat ansaan. Mutta tässä haluan meidän muistavan oikeita Suomen vainottuja ja toivon ettei yksikään uskova eksy valheveljien ansaan, jossa Paavalikin haluttiin tappaa.
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Maaret.
Maailmassa on kauhea välinpitämättömyys, jopa meidän uskovien keskuudessa, joka taas kertoo siitä, millä kohtaa uskontietä olemme kulkemassa, sillä mehän kasvamme ja opimme loppuun asti, se on se kilvoitus itsessämme.
Mutta tuo lause minkä toit:
"rakkaus peittää syntien paljouden"
... toteutuu vain Jeesuksen Kristuksen kautta, kun Hän on aidosti asumassa sydämessämme. Se ei toteudu meissä, vaan Kristuksessa meissä.
Täydellisenä tämä toteutuu Jumalassa, sillä JUMALA = RAKKAUS. Tuo Kristuksen Rakkaus, joka sovitti maailman synnin, siinä on se täyttymys, kunhan vain otamme sen täydellisenä vastaan, ei vain jotain osaa siitä, vaan koko paketti.
Näin tuon koen ja ymmärrän.
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

.. mitä enempi meissä näkyy tuo rakkaus, sitä enempi Kristus asuu meissä, se on meidän rakkautemme hyvä mittari. Ihminen, jossa ei ole rakkautta, ei Kristuksen Pyhällä Hengelläkään ole tilaa asustaa tällaisessa ihmisessä, tehdään siis Hänelle tilaa sydämiimme, aloittamalla mielemme muutos, pyhitetään itsemme Hänelle, tekemällä sydämessämme suur siivous.
Tuo anteeksianto, josta aiemmin kirjoittelimme, on kaikelle tälle hyvä alku.
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tämä on vaikea aihe, kiitos että toit sen Maaret esille. Se, että ihminen kuuluu johonkin maalliseen seurakuntaan, ei vielä takaa sitä, että hänessä olisi Kristus päässyt tekemään parantavaa työtään. Kaiken taustalla on ihmisen oma, vilpitön halu päästää Jeesus tekemään tätä työtä ja sen voi tosiaan saada vain pyytämällä tätä Herralta omana, aitona itsenään, ei liittymällä seurakuntaan. Ja tästäkin huolimatta tämä maailma on aina kuoleman alainen ja meissä ihmisissäkin se näkyy, niin kauan kuin olemme vielä tässä syntisessä ruumiissa.

Mutta aito välittäminen on mun mielestä juuri sitä Herran rakkauden välittämistä, se ei hyväksy kaikkea, mutta ei tuomitsekaan, vaan ohjaa oikealle tielle, eikä anna itseään poljettavan, mutta on kärsivällinen. Ja sitten kuitenkin, Kristuksen rakkaus pistää sivuun omat mielihalunsa ja sen kautta voi ymmärtää, että tätä maailmaa tärkeämpää on saattaa KAIKKI ainakin tietoisiksi pelastuksen mahdollisuudesta, ettei heidän tarvitsisi viettää loppuelämäänsä kadotuksessa, minne kukaan heistä ei varmasti tahdo.

Sainkohan tähän nyt mitään järkeä :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen. Ymmärsin täysin pointtisi Eero, allekirjoitan tuomasi.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Nyt ymmärsin Maaret, mitä tarkoitit, varmaankin tuota Pi_O:n kommenttia Rakkaus-ketjussa? Siinähän se on lyhykäisyydessään hyvin tuotuna esille millaista Kristuksen rakkaus on ja mihin Hän meitä kasvattaa:

"Rakkaus voittaa ja murtaa synnin kahleet!
On opittava ottamaan vastaan Jumalan rakkaus, jotta rakkautta voi jakaa itsekin.
Rakkaus ei ole synnin hyväksymistä vaan tervettä rohkeutta puuttua epäkohtiin."
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Sinetti kirjoitti: 24 Touko 2019, 12:29 .. mitä enempi meissä näkyy tuo rakkaus, sitä enempi Kristus asuu meissä, se on meidän rakkautemme hyvä mittari. Ihminen, jossa ei ole rakkautta, ei Kristuksen Pyhällä Hengelläkään ole tilaa asustaa tällaisessa ihmisessä, tehdään siis Hänelle tilaa sydämiimme, aloittamalla mielemme muutos, pyhitetään itsemme Hänelle, tekemällä sydämessämme suur siivous.
Tuo anteeksianto, josta aiemmin kirjoittelimme, on kaikelle tälle hyvä alku.
eli tarkoitatko että se tarkoittaa vain tuota anteeksi antoa?
Mietin lähinnä toiminnan muodossa, mitä se tarkoittaa tekoina esim juuri tuossa tilanteessa että kansamme keskuudessa suvaitaan terroristeja?
eli siis miten niihin tulisi suhtautua jotta se olisi oikeasti oikein? se että "rakastaa" jotakuta on lähinnä tunne.....

mutta ehkä tämä on liian vaikea ja oikeastaan jopa turha ongelma jos se ei kosketa omaa elämää. Noiden tuomitseminen on oikeuslaitoksen vastuulla ja voi vaan arvata miten tuomarit teoistaan tuomitaan....

Eihän Paavalikaan koskaan kertonut että hän vaan rakasti niitä valheveljiä jotka yritti hänet tappaa. Hän vain sanoi että "vaaroissa valheveljien keskellä". eli ei hänkään selitellyt miten niihin suhtautua.

Mä oon tällainen turhien asioiden mietiskelijä mutta uutisten lukeminen on vaikea ohittaa tunteettomasti. Joten täytyy vieläkin vähentää niiden lukemista.
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eero kirjoitti: 24 Touko 2019, 15:12 Tämä on vaikea aihe, kiitos että toit sen Maaret esille. Se, että ihminen kuuluu johonkin maalliseen seurakuntaan, ei vielä takaa sitä, että hänessä olisi Kristus päässyt tekemään parantavaa työtään. Kaiken taustalla on ihmisen oma, vilpitön halu päästää Jeesus tekemään tätä työtä ja sen voi tosiaan saada vain pyytämällä tätä Herralta omana, aitona itsenään, ei liittymällä seurakuntaan. Ja tästäkin huolimatta tämä maailma on aina kuoleman alainen ja meissä ihmisissäkin se näkyy, niin kauan kuin olemme vielä tässä syntisessä ruumiissa.

Mutta aito välittäminen on mun mielestä juuri sitä Herran rakkauden välittämistä, se ei hyväksy kaikkea, mutta ei tuomitsekaan, vaan ohjaa oikealle tielle, eikä anna itseään poljettavan, mutta on kärsivällinen. Ja sitten kuitenkin, Kristuksen rakkaus pistää sivuun omat mielihalunsa ja sen kautta voi ymmärtää, että tätä maailmaa tärkeämpää on saattaa KAIKKI ainakin tietoisiksi pelastuksen mahdollisuudesta, ettei heidän tarvitsisi viettää loppuelämäänsä kadotuksessa, minne kukaan heistä ei varmasti tahdo.

Sainkohan tähän nyt mitään järkeä :)
Kyllä, tässä oli taas enemmän asiaa kuten sinulla usein. Täytyy hieman syventyä tuohon lisää.
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eero kirjoitti: 24 Touko 2019, 15:28 Nyt ymmärsin Maaret, mitä tarkoitit, varmaankin tuota Pi_O:n kommenttia Rakkaus-ketjussa? Siinähän se on lyhykäisyydessään hyvin tuotuna esille millaista Kristuksen rakkaus on ja mihin Hän meitä kasvattaa:

"Rakkaus voittaa ja murtaa synnin kahleet!
On opittava ottamaan vastaan Jumalan rakkaus, jotta rakkautta voi jakaa itsekin.
Rakkaus ei ole synnin hyväksymistä vaan tervettä rohkeutta puuttua epäkohtiin."
Kyllä tuo sopii täysin uskovaan ihmiseen joka haluaakin vapautta ja siksi Jeesus häntä kasvattaa rakkauden ja armon kautta.

Mutta ongelma aiheessani on tuo, että seurakuntaan tulee valheveljiä eli teeskentelijöitä jotka eivät ole uskossa vaan tarkoitus voi jopa olla päämääränä jossain vaiheessa tappaa niitä joihin on srkssa tutustunut. Tämä on siis normaali ja huomioitu vaara jossain Intiassa missä vainot ovat tavallisia ja uskovatkin ymmärtää vaaran.
Mutta kun Suomessa aina ajatellaan ettei täällä ole vainoja niin vaaraakaan ei oteta todesta. Ja se taitaakin olla se mitä tässä tarkoitan. Eli ettei vaan piiloteta sitä vaaraa ajatukseen että "rakkaus peittää synnit" vaan huomioitaisiin että Suomeen on saapunut ihmisiä juuri niiltä alueilta missä se soluttautuminen ja tappaminen on päämäärä ja tarkoitus. Siksi mietin josko tässä kirkon tilanteessa on juuri niin käynyt? :|
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tarkoitin vain yleistäen, miten ihminen henkilökohtaisella tasolla voi alkaa tehdä muutoksia. Anteeksi anto on niitä ensimmäisiä askeleita, mutta paljon muutakin on tehtävä, eli mielen muutos, sydämen tasolla. No nämä toimii yksilötasolla, mutta vaikeampaa toteutua kansakuntina.
Eero sanoikin tuolla ylempänä oikein:
aito välittäminen on mun mielestä juuri sitä Herran rakkauden välittämistä, se ei hyväksy kaikkea, mutta ei tuomitsekaan, vaan ohjaa oikealle tielle, eikä anna itseään poljettavan, mutta on kärsivällinen.
Tämä ei olekkaan helppo aihe. Tämä on todella laaja alainen asia ja esim. Marttyrien äänen Juhani Huotari osaa kertoa asiasta hyvin.
Kannattaa kuunnella hänen videoitaan ja ohjelmia esim.tv 7:ltä.
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

"tärkeämpää on saattaa KAIKKI ainakin tietoisiksi pelastuksen mahdollisuudesta, ettei heidän tarvitsisi viettää loppuelämäänsä kadotuksessa, minne kukaan heistä ei varmasti tahdo."

Jos tätä soveltaisi esim omaan seurakuntaan niin silloin tulisi olla varma että ihminen on ensin tullut uskoon ennen kuin kertoo hänelle missä on seurakunta. Näinhän ne toimii jossain maanalaisissa seurakunnissa. Jos ihminen ei ole kiinnostunut pelastua niin turha häntä on viedä seurakuntaan jossa joku viaton lapsi luulee että kaikki paikalla olevat ihmiset ovat turvallisia uskovia aikuisia, näin esimerkkinä ajatellen....
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Sinetti kirjoitti: 24 Touko 2019, 15:39 Tarkoitin vain yleistäen, miten ihminen henkilökohtaisella tasolla voi alkaa tehdä muutoksia. Anteeksi anto on niitä ensimmäisiä askeleita, mutta paljon muutakin on tehtävä, eli mielen muutos, sydämen tasolla. No nämä toimii yksilötasolla, mutta vaikeampaa toteutua kansakuntina.
Eero sanoikin tuolla ylempänä oikein:
aito välittäminen on mun mielestä juuri sitä Herran rakkauden välittämistä, se ei hyväksy kaikkea, mutta ei tuomitsekaan, vaan ohjaa oikealle tielle, eikä anna itseään poljettavan, mutta on kärsivällinen.
Tämä ei olekkaan helppo aihe. Tämä on todella laaja alainen asia ja esim. Marttyrien äänen Juhani Huotari osaa kertoa asiasta hyvin.
Kannattaa kuunnella hänen videoitaan ja ohjelmia esim.tv 7:ltä.
Joo, mä olen joskus kuunnellut noita Marttyyrien ääni- henkilöitä ja mun mielestä ne varmaan osaakin ottaa nuo vaarat huomioon.

Siis mun pointti on muistaa sitä tyttöä joka joutui vaaraan (tai siis tapettiin) koska vastuussa olevat henkilöt eivät ehkä välittäneet vaarasta vaan sanoivat "rakastakaa kaikkia ja varsinkin pakolaisia". Toinen tapaus oli se lapsi joka raiskattiin kerrostalon pihalla. Sekin oli varmaan tutustunut "turvantarvitsijaan" ja luuli että niille pitää olla ystävällinen. Siis se lapsi luuli että täytyy rakastaa kaikkia.
Maaret

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Maaret »

No, en halua enempää ahdistaa teitä tällaisella aiheella. Mä olen sellainen kummallinen että mä ymmärrän asiat parhaiten eläinvertausten kautta:
mä voin rakastaa leijonaa häkissä mutta ei mun tarvii änkeä sinne häkkiin syötäväksi. 😁

Eli kun asia ei ole mun vastuulla niin voin suhtautua siihen noin. Toki jos kirkko muutenkin kannattaa kaikkea jumalatonta niin ei ole mikään ihme että sen jäsenet joutuu vaaraan ja tuhoon sitä seuratessaan.... ainiin siitähän mä jo laitoinkin tuonne aikaisemmin näkemyksen.
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuo on niin totta ja lisääntyvässä määrissä, vetää hiljaiseksi. Minusta tässä on myös seurakunnilla oma vastuu, jota tulisi uudelleen tarkistaa. Maailmamme on muuttunut liian rajusti.
Sinettisormus

Re: Vainottujen muistopäivänä 2019

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Muistelin tässä, että jokunen vuosi sitten naureskeltiin jossain huumorilla, että kohta tarvitaan seurakuntien ovillekkin vartijat - No - nyt olisi sen aika. Huh!!!

TÄMÄ ON KYLLÄ TODELLA TÄRKEÄ ASIA, MIKÄ OLISI HYVÄ NOSTAA PÖYDÄLLE JA ISOLLA ÄÄNELLÄ!!! PÄÄTTÄJILLE VIESTIÄ!
Vastaa Viestiin