ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

1.Moos.2:9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun KESKELLE paratiisia, niin myös hyvän- ja pahantiedon puun. - - - 16-17 Ja Herra Jumala käski ihmistä (Adamia) sanoen: "Syö vapaasti KAIKISTA muista paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman"

1.Moos.3:1-3 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on KESKELLÄ paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."


Tarkastellaan miten alkusynti sai alkunsa.

Jumala kielsi Aadamia – Eevaa ei vielä ollut – syömästä vain hyvän- ja pahantiedon puusta, kaikista muista sai syödä, myös elämän puusta.

Eeva kuitenkin vastasi käärmeelle, että saamme syödä kaikista muista puista, paitsi emme KESKELLÄ olevasta. Siitä juuri olisi saanut syödä, mutta ei hyvän- ja pahantiedon puusta. Miksi hän erehtyi? Siksi, että Jumala ei ollut sanonut sitä suoraan hänelle, vaan Adamille, jonka tehtävänä olisi ollut opettaa tämä Eevalle. Eeva sai jostain syystä vain epämääräistä toisen käden tietoa.

Käärme tiesi sen, ja osasi iskeä sen kimppuun, jolle ei oltu annettu tarpeeksi tietoa. Ensin hän kysyi: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" Tällaista Jumala ei ollut todellakaan sanonut, mutta se riitti hämmentämään tietämättömän mielen, ja pyöritystä oli siitä hyvä jatkaa, kunnes synti oli saanut sijansa, ja paratiisi menetettiin.

Ihmiset olisivat saaneet syödä kaikista puista, paitsi hyvän- ja pahantiedon puusta, myös KESKELLÄ olevasta elämän puusta. Siitä lisätodiste 3:22 ”Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Ihminen olisi viattomassa tilassa saanut syödä elämän puusta, mutta jostain syystä siitä ei syöty. Nyt oli kiire ajaa heidän pois paratiisista, jotta he eivät ehtisi syödä siitä ja eläisi langenneessa tilassa ikuisesti. Samalla ihmisen elinikä maan päällä rajattiin.

- - -

Tällä tavalla vihollinen toimii vieläkin niiden joukossa, jotka eivät itsenäisesti tunne tarpeeksi Jumalan sanaa. Kaikki pahuus ja eksymys johtuvat käärmeen oveluudesta, jolle me olemme täysin alttiita ilman Jumalan sanan tuntemusta ja Jeesuksen lähettämää Pyhää Henkeä. Meille ei enää puhu Adam, vaan toinen Adam Jeesus Kristus, joka tuli tekemään tyhjäksi käärmeen teot.

Jeesus, Sinun sanasi on totuus, varjele meidät kaikki omasi perkeleen oveluudelta!
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Oon samaa mieltä, että vihulainen käyttää ihmisten epätietoisuutta hyväkseen ja houkuttelee heidät ansaan juuri tuolla tavalla, "onko Jumala todellakin sanonut?". Mutta luulen, että Aatami ja Eeva tekivät kyllä tietoisen synnin, johon olivat syyllisiä, koska Jumala ei ole epätietoisuuden Jumala, eikä houkuttele ketään ansaan. Luulen, että Eevaa kiehtoi ajatus jostakin kielletystä (mitä tapahtuu jos?) ja Aatamia sen perään myös, mutta menivät siinä sielunvihollisen lankaan, eivät kuolleet fyysisesti, vaan hengellisesti ja olivat rikkoneet Jumalan käskyä vastaan. Luulen, että Jumala myös Kaikkiviisaudessaan tiesi tämän, että Hänen ihmiselle antama vapaa tahto tulisi ennen pitkään johtamaan kapinaan itseään vastaan ja siksi Hän oli jo valmistellut tien Pelastukseen.

Mutta tämä nyt on vaan mun näkemykseni, mutta lohdullista mun mielestä on se, että Herra on jo alusta nähnyt lopun ja silti todennut sen hyväksi eli emme syntisyydessämme ole vailla toivoa, päin vastoin! Herra haluaa itselleen "kumppaneita", jotka vapaasta tahdostaan valitsevat elämänsä aikana Hänet ja pääsevät takaisin Hänen yhteyteensä. Tai sitten valitsevat lopullisen eron Hänestä, mitä en luulisi kenenkään todella haluavan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Ehkä heillä oli jo taipumus syntiin olemassa, niin kuin ajattelet. Joka tapauksessa alkukertomuksesta tulee mieleen, että synnin alkumotiivi on välinpitämättömyys (rakkauden vastakohta). Tässähän oltiin vähän ymmällään molemmista nimetyistä puista, eikä viitsitty tehdä tarkistuskysymystä Jumalalle, joka oli läsnä. Niin vähästä oli kiinni miljardien ja miljardien ihmisten osa tässä maailmassa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aivan, luulen että kyse on valinnasta joko pitää Herran käsky tai uhmata sitä (voimakkaita sanoja, mutta sitä se käytännössä on) ja sitä kautta synti pääsi maailmaan. Mutta ajattelen, että aivan sattuman kauppaa se ei ollut, Aatami ja Eeva tiesivät kyllä, että ovat rikkomassa Herraa vastaan, mutta seuraamukset eivät olleet selvillä. Eli kyllä ajattelen, että olivat siinä mielessä tietämättömiä ja viattomia, mutta juuri tähän käärme pääsi "pureutumaan".

Tulee siis mieleen kuin lapset (ja Jumalan lapsiksihan me tulemme), jotka tietävät tekevänsä jotain väärin, mutta kiinnostuksestaan tekevät niin kuitenkin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Nähdäkseni kiärmes oli mustis Jumalalle luomistyöstä.
Eikö hän kehuskellut tekevänsä suurempia tekoja kuin luojansa?
Vaan, kun ei kyennyt niin päätti sohaista Jumalan silmäterää eli ihmistä.

Ihmisen synti on tänäkin päivänä, myös meidän uskovien, epäillä Jumalan toimintakykyä.
Kiärmes laittoi ja laittaa yhä epäilyksen siemenen ihmisen mieleen, että Jumalaa ei kiinnosta meidän hyvinvointi.

Jeesus opetti meille Isä Meidän -rukouksen. Siinä rukoillaan mm. "joka päiväistä leipää."
Meidän ei siis pitäisi olla nolona siitä, että "joudumme" koko ajan pyytämään jotain Jumalalta. Rukous täytyy saattaa Jumalan eteen "uhrilahjan" kera eli KIITTÄEN!

Joona 2:9 Mutta minä saan uhrata ja laulaa kiitosta sinulle. Minkä olen luvannut, sen minä täytän. Vain Herra voi pelastaa.

Nykytilanne verrattuna Paratiisiin:
Nähdäkseni Jumala sallii omiensa kokea todella paljon vastoinkäymisiä, koetellakseen meitä, jotta tämä sama tapaus ei toistu. Osaa se ihminen itsekin olla ahne, ei siihen aina kiärmeen kieltä tarvita. Kun ihminen luottaa Jumalaansa niin ei ahneus ja itseriittoisuus pääse vallalle. Rakkaus on myös luottamista!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tää on yks koko maailmankaikkeuden mielenkiintoisimmista kysymyksistä. Mutta itse olen havainnut Eevan lankeemuksessa yhden pääpointin ja se oli luottamuksen horjuminen Jumalaan, jonka käärme sai aikaan kyseenalaistamalla Jumalan sanomisen. Eeva oli siis täysin aseeton! Se täytyy ottaa huomioon. Eeva ei ollut koskaan ennen tullut petetyksi ja hän luotti käärmeen sanoihin sokeasti, joten Eeva oli syyntakeeton tuossa tilanteessa.
Mutta miksi Jumala rankaisi syyntaakeettomia ihmisiä vaikka käärme oli syypää tähän luottamuksen horjumiseen? Syy oli siinä että Adam olikin oikeastaan ensimmäinen varsinaisen synnin tekijä, eikä Eeva. Perustelen asian sillä tavalla että tuosta puusta syöminen ei ollut varsinainen syyntakeellinen synti, vaan sen jälkeinen Jumalan kuulustelu ja syyn vyörryttäminen toisen niskaan.
Katsotaas mitä siinä luki:
1. Moos. 3:9-13 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
Kuten huomaamme, sen sijaan että Adam olisi sanonunt "ANTEEKSI" niin hän vyörrytti syyn Eevan niskaan ja samoin tämä käärmeen. Uskon että loppujen lopuksi tässä oli se syy, miksi ihminen ajettiin paratiisista.
Mutta joka tapauksessa, ensimmäinen synti oli se, kun mätä omena oli tuotu koriin. Eeva ei olisi langennut ellei käärmettä olisi. Pelkkä epäileminen Jumalan sanaa vastaan, on jo tehty synti ja sen sai käärme aikaan sanomalla nuo sanat "onko Jumala todella niin sanonut". Voitte olla varmoja että siinä kohtaa Eevan silmiin syttyi aivan omituinen ilme. VOISIKO OLLA?
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: ALKUSYNTI JA SEURAUKSET

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tähän kysymykseen itseasiassa kulminoituu ns. universalismin ajatusrakennelma, että Jumala olisi itse syypää ja sen sovitukseksi kaikki olisivat vain Jumalan prosessissa suunnitelmana pelastaa kaikki, jopa saatanakin. Mutta tämä on toki Raamatun sanan vastainen ajatus ja siksi meidän on oltava nöyriä ja ymmärrettävä se, ettemme voi syyttää Jumalaa mistään. Tässä moni eksyttää vain itse itsensä... ei keskity Raamattuun, vaan tekee siitä omia johtopäätöksiä ja etsii omalla kyvyllään Jumalan aivoituksia. Siksi meidän on katsottava jotain muuta reittiä.... elikkä keskityttävä vain Raamatun ilmoitukseen.
Vastaa Viestiin