Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Keskustele palstaa koskevista asioista
olli

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki, kirjoitin tarkoituksella tuon kirjoituksen muotoon, josa en kutsu Jeesusta ihmiseksi, enkä siinä siis väitä Hänen olevan ihminen.

Mutta heitänpä ajatuksen toisin päin:
- UT:ssä on 27 kirjaa. Yhdessäkään niistä ei ole perustelua kolmiyhteydelle. Ei yhdessäkään. Missä siis on perustelu sille ?

- Jos otat pois yhden kirjan, ja jäljelle jää 26 kirjaa. Muuttaako se jotenkin teologiaasi tai käsitystäsi Jumalasta ? Ei ainakaan saisi muuttaa, eihän ? Mutta jos otat pois Johanneksen evankeliumin, josta tiedetään, että se on viimeisin evankeliumeista, kirjoitettu 90-luvulla, jolloin kaikki Jeesuksen nähneetkin olivat jo kuolleet, ja ajalla jolloin alkuseurakunnassa oli 4 erilaista pääoppia, joista yksikään ei ollut että Jeesus olisi maailman luonut Jumala, itse asiassa ei ollut yhtään (ainakaan tunnettua) kirjallista teosta jonka mukaan Jeesus olisi luonut maailman, ja varmuudella tiedetään ettei sen kirjoittaja ollut apostoli Johannes... niin itse asiassa, ottamalla tuon kirjan pois kaanonista, ei koko Raamatusta löytyisi perustelua Jeesuksen Jumaluudelle.

Jos yksi ainoa kirja, joka kirjoittajaa emme tiedä, joka esittää oppia jota kukaan muu kirjoittaja ei esittänyt ennen kuin Joh kirjoittaja, 60 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja joka ainoana esittää opin että Jeesus olisi ollut ennen aikojen alkua, niin mitä siitä tulee mieleesi ? Minun mieleeni tulee aika paljonkin, varsinkin kun ottaa huomioon ettemme edes tiedä kuka tuon kirjan kirjoitti.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Googlailin aihetta Johanneksen evankeliumin aitouden ympäriltä ja löysin ainakin tuon GotQuestionsin sivun, jossa selvitetään lyhyesti ja myös kirjoittajan itsensä toimesta (kantaaottamatta siihen kuka hän oli) miksi tuo kirja on kirjoitettu:

"Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh 20:31)

"Toisin kuin kolme synoptista evankeliumia, Johanneksen tarkoituksena ei ollut esittää aikajärjestyksellistä kertomusta Kristuksen elämästä, vaan osoittaa hänen jumalisuutensa. Johannes ei ainoastaan halunnut vahvistaa toisen polven uskovia ja saattaa uusia uskoon, vaan hän halusi myös oikaista vallalla olleet väärät opetukset. Johannes korostaa Jeesusta Kristusta "Jumalan Poikana", täytenä Jumalana ja ihmisenä, vastoin sen aikaisia vääriä opetuksia "Kristuksen hengestä", joka oli asettunut Jeesus-nimiseen henkilöön hänen kasteessaan ja joka erkani hänestä ristiinnaulittaessa."

https://www.gotquestions.org/Suomi/ylei ... kirja.html
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti:"Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh 20:31)
Juuri näin, tämä on juuri se ainoa syy miksi koko Johannes on kirjoitettu. Se on kirjoitettu juuri siksi, että koko alkuseurakunta ja kirkot joka puolella olivat olleet vaivaiset 60 vuotta siinä uskossa, että Jeesus on ihminen. Siksi Johanneksen evankeliumin kirjoittaja halusi julistaa tämän sanoman, jota eivät tunteneet opetuslapset, eivät alkuseurakunnat, eivät muut evankeliumin kirjoittajat, eivätkä Paavali tai muut kirjeiden kirjoittajat.

Kuulostaako uskottavalta ? Että koko alkuseurakunta, mukaanlukien apostolit ja kaikki muutkin Häntä seuranneet, eivät olleet koskaan olleet kuulleetkaan Jeesuksen olleen iankaikkinen Jumala joka oli olemassa ennen aikojen alkua, eivätkä siitä että Jeesus julkisesti julisti olevansa Jumala ? Ja siksi he olivat pitäneet häntä ihmisenä 60 vuotta ? Ja opetuslapsi Johannes itsekin oli niiden mukana jotka julistivat ylösnoussutta ihmistä, Jeesusta kristusta, ja Johannes oli sitten ollut hissunhiljaa vaan pitänyt suunsa kiinni koko elinaikansa Jeesuksen kuoleman jälkeen eli noin kuusikymmentä vuotta, ennen kuin vihdoin viimein meni avaamaan sanaisen arkkunsa, ja sekin vain pergamentille ? Kuulostaako ihan oikeesti uskottavalta ? No, joidenkin korvaan kuulostaa.

No, asia ei niin ole. Johanneksen evankeliumin nimellä kulkevaa tekstiä ei mitä ilmeisimmin nimittäin kirjoittanut Jeesuksen opetuslapsi Johannes 90-luvulla, eli vähintään 80-vuotiaana papparaisena. Kyseessä on teksti joka on nimetty Johanneksen mukaan, aivan samoin kuin Matteuskin on nimetty Matteuksen mukaan, vaikkei opetuslapsi Matteus sitä mitä ilmeisimmin kirjoittanut. Markuksen on todellakin voinut kirjoittaa joku Markus, ja Luukaksen joku Luukas, noita tekstejä ei nimetty opetuslasten mukaan (tapa jolla haettiin auktoriteettia kirjoituksiin, kun kirjoittajalla ei itsellä sitä ollut, vertaa mm. Pietarin evankeliumi, Marian evankeliumi, ...). Paavalinkin väärennettyjä kirjeitä lähetettiin Paavalin nimissä kymmeniä vuosia ennen Matt, Luuk tai Joh evankeliumien kirjoittamista.

Mutta ne, joiden ajatteluun on iskostetty oppi erehtymättömästä Raamatusta jota jokainen voi tänä päivänä lukea, eivät suostu edes miettimään asiaa tarkemmin, koska sen tunnustaminen että Raamattu ei olekaan sanasta sanaan puhdasta ja Jumalan sanasta sanaan antamaa, on kova pala. Ymmärrän sitä hyvin. Niin se oli minullekin.

Ihan vaan kysymyksenä: onko teille koskaan kerrottu, että Johanneksen evankeliumi on ainoa kohta Raamatussa, jossa Jeesus ristiinnaulitaan ENNEN pääsiäistä, eli pääsiäisen valmistuspäivänä ? Kaikki muut kohdat kertovat, että Jeesus söi pääsiäisaterian, asetti ehtoollisen yms, mutta Johannes esittää ristiinnnaulitsen tapahtuneen aikana joka oli ennen kuin Jeesus edes lähetti opetuslapset katsomaan tilaa pääsiäisateriaa varten.

Jos Johannes on oikeassa, Jeesus ei koskaan asettanut ehtoollista, eikä pessyt opetuslasten jalkoja, koska se tapahtui pääsiäispäivänä, valmistuspäivän jo päätyttyä, jolloin Johanneksen mukaan Jeesus lepäsi haudassa.

Kysymys jota minäkin mietin pitkään: onko Johannes oikeassa ja kaikki muut väärässä, vai toisinpäin ?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Josko Johannes olisi saanut Ilmestyksessä tietoa asioista? Jeesushan oli maan päällä ollessaan täysi ihminen, mutta mitä Hän on Taivaallisessa kodissaan, on varmasti eri asia.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Rienaat Olli itse Sanaa joka tuli lihaksi. Sana oli Jumala. KUINKA USKALLAT eikö sinulla ole kunnioitusta Sanaa kohtaa joka tekee ihmisen vapaaksi miten kehtaat rienata elävän Jumala Pojan Sanoja joita tuovat meille elämän. Sinua varoittaa itse Jumalan sana SILMÄTERÄ!!!!!!!!!!!!!! Rienaus on helppo tunnistaa!Tommonen ei tuo vapautta yhtään kenelläkään.Rukoilin kuulin sanan Ring joka tarkoittaa KALSKAHTAA
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Olli. Voimmeko sopia, että jatkat rauhassa omaa oikean Sanan etsintääsi, kunnes janosi sammuu? Jeesus sammutti jo janoni. Hänen sanansa vaikutti. Uskon, että Raamattu on Pyhän Hengen inspiroima elämää synnyttävä Elävä Vesi (Mayim Chaim).
Kuva
Joh:
4:5 Niin hän tuli Sykar nimiseen Samarian kaupunkiin, joka on lähellä sitä maa-aluetta, minkä Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille.
4:6 Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki.
4:7 Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda."
4:8 Sillä hänen opetuslapsensa olivat lähteneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.
4:9 Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.
4:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
4:11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
4:12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
4:15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa."

Zemer Levav - Mayim Chaim (official version)
https://www.youtube.com/watch?v=2zzwygXYPKU

En tiedä onko tällä suurta merkitystä, mutta koen saaneeni Pyhän Henken vahvistuksen puoli vuotta uskoontuloni jälkeen. Olin yksin keittiössä, kun täysin spontaanisti polvistuin ja kumarruin lattiaan saakka ja sanoin: "Minä rakastan sinua."
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olli, miksi sinä tahdot horjuttaa uskovien edessä Raamattua ja sen sanomaa? Kerro mikä on agendasi, mihin tällä pyrit?
olli

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja olli »

Jarmo, pyydän sinulta vastausta yhteen kysymykseen:

Jos tiedät varmasti ja kiistämättömästi, että Raamatussa on jokin teksti, olkoonpa mikä hyvänsä, edes yksi, joka on väärennös: Onko sinusta oikein vai väärin paljastaa muille että jokin tekstin osa on väärennös ?

Toisin sanoin sama kysymys: onko oikein vai väärin kertoa totuus ja paljastaa Sanan väärennös ?
Juhani

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:Jos tiedät varmasti ja kiistämättömästi, että Raamatussa on jokin teksti, olkoonpa mikä hyvänsä, edes yksi, joka on väärennös: Onko sinusta oikein vai väärin paljastaa muille että jokin tekstin osa on väärennös ? Toisin sanoin sama kysymys: onko oikein vai väärin kertoa totuus ja paljastaa Sanan väärennös ?
Kysymyksestäsi uusi kysymys? Kumpi on parempi suojelemaan Jumalan sanaa ja sanan kuulijoita, sinä vai Jumala? ...vaikka et vastannut kysymykseeni.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minä vastaan Ollin kysymykseen että Jumalan sana on sellaisenaan meille riittävä!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Samaan hengenvetoon voimme jokainen kysyä itseltämme että kun Juudas kavalsi Jeesuksen, niin veikö saatana Jumalaa, vai Jumala saatanaa?
Mitä ilmestyskirjan lopussa sanotaan:
Joh.ilm. 22:18-21 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus! Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.
Eikö tämä lupaus ole riittävä?
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Toinen kysymys Olli sulle, VAARALLISISTA puuhistasi palstalla: Kun kuulen nuoren uskovan sanovan minulle, että Ollin puheet ovat alkaneet horjuttaa uskoani Raamattuun, niin millä puolella rintamaa kuvittelet taistelvasi? Oikeesti!!!
Matteus 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen
Samalla vastaan ajatuksiisi näin että, jos joku panee sanan tai kaksi Raamattuu omiaan, niin luuletko tosiaan ettei Jumala kykene sitä estämään tai varjelemaan hyvän paimenen tavalla omiaan? Tarvitseeko meidän horjuttaa Raamatun vankkumatonta Jumalan sanan asemaa vain jos löydämme sivujen välistä kuolleen kärpäsen?
Sinettisormus

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tätä minäkin olen pelännyt, noissa sanoissa toteutuu pahin pelkoni:
Jarmo: " Kun kuulen nuoren uskovan sanovan minulle, että Ollin puheet ovat alkaneet horjuttaa uskoani Raamattuun, niin millä puolella rintamaa kuvittelet taistelvasi?"
:o :shock: :cry:
Sinettisormus

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jeesus sanoi, ja ohjaa meitä, että jokainen eksynyt lammas on tärkeä. Se yksikin on tärkeää pelstaa, ei kadottaa ...

"Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen. Kun hän löytää lampaansa, hän nostaa sen iloiten hartioilleen, ja kotiin tultuaan hän kutsuu ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa.'

Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

'Tai jos naisella on kymmenen hopearahaa ja hän kadottaa niistä yhden, niin totta kai hän sytyttää lampun, lakaisee huoneen ja etsii tarkoin, kunnes löytää sen. Ja rahan löydettyään hän kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo: 'Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.'

Yhtä lailla, sen sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen."
Luuk. 15:4-10 [kr92] [kr38]

Minun sydän itkee .... :oops: :cry:
olli

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti:Toinen kysymys Olli sulle, VAARALLISISTA puuhistasi palstalla: Kun kuulen nuoren uskovan sanovan minulle, että Ollin puheet ovat alkaneet horjuttaa uskoani Raamattuun, niin millä puolella rintamaa kuvittelet taistelvasi? Oikeesti!!!
Koska olet sitä mieltä, että on vaarallista etsiä sitä totuutta mitä Jeesus apostoleille itse opetti, sellaisena kuin Hän opetti, niin siitä voi kenties vetää sen johtopäätöksen että pidät turvallisempana uskoa ihmisten lisäämiä oppeja sisältävää sanaa kuin sitä mitä Jeesus opetti ? Paavali oli asiasta eri mieltä:
Gal 1:8 kirjoitti:Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Mielipiteemme eroavat siinä, että minä uskon ja otan kirjaimellisesti tuon, mitä Paavali opetti.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kuva

Olli. Ellei mikään raamatullinen oppi kadota, en näe järkeä kylvää tänne uutta oppiasi.
- Vai ovatko tuhannet, kenties miljoonat, teologit jo kauan sitten löytäneet ne virheet, joita esittelet?
- Onko varmaa, ettei oppisi keksijät ole kabbalisteja, talmudisteja tai muita okkultisteja eli salatieteiden harjoittajia?

https://www.google.fi/search?q=secret+s ... sus+christ
olli

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Ellei mikään raamatullinen oppi kadota, en näe järkeä kylvää tänne uutta oppiasi.
Miten määrittelet "uuden opin" ? Onko mielestäsi se oppi, jota apostolit ja Paavali saarnasivat, "uusi oppi" ja tämä nykykyirkkojen omaksuma on "vanha oppi" ??? Paavali kun määritteli sen juuri toisin päin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Etkö sä Olli näe kylvämääsi hedelmää? Tää palsta voi huonosti, todella pahoin ja vain harva ymmärtää sua.

Pyhä Henki on sellainen jonka pitäisi asua meissä kaikissa uskovissa ja on eräänlainen saumausaine meissä, meitä yhdeksi sitovalla tavalla. Nyt tämä Henki sitoo meitä kaikkia muita muttei sinua. Häiritseekö se sinua mitenkään, koska et näe omissa puheissasi mitään vikaa?

Mun hälytyskellot on alkanu soimaan tässä asiassa jo reilusti ennen Joulua.
Sinettisormus

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tähän sopii ohjeeksi Matt.18.6-17 hyvin ohjeeksi.... Jarmo, olen kokenut samoin ja asia on vakava, koska uskon sisarten usko alkaa heikkenemään asian vuoksi, se alkaa olla jonkinlainen rajapyykki ...

6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
8. Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
10. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
12. Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä?
13. Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet.
14. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.
15. Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
16. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.

...olen kuitenkin rukouksissani siunannut Ollia ...
Vastaa Viestiin