Musiikki ja luomakunta

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tämä ei nyt ehkä ole sitä tärkeintä asiaa ja liian pitkälle vietynä on riskinsä mennä new age -hömpötyksen puolelle, mutta musiikista kiinnostuneille varmasti mielenkiintoista:

Törmäsin käsitteeseen "Daavidin sävellaji" (Key of David eli myös Daavidin avain, Kristuksella Ilmestyskirjassa), jolla kuningas Daavid olisi soittanut harppuaan ja saanut pahan hengen poistumaan Saulista. No, mielenkiintoisesti, tällä voi olla jotain totuuspohjaa musiikinteoriassa.

Nykymusiikki on suurimmilta osin viritetty soimaan niin, että A4-sävelen taajuus on 440 hertsiä (tämä on ihmisten keskenään sopima standardi), kun ilmeisesti ihmiselle luonnollisempi taajuus olisi 444Hz. Tästä on johdettavissa solmisaation kolmas aste Mi (528Hz) ja monet ammattilaulajat laulavat vaistonvaraisesti tällä virityksellä.

Myös mielenkiintoisesti, viritystaajuus 440Hz alkoi vakiintua vuonna 1939 kun BBC alkoi lähettää sitä helpottaakseen sinfoniaorkestereiden soittimien viritystä. Tämä ääni oli helmpompi tuottaa koneellisesti, mutta on todettu että tämä taajuus aiheuttaa myös pahimman riitasoinnun, tritonuksen (eli paholaisen intervallin) ihmiselle luonnollisemman värähtelytaajuuden kanssa. Eli mikä olisi tehokkaampi keino lannistaa koko ihmiskunta hengellisesti kuin aiheuttaa jatkuva riitasointu korviimme? Eikä ihme, että luciferin on ajateltu olleen Taivaan "musiikkivastaava", en kylläkään tiedä löytyykö tälle Raamatullisia perusteita.

Myös numerosarjat 111, 222, 333, 444 jne. saavat taajuuksien kautta aivan uuden merkityksen. Tiedetään, että jokaisella materiaalisella asialla on oma luonnollinen värähtelytaajuutensa (tai -taajuuksia). Koko luomakunnan voisi siis ajatella ylistävän Herraa omalla äänellään, kuten Psalmi 148 kertoo.

Jos ajattelee miten taivaallista musiikkia kuvataan usein täydellisen harmoniseksi ja heleäksi ja sitä toista matalaksi ja epäharmoniseksi, niin näillä säveltaajuuksilla on varmasti tekemistä asian kanssa. Taivaallinen musiikki resonoi harmoniassa kaiken luodun kanssa ja epäharmonia taas pyrkii häiritsemään sitä.

Tästä voi myös päätellä millaisilla taajuuksilla Viimeinen Pasuuna ehkä soi. Ehkä sen kuulevat myös vain ne, jotka ovat virittäytyneet kuulemaan Jumalan ääntä.

Siunausta päiväänne!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, HerranNimessä!
Tästä vastaavasta olen jo tavallani kauan puhunut. Ylistysmusiikista Jumalalle. Saatana vihaa sitä ja sen edessä sen joutuu väistymään, siksi onkin hyvä aloittaa kokoukset, rukoukset ja muut hengelliset hetket juuri ylistysmusiikilla, koska se avaa taivaat auki ja rukoukset menee suoraan ylös. Tuota sanotaan todellakin Daavidin Avaimeksi, joka avaa Taivaat. Olen sen niin monasti testannut ja se todella toimii.
Musiikilla on valtava voima ja se todella toimii tuolla näkymättömällä alueella, henkimaailmassa.
Monasti olen sanonut niille, joilla on ahdistusta ja masennusta että kuunnelkaa ylistysmusikkia. Tai ylistäkää itse laulaen Herraa. Joskus laulan suoraan Raamatusta sen Sanoja, omalla säestykselläni :)
Kun masentaa , laulan vaikka Herraa hyvää kiittäkää, ja ei mene viittä minuuttia kun mieli muuttuu ja masennus väistyy. Kaikki jotka ovat ottaneet vihjeestä vaarin ja kokeilleet tuota, ovat sanoneet järestään, että toimii.
Musiikilla on todella valtavat taahuudet, jotka avaa meille taivaat ja rukouksemme ovat siten selkeämmät. Ehkäpä juuri siksi, ehtä vihtis joutuu väistymään, eikä ole siinä enää häiritsemässä rukoustamme.
Suosittelen joka päiväiseksi tapahtumaksi. Antakaa ylistys musiikin soida kodeissanne, vaikka kaiken päivää.
Olen kuullut, että nämä joilla on uni vaikeuksia, ovat laittaneet nukkumaan käydessä ylistysmusiikin taustalle yöksi hiljaa soimaan, on uni ongelmat kadonneet. Itse uskon tähän 100%. Kokeiltu on!
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

”Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa: Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt.” Ilm. 3. 7 -8. KR. 33/ 38.
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Daavidin Psalmi: https://www.youtube.com/watch?v=EMLrbHxp3Ew

ps. tuohon ylistys musiikkiin voi hyvin liittää myös ylistys tanssin! Halleluja!
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Psalmi 45: https://www.youtube.com/watch?v=pU02EjtwAcI

PSALMIT 45
1. Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Liljat"; koorahilaisten
mietevirsi; laulu rakkaudesta.
2. Minun sydämeni tulvii ihania sanoja; minä lausun: kuninkaasta on minun lauluni, minun kieleni on kerkeän kirjurin kynä.
3. Sinä olet ihmislapsista ihanin, suloisuus on vuodatettu sinun huulillesi, sentähden Jumala siunaa sinua iankaikkisesti.
4. Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi.
5. Ole onnekas korkeudessasi. Nouse sotavaunuihisi totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta, ja oikea kätesi opettakoon sinulle peljättäviä tekoja.
6. Sinun nuolesi ovat terävät, kansat kaatuvat sinun allesi; kuninkaan vihollisten sydämet lävistetään.
7. Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti; sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
8. Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin sinun osaveljiäsi.
9. Mirhaa, aloeta ja kassiaa tuoksuvat kaikki sinun vaatteesi, kanteleet helisevät sinun iloksesi norsunluisista palatseista.
10. Kuningasten tyttäriä on sinun kaunistuksenasi, kuningatar seisoo sinun oikealla puolellasi, Oofirin kullassa.
11. Kuule, tytär, katso ja kallista korvasi, unhota kansasi ja isäsi huone,
12. ja saakoon kuningas halun sinun kauneuteesi, sillä hän on sinun herrasi. Kumarra häntä.
13. Tytär Tyyro ja kansan rikkaimmat etsivät lahjoillaan sinun suosiotasi.
14. Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa.
15. Kirjailluissa vaatteissa hänet saatetaan kuninkaan tykö. Neitsyet seuraavat häntä, hänen ystävättärensä tuodaan sinun tykösi.
16. Ilolla ja riemulla heitä saatetaan, he astuvat kuninkaan palatsiin.
17. Sinun poikasi tulkoot sinun isiesi sijaan; aseta heidät ruhtinaiksi kaikkeen maahan.
18. Minä teen sinun nimesi kuuluksi suvusta sukuun; sentähden kansat sinua ylistävät aina ja iankaikkisesti.
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Monet psalmit kehottavat laulamaan, soittamaan ja ylistämään, mutta niissä purkautuu myös ihmisten hätä, ahdistus ja tuska. Musiikki kantaa ihmisten huokauksia Jumalan puoleen. Kolossalaiskirje liittää musiikin seurakunnan yhteisiin kokoontumisiin: ”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja” (Kol. 3:16).

Kuva
http://1.bp.blogspot.com/-kMQzEW3T38k/V ... es%2B2.jpg
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Anteeksi :roll: ... että innostuin .. :) täyttämään tätä näillä viesteilläni .. :P mutta .... tämä oli minulle niin mieluinen ja riemullinen aihe :lol:
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Sinetti! Sehän tuossa musiikissa on ihmeellistä, että sitä voidaan havainnoida aina noista taajuuksista ja ääniaalloista lähtien, mutta syytä sen vaikutukseen, ympäristöön ja ihmisiin, ei täysin tunneta. Silti jokainen sen vaikutuksen huomaa.

Itse kuuntelen musiikkia töissä melkein non-stoppina ja viime keväänä tajusin vaihtaa maalliset kappaleet hengelliseen. Sitäkin löytyy niin montaa erilaista, ettei tarvitse vaihtaa takaisin. Ja jos ajattelee niin kaikki musiikki on alkuperältään hengellistä, myös nykyisen pop-musiikki gospelin kautta.

On myös ajateltu, että rukouksen alkuperäinen muoto on ollut laulu, siitä olisi vieläkin muistona jumalanpalveluksessa papin suorittamat resitatiivit.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Totta, ja tuosta muistui myös mieleen , että Raamatun Sanaa luettiin ennen ääneen, mutta kun tuli nämä pappis kaudet, seurakunta hiljeni ja ajatteli sen kuuluvan vain papeille. Ääni on luettaessakin hyvä asia, sen joutuu kuulemaan myös henkivallat! Siis julistakaa ääneen, lukekaa Sanaa ääneen, vaikka tekisitte sitä yksin! Laulakaa se ilmoille! Halleluja!
Olematon

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Mulle taajuudet edustaa maalllisia asioita. Rytmi on minusta hengellisempi vaihtoehto.
olli

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Mielenkiintoinen näkemys.

Rytmi kun on viime kädessä sama kuin taajuus, jossa ei ole muuta informaatiota.
Olematon

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Taajuus on jokin laskettu asia. Rytmi on kaiken aikaa.
olli

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja olli »

Ei, vaan rytmi on taajuutta.

Jos sinulla on jokin rytmi, sanottan että vaikka kerran sekunnissa, niin sen rytmin taajuus on 1Hz. Jos rytmi on kerran kahdessa sekunnnissa, sen taajuus on 1/2 Hz, eli 0.5Hz. Taajuuden määritelmän mukaan, taajuus on jaksonajan käänteisluku, eli f=1/T, jossa f= taajuus, T = jaksonaika.

Joka ikinen rytminen ääni tai muu rytminen informaatio maailmassa, ihan mikä tahansa, voidaan esittää signaalin taajuusfunktiona. Muuta esitystapaa ei itse asiassa edes ole.
Olematon

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Olematon »

olli kirjoitti:Ei, vaan rytmi on taajuutta.

Jos sinulla on jokin rytmi, sanottan että vaikka kerran sekunnissa, niin sen rytmin taajuus on 1Hz. Jos rytmi on kerran kahdessa sekunnnissa, sen taajuus on 1/2 Hz, eli 0.5Hz. Taajuuden määritelmän mukaan, taajuus on jaksonajan käänteisluku, eli f=1/T, jossa f= taajuus, T = jaksonaika.
Ei mulla ole mitään kerran sekunnissa rytmiä. Mulla on rytmi veressä. Mun elämänrytmi on ääretön. Musiikissa herzit taitaa tarkoittaa ääniaaltoja, jotka korva kuulee musiikkina.
Viimeksi muokannut Olematon, 28 Marras 2017, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olli

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Jopa sydämenlyöntisi on taajuusfunktio. Vuosiluku (sen lukuarvo) on taajuusfunktio. Jeesuksen paluu (onko Jeesus tiettynä hetkenä maan päällä vai ei) on taajuusfunktio. Händelin Messias-oratorio on taajuusfunktio.

Tässä kohtaa en suosittele kinaamaan asiasta. Esittämäni ei ole vain mielipide, vaan yksinkertaisesti fundamentaali totuus.

Niin, ja lähtokohtaisesti yksinkertaisimmat taajuusfunktiot ovat rytmisiä, eli kuten sydämenlyönnit. Vain yhden ainoan kerran ikuisuudessa tapahtuvat asiat ovat myös taajuusfunktioita, mutta niitä on helpoin kuvata esim. Dirac:in Delta-funktion avulla, joka sekin on taajuusfunktio.
Suomeksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Diracin_deltafunktio
PALJON laajemmin englanniksi: https://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function
Olematon

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Rytmi ja taajuus on siis eri asia.
olli

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja olli »

^ ei, vaan rytmin jaksonaika on taajuuden käänteisluku, kuten jo sanoin. Jos rytmi on kerran viidessä sekunnissa, taajuus on 1/ T, jossa T on jaksonaika, eli 1/5 Hz = 0.2Hz.

Jos esimerkiksi bassorumpu lyö, sen rummun tuottama ääni (kokonaisuutena !!!) on puhdas taajuusfunktio, joka voidaan ilmaista ikuisuudessa hyvin yksinkertaisesti. Jos se alkaa vaikkapa 3.2.2015 klo 09:00:36.78932874873467 aamulla ja loppuu 1.9. 2109 klo 13:47:25.389764876348734643, , ja sen rummunlyönnin taajuus on 2.239845392898345 sekuntia aamukuudesta iltaseitsemään, ja muuna aikana 1.26123786123746187436 sekuntia,

... niin se on ilmaistavissa taajuusfunktiona oikein hyvin, ja absoluuttisen tarkasti.

Itse asiassa, rytmiä (johon liittyy jokin havaittava signaali, kuten ääni) ei oikeastaan edes voida määritellä muutoin kuin taajuusfunktioiden avulla. Fysiikan maailma on ihmeellinen... ;)
Olematon

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Oikeassa rytmissä ihminen havaitsee sellaisia taajuuksia mitä ihmismieli ei pysty selittämään. Mulla on tälläkin hetkellä jollakin taajuudella mitattava rytmi päällä, mutta se rytmi on ajaton ja aineeton. Se tapahtuu mun mielessä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuo mullekin tuli mieleen, että rytmiä ja musiikkia on myös muualla kuin aineellisessa muodossa, ainakaan perinteisessä mielessä. Rytmiä voi olla liikkeissä ja musiikkia mielessä ilman, että se koskaan "materialisoituu".
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Musiikki ja luomakunta

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Eerolle kiitokset linkistä tähän vanhaan ketjuun. Valtavasti hienoja juttuja tulee esiin kuluneilta Pelastussanoman ajoilta.
Olihan se tasavireiseen viritysjärjestelmään siirtyminen mullistava juttu. Tietysti se on kompromissi, niinkuin on monen muunkin asian laita tässä katoavaisuuden alaisuudessa. Kyllähän tuon kanteleen virittäminen kehittävää on. Korvat ikäänkuin aukeavat. Kitaristit ja jousisoittajat, cembalistit yms., joidenka pitää hallita oman soittimensa virittäminen, oppivat tekemään sitä lapsesta asti. Se opetetaan niin pian kuin lapsi pystyy siihen. Sähköiset kosketinsoittimet taas pitävät vireensä, mutta vanha kunnon pystypiano tai flyygeli ei. Virittäjät ovat siinä oma ammattikuntansa. Mutta ehkä hekin ovat pian katoavaa luonnonvaraa, koska sähköisiin soittimiinkin on kehitetty lähes pianomainen kosketus.
Viritystaso on senkin takia pitänyt laskea, etteivät ihmiset enää osanneet laulaa korkealta, noin yleisesti. Tietysti ammattilaulajat on eri juttu, heille kehon oikea käyttö on ammattikunnia-asia.
Oikea kannustus Sinettisormukselta tuo laulaminen ja ylistys. Ollapa ihmisillä taloja, joissa voisi rauhassa laulaa, ilman että naapuri tulee valittamaan, kun nyt ei voida mennä yhdessä laulamaan niihin omiin kokoontumispaikkoihimme. Joka laulaa ilman kirjaa ulkomuistista, sehän vasta rikas on!
Vastaa Viestiin