Lakihenkisyys

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tänään tuli "lukupiirissäni" vastaan kirjoitus lakihenkisyydestä, en nyt tiedä kuuluuko täsmällisesti tämän osion alle, mutta ajattelin tuoda varoitukseksi kun tätä ei kaiketi ole palstalla hirveästi käsitelty.

Minusta kuulostaa jollain tavalla liian pitkälle menevän karismaattisuuden vastakohdalta, mutta saattaa johtaa samaan tulokseen, omavoimaisuuten tai jopa Jeesuksen sovitustyön täydellisyyden epäilemiseen:

"Vapaaksi lakihenkisyydestä"
https://www.ekm.nu/opetuskirjoituksia/73#.WVj1pIpLfmF
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tärkeä aihe, johon varmasti jokainen meistä on törmännyt.

Aihetta käsitellään myös Peltolan sivuilla:

http://rovasti.fi/node/326
"Evankeliumin salaisuus on, että saamme kaiken ilmaiseksi. Armo raamatullisessa mielessä on sitä, että Jumala rakastaa meitä ilman, että meissä on mitään perustaa rakkaudelle. Tämä koskee kaikkia kysymyksiä, ennen kaikkea syntien anteeksiantamuksen ja Jumalan lapsioikeuden suurta pääkysymystä... Tämä ilmaiseksi on kristityn elämän autuas salaisuus. Mutta myös juuri sitä vastaan luonnollinen uskonnollisuutemme ja meidän järkemme taistelevat" (Ö.Andersen).
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

"Joku sanoi: älä katso, älä tartu, älä maista, älä haista, älä maailman henkeä hengitä. Minä tottelin. Laitoin silmilleni silmälaput, etten katsoisi, panin käteni nyrkkiin, etten tarttuisi, puristin huuleni viivaksi, etten maistaisi, tukin nenäni, etten haistaisi. Pidätin hengitystäni, etten maailman henkeä hengittäisi ja muutuin kukaties hiukan kummalliseksi. Nyt olen jälleen riisuttu ihminen vain ja kiitollinen. Kristus minua auttoi, vapauteen Kristus auttoi" (Erkki Leminen).
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

"Rakensin nojapuut silloin kerran. Nojasin parannuksen ja ihmisen muuttumiseen...
Tein kaikki liikkeet ja käännökset normien mukaan.
Tuli eteeni mutta: telineet pettivät. Pudotessani loukkasin lonkkani. Minä lopetan, tokaisin heti ja onnuin katsomoon.
Ei, sanoi valmentaja, tässä on sinulle puut - nämä ristiin liitetyt, nämä isän antamat ontuvat nojapuut".

"Olen pyrkinyt, olen toivonut, tahtonut, pyytänyt, olen yrittänyt - olen vaatinut, syyttänyt, tuominnut, olen sydäntäni käskenyt: sen on oltava tuollainen eikä tällainen. Olen ylemmäs tahtonut, olen kiivennyt, olen pudonnut, olen huutanut, itkenyt, rukoillut ja joskus kiroillut.

Olen tässä nyt. Olen tällainen enkä tuollainen - olen alhainen. Olen hiljainen ja kuulen läheltä kuiskauksen: "ole sellainen, ole ainoastaan ihminen. Minä tunnen ihmisen, olen lähellä alhaisen".

Saan tuntea jälleen rakkauden, minä tällainen. Olen aivan hiljainen"..

-Erkki Leminen-
olli

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja olli »

Lakihenkisyys on sellainen aika laaja aihe; tarkoitan että se sisältää monta eri vivahdetta.

Olen elämäni aikana oppinut, että samaa tarjotaan niin monessa eri kuoressa. Tässä nyt taas pääsen myös viittaamaan jarmon kanssa kokemuksiin adventismista, mutta adventismin lakihenkisyys edustaa vain yhtä tiettyä osa-aluetta.

Haluaisinkin kehottaa jokaista itseään miettimään, mikä omassa elämässä edustaa armoa ja mikä lakihenkisyyttä. Nimittäin, mietipä seuraavaa väitettä, joka rehellisesti itse omaan elämään sovellettuna antaa tiettyä pohjaa ajattelulle:

"Kaikki mikä ei ole meille lahjaa, on lakihenkisyyttä."

Kommentteja ? Onko tämä mielestäsi väärä vai oikea lähtökohta ?
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No nyt pistit pahan... Ei pysty purematta nielemään...

Eikös kuitenkin jokainen joudu jossain määrin lahjoittakin ponnistelemaan?
olli

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja olli »

näkymätön ninni kirjoitti:No nyt pistit pahan... Ei pysty purematta nielemään...

Eikös kuitenkin jokainen joudu jossain määrin lahjoittakin ponnistelemaan?
Myönnän: tämän ei ollut tarkoituskaan olla helppo ja triviaali, tai retorinen kysymys. Mutta itse olen pohtinut tuota asiaa juuri esittämäni kysymyksen valossa.

Mielestäni tämä kysymys on sellainen "oleellinen" kysymys, jonka jokaisen pitäisi itse kysyä miettiessään muun muassa: "miksi menen kirkkoon joka viikko", tai "miksi annan rahaa Jumalan työhön", koska jos en mene sinne siksi että se on armoa että saan sinne mennä, silloin menen sinne koska se on lakihenkisyyttä, eli "ansaitakseni armon"... eikö ? Vai olisiko kenties joku kolmaskin vaihtoehto ?
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tärkeä kysymys onkin!

Arvelisin että tämä Sanan paikka myös liittyy aiheeseen:

Matteus 21:

28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.
29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.
31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.
32 Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.
olli

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja olli »

Joo, tuo kohta liittyy todella paljon aiheeseen, kuten myös vaikkapa tuhlaajapoikakertomuksen veljekset, joista toinen oli puhtaasta velvollisuudentunnosta ("pakosta") tehnyt töitä hiki hatussa, toisen taas palatessa Isän luokse koska tiesi Isän rakastavan.

Näissä molemmissa, eli Ninnin tuomassa ja tuhlaajapoikakertomuksessa, kuvastuu juuri se, että lakihenkisyys johtaa yrittämiseen omassa voimassaan ilman oikeanlaista yhteyttä Isään. Suhde Jumalaan perustuu omaan yrittämiseen, eikä siihen lepoon johon Jeesus meitä kutsuu.

Jos ihminen rakastaa Jumalaa, hän itse haluaa tehdä oikein ja antaa Jumalalle kunniaa, sen sijaan että etsisi elämälleen sellaisia sääntöjä, joita omasta mielestään "on pakko noudattaa". Näissä molemmissa kertomuksissa se nousee esiin, kun lukee kertomukset ajatuksella.
Juhani

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Voisiko lakihenkisyydestä ajatella jopa niin yksinkertaisesti ,että ainoastaan ne jotka ovat Hengen kuljetettavina, eivät ole lain alla? (Room.8)
Juhani

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Roomalaisille, Luku 8
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
olli

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti:Voisiko lakihenkisyydestä ajatella jopa niin yksinkertaisesti ,että ainoastaan ne jotka ovat Hengen kuljetettavina, eivät ole lain alla? (Room.8)
Mielestäni tuossa on paljon perää, mutta ehkä silti pitäisi olla varovainen tuon suhteen, koska Henki kuljettaa ihmistä toki pois lain alaisuudesta kohti armoa, mutta meillä jokaisella on oma tahtimme ja oma tilamme; tarkoitan että kuten sanonta kuuluu: "jumalan työ minussa on vielä kesken".

Me kaikki kasvamme kohti sitä määränpäätä, jonka saavutamme vasta sen jälkeen kun olemme saaneet pukeutua uuteen ruumiiseen. Eihän lakihenkisyys ole pelastuksen este... lakihenkisyys estää meitä nauttimasta siitä armosta jonka Hän haluaisi meille lahjoittaa jo tässä ajassa.

Näin ollen, voimme ymmärtääkseni olla yhtä aikaa a) lakihenkisiä b) kulkemassa pois lakihenkisyydestä c) Hengen johdatettavana ja d) pelastettuja.

Vielä edit: niin, siis sanoitkin "lain alla" - no joo, vaikka olemme (itse) lakihenkisiä, emme silti ole lain alla, vaan lakihenkisyydellä laitamme itseämme lain alle, vaikka emme lain alla ole.
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Olli tuo yläpuolen viestisi on mielestäni valtavan hyvin sanottu/selvennetty!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Eero »

Minun mielestäni tuossa lakihenkisyydessä on vaarallista se, että se tuo mieleeni Jeesuksen ajan fariseusten ajatusmaailman. Että vaikka he näkivät ja kuulivat edessään itse Armon, niin he eivät siltikään pystyneet kääntymään pois lain pohjalta luomastaan järjestelmästä. Tietenkin tämän piti tapahtua, että Armo pääsisi toteutumaan...
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
näkymätön ninni

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tämän päivän hartauskirjan tekstistä tulee hyvin esille armon suuruus.
Jos ajatteellaan tuota väittämää "Kaikki mikä ei ole meille lahjaa, on lakihenkisyyttä."
Usko on meille lahja Jumalan armosta!
Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
Matt. 11:27

Jos uskot Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen, jos sydämessäsi on kaipuu Herran yhteyteen, jos huudat avuksesi Jeesusta, jos rukouksen huokauskin nousee sielustasi Isän puoleen, niin mikään tästä ei ole sinun itsesi aikaansaamaa, ansiotasi tai omasta päätöksestäsi syntynyttä. Kukaan ei kaipaa Jumalaa, kukaan ei etsiydy Jeesuksen seuraan, kukaan ei rukoile elävää Herraa muuten kuin Pyhän Hengen työn seurauksena. Pojan tuntee vain se, jolle Poika tahtoo itsensä ilmoittaa. – Tämä laittaa meistä jokaisen sopivasti pienelle paikalle. Mistä omastamme voisimme kerskua? Mitä Jumalan ihmeellisestä uskon lahjasta voisimme ottaa omaksi kunniaksemme? Kaikki on pelkkää Jumalan hyvyyttä, armoa, Jeesuksen salattua lahjaa. Olemme saaneet uskon lahjan siitä huolimatta, että Herramme tuntee hyvin, millaisia ihmisiä me olemme. On tämä merkillinen valtakunta!

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä huolta vailla.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Lakihenkisyydestä tulee mieleen yksi Raamatun paikka jolla nämä lakihenkiset yleensä pönkittää lailla Jeesuksen jättämää aukkoa.
He vetoavat sanaan: "...saavat palkkansa tekojensa mukaan..."
Mutta kun tähän liittyy aina sanat "silloin" tai sitten "kuolema tai tuonela".
Elikkä tähän on yhdistettävä eräs kolmas ehdollinen väittämä: "toisella kuolemalla ei ole valtaa ensimmäisessä ylösnousemuksessa osallisiin"
Meillä on siis rajapyykki, joka lukee Danielin kirjan 9. luvussa ja taas 12. luvussa: Hän lopettaa ruokauhrin ja teurasuhrin puoleksi viikoksi, joka on samaa ajankohtaa kun Johanneksen ilmesty 7. luvun kohta jossa tapahtuu se missä pakanakansojen täysi luku on sisälle tullu. Siksipä Luukas 12:35-36 ja Daniel 12:11-12 kertoo että se joka jaksaa ja odottaa ja saavuttaa 1335 päivää siitä kun teurasuhri lakkautetaan, elikkä hävityksen kauhistus asetetaan. Siitä hetkestä lähtien odotetaan kupeet vyötettyinä Messiasta kaikkine PYHINEEN, joilla oli osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa, joihin ei ole toisella kuolemalla valtaa. He saavat tekojensa mukaan tuomionsa ja joka vain huutaa Herran nimeä, hän pelastetaan.

Oli ehkä vaikeatajuista, koska ajatusvirta oli melkoinen tässä koko ajan kun jatkuvasti johtaa ajatus uuteen ja taas uuteen raamatunpaikkaan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jeesus alusti monista vertauksista sanoi "...ja silloin on oleva..." Tämä on tärkeää huomata koska se jakaa tapahtumia aikajanalla.
Juhani

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Hei Jarmo, rakas veli Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa!
Olkaa lujat ja rohkeat, älkää peljätkö älkääkä säikähtykö heitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, käy itse sinun kanssasi; hän ei jätä eikä hylkää sinua." 5 Moos 31:6
Lisää "mutusteltavaa" ..
8 Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"
9 Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.
10 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.
11 Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
12 Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.
13 Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa."
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos veli Juhani.
Joskus kun lähtee ajattelmaan Pyhässä Hengessä jotain silmukkamaista ajatusrakennelmaa, niin huomaan kun siitä portista astuu sisälle, kuinka Pyhä Henki melkeen villiintyy ja tahtoisi kertoa enemmän ja nopeammin kuin kykenen sisäistämään. Oma henkeni tässä on se jarru aivojeni hitaamman vastaanottokyvyn kanssa. Joskus saa maistaa Jumalan ajatusvirtaa ja se on kuin kaikki maailman kosket ja joet laittais yhteen. Siihen on houkuttavaa mennä mutta se vaatii kyllä oman ruumiin täydellisyyttä, jotta siinä virrassa säilyisi hengissä.
Olematon

Re: Lakihenkisyys

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Jumalan laki taivuttaa minkä tahansa, jos hyvän vuoksi on pakko joustaa. Ikävä kyllä se taivuttaa kaikki lait vaikka ei olisi edes pakko joustaa. Kannattaa aina toimia pyhässä hengessä ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei vahingossa luule tekevänsä hyvää..
Vastaa Viestiin