Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Galileo Galilei huomasi kuun avulla että kaikki planeetat ovat aurinkokeskeisiä kiertradoillaan ja tämä sai siitä elinikäisen porttikiellon Rooman eliittiin ja Paavin boikotin.

En tiedä kuinka moni on osannut verrata tämän saman asian että aurinko on koko aurinkokuntamme elinvoima ja ehdoton välttämättömyys kaikelle, elikkä se markkeeraa Jumalan valoa. Tuota valoa ihmissilmä ei kykene katsomaan, vaan siihen valoon tuhoutuu. Ihminen on syntinen, eikä se kestä Jumalan kirkkautta.
Mutta kuu loistaa sitä samaa valoa pimeydessä ja ei ole ollenkaan poissuljettua ettei kuu näkyisi päivällä. Kuuta ihmisen on miellyttävä katsella paljaalla silmällä, niin yöllä, jolloin se loistaa valoaan ettemme kompastuisi ja loukkaisi itseämme, mutta myös päivällä se on mieltämme rauhoittava näky taivaalla. Se loistaa samaa auringonvaloa peilaten sitä meihin, joten kuu on aivan kuin Jeesus jota voimme katsella ja me pidämme sen katselemisesta.
Taivaan tähdet taas ovat Jumalan enekelijoukkoja!

Ajatelkaas että Galileo Galilei kun väitti että maa on pyöreä ja planeetat kiertää aurinkoa, niin hän tajusi sen kuusta, huomattuaan että kuussa on auringon valo ja varjo joka liikkuu maan ympärillä kuin seuraten että maassa kaikki olisi hyvin. Tästä sanomasta hänet vangittiin ja vietiin loppuelämäksi arestiin ensin Sienassa ja sitten Firenzessä. Hän kuoli totuudessa jota muut eivät vielä osanneet tunnustaa!

Olennaisinta tässä tarinassa oli se että Galileo Galilei löysi totuuden kuun liikkeitä seuraamalla, aivan kuten meitä evankeliumin kautta opetetaan, seuraa sinä minua, minä olen tie, totuus ja elämä!
Sinettisormus

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Onhan tuota joskus tullut mietittyä ja Galileokin oli oikeassa ja ajatuksesi on tuossa kyllä kaunis, mutta totuus auringosta ja kuusta löytyy Sanasta:

Moos.1.
14. Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
15. ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle". Ja tapahtui niin:
16. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
17. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
18. ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

... Jumala loi ne.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Galileo Galilei sanoi puolustuksekseen että hänen teoriansa ei ole Raamatun kanssa ristiriidassa, vaikka aurinko nousee ja laskee Raamatun mukaan. Sehän tietysti maasta käsin näyttää siltä ja siksi siellä niin lukee.

Tarkoitin sanomallani vertauskuvaa. Totuus löytyy kaikkialta ja siksi sanomani oli tällainen kuin oli. Onhan se selvää että Jumala loi ne niitä seikkoja varten ja tarkoitus oli tietysti tuo mutta niistä löytyy sama lainalaisuus mikä kaikesta. Se on Jeesus Kristus! Viisaus löytyy Hänen kauttaan.

Aika moni kavahtaa kuuhun koska se on kylmä ja kolkko mutta kun tarkemmin asiaa ajattelee, niin me olemme niitä kylmiä ja kolkkoja ja kuu on siksi hyvin tuttavallinen meille elementtinä. Se kuitenkin heijastaa sitä samaa valoa.
Monet näkevät kuussa antikristuksen symbolin mutta kun katsomme mikä on antikristuksen symboli, niin se löytyy kuun sirpistä. Se heijastaa vain marginaalisen pieneltä osin auringon valoa. Minä taas unohdin mainita että puhun täysikuusta.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä olen jo yli 10 vuotta sitten löytänyt merkittävän yhtymäkohdan kuun ja Jeesuksen symboliikassa. Käsitykseni mukaan Jeesuksen kuoleman aikoihin oli verikuu ja nämä verikuut muodostuvat aina jännästi pääsiäisten ja lehtimajanjuhlien aikaan. Ne symboloivat ristinkuolemaa ja Jeesuksen veren vuodattamista!
Sitten Raamatussa on lopunaikoja koskeva merkittävimpiä ennustuksia mitä lopuajoista on ja se koskee jälleen molempia:
Apt. 2:16-21 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta: 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin Jeesus saapuu, eli se suuri ja julkinen, jolloin portti ei enää olekaan ahdas, vaan jokainen joka huutaa Herran nimeä, pelastetaan. Se on valtavaa veren armon työskentelyä ja aurinko on jo poistunut, joka tarkoittaa että Jeesus ottaa tuhatvuotisen kauden vastaan:
Sakarja 14:6-11 Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat. Se on oleva yhtämittaista päivää-Herralle on se tunnettu-ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata. Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista: toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet. Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Koko maa muuttuu tasaiseksi kuin Aromaa Gebasta Rimmoniin asti, Jerusalemin eteläpuolelle. Ja tämä on oleva korkea ja oleva asuttu, paikallansa, Benjaminin portista entisen portin sijaan asti, Kulmaporttiin ja Hananelin-torniin asti, kuninkaan viinikuurniin asti. He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.
Sinettisormus

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen.
Tuo on kyllä totta ja siinä on todella vahva symboliikka ja vertauskuvallisuus. Sydän aivan hypähti, vaikka olen tuota ennenkin miettinyt ...
Kaunista symboliikkaa.
olli

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja olli »

Jollen ole aivan väärin ymmärtänyt, usko siihen että aurinko kiertää maata tuli ennemminkin tästä kohdasta:
Joos 10 kirjoitti:12 Silloin puhui Joosua Herralle, sinä päivänä, jona Herra antoi amorilaiset israelilaisten valtaan, ja sanoi Israelin silmien edessä: "Aurinko, seiso alallasi Gibeonissa, ja kuu Aijalonin laaksossa".
13 Niin aurinko seisoi alallansa, ja kuu pysyi paikallansa, kunnes kansa oli kostanut vihollisilleen. Niinhän on kirjoitettuna "Oikeamielisen kirjassa". Niin aurinko pysyi paikallansa keskitaivaalla päiväkauden, kiirehtimättä laskemaan.
14 Eikä ole ollut sen päivän vertaista, ei ennen eikä jälkeen, jona Herra näin kuuli ihmisen ääntä; sillä Herra soti Israelin puolesta.
Koska "aurinko seisoi alallansa" oli siis poikkeus, on sen mukaisesti normaalia, että "aurinko kiertää maata", eikö ? No ei oikeastaan, mutta siinä oli ilmaistu asia sen mukaan miten ihmiset sen näkivät ja kokivat.

Kannattaa aina Raamattua lukiessa muistaa, että ihmiset kirjoittivat sen mukaan mitä olivat Jumalasta ja maailmasta itse ymmärtäneet. (napsu)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Biblia 1776 Sakarja 14:6 Ja siihen aikaan pitää tapahtuman, ettei valkeus pidä oleman kallis eikä sumuinen.

Valkeus oli Jumalan henki Jeesuksessa. Tulkoon valkeus!
olli

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAOAO, siirsin tuon viestisi koska se ei mitenkään liittynyt ketjun aiheeseen, vaan sillä pyrit vain osoittamaan vääräksi yhden ainoan lauseen kommentissani. Siirsin viestisi tänne:
viewtopic.php?f=6&t=948#p15315

Jos haluat kommentoida viestin siirtämistä, voit tehdä sen Palstan sääntöjen mukaisesti moderaation toimista valittamiseen tarkoitetussa ketjussa. Poistetun tai siirretyn viestin kopioiminen ja ketjuun uudelleenkirjoittaminen on kuitenkin sellaista leikkimistä, jota en katsele suopeasti, koska se on puhtaasti moderaation ajan tuhlaamista.

Laita siis kommenttisi modevalitusketjuun, mikäli haluat valittaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä en oikeen tiedä onko muutenkaan keskutelupalstalla oikeen pitkillä kirjoituksilla kysyntää tai tarvetta. Tämähän ei ole mikään sellainen paikka jossa tehdään tieteellistä tutkimustyötä tai muutenkaan niin järkälemäisen pikkutarkkaa analyyttistä keskustelua. Eikös tämä kuitenkin ole enemmänkin asiaviihdettä mutta kuitenkin asia on varsin vakava. Puhumme kuitenkin elämästä ja kuolemasta.
Mutta mä en kyllä osaa löytää pitkille monisivuisille kirjoituksille täällä tilausta. Jotkut opinkysymykset saa mun puolesta kyllä mennä jonnekin muualle. Evankeliumi on varsin yksinkertainen ja maailmankaikkeuden liikeradat monimutkaiset. Siksipä Jeesus sanoi että puhun teille vain ja ainoastaan vertauskuvin.
olli

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti:Evankeliumi on varsin yksinkertainen ja maailmankaikkeuden liikeradat monimutkaiset. Siksipä Jeesus sanoi että puhun teille vain ja ainoastaan vertauskuvin.
No näin se kyllä vaan on.
Hoos 14:10 kirjoitti:Kuka on viisas ja ymmärtää nämä? Kuka taitava ja käsittää nämä? Sillä Herran tiet ovat suorat: vanhurskaat niillä vaeltavat, mutta luopiot niillä kompastuvat.
Meillä taitaa jarmon kanssa molemmilla olla ihan rokotukseksi asti kokemusta siitä, miten hienojen oppirakennelmien kautta tehdään vaikeaksi asia, joka on hyvin yksinkertainen.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:....Meillä taitaa jarmon kanssa molemmilla olla ihan rokotukseksi asti kokemusta siitä, miten hienojen oppirakennelmien kautta tehdään vaikeaksi asia, joka on hyvin yksinkertainen.
Jarmo purskahti nauruun oikeen kunnolla.... KYLLÄ! :D :lol:
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Eero »

No kuka sanoisi tähän väliin että HALLELUJA?

Minun mielestä yksi parhaita aseita vihulaista kohtaan on Herran ylistys (kuten Markku joskus sanoi) sekä ilo että huumori. Koska vihulainen on itsekeskeisyyden perikuva eikä siis voi ymmärtää toisten iloa koskaan, vaan kokee ne uhkana aivan niinkuin hänen vallassaan oleva ihminen.

Että HALLELUJA, tule Herra Kristus!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Eero »

Täytyypä vielä sanoa että koin tänään jonkinlaisen muutoksen hengessä, niin kuin odotuksen epätoivo ja yksinäisyys olisi vaihtunut yhtäkkiä riemuksi. En tiedä koskeeko vain minua itseäni, mutta toivon että monta muutakin. Pidän siiitä kiinni, maran ata!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Juu, siis ollaan Ollin kans molemmat saatu adventistinen rokotus, suppean katsonnan ja laajan pilkunviilauksen yhteisvaikutuksena ;)
sisar

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja sisar »

HerranNimessä kirjoitti:Täytyypä vielä sanoa että koin tänään jonkinlaisen muutoksen hengessä, niin kuin odotuksen epätoivo ja yksinäisyys olisi vaihtunut yhtäkkiä riemuksi. En tiedä koskeeko vain minua itseäni, mutta toivon että monta muutakin. Pidän siiitä kiinni, maran ata!
Maranata, Aamen! Minä koin eilen ihan samalla tavalla!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Tule Herra Jeesus, hae meidät jo Kotiin!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

PSALMIT 19
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.
3. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.
4. Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.
5. Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin.
Auringolle hän on tehnyt niihin majan.
6. Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.
7. Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä.

8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.
13. Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini.
14. Myös varjele palvelijasi julkeilta, älä anna heidän minua hallita. Niin minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas.
15. Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, Herra, minun kallioni ja lunastajani.
Vastaa Viestiin