Alkoholin kohtuukäyttö

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Vanha Uskis:
Ylöstempaukseen eivät pääse kaikki uskovat, vaan on tyhmiä ja viisaita neitsyitä. Usein se synti missä olet ollut kiinni ennen uskoontuloasi, saa uudelleen otteen sinusta eikä se ole kenenkään tuomitsemista jos sanon että omasta mielestäni kaappijuopot eivät välttämättä pääse ylöstempaukseen mukaan.
Uskoni mukaan pelastus on Jumalan antama armolahja. Käsittääkseni Jumala ei kadu lahjojaan. Kuinka siis ihminen voisi mitätöidä Jumalalta saamansa lahjan. Eikö Jumala sittenkin ole ihmistä suurempi? Pyytäisin lukemaan ajatuksella.
Matt 13:18 Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä: 13:19 Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen. 13:20 Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan; 13:21 mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois. 13:22 Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi. 13:23 Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä."
Luuk 15:13 Eikä kulunut montakaan päivää, niin nuorempi poika kokosi kaiken omansa ja matkusti pois kaukaiseen maahan; ja siellä hän hävitti tavaransa eläen irstaasti. 15:14 Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta. 15:15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja. 15:16 Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut. 15:17 Niin hän meni itseensä ja sanoi: 'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään!

15:18 Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi 15:19 enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.' 15:20 Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi. 15:21 Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan.'

15:22 Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; 15:23 ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, 15:24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Niinpä ja tuossapa tuo on selvästi ilmaistu:
2:13-16 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä." Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
Lause tietysti todistaa etteivät he ainakaan olleet alkoholisteja, koska eivät aamusta juo, mutta saattoivat ollakin myöhemmin iltasella vähän maistelleet. Tämä loukkaa varmaan monia mutta totuus tässä vaan tulee silti selvästi ilmi. Joten tästä voimme päätellä, ettei Jeesuskaan ollut raivoraitis, koska muutoinhan tätä lausetta ei koskaan olisi, vaan Pietari olisi kiistänyty asian jyrkäsi, sanomalla ettemme juo koskaan.
Joten taas päästään siihen alkupisteeseen... Jumala on järjestyksen Jumala, joten eivät nämä alkoholia käyttäessään varmastikaan esiintyneet humalaisena. Viininmaistelun Pietari myöntää, jopa sanoen etteivät nämä ole juovuksissa, sillä nyt on vasta kolmas hetki. Elikkä saattavat olla jopa juovuksissa, muttei varmastikaan mitään kännissä sekoilua ja örveltämistä, vaan normaalia ilonpitoa viinin kera.

On tää oikeesti meille suomalaisille vaikea paikka. Asuappa jossain jossa ei alkoholi ole ensimmäinen saatana ja perkele.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Kiitos Jarmo. Ymmärrän absolutismin kannattajia, koska tiedän kuinka kuningas alkoholi toimii. Kaikilla ei ole kykyä torjua viinan orjuuttavaa vaikutusta. Suomessakin alkoholismi aiheuttaa paljon murhetta ja taloudellisia kustannuksia :(
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Jyrki jälleen asiasta. Ongelma on vaan siinä että jos joku puhuu kohtuukäytöstä, niin se yhdistetään alkoholismiin. Vähän sama asia kuin joku haluaa rakentaa vaikkapa parkkipaikan, johon suunnittelee kahtasataa autopaikkaa, niin hänen hankettaan vastaanolevat sanovat että nyt sitten koko kaupunki asvaltoidaan.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Totta töriset Jarmo-veljeni :roll:

Ja vielä. Kandee hiffaa, että kommunikointi itsessään on varsin vaativa laji. Vähän väliä törmäämme tilanteisiin, joissa tulemme väärinymmärretyiksi, tai itse emme bonjaa mitä muut yrittävät viestittää meille :o

Aiheeseen sopiva video (?) Kevennys salittakoon 8-)
https://www.youtube.com/watch?v=XY66ZJ0TFUI
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ei ihan noin... tai oikeestaan... siis tahallista ymmärtämättömyyttä muttei kuitenkaan tuollaista tahallista siansaksaa. Koko idean selittämisen vaikeus on kuin puhuis eestiä suomalaiselle, joka nyökyttelee ymmärtäväisesti. Ymmärtää sanan toisen sieltä toisen täältä muttei sisältöä tai jutun juonta, nyökyttelee ymmärtäväsienä mutta kun kuulee jälkeenpäin, niin sanaakaan ei ymmärtänyt ja toimii taas kuin ennenkin.

Tuolla yllähän minut leimattiin juuri tällä samalla tavalla juopoksi ja kun lasken tämän vuoden alkoholinkäyttöni, niin se taitaa olla tasan sen kaksi kertaa. Kauhee alkoholisti mä oon, et saas nähdä kerkeekö enää ennen kesää käydä kolmannen kerran a-kaupassa, vai ehtiikö Jesse hyljätä mut jo sitä ennen tempauksesta ku oon niin kännissä koko ajan.
Hesarissa luki että helsinkiläiset juovat keskimäärin 700 tölkkiä olutta vuodessa, eli se tarkoittaa noin 2 tölkkiä päivässä per henkilö. Voi kauhistus, mä en saa sellsta määrää ees viidessä vuodessa vaikka kuinka kuumia kesäterassipäiviä tulis.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Kiitos jälleen Jarmo. Onneks Jumala on korkein Tuomari ja meillä on rauha Hänessä :D
1Pt 1:1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa, 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.
Pusipusi :oops:
Biblia (1776) Tervehtikäät toinen toistanne rakkauden suun-annolla. Rauha olkoon teille kaikille, jotka Kristuksessa Jesuksessa olette, amen!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Opetus 1. Mooseksen kirjan luvusta 9
20 Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan.
21 Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa.
22 Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.
23 Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.
24 Kun Nooa heräsi päihtymyksestänsä ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt,
25 niin hän sanoi: "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljiensä orjain orja".
26 Vielä hän sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja olkoon Kanaan heidän orjansa.
27 Jumala laajentakoon Jaafetin, ja asukoon hän Seemin majoissa, ja Kanaan olkoon heidän orjansa."
Kuten hyvin huomaamme, mitä Nooalle oli tapahtunut ja miten Jumala siihen reagoi. Hän ei rankaissut suinkaan Nooaa tämä päihtymyksestä, vaan sitä joka tätä pilkkasi tämän päihteiden käytön seurauksista. Nooa ei varmaan ollut eka kertaa humalassa, eikä viimeistä... ja tässä ei ole kenelläkään mitään sanomista Nooan alkoholinkäytön suhteen.

Raamattu tekee viisaudessaan maailamalle kaksikin palvelusta alkoholinkäytöstä. Se varoittaa ja ohjeistaa. Alkoholin käyttö ei ole kenellekään synti, ellemme laske sitä synniksi. Älä siis sinä joka lasket sen synniksi, rohkaistu nyt juomaan, vaan pidä edelleen korkki kiinni, koska se on sinulle edelleenkin syntiä.

Tämä keskustelu on ollut varsin hedelmällinen ja sain tämän aiheen varmasti Pyhän Hengen johdatuksena, koska tämä jakaa jengiä ja on monille selvästikin ERITYISEN KUUMA PERUNA.

Sain juuri äsken todella hienon mailin eräältä veljeltä, joka on lukenut vuosia pelastussanomaa. Lainaan lyhyen katkelman:
Tosiasia kuitenkin on että ei alkoholi itsessään ole syntiä vaan sen seuraukset. Se kelle alkoholilla on vaarallinen vaikutus on syytä olla ottamatta.
Tämä alkoholi asia on minullekin ollut hieman hankala ukovaisten ystävieni kanssa, sillä tiedän että sieltä ei tahdo löytyä ymmärrystä kohtuukäytölle vaan juuri ajatellaan niin kuin sinäkin mainitsit että on vain joko juoppo tai absolutisti.
Joissain tapauksissa sitä on kokenutkin olevansa jotenkin porukkaan sopimaton niin uskovien seurassa kuin myös niiden seurassa jotka eivät usko.
Tuntuu että niin sanotuissa uskovissa piireissä ollaan kovimpia tuomitsemaan toisia, mikä on minusta sanan vastaista.
Olen joskus jollekkin yrittänyt vääntää rautalangasta että eihän se kirveen käyttökään syntiä ole, mutta jos alat sillä toisia huitelemaan niin silloin siitä tulee syntiä. Liekö siitä mitään apua ole ollut.
Ihan sama pätee aselain kanssa. Demonisoidaan luotiaseet ja syytetään aseita pahanteosta, vaikka sen fyysisen liikeen tekee liipasinsormi, joka sekään ei ole syypää. Muutenhan meidän pitäisi kaikkien amputoida sormet, kuten vuorisaarnassa Jesse ironisesti heittää. Kyllä se kaiken pahan alku on siellä jokaisen korvien välissä. Mikä tahansa työkalu voi muuttua pahuudentekovälineeksi, jos se on siitä kiinni.
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Esimerkki kertomukseni isäni alkoholinkäytöstä ja siitä, ei ehkä sopinut tähän ketjuun, missä puhutaan kohtuukäytöstä, oli vain suuri ilo ilmoittaa, taas kerran, kuinka Jumala voi tämänkin orjuuden katkaista ja siitä vapauttaa, esimerkkini sopisi paremmin nyt tuonne riippuvuus ketjuun. Ymmärrän hyvin myös Vanhan Uskiksen huolen siitä, kuinka kokuttava myös alkoholi on, olenhan sitä kokoelämäni saanut läheisteni elämästä todistaa, siksi koenkin, niin kuin jo tuolla edellä Jarmon kanssa totesimme: "... meidän tulee olla ENSISIJAISESTI SINUT ITSEMME kanssa tässä asiassa, mikä on hyvää itsellemme eli ruumiin temppelillemme, näin tuon koen..." :roll:
Näin tulee siis tehdä, mutta joskus oma arvio itsestä voi pettää ja tämä ei ollut Jarmolle, vaan yleinen näkökanta. :ugeek:
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:Ymmärrän hyvin myös Vanhan Uskiksen huolen siitä, kuinka kokuttava myös alkoholi on, olenhan sitä kokoelämäni saanut läheisteni elämästä todistaa, siksi koenkin, niin kuin jo tuolla edellä Jarmon kanssa totesimme: "... meidän tulee olla ENSISIJAISESTI SINUT ITSEMME kanssa tässä asiassa, mikä on hyvää itsellemme eli ruumiin temppelillemme, näin tuon koen..."
Niinpä... ja edelleen olen koittanut sanoa että koko ajan on ollut kysymys KOHTUUKÄYTÖSTÄ eikä alkoholin :evil: ongelmakäytöstä.

Alkoholin kohtuukäyttö on yhtä kaukana alkoholismista kuin lampi valtamerestä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä olen teininä juonu itteni humalaan, tai mut oikeestaan juotettiin humalaan kun olin vasta 13 vuotias. Sitä ennen kun mun lapsuus oli vähän mitä se oli, en paljon kotona viihtyny... joten oltiin poikaporukoissa ja tupakkaa tuli vedettyä jo 10 vuotiaana ja kaverin isän viinakaapilla maisteltiin samassa iässä muttei se ollu muuta ku et irvisteltiin ja "uskallaks maistaa tätä, kato täs on näin paljon prosentteja".
Nuoruudessa 15-16 ikäisenä jengiytyminen oli hiuskarvan varassa ja onneks pääsin urheiluporukoihin ja se vei sen voimavaran ja kaiken ajan. Näin Jumala varjelee omiaan vaaroilta.

Sitten myöhemmin kun kävin armeijan, niin kävin ns. järjestymies kurssin jonka jälkeen mä sitte pääsin ovelle portsariks ku voimailussa olin saanu miehen mitat jo kakskymppisenä. Sen jälkeen mä oon nähny tosiaan alkoholinkäytön varmasti sen kaikissa olomuodoissa, että vaikka minulla ei lapsuudesta jäänyt mitään kauheuksia alkoholin suhteen, joka olis luonu tällaiste antipatiat alkoholia kohtaan, kuin näen joka paikassa, etenkin uskovien piireissä turhaa vihamielisyyttä viiniä kohtaan. Ei se alkoholi ole se syy, vaan se että on se on päässyt hengen ja rukouksen puuttuessa orjuuttamaan ko. henkilön. Ajatelkaas miksi Nooalle annettiin koko aine, jos se kerran on niin paha... ja jos se kerran olisi koko ongelman ydin, niin onhan se täysin selvä ettei Jeesus olisi muuttanut Kaanaan häissä vettä viiniksi ja verranut sitä Pyhään Henkeen, vaan Jeesus olisi koko evankelioimisensa ajan paasannut vain alkoholin vaaroista. Vaan monestiko Jeesus siteerasi juomisen vaaroista? Eipä juuri, mutta silti kyllä varoitti juopumasta ja juomasta juopuneiden kanssa. Tämä oli konkretia ja samalla vertaus hengellisestä juopumisesta.

Kuten sanoin, niin Jeesus oli itse kohtuukäyttäjä ja siitä on kyse, eikä aamusta iltaan känni päällä sekoilusta, jossa ajetaan ensin jalkaisin perhe kirveellä hankeen ja ajetaan sitten autolla koulutyttöjen yli suojatiellä jne. Ne ovat aivan eri asioita ja varmaan vaikeaa ymmärtää jos ei kykene näkemään kuin toisen käyttötavan. Kyse on siitä, oletko Jumalan lapsi, jos olet, tuskin sinulle edes tulee alkoholiongelmia. Jos taas et ole Jumalan oma, niin sinulla on suuri vaara alkoholisoitua.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sattumalta huomasin kuinka oiva vertaus alkoholinkäytöstä on tämä lause:
Alkoholin kohtuukäyttö on yhtä kaukana alkoholismista kuin lampi valtamerestä.
Katsokaas kun Raamattu puhuu juuri elämänvedestä ja lähteistä, vesikasteesta jne. joka on mitä ihanin elementti, vesi.
Sitten Raamattu puhuu pahasta vedestä, merestä ja merten syvyyksistä. Merten syvyyksien kaivot johon on vangittu syvyyksien lähteisiin henkivaltojen olentoja vangeiksi. Täsmälleen sama elementti, vesi.
Erona on vain sen määrä ja valtoimuus, joka sitä ympäröi. Meressä vesi on saanut suuren voiman ja meret pauhaavat, aivan samoin kuin tämä alkoholi. Sen kohtuukäytössä ei ole mitään pahaa, vaan se on jopa tutkitusti terveydellemme hyväksi. Mutta kun se saa vallan ja alkaa pauhaamaan ympärillämme, meille tulee suuri vaara hukkua siihen, kuten opetuslapset Galileajärvellä. He olivat omavoimaisia tottuneita merimiehiä ja kalastajia, kunnes vesi sai elementtinä vallan ja sen voima tuli heille ylivoimaiseksi. Silloin he huusivat Jeesusta, herää mestari, me hukumme.
Voimme seilata merenkin päällä mutta silloin meidän täytyy olla erityisen varovaisia, koska meren raivo saattaa olla meille liian kova pala. Mutta meillä on aina Jeesus Kristus, joka pitää meistä huolta jopa meren raivotessa. Kaikkien ei siis ole hyvä mennä edes lampeen, koska vesilasiinkin voi hukkua.
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Aamen, Jarmo! Toin juuri suomi24 rukouksista, esirukouspyynnön, joka liippaa aiheeseen, muttei kohtuu mielessä. Kerroin pyytäjälle, että me rukoilemme tämän asian puolesta ja tuon asian myös tänne, että asia saa enempi rukoilijoita, jätin hänelle linkin tänne. He-man siellä jo kiljui ja karjui, että otta ryypyn juoppojen puolesta; mutta kiljukoon siellä :evil:
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen! Kohtuu kaikessa paitsi Jeesuksen Rakkaudessa!
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

-jarmo- kirjoitti:Amen! Kohtuu kaikessa paitsi Jeesuksen Rakkaudessa!
Aamen! Jeesuksen Rakkaudesta ei saa koskaan kyllikseen, siihen haluan ja olen koukussa! :D
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Sain päähäni kysyä. Kertooko Raamattu, että Jumala olisi sanonut jollekulle: "Vedä lärvit." :?:
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No jos tuolla lärvien vetämisellä tarkoitetaan "kunnon kännejä" tai "hillitöntä humalaa", niin rohkenisinko sanoa ettei Jumala ole sanonut: "Vedä lärvit."

:geek:
Sivusta seuraaja

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sivusta seuraaja »

Ei ole Jumala kehoittanut ketään vetämään "lärvejä".
Vastaava ajatus on että onko Jumala kehoittanut ketään syömään itseänsä "ähkyyn"?
Monessa asiassa voi tehdä ylilyönnin ja siten alkujaan hyvää tarkoittava asia saadaan kääntymään itseään vastaan.

Herran siunausta teille kaikille.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sivusta seuraaja kirjoitti:Ei ole Jumala kehoittanut ketään vetämään "lärvejä". Vastaava ajatus on että onko Jumala kehoittanut ketään syömään itseänsä "ähkyyn"? Monessa asiassa voi tehdä ylilyönnin ja siten alkujaan hyvää tarkoittava asia saadaan kääntymään itseään vastaan.
Herran siunausta teille kaikille.
Kaikella kunnioituksella, mutta olet jälleen yksi esimerkki siitä mistä koko ajan ollaan yritetty puhua. Suomalaisen on mahdoton ajatella alkoholista ettei sitä tarvitse juoda känniin saakka. Näet "syömisen" vain ähkyyn syömisenä ja juomisen "lärvien vetelynä". Eikö ole olemassa muuta tapaa kuin juoda itsensä juntturaan tai syödä itsensä ähkyyn. Kaikella on rajansa, myös alkoholinkäytöllä on hyvät rajat, kunhan joku tajuaa että ne on.

Vertasit tuota siis Jumalan käskemään syömiseen ähkyyn. Onko Jumala kuitenkin sanonut että kannattaa silti syödä, vaikkei ähkyyn saakka?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: En tiedä kuinka usein Raamattu ottaa kantaa kännäämiseen, mutta vaikka maailma potkisi päähän, ja tekisi mieli vetää lärvit, niin kuitenkin on parempi kuunnella Jumalaa ja pyytää ruhjottuun sydämeensä Rauhan Henkeä. Nimittäin ongelma ei poistu pään turruttamisella. Päinvastoin. Ongelman päälle tuppaa saamaan epämiellyttävän krapulan. :cry:
Vastaa Viestiin