Opetus 1. Mooseksen kirjan luvusta 9
20 Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan.
21 Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa.
22 Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.
23 Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.
24 Kun Nooa heräsi päihtymyksestänsä ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt,
25 niin hän sanoi: "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljiensä orjain orja".
26 Vielä hän sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja olkoon Kanaan heidän orjansa.
27 Jumala laajentakoon Jaafetin, ja asukoon hän Seemin majoissa, ja Kanaan olkoon heidän orjansa."
Kuten hyvin huomaamme, mitä Nooalle oli tapahtunut ja miten Jumala siihen reagoi. Hän ei rankaissut suinkaan Nooaa tämä päihtymyksestä, vaan sitä joka tätä pilkkasi tämän päihteiden käytön seurauksista. Nooa ei varmaan ollut eka kertaa humalassa, eikä viimeistä... ja tässä ei ole kenelläkään mitään sanomista Nooan alkoholinkäytön suhteen.
Raamattu tekee viisaudessaan maailamalle kaksikin palvelusta alkoholinkäytöstä. Se varoittaa ja ohjeistaa. Alkoholin käyttö ei ole kenellekään synti, ellemme laske sitä synniksi. Älä siis sinä joka lasket sen synniksi, rohkaistu nyt juomaan, vaan pidä edelleen korkki kiinni, koska se on sinulle edelleenkin syntiä.
Tämä keskustelu on ollut varsin hedelmällinen ja sain tämän aiheen varmasti Pyhän Hengen johdatuksena, koska tämä jakaa jengiä ja on monille selvästikin ERITYISEN KUUMA PERUNA.
Sain juuri äsken todella hienon mailin eräältä veljeltä, joka on lukenut vuosia pelastussanomaa. Lainaan lyhyen katkelman:
Tosiasia kuitenkin on että ei alkoholi itsessään ole syntiä vaan sen seuraukset. Se kelle alkoholilla on vaarallinen vaikutus on syytä olla ottamatta.
Tämä alkoholi asia on minullekin ollut hieman hankala ukovaisten ystävieni kanssa, sillä tiedän että sieltä ei tahdo löytyä ymmärrystä kohtuukäytölle vaan juuri ajatellaan niin kuin sinäkin mainitsit että on vain joko juoppo tai absolutisti.
Joissain tapauksissa sitä on kokenutkin olevansa jotenkin porukkaan sopimaton niin uskovien seurassa kuin myös niiden seurassa jotka eivät usko.
Tuntuu että niin sanotuissa uskovissa piireissä ollaan kovimpia tuomitsemaan toisia, mikä on minusta sanan vastaista.
Olen joskus jollekkin yrittänyt vääntää rautalangasta että eihän se kirveen käyttökään syntiä ole, mutta jos alat sillä toisia huitelemaan niin silloin siitä tulee syntiä. Liekö siitä mitään apua ole ollut.
Ihan sama pätee aselain kanssa. Demonisoidaan luotiaseet ja syytetään aseita pahanteosta, vaikka sen fyysisen liikeen tekee liipasinsormi, joka sekään ei ole syypää. Muutenhan meidän pitäisi kaikkien amputoida sormet, kuten vuorisaarnassa Jesse ironisesti heittää. Kyllä se kaiken pahan alku on siellä jokaisen korvien välissä. Mikä tahansa työkalu voi muuttua pahuudentekovälineeksi, jos se on siitä kiinni.