Tuo Matt 18:10 on juuri se kohta jota lainaillaan kun halutaan puhua "lapsia suojelevista ikiomista suojelusenkeleistä".
Mutta tässä tulkinnassa on montakin ongelmaa, ja kokonaisuutena väite tällaisista suojelusenkeleistä ei vähimmässäkään määrin kestä päivänvaloa.
Ensinnäkin, koko suojelusenkeli-myytti on peräisin jo juutalaisuudesta hieman ennen Jeesuksen aikaa, ja sen perusteluna oli mm. Dan 12:1 ja Ps 34:8.
Nämä kuitenkin puhuvat aivan jostakin muusta kuin "henkilökohtaisesta enkelistä", se mikä VT:stä nousee esiin on, että Jumala on kaikkina aikoina nimennyt enkeleitä tapauskohtaisesti eri tarkoituksiin, mm. toimimaan "kansan suojana". Ei siis mikään henkilökohtainen suojelija.
Tätä kuitenkin väritti ja mielikuvituksen pisti laukkaamaan monikin kohta, jossa jokin tietty enkeli toimi jonkin yksittäisen ihmisen kanssa yhdessä tilanteessa ja sille yhdelle henkilölle. Mutta mitään perustelua sille että yksi enkeli olisi vain yhtä ihmistä varten, ei ole.
Lisäksi jakeen 10 "heidän enkelinsä" on kollektiivinen ilmaisu, joka ei kerro onko vaikkapa miljoonaa ihmistä kohden yksi enkeli. Eli tämä ei mitenkään perustele ajatusta henkilökohtaisuudesta.
Vielä senkin lisäksi, jae itsessään sanoo aivan kristallin kirkkaasti, että
nämä enkelit ovat taivaassa, ja aina (koko ajan) näkevät Isän kasvot.
Se, että taivaassa on enkeleitä, jotka näkevät Isän ja myös kuulevat Isän jokaisen sanan ja joita Isä voi lähettää milloin tahansa mihin tahansa palvelustehtävään maan päälle, on paljon lähempänä jakeen oikeaa sanomaa kuin tuo suojelusenkeli-myytti. Näinhän Isä juuri tekee.
Vielä olisi hyvä pohtia vuoden 38 käännöksestä puuttuvaa jaetta, nimittäin jaetta 11.
Matt 18 kirjoitti:10 "Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.
11 Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.
Kun lukee koko Matt 18:1-10, käy ilmi että Jeesus vertaa kääntyneitä pieniin lapsiin ja sanoo että uskovien pitää tulla lasten kaltaisiksi. Hän rinnastaa jokaisen uskovan tällaiseksi pienen lapsen kaltaiseksi, ja jakeen 10 viittaus pieniin/vähäisiin viittaakin ensisijaisesti uskoviin yleensä, ja vasta toissijaisesti lapsiin. Jae 11 osoittaa selkeästi, että koko jakeiden 1-10 fokus on ne, jotka on löydetty, ja jotka ovat nyt siis "lasten kaltaisia", vähäisiä, heikkoja, haavoittuvia, keskellä kiusauksia... ja juuri HEITÄ varten Isä tarvittaessa lähettää enkeleitä.
Tämän vahvistaa myös aiemmat jakeet... nyt kun luetaan ne oikeassa kontekstissa, asia on aivan päivänselvä:
4 Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.
5 Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
6 Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7 "Voi tätä maailmaa ja sen viettelyksiä! Viettelysten täytyy kyllä tulla, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta ne tulevat!
8 Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan parempi, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat kädet ja jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen.
9 Ja jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvetin tuleen.
Mietipä jakeen 5 ajatusta. Oliko Jeesuksen tavoitteena sanoa, että jos otat luoksesi vauvoja, niin teet hyvin; VAI, jos otat luoksesi uskovia Jeesuksen nimen tähden, teet hyvin ?
Muista, että kreikassa ei ollut pilkkuja ja pisteitä. Eli lausekokonaisuus on siis (poistin vain pisteen):
"Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen
yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut,
mutta jos joku
johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. "
Aivan. Eli jakeen 5 "lapsi" onkin kuva, ja on todellisuudessa siis sama asia kuin jakeen 4 "lapsen kaltainen" !
Tässä nyt sitten on käynyt selväksi, että suojelusenkeli-myytti karahtaa pahasti kiveen, kun tutkii mistä tuossa oikeasti puhutaan. Eli ei ole henkilökohtaista enkeliä, eikä sellaista joka olisi aina vieressä suojaamassa (vaan on aina Isän luona), eikä noita enkeleitä lähetetä kersoja suojelemaan vaan kääntyneitä uskovia - niitä jotka seuraavat Jeesusta.
Ei muuten ole sattuma, että välittömästä näiden jakeiden jälkeen tulee vertaus 100 lampaasta joista yksi on kadonnut. Siinäkin Jeesus ilmaisee että tässä luvussa nyt puhutaan niistä jotka seuraavat paimenta.