Isä meidän rukous

Jos haluat että palstalaiset osallistuu rukousaiheisiin ja voit kertoa täällä esirukouspyynnöt
Sinetti

Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Sinetti »

Isä meidän

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Vieras

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sinettisormus kirjoitti: Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Tämä kohta on puhutellut minua jo yli 20 vuotta. Tähän yhteen lauseeseen Jeesus kiteytti sen taistelun meissä asuvaa syntiä vastaan, jota käymme päivittäin, tunneittain... ihan joka hetki.

Jos Jumala tosiaan antaisi meille anteeksi yhtä surkeasti kuin me annamme anteeksi niille jotka ovat meitä vastaan rikkoneet, ei meillä olisi pienintäkään toivoa. Miksi Jeesus siis halusi sanoa asian näin ? Jeesus kehotti meitä hieman aiemmin, Matt 5:48 "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on". Tämäkin on kehotus johon meillä ei ole vastausta.

Rukous ei ole puhetta Jumalalle, se on keskustelua Jumalan kanssa. Jumala ei ole kiinnostunut tyhjänpäiväisestä pälpätyksestä ilman sydämen avautumista aidosti Hänen puoleensa, vaan haluaa olla yhteydessä meihin ja kertoa meille asioita erityisesti silloin kun olemme valmistautuneet olemaan yhteydessä Luojaamme - ja rukous on juuri sellainen hetki.

Isä Meidän -rukouksen lausuminen, samoin kuin tuo Matt 5:48 lukeminen ovat sellaisia hetkiä jolloin joudumme sydämessämme nöyrtymään Hänen edessään ja huutamaan "Abba, auta !". Se on juuri sitä mitä Jeesus tahtookin - ja se on myös juuri sitä mitä me tarvitsemme. Voimme kasvaa vain sitä kautta että Hän kasvaa meissä. Ja jokainen rukouksemme, kun rukoilemme Hengessä ja totuudessa, tuo meidät lähemmäs Häntä.

Oikea rukous onkin juuri tuon publikaanin rukouksen kaltainen...Luuk 18:
"10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'."

Kun rukoilen ja lausun kohdan "niin kuin mekin anteeksi annamme", tiedän etten ole tehnyt oikein, ja sydämeeni nousee ajatus: "ole minulle syntiselle armollinen ". Juuri sen kaltaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Heitä jotka tunnustavat etteivät ole edes tämän rukouksen arvoisia omassa kyvyssään ja omassa voimassaan - mutta jotka antautuvat kokonaan armon varaan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Aivan. Huomasit saman minkä minä. Armo on lopulta se ainoa ja viimeinen oikea ratkaisu, kuten juuri tuossa kysymyksessä jossa fariseus kehuu itseään ja siksi ansamme on tuossa Jeesuskenkin antamassa rukouksessa se, ettemme me oikeasti kykene antamaan anteeksi niin että meillekin annettaisiin. Kyllä meidän täytyy siinäkin kohtaa vaan taipua polvilleen ja sanoa että ole minulle syntiselle armollinen. Enhän minä polonen edes kykene anteeksiantoon kunnolla.
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Minulla on Jukka Norvannon kirjoittama pieni vihkonen: Tahtoisin rukoilla Isä meidän.
Seuraavassa on ote tästä vihkosesta:

Isä meidän rukouksen viides rukous:

"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Rukous opettaa Jumalasta, että hän tietää hyvin, millaisia me olemme. Hän tietää ja tuntee halumme ajatella omia tarpeitamme enne lähimmäistemme parasta. Hän on tietoinen myös taipumuksistamme nostaa omat valintamme hänen tahtonsa edelle. Samalla rukous opettaa, että Jumalan valtakunta on anteekisannon todellisuutta. Hän tahtoo, että jaamme samaa anteeksiantoa, josta itse olemme osalliset, myös niille jotka tekevät meille vääryyttä.

Tässä rukouksessa on paljon aihetta kiittää. Jeesus rohkaisee meitä tulemaan synteinemme Isän luokse, joka tahtoo antaa meille meidän vääryytemme anteeksi. Tämä pyyntö on lohdullinen, koska minun ei tarvitse olla enempää kuin mitä olen. Saan luottavaisesti kertoa Isälleni, etten ole kyennyt tätä parempaan elämään.

Kolmanneksi on jälleen kerran syytä kertoa Isälle, ettei elämäni ole todellakaan ollut hänen tahtonsa mukaista. En ole rakastanut häntä yli kaiken enkä lähimmäisiäni niinkuin itseäni. Siksi tarvitsen anteeksiantoa, jonka hän on Herrassa Jeesuksessa valmistanut myös minulle.

Neljänneksi on aihetta rukoilla, että hyvä Jumala antaisi minulle voimaa ja halua etsiä vastaisuudessa paremmin lähimmäisteni hyvää ja Jumalan tahdon toteutumista elämässäni.
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Sinettisormus kirjoitti:Isä meidän

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

https://www.youtube.com/watch?v=iXb2VIj8uoM
Sinettisormus

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä on myös iki ihana, pikku Saaran; Isä meidän rukous.
https://www.youtube.com/watch?v=NtRv3cpLlxM

... ja kiitos ninni, olet siunattu.
Sinettisormus

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Isä meidän on minulle hyvin tärkeä rukous, rukoilen sen joka päivä vähintään 2x, aamulla kun herään ja illalla nukkumaan käydessä ja joskus vielä siinä välilläkin päiväsaikaan. Se on rukous, jolla on hyvä päivittää omaa tilannettaan jokapäiväisessä elämässä, pyytäen samalla synnit anteeksi, sillä kaikki me syntiä teemme, vaikka kuinka uskomme, mutta parannukseen aina tulee pyrkiä.
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Isä meidän rukous on todella mahtava rukous, onhan se itsensä Herran Jeesuksen opettama rukous! Tuo Jukka Norvannon kirjoittama pieni kirjanen: Tahtoisin rukoilla Isä meidän on mielestäni valaisevasti kirjoitettu. Antaa sellaisiakin näkökulmia rukoukseen, joita ei välttämättä tule heti ajatelleeksi. Tekisi mieli laittaa siitä tiivistelmää tänne palstalle, mutta mietityttää onkohan se ihan palstan sääntöjen mukaista? :?
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Isä meidän rukous on yksinkertaisesti paras mahdollinen rukous jokaiselle Kristitylle, koska se on Jeesuksen itsensä meille antama.

Sielunvihollinen saattaa syyttää meitä rukoillessamme, ettemme ole käyttäneet rukouksessa oikeita sanoja. Juuri tähän kiusaukseen Jumala on antanut Raamatussa meille valmiin rukouksen: Isä meidän rukouksen. Siinä on varmasti oikeat sanat rukoukseen, eikä kukaan voi tulla meitä syyttämään, että olet rukoillut väärin tai väärin sanoin!!!

-kiitos tästä mahtavasta rukouksesta rakas Jeesus-
olli

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja olli »

näkymätön ninni kirjoitti:Isä meidän rukous on todella mahtava rukous, onhan se itsensä Herran Jeesuksen opettama rukous! Tuo Jukka Norvannon kirjoittama pieni kirjanen: Tahtoisin rukoilla Isä meidän on mielestäni valaisevasti kirjoitettu. Antaa sellaisiakin näkökulmia rukoukseen, joita ei välttämättä tule heti ajatelleeksi. Tekisi mieli laittaa siitä tiivistelmää tänne palstalle, mutta mietityttää onkohan se ihan palstan sääntöjen mukaista? :?
Kohtuuden rajoissa tuollainen on aina sallittua. Sikäli kun kuvailet lyhyest omin sanoin teoksen sisältöä, se ei ole yhtään sen kummempi asia kuin jos kirjoittaisit kirja-arvostelun tai referaatin koulun äidinkielen tunnilla tai vaikkapa lehteen.

Sikäli kun et lainaa teoksen sanoja suoraan, kyse on nimenomaan sinun mielipiteestäsi, jonka ilmaiseminen on perustavaa laatua oleva oikeus - ja itse asiassa viime kädessä tekijänoikeus omaan tekstiisi on sinun :)

Mitä taas tulee siihen mitä Palstalle toivotaan, niin parasta antia on se, kun kirjoittaja omassa tekstissään kertoo omia kokemuksia tai tuntoja asiaan liittyen ja kenties myös herättää kysymyksiä muiden mielissä.
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

ok! kiitos vastauksestasi Olli! :)

Olen nyt sairaslomalla, joten onkin aikaa tehdä vaikka referaattia ko. kirjasesta! :D
näkymätön ninni

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tässä olisi tämän päivän "tuotosta" omin sanoin aiheesta Isä meidän rukous. Olen käyttänyt pohdinnan lähteenä Jukka Norvannon pientä kirjasta Tahtoisin rukoilla Isä meidän. Kovin pitkälle en vielä tänään päässyt etenemään... ;)

"Isä meidän,"
Isä meidän rukous on Herran Jeesuksen opettama rukous, joka alkaa lohdullisella puhuttelulla. Me Jeesukseen uskova saamme puhutella kaikkivaltiasta taivaan ja maan Luojaa Isäksi. Eikö olekkin ihmeellistä! On siis kyse lapsen puheesta Isälle. Me tunnustamme, että Jumala on meidän Isämme. Jeesuksen seuraaja saa tulla huolineen ja murheineen taivaallisen Isän luo. On myös tärkeää huomata, ettei rukous ala Isä minun tai Isäni, vaan Isä meidän. Tämä muistuttaa Kristittyjen yhteydestä, me olemme osa Kristuksen ruumista. Me emme siis rukoile vain itsemme puolesta, vaan kaikkien Jeesukseen uskovien puolesta.

Room. 8:15
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Gal. 4:6
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Pyros

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Pyros »

Isä meidän,
joka olet taivaissa.
Ylistetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun armolahjasi.
Tapahtukoon minun tahtoni maan päällä, niin kuin sinun on taivaassa.
Anna meille tänäpäivänä meidän jokapäiväinen toivomme ja vahvista meitä uskossamme, niin kuin mekin vahvistamme niitä, jotka sinuun tahtovat turvata.
Äläkä saata meitä tappioon, vaan varjele meidät pahalta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia,
iankaikkisesti,
Aamen.


Alkuperäistä tietenkään unohtamatta :!:
Viimeksi muokannut Pyros, 19 Marras 2019, 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinettisormus

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tämä ei ole loukkaukseksi.
En koskaan lähtisi itselläni muuttamaan sitä, mikä Jumalan Sanana on annettu ...
Jos on tarve rukoilla jotain muuta, esim. noita hyviä asioita tuossa yllä, asettaisin siitä omin sanoin rukouksen Herran puoleen. Näin minä näen tämän kohdan, sillä tuo on Rukous jonka Jeesus meille opetti, Isänsä Sanoin.

Siunausta Pyros sinulle ja teille kaikille tähän päivään.
Pyros

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Pyros »

Nuhtelu rakkaudella vastaanotettu.

1.Tess.5:14-25;
14. Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.
15. Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.
16. Olkaa aina iloiset.
17. Rukoilkaa lakkaamatta.
18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
19. Henkeä älkää sammuttako,
20. profetoimista älkää halveksuko,
21. mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22. karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
24. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.
25. Veljet, rukoilkaa meidän edestämme.

Olkoon myös sinun päiväsi Sinettisormus runsaasti siunattu!
Sinettisormus

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos ja helpotuksen huokaus .. pelkäsin niin miten tämän otat, sillä enhän sinua tunne vielä riittävästi. :roll: :P
Mutta tämä Raamatun asia on meille ollut täällä hyvin kipeä paikka ja emme halua antaa sen kansienvälistä yhtään Sanaa pois .. eikä niitä ole sinne hyvä lisättämän .. tai minulla ei ainakaan ole siihen moista valtaa eikä halua. Kiitos, veljeni/ siskoni? .. että sinulla on ymmärrys Jeesuksessa Kristuksessa!
Ella
Viestit: 747
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Ella »

Job 5:12 Hän tekee kavalain hankkeet tyhjiksi, niin ettei mikään menesty heidän kättensä alla.
13. Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa; ovelain juonet raukeavat.
14. päivällä he joutuvat pimeään ja hapuilevat keskipäivällä niin kuin yöllä.
15. Mutta köyhän hän pelastaa heidän suunsa miekasta, auttaa väkevän kädestä.
16. Ja niin on vaivaisella toivo, mutta vääryyden täytyy sulkea suunsa.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Pi_O

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Amen!
Kiitos Sisar Ella Jeesuksessa Kristuksessa!
Tämä Raamatun paikka on hieno muistutus Pyhästä ja hyvästä Kaikkivaltiaasta, joka pitää huolen myös meistä.

Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. /Room. 8:28/
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4800
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Isä meidän rukous

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Ella ja Pi_O!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin