Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Keskustele ei kristillisistä uskonnoista
Pi_O

Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Aika usein, kun kerron ihmisille esim. Jeesuksesta ja Mooseksesta niin saan vastaukseksi, että vastaavia tarinoita on löytynyt muualtakin kuin Israelista. No totta se on.

Esim. kaksi Jehovan Todistajaa (miestä) pysäytti minut kadulla. Kun kerroin uskovani Isään, Poikaan (Jeesus Kristus, Jumala) ja Pyhään Henkeen niin toinen heistä väitti minun olevan hindu. On totta, että hindulaisuudessa (mies, vaimo ja poika) on vastaava asetelma kuin kristinuskossa (Isä, Poika, Pyhä Henki) eli kolmiyhteinen Jumala.

Selvitykseni mukaan myös Kiinassa oli kristinuskoa vastaava uskonto ennen buddhalaisuutta.
Suomessa on Kalevala, jossa on paljon yhtenevyyttä Raamatun kertomuksiin.
Joten on siis todennäköistä, että Jumalamme on ilmestynyt muillekin kansoille.
Ja miksei olisi? Onhan Hän koko Taivaan ja Maan Luoja.

Onko teille tullut eteen vastaavia tilanteita?
Miten olette vastanneet?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jes.44:6,8 ; "Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja Minä olen viimeinen, ja paitsi Minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö Minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette Minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin Minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, Minä en ketään tunne."

En usko Jumalan ilmestyneen kuin niille ihmisille, joiden kanssa Hän aikoi tehdä Liiton, oman valintansa mukaan.

Room.8:28 "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka Hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut."

Efe.1:11 "Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt Hänen aivoituksensa mukaan, Hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,"

Room.9:18 " Niin Hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."

Voisi sanoa, että Jumala on päättänyt etukäteen ketkä voittavat "lotossa pääpotin", ja ketkä eivät.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Minun nähdäkseni nämä kaksi, VALITUT ja KUTSUTUT ovat eri ihmisryhmiä.

Valittuja ovat Israelin jäännös, 144.000 valittua taivaassa ja sen jälkeen suorittamassa evankeliointia, pappeutta ja hallintoa tuhatvuotisessa valtakunnassa.

Kutsuttuja ovat kaikki ihmiset kaikista kansakunnista "teillä ja aitovierillä." Jumala on ennalta nähnyt ne, jotka ottavat evankeliumin sanan vastaan, ja johdattaa heitä evankelistoja kuulemaan. Evankeliumi on ei-vastaanottajille todistusmateriaalia Jumalan tuomiota varten.

En näkisi, että Jumala olisi etukäteen kaavamaisesti valinnut nämä kutsutut ja evännyt pelastuksen kaikilta muilta. Sitten koko evankeliumin työssä ei olisi mitään mieltä. Miksi Jeesus siinä tapauksessa olisi antanut lähetyskäskyn?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Ai niin, ja vastaus kysymykseen. Sana kehottaa meitä evankelioimaan Jeesuksesta ja valtakunnasta. Minä en ainakaan ala väittelemään uskonnoista, koska se on kuulijan väistöliike, ettei tarvitse reagoida Jeesukseen.

Pitää pysyä itsepäisesti Jeesuksessa antamatta toisen vedättää. En ole vastuussa, ottaako ihminen sanani vastaan tai ei. Pyhä Henki huolehtii kuulijasta. Tämä on minun kokemukseni aiheesta.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Magda-sisko, siemen voi lähteä itämään, vaikkei se sillä hetkellä siltä vaikuttaisikaan. En ole koskaan joutunut väittelemään eri uskonnoista tai niiden "paremmuudesta", mutta kuulostaa aika hassulta, että joku kristinuskon piiriin (vaikka lahkoohkin) kuuluva väittää toista hinduksi. Ei ole tainnut heidän "evankeliointinsa" mennä aivan suunnitelmien mukaan, kun ovat törmänneet uskovaiseen :)

Jos miettii Luomiskertomusta, niin kaikki ihmisethän ovat alunperin tienneet kuka Totinen Jumala on, ensin Aatamin ja Eevan jälkeläiset, jotka kuitenkin nopeasti kääntyivät pois Hänestä, niin että lopulta vain Nooa oli arvollinen Herran silmissä. Ja sitten taas Nooan jälkeläiset ottivat itselleen jumaliksi muita henkimaailman olentoja tai Luomakunnan itsensä, joko tietoisesti tai harhautumalla. Eli siksi varmaan monessa uskonnossa on "kaikuja" Jumalasta, mutta niihin on vihulainen jo sekoittanut omaa valhettaan. Jeesus tietenkin muuttaa koko asetelman, ihmiset joko uskovat Häneen tai eivät.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Näin minäkin näen, että Jumala ei salli yhdenkään ihmisen syntyä suoraan kadotusta varten.
Käsittääkseni Jeesus meni alas Tuonelaan juuri näitä ihmisiä varten, joilla ei ollut mahdollisuutta kuulla evankeliumia.
Pyhän Hengen vuodattamisen jälkeen ihmiset saivat ns. omantunnon.

Osittain uskon, että osa esim. Aasiasta löytyneistä kirjoituksista Jumalasta ovat Paavalin lähetystyön tulosta.
On todellisuudessa hyvin vaikea selvittää, että milloin sanoma on todella annettu. Paavalinkin aikaan kirjoitustaito ja -välineet olivat vain harvan etuoikeus, joten tieto on kulkenut puheen välityksellä. Tiedämmehän, että miten nopeasti muisti muokkaa asiat uudelleen.

Monet JT:t pitävät kristinuskoa monijumalaisena uskontona. Käsittääkseni se johtuu siitä, että he eivät näe Isää Jeesuksen lävitse.
He eivät näe eroa siinä, että Raamattu puhuu kahdesta Jumalasta. (1. Moos. 1:3, 1. Moos. 1:26, Joh. 1:1-14)
Isän eteen kukaan ihminen ei voi astua ihmisruumiissa. Jeesuksen eteen voi, ja hänen kanssa saamme olla Isän edessä.
Nähdäkseni ei JT:lle eikä muslimeille ole kirkastettu Jeesusta. Molemmat uskovat Jeesukseen, mutta kiistävät Jeesuksen Jumaluuden.

Olen koittanut heille selvittää tätä asiaa, mutta he eivät ota Sanaa vastaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan ilmentyminen eri kansakunnille

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvää pohdintaa Pi_O, me täällä lännessä tiedämme lähinnä sen mitä Rooman valtakunnan kautta on meille tullut ja se mitä jää "itärajan" taakse Lähi-itään ja kauemmas, ei meinaa mahtua mieleen. Siinä menee kulttuurihistoriallinen raja, mutta eihän esimerkiksi antiikin Kreikan "sivistys" syntynyt tyhjiössä, niin kuin mielikuva voi olla. Voi hyvinkin kuvitella, että sanoma Jeesuksesta levisi myös itään, mutta emme voi tietää kuinka pitkälle.

Mutta Jeesus on se rajanvetäjä ja näkeehän sen maallisessakin maailmassa millaisen reaktion Jeesuksen Nimi aiheuttaa niissäkin, jotka eivät mukamas uskonasioista välitä mitään. Ja sitten tosiaan se, että Jeesuksen Jumaluus pyritään kiistämään, vaikka Hengessä voi ymmärtää, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat Yhtä ja Jumala on siis Yksi. En oikein ymmärrä miksi tätä asiaa pitäisi edes yrittää kiistää, jollei sitten juuri haluta johtaa ihmisiä jonnekin uskon sivupoluille, pois tärkeimmästä aiheesta eli Jeesuksesta Kristuksesta ainoana Tienä Isän luo.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin