Sanainspiraatio-oppi

Keskustelua sanasta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Lampunjalka Pyhässä oli KOKONAAN KULTAA. Se ei ollut osaksi tai osittain kultaa vaan umpikultaa, jonka seitsemän lamppua VALAISI huonetta, eli seurakuntaa. Lampuissa oli öljyä, joka kuvasi PYHÄÄ HENKEÄ, eli Jumalaa, joka on Henki.

"Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona , ja Jumala oli Sana."

Room.15:4 " Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo."

Psalmi 119 sanoo monessa kohtaa Jumalan Sanan arvovallasta, mm. jakeet 14-16 ;

"Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota."

"Tee palvelijallesi hyvin, että minä eläisin ja noudattaisin sinun sanaasi."

"Avaa minun silmäni näkemään sinun lakisi ihmeitä."

Jumala antoi ja kirjoitti Sanansa kivitauluihin, siis Jumala itse teki sen. Mutta, tietenkin Sanan noudattaminen oli vajavaista alusta asti ihmisen syntisyyden tähden, mutta Sana itse oli Täysin Puhdas, koska sen alkuperä oli ja on Jumalasta.

Jumalan Sanaa ja itse Jumalaa sanotaan myös Kallioksi. Jos Sana, eli Kallio, ei olisi kokonaan Jumalan Sanaa, eli Kalliota, ei Se kestäisi, mutta Se kestää koska Se on kokonaan Jumalan Sanaa.

Ei Jumala turhaan varoita Ilmestyskirjassa muuttamasta omaa Sanaansa;

Ilm.22:18-19

"Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."

Jumalan Sana, eli siis Raamattu, on KOKONAAN KULTAA, muutoin se ei olisi Jumalan Sanaa.

On eri asia ns. inhimilliset virheet esimerkikisi käännöstyössä, esim. kreikasta tai hebreasta suomenkielelle, kuin Sanan suoranainen vääristely alkutekstin sisällön suhteen.

Jos pitäisi jossitella Raamatun jokaisen jakeen kohdalla, että onko tämä oikeasti totta, vai kirjoittajan omaa ajattelua, niin silloin ei ikinä voisi luottaa Raamatun sisältöön, ja siihen että se todella on KOKONAAN Jumalan puhetta ihmisille.

Ilm.22:20

HÄN, JOKA NÄITÄ TODISTAA, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!

Vanhassa Testamentissakin Jumala on kirjoituttanut että Hän pitää Sanastaan huolen;

Jer.1:12

Herra sanoi minulle: "Sinä olet nähnyt oikein; sillä MINÄ valvon Sanaani toteuttaakseni sen".

-------------------------------------------------------

Ollin loppukommentti vie Raamatulta sen Jumalallisen Arvovallan ja näin asettaa KOKO Raamatun tekstin SISÄLLÖN kyseenalaiseksi;----->

"Kannattaa aina Raamattua lukiessa muistaa, että ihmiset kirjoittivat sen mukaan mitä olivat Jumalasta ja maailmasta itse ymmärtäneet. Juuri senpä takia oppi sanainspiraatiosta onkin täysin mahdoton ajatus."


----------------------------------------------------------------------

Raamatun sisällöstä vastaa Jumala, ei ihminen. Raamattuun EI OLE KIRJOITETTU MITÄÄN sellaista kuin, lainaus Ollilta; " mitä olivat Jumalasta ja maailmasta itse ymmärtäneet".

-----------------------------

2.Piet.3:15-16

ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

2.Piet.1:19-21

Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.

Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;

sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

2.Tim.3:15-16

ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet Pyhät Kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa

Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Sanainspiraatio-oppi

Viesti Kirjoittaja olli »

Tässä ketjussa voi keskustella sanainspiraatio-opista. Se on kokonaan oma aihealueensa, ja tein tämän ketjun jotta siihen liittyvät asiat voidaan käsitellä täällä.
olli

Re: Sanainspiraatio-oppi

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAOAO, jos sanainspiraatio-oppi olisi muuta kuin huuhaata, on ehdottoman välttämätöntä että jokainen Raamatun kohta olisi yhtäpitävä muiden kohtien kanssa. PH kun ei kertakaikkiaan voi sanoa yhtäällä jotakin ja toisaalla jotakin edellisen kanssa ristiriitaista, JOS PH on sana sanalta inspiroinut kirjoittajia.

Otetaanko ihan alkuun luomiskertomukset, joita on 2 kpl, toinen 1 Moos 1:ssä ja toinen 1 Moos 2:ssa. Niiden LUOMISJÄRJESTYS on erilainen, eikä mitenkään yhteensovitettavissa. Kumpi niistä luomisjärjestyksistä on oikea ja kumpi väärä ?

Sitten voisi seuraavaksi ottaa vaikka tilanteen jossa joku tai jotkut menivät haudalle Jeesuksen kuoleman jälkeisen sapatin jälkeen. Riippuen evankeliumeista, meillä on 4 ERI VERSIOTA siitä kuka meni tai ketkä menivät, ja keitä siellä sitten oli ja mistä keskusteltiin. Nämä neljä kertomusta EIVÄT ole yhteensovitettavissa, eli vähintäänkin kahden niistä pitää olla väärä, jollei kolmen (tai miksei neljänkin, jos jokin "kompromissi etsitään joka keskimäärin vähiten on ristiriidassa kaikkien kanssa). Kukas osaisi kertoa mikä niistä on oikea ja mikä väärä ?

Koska selitystä edes näihin kahteen ei ole, on mielestäni oikeutettua sanoa että sanainspiraatio-oppi on harhaoppia (koska se toinen vaihtoehto, eli että PH olisi valehtelija tai muuttaisi mieltään, on varmasti epätosi väite).
olli

Re: Galileo Galilei löysi totuuden kuun avulla

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti: Ollin loppukommentti vie Raamatulta sen Jumalallisen Arvovallan ja näin asettaa KOKO Raamatun tekstin SISÄLLÖN kyseenalaiseksi;----->

"Kannattaa aina Raamattua lukiessa muistaa, että ihmiset kirjoittivat sen mukaan mitä olivat Jumalasta ja maailmasta itse ymmärtäneet. Juuri senpä takia oppi sanainspiraatiosta onkin täysin mahdoton ajatus."
Ei minusta. Katsotaan nyt mitä esim. Luukas sanoo asiasta:
1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle
, korkea-arvoinen Teofilus,
4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
Onko nyt siis sinun mielestäsi "ihmiset kirjoittivat sen mukaan mitä olivat Jumalasta ja maailmasta itse ymmärtäneet" ristiriidassa sen kanssa mitä Luukas kirjoitti, eli "niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle" ?

Missä kohtaa LUUKAS siis mielestäsi kirjoittaa, että on saanut kaiken PH:ltä eikä itse ole laittanut muykaan mitään sellaista jonka on muilta kuullut ???

Niin, sivumennen sanoen, Luukashan lupasi että kirjoittaa ne "järjestyksessään", eli siis aikuisen oikeesti, olivatko muut evankeliumin kirjoittajat siis kirjoittaneet tapahtumat "väärään järjestykseen" ??? Mitenkäs se PH nyt on noin hajamielinen että ensin antoi muille tapahtumat siinä järjestyksessä miten sattui, ja vasta Luukakselle sitten "järjestyksessä" ?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sanainspiraatio-oppi

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jatka sinä Olli "selittelyjäsi" edelleen, olen niihin tottunut.

Lyhyesti, koska en ala pitämään Raamatun selityskurssia sinulle.

En ala antamaan sisältöä sanainspiraatio-termille enkä muillekkaan sen rinnakkaiskilpailijoille, miten kukin oppisuunta nuo termit määrittelee.

Viittaan antamiini Raamatun jakeisiin. Jos ne eivät sinua vakuuta siitä, että Pyhä Henki on ohjannnut TÄYDELLISESTI JOKAISTA KIRJOITTAJAA, niin sille en minä mitään voi.

Ps. Monesti ns. ristiriitaisuudet eivät ole todellisia ristiriitaisuuksia, vaan Jumala opettaa juuri niiden kautta enemmän kuin miltä aluksi näyttää.

Luulisi sinunkin sen jo huomanneen.

Tutkin itse Raamattua, ja sen salaisuuksia, koska Jumala KÄSKI.

En aio antaa sinulle yhtäkään esimerkkiä, koska niiden kirjoittamiseen täällä foorumilla menisi aivan liian kauan. Jätän tämän asian täysin Jumalan haltuun.

Avatkoon Herran Jeesuksen Kristuksen, Ainoan Pyhän Iankaikkisen Jumalan, Pyhä Henki sinulle tätä asiaa, jos Hän niin tarpeelliseksi näkee.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Sanainspiraatio-oppi

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti: Viittaan antamiini Raamatun jakeisiin. Jos ne eivät sinua vakuuta siitä, että Pyhä Henki on ohjannnut TÄYDELLISESTI JOKAISTA KIRJOITTAJAA, niin sille en minä mitään voi.
No ei todellakaan vakuuta, kuten ei ketään muutakaan joka oikeasti lukee mitä Raamatussa sanotaan. Kun vaikkapa esimerkiksi Luukas sanoo ihan ITSE tutkineensa, niin mielestäni se ei puhu sen puolesta että PH on ohjannut jokaista sanaa, vaan juuri päinvastoin. Minusta se, että Luukas on ihan itse "tarkkaan tutkinut" asiaa, kertoo, että se on Luukas joka on tarkkaan tutkinut, eikä PH.

Onko meillä jommalla kummalla ongelmia ymmärtää mitä Suomen kielessä sanotaan ? Voimme toki vaihtaa Englanniksi tai kreikaksi, mutta sinun kannaltasi ongelmallista on se, että molemmilla kielillä itse asia pysyy tasan tarkkaan samana, eli se on edelleen Luukas joka on tutkinut ja sen mukaisesti kirjoittanut, eikä Luukaksen itsensä mukaan PH ole hänelle sanellut mitä kirjoittaa tulisi.

Ja hyvä näin, koska silloin voimme edelleen pitää mysteerinä sitä onko Matteuksen, Markuksen, Luukkaan vai Johanneksen versio siitä kuka haudalle ensiksi meni ja mitä tapahtui, se "oikea versio", muiden versioiden ollessa "vääriä".

Mutta kuten antamani esimerkit osoittavat, sanainspiraatio-oppi on harhaoppia.
En aio antaa sinulle yhtäkään esimerkkiä, koska niiden kirjoittamiseen täällä foorumilla menisi aivan liian kauan.
Kummallista kyllä, minä annoin jo KAKSI esimerkkiä eikä niiden kirjoittamiseen mennyt kauaa aikaa. Miten ihmeessä sinulta menisi YHDENKIN esimerkin kirjoittamiseen "aivan liian kauan" ?

Voitaisiinko sopia silleen, että jos et ole valmis avoimesti ja seikkaperäisesti keskustelemaan jostakin tietystä kannastasi, niin et sitten väittäisi muiden olevan väärässä asian suhteen ?
Vastaa Viestiin