Kymmenen käskyä

Keskustelua sanasta
George L

Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja George L »

Tässä olisi kymmenen käskyn käsittelyä. Olen suomentanut nuo Dennis Prager'in 11 videota, ja sitten olisi vielä tuo Victor Gill'in video, johon tuli vasta törmättyä ja kuunneltua Youtubesta, siinä mm. käsitellään kristittyjen suhdetta kymmeneen käskyyn. Näitä voi siis pitää vaikka pikakursseina ja opetuksina kymmenestä käskystä ja niiden merkityksestä. :) Näiden pohjalta voi sitten käydä keskustelua.
"Kymmenen käskyä tai dekalogi (hepreaksi ‏עשרת הדברים‎, Aseret ha-Dvarîm) ovat juutalais-kristillisen uskon mukaan Jumalan ihmiselle Mooseksen välityksellä Siinain vuorella antamat käskyt. Kristinuskon eri suunnissa käytetään hiukan erilaista numerointia käskyistä. Käskyistä käytetään myös nimeä Dekalogi, joka tulee kreikan sanasta δεκάλογος tai "dekalogos", suomeksi kymmenen lausetta, kymmenen lausuntoa, kymmenen puheenvuoroa tai kymmenen tiedonantoa. Käskyä-muodon lausunnot saavat Raamatusta, kymmenen käskyä, aseret had'varim Raamatusta käskyt löytyvät Toisesta Mooseksen kirjasta (2 Moos. 20:1–17) sekä Viidennestä Mooseksen kirjasta (5 Moos. 5:6–21)." - Wikipedia
Ovatko kymmenen käskyä yhä voimassa? - Victor Gill
"Eikö Jeesus tullut kumoamaan lain? Perustaakseen uuden rakkauden käskyn? Mitä Matt. 22:37-40 tarkoittaa? Eikö rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseemme ole kaikki mitä Jeesus vaatii? Nämä ovat uudet käskyt."
Dennis Prager kertoo kymmenestä käskystä yleisesti ja jokaisesta käskystä yksittäin:

Kymmenen käskyä: johdanto

1. Minä Olen Herra sinun Jumalasi

2. Ei muita jumalia

3. Älä kanna väärin Herran, Jumalasi nimeä

4. Muista lepopäivä

5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi

6. Älä murhaa

7. Älä tee aviorikosta

8. Älä varasta

9. Älä anna väärää todistusta

10. Älä himoitse


Mikä kristittyjen suhde kymmeneen käskyyn tulisi olla?
Sinettisormus

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä hyvä vastaus käskyihin ja lakiin nähden:

17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21. Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24. niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
30. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
31. On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
32. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
33. Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
34. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35. älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36. äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
37. vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
38. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40. ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41. ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42. Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45. että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47. Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
48. Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Matt.5.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Gal.5:4

Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.


Apt.15:10

Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

George L tuo nyt oikein hyvän tavan nähdä laki kokonaisuutena. Monille nämä kymmenen ovat vain kymmenen mutta kun Mooses jo yksin pelkän 40 vuoden erämaavaelluksen aikana teki kymmenestä käskystä Tooraan 613 käskyä, koska kansa ei halunnut ymmärtää kokonaisuutta.
Eikä siinä kaikki, vaan siitä nykyseen Suomen lakiin on saatu roppakaupalla lisää, niin ettei ne mahtuneet edes 2000 sivun kirjaan, vaan niitä piti tehdä vielä toinenkin mokoma, ja asetukset vielä päälle. Elikkä kymmenestä käskystä on tullut satoja tuhansia käskyjä ja käskyjen laatijaa ja tulkitsijaa kutsutaan lainoppineeksi tai lakimieheksi. Tuomarit sentään ovat vielä tuomareita ja syyttäjät syyttäjiä.

Jeesus litisti nämä yhteen kaksoiskäskyyn kaikki, vaikka hän teroitti ettei yksikään lain piirtokaan silti ole mitätöity, vaan laki on voimassa.

Suomen lakikin on alkanut käytännössä siitä samasta lakikirjasta, elikkä Raamatusta ja sellainen jolle laki on kirjoitettu sydämeen, hänen ei tarvitse lukea lakia tietääkseen tekeekö nyt oikein vai väärin. Laki on lainrikkojia varten, joille ei ole laki rakas Jumalan pelon vuoksi.
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

Hei, George_L, ja tervetuloa kirjoittelemaan. Olen seuraillut ilolla kirjoitteluasi muualla, ja sinulla on usein hyvin perusteltuja mielipiteitä.

Siivosin tätä ketjua hieman, koska keskustelu alkoi siirtymään toiseen aiheeseen, kun taas esille tuomasi kokonaisuus on mielestäni erittäin hyvä pitää ihan omanaan. Ja kiitos suomennoksista.

Opetus sellaisenaan ei tule olla palstalla pääasia, vaan itse keskustelu, ja aloituksesi, vaikka se opetusta sisältääkin, on itse asiassa varsin hyvä aloitus keskustelulle; kuten itse aloituksessa jo toitkin esiin.
Juhani

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Juhani »

2 Moos 20:2-17
Olen tullut hiljattain viime vuonna uskoon ja olen ihmeissäni, miksi näin?

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
-näen tänä päivänä Jeesuksen, enkelien ja neitsyt Marian kuvia kirkoissa.

8 Muista pyhittää lepopäivä
-sapatti sanaa ei enää tunneta ja se siirrettiin sunnuntaiksi.

Mitkä kaikki käskyt täytyy pitää ja mitkä ei?
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

-sapatti sanaa ei enää tunneta ja se siirrettiin sunnuntaiksi.
Tuohon pitää sen verran puuttua että sapatti ei ole mihinkään siirtynyt, se on perjantai-illasta lauantai-iltaan. Näin se on aina ollut, ja näin se aina tulee olemaan. Jeesus sanoi ettei laista häviä pieninkään piirto...

Ja sapatti kyllä tosiaankin tunnetaan, ja sitä monen monet juutalaiset jopa noudattavat edelleen, lain mukaan. Tai ainakin pitäisi noudattaa, sikäli kun elävät Vanhan liiton varassa. Mutta vain ne ovat sitä velvollisia noudattamaan, jotka uskovat pelastuvansa Vanhan liiton perusteella, eikä Uuden liiton.

Noista käskyjen numeroinneista nyt sen verran, että niistä on aivan turha kiistellä, vaikka jotkut piirit asettavatkin siihen aika paljon painoa. Se yhtenäinen teksti nimittäin on säilynyt samanlaisena Mooseksen ajoista asti, eikä sitä ole kukaan muuttanut.

10 käskyyn viitataan Raamatussa monella nimellä, esim. "kymmenen sanaa" tms. mutta nyt pitääkin olla tarkka kun törmää termiin "käskyt". Se kun ei nimittäin ainakaan yleensä tarkoita vain dekalogia eli kymmentä käskyä, vaan useimmiten koko Mooseksen kirjoja tai niistä löytyvää "613 käskyä ja kieltoa".

Sanalla laki taas voidaan viitata joko näihin 613 mizvaan, koko pentateukkiin (5 Mooseksen kirjaa), tai vielä laajempaan. VT on "laki ja profeetat", joten jos ottaa profeettojen osuuden pois, jää siis "laki".

Näin ollen siis "10 käskyä" aina sisältyy "käskyihin", joka aina sisältyy "lakiin".

Varoitus: Jos seurakunta tai opettaja opettaa, että laki on sama kuin 10 käskyä, tietää heti että kyse on harhaopista ja/tai vääristelystä.
Mitkä kaikki käskyt täytyy pitää ja mitkä ei?
Vastaus on yksinkertainen.
Jaak 2:10 kirjoitti:Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
Joten on ihan sama jätätkö ympärileikkaamatta poikaasi 8 päivän ikäisenä vai sapatin pitämättä, joka tapauksessa olet rikkonut lain. Sen lain, jota kristityille ei ole koskaan annettu, vaan se annettiin Israelille.

Nyt pitää kuitenkin huomioida, että sapatti annettiin jo mannan antamisen yhteydessä (2 Moos 16) määräykseksi, se ei ole mikään 10 käskyn (2 Moos 20) yhteydessä tuleva uusi asia. Siksi muuten lepopäiväkäskyssä, ainoana 10 käskystä lukeekin "Muista...". Mutta sapattia ei missään kohdin Raamattua ole annettu määräykseksi kenellekään muulle kuin israelilaisille ja heidän jälkeläisilleen polvesta polveen, heidän eläimilleen ja niille muukalaisille jotka heidän porteissaan ovat.

Sapattia ei toisteta kertaakaan määräyksenä tai edes ohjeena uuteen liittoon, vaikka muut 10 käskystä toistuvatkin ohjeena. Käytän sanaa ohjeena, koska Jeesus antoi uuteen liittoon yhden ainoan käskyn. Kannattaa siis muistaa, ettei uusi liitto ollut vielä voimassa Jeesuksen saarnatessa maan päällä.

Kuten tiedämme, Jeesus sanoi että lain tärkeimmät käskyt ovat ne, jotka tunnemme "rakkauden kaksoiskäskynä", ja että näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat. Eli siis kaikki. Ihan kaikki.

Me emme ole lain alla, vaan armon alla. Emme ole israelille annetun lain alla, koska emme kuulu Vanhaan liittoon. Ei uutta viiniä laiteta vanhoihin leileihin.

Mikä se Jeesuksen Uuteen liittoon antama uusi käsky sitten on ? Huomaa että niitä on vain yksi. Lue tarkkaan mitä Johannes sanoo.
1 Joh 2 kirjoitti:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
7 Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.
8 Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
11 Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.
12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
2 Joh 1 kirjoitti:4 Minua on suuresti ilahuttanut, että olen lastesi joukossa havainnut olevan niitä, jotka totuudessa vaeltavat sen käskyn mukaan, jonka me olemme saaneet Isältä.
5 Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.
6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.
Yksi usko, yksi kaste, yksi Herra, yksi käsky. Rakastaa. 2 Joh 1:6 kertoo, että kun noudatamme tätä yhtä käskyä, vaellamme Hänen käskyjensä mukaan. Emme omassa kyvyssämme, vaan siksi että Jeesus täytti koko lain, ja ollessamme Hänen omiaan, mekin Hänen kauttaan ja Hänen edessään täytämme koko lain.

Kun sydämessämme asuu Hänen rakkautensa ja valitsemme tehdä sen mukaan missä rakkaus Jumalaan ja lähimmäisiin toteutuu, teemme oikein.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Olli! Halleluja, Herran Tahto toteutukoon niin Taivaassa kuin maan päällä. Aamen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Juhani

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Jumalan siunausta ja kiitos Herralle!
Room 7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
Room 6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Room 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
näkymätön ninni

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Totisesti Ollilla on hieno lahja selittää näitä jutskia ymmärrettävään muotoon! :)
Juhani

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Toivottavasti en ole loukannut ketään, koska vasta uskoon tulleena minulla ei ole vielä riittävästi tietoa asioista. En kuulu mihinkään seurakuntaan tai herätysliikkeeseen. Haluan vain seurata Jeesusta, tutkia Jumalan sanaa ja kulkea hänen opastamaansa tietä. Mikä on oikea tie?
http://www.kotipetripaavola.com/Seitsemas%20paiva.html
http://www.kotipetripaavola.com/Jumalankuvankielto.html
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

Et toki loukkaa ketään, ilmaisemalla mielipiteesi. Tuo sapatin pitäminen on sellainen asia, josta voisit avata aivan oman uuden ketjunsa, jos haluat siitä keskusteltavan laajemmin.

Meillähän on täällä esimerkiksi jarmo ja minä entisiä adventisteja, ja me olemme sitä kautta kyllä käyneet läpi sapattiopetusta sen verran paljon että tiedämme aika lailla tarkkaan sen asian molemmat puolet.

Sen verran sapatista kuitenkin että monet viettävät sapattia sunnuntain sijaan lepopäivänä, ja se on ihan ok ja hyvä juttu. Kuten jo edellä sanoin, sapatti ei tosiaankaan ole mihinkään kadonnut, mutta se ei ole kristityille pakollinen lepopäivä, kuten se oli juutalaisille.
Juhani

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos Olli! Miten vielä ne Jumalankuvat jne..?
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

Kun ajatellaan jumalista tehtyjä kuvia nimenomaan tuohon aikaan, lienee aivan selvä mitä Jumala tarkoitti kieltäessään kaikenlaisten kuvien tekemiset. Erilaiset palvontapaikat olivat yleisiä, kotijumalia esiintyi Isralinkin keskuudessa ja kaiken kaikkiaan oli olennaisen tärkeää voida tehdä selkeä ero ympäröiviin pakanakansoihin tässäkin suhteessa. Se, etteivät Israelilaiset tätä toteuttaneet, on taas ihan oma lukunsa.

Jeesuksen jälkeisellä ajallahan myös alkuseurakunta piti tarkkaan kiinni siitä ettei esimerkiksi Jeesuksesta tehty kuvia. Mietipä sitäkin, että jos ajatellaan alkuseurakuntaa joka varsin nopeasti kasvoi, siellä olisi hyvin voitu tehdä tuhat Jeesuksen kuvaa päivässä... mutta eipä tehty !

Raamattu tukee kieltoa Jumalan (tai epäjumalien) kuvien tekemisestä joka puolella, eikä siitä ole mitään epäselvyyttä. Katolinen kirkko aloitti kuitenkin kuvanpalvonnan ja patsaidenpalvonnankin erilaiset muodot, ja nykypäivänähän ei ole poikkeuksellista että mennään rukoilemaan neitsyt Mariaa jonkin Maria-patsaan äärelle, mikä onkin jo sitten niin selkeää epäjumalanpalvontaa kuin voi olla. Miten se eroaisi enää siitä mitä Jumala juuri kielsi Israelilta ?

Eri seurakunnat suhtautuvat tähän käskyyn monin tavoin, mutta mielestäni valitettavan usein näkyy erilaisia Jeesuskuvia tai -patsaitakin vähän joka kirkossa, hengelliset kirjailijat monasti laittavat Jeesuksenkuvia kirjojensa kanteen, yms. yms.

Ottaisin tähän samaan myös huomioon toisen kohdan, joka mielestäni liittyy myös tähän kuvien tekemiseen:
2 Moos 20 kirjoitti:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Huomaa, että "lausu" ei nyt ole ollenkaan hyvä käännös. Parempi voisi olla vaikka "käytä". Eli tämä puhuu paitsi Jumalan nimen (jota emme toki varmuudella edes tiedä), myös Jumalan "arvovallan" käyttämisestä väärin. Ja nyt mennään aika vaikeaan asiaan, sillä Jumalan "arvovaltaa" voidaan käyttää väärin niin monella tapaa. Esimerkkinä katolinen kirkko ja syntien anteeksi antaminen ripittäytymisessä - se kun on varsin räikeää Jumalan arvovallan väärinkäyttöä.

Myös Jumalan nimen käyttämistä väärin on esimerkiksi tehdä jotakin väärin "Jumalan nimissä". Tätä on todella paljon, mutta ihan esimerkkinä vaikkapa ristiretket tai anekauppa - tai vaikkapa kaikki väärien profeettojen julistus.

Mutta takaisin kuviin... jos ajatellaan vaikkapa jonkin Jeesuksen kuvaa kirkon alttaritaulussa, mitä muuta se on kuin Jumalan arvovallan väärinkäyttöä ? Jotkut ihmiset (eivät toki kaikki) tulevat nimenomaan kirkkoon rukoilemaan alttaritaulun eteen vain siksi että heillä on se mielikuva että Jumala kuulee heitä paremmin siinä !!! Näin tuosta alttaritaulusta on tullut epäjumala juuri tuolle ihmiselle joka on heikko (Vertaa 1 Kor 8).

Monilla ihmisillä on jotakin "paimenenkuvia" tms. kotinsa seinällä. On ihmisiä joille se vain lämmittää sydäntä ja saa ihmisen muistamaan ajatella Jeesusta, ja näin se toimii muistutuksena siitä että meillä on Paimen... mikä on sinänsä ihan ok. Mutta toiselle samanlainen kuva voi olla sitten jokin "linkki" jonka kautta ihminen mieltää että hänen rukouksensa kuullaan... ja silloin ollaan jo ainakin "metsässä". Se on sellainen pienen pieni synti joka sitten kietoo yhä vahvemmin ja vahvemmin, ja juuri siksi se on niin katala.

Itse olen kokolailla totaalikieltäytyjä mitä tulee Jumalan kuviin, kaikissa muodoissaan. En toki moderoi tältä palstalta pois jos tänne joku postaa vaikkapa kyyhkysen kuvan kun puhutaan Pyhästä Hengestä, tai kuvia Jeesuksesta lasten kanssa... vaikka ne oman näkemykseni mukaan kuuluvat juuri siihen kategoriaan josta tässä puhutaan. Tämä siis siksi että palstalla ei ole tarkoitus pitää esillä jotakin "yhtä ainoaa oikeaa oppia" eikä täällä ole minkään yhden seurakunnan tms. virallista näkemystä.

Omasta mielestäni Jumalan kuvat kaikissa muodoissaan pitäisi jättää tekemättä, juuri siksi että meille on annettu selkeä raja tuossa 2 Moos 20:4.
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

Vielä halusin tuoda esille pari asiaa liittyen 10 käskyyn noin yleisesti. Mutta ensimmäisenä: liitto.

Nyt pitää myös muistaa se, että liittojahan on paljon enemmän kuin kaksi. Jos haluaa ymmärtää asiaa tarkemmin, kannattaa tutustua dispensationalismiin. Tarkennuksena: sanoin tuossa sitten vain "tutustua", eikä "suin päin hurahtaa" ;)

Esimerkkeinä muista liitoista mainittakoon vaikkapa liitto Nooan kanssa, tai liitto Aabrahamin kanssa. Näistä ensimmäisen merkkinä on sateenkaari, toisen merkkinä ympärileikkaus. Ympärileikkaushan siirtyi osana Aabrahamin liittoa (koska jälkeläisiä) myös Mooseksen liittoon, mutta tiedämme suoraan Raamatusta ettei ympärileikkaus suinkaan kuulu kristityille. Kannattaa muistaa, että Nooan liitto oli kaikkien ihmisten kanssa, Aabrahamin liitto vain Aabrahamin ja hänen jälkeläistensä kanssa - ja sitähän Israelilaiset pääosin olivat... joskin Israelin mukana siirtyi paljon muutakin väkeä.

Vastaavasti, vanhan liiton merkkinä ja sinettinä oli juurikin sapatti, merkkinä nimenomaan israelilaisten ja Jumalan välillä - kun taas uuden liiton merkkinä ja sinettinä on meille annettu Pyhä Henki.

Monet mieltävät, että 10 käskyä kuuluisivat sellaisenaan suoraan uuteen liittoon, mutta se on aika pinnallinen näkemys. Monet myös mieltävät, että Vanha liitto olisi tehty pelkästään 10 käskyn perusteella, ja se on vielä suurempi virheoletus. Kun lukee tuosta 2 Moos 20:sta eteenpäin, näkee selkeästi että nuo 10 käskyä olivat vain osa sitä "säännöstöä", liittoa tai "sopimusta", jonka Jumala teki Israelin kanssa.

Mooseksen liittoon liittyivät kivitaulut, jota kutsutaan nimellä "lain taulut", mutta oikeammin ne olivat "liiton taulut", jota nimeä niistä Raamattukin myös käyttää. Lisäksi oli lain kirja, joka edusti liiton sääntöjä, ja monet ovatkin unohtaneet kokonaan että lain kirja tai liiton kirja, joka sisälsi 10 käskyn lisäksi paljon muitakin säädöksiä, oli itse asiassa liiton perusta:
Hepr 8 kirjoitti:18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
Tuossa "kaikki käskyt" jo yksinään sisältää siis kaikki ne käskyt jotka lain kirjaan oli kirjoitettu... niistä voit lukea 2 Moos 20-23.
2 Moos 24 kirjoitti:3 Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä. Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: "Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme".
4 Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat. Ja hän nousi varhain seuraavana aamuna ja rakensi alttarin vuoren juurelle sekä pystytti kaksitoista patsasta Israelin kahdentoista sukukunnan mukaan.
5 Ja hän lähetti israelilaisten joukosta nuoria miehiä uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan härkiä yhteysuhriksi Herralle.
6 Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille.
7 Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme".
8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella".
Näin ollen, Vanha liitto tehtiin tuon lain kirjan (liiton kirjan) mukaisena, ja kivitaulujen teksti oli vain (lyhyt) osa lain kirjan sisällöstä. Voidaan olettaa, että liiton tekohetkellä liiton ehdot ovat siis koko 2 Moos 20-23 sisältö.

Entä miksi sanon ettei tuo vanhan liiton laki tai edes 10 käskyä olisi "Uuden liiton" ehdot ? No yksinkertaisesti siksi että UT sanoo selkeästi että me kristityt olemme Aabrahamin lapsia, emmekä "Israelin (=Jaakobin) lapsia". Ja Galatalaiskirje sanoo tämän asian niin, niin, selkeästi:
Gal 3 kirjoitti:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
Gal 3 kirjoitti:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Mutta jos olemme Aabrahamin lapsia, miksei meitä sitten ympärileikata ? No meidäthän on ympärileikattu:
Kol 2 kirjoitti:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
Olemme siis ympärileikattuja Aabrahamin lapsia, emmekä kuulu Vanhaan liittoon millään tavalla. Uutta viiniä ei laiteta vanhoihin leileihin. Meillä on uusi liitto.
jouko

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja jouko »

Terve kaikki rakkaat uskon veljet ja siskot.
Minäkin vihdoin päätin liittyä joukkoonne tällä palstalla.
Olen kyllä ollut aktiivinen Pelastussanomien lukija jo pitkän aikaa ja Jarmolle kirjoitellutkin monesti.
Tämä keskustelu oli mielenkiintoinen vaikka toki kaikki muutkin, mutta ehkä se liippaa minua aika lähelle koska olen taidemaalari.
Olen aikoinani itsekin painiskellut tämän asian kanssa ja pohtinut onko väärin maalata kuvia Herrasta Jeesuksesta.
Minä näen asian näin.
Raamatussa annettu käsky olla tekemättä kuvaa tarkoittaa mielestäni juuri tuota Ollin mainitsemaa epäjumalankuvaa jossa ihminen alkaisi palvomaan oman kätensä tuotoksia Jumalan sijaan.
Se on ymmärrettävästi Herralle kauhistus ja synti, sen seurauksena myös moni kansa on saanut kokea hävityksen.
Kuitenkin mielestäni on myös selvää ettei kukaan ihminen voi tehdä Jumalasta kuvaa.
Ei Hänen Pyhyyttään eikä kirkkauttaan kaikessa voimassaan voi paraskaan taiteilija kuvata niin että se olisi kunniaksi Herralle, päin vastoin.
Mitä tulee Herraamme Jeesukseen Kristukseen Jumalanpoikaan ajattelen asian näin että Hän syntyi ihmiseksi lihalliseen ruumiiseen ja Hänet näki moni ihminen aikoinaan.
Joku sen aikainen taiteilija olisi hyvin voinut Hänet kuvata.
Olisiko Herra Jeesus siitä loukkaantunut sitä en tiedä.
Herran Jeesuksen ylösnousemus muodossaan kuvaaminen onkin taas sitten eri asia ja vastaa taas tuota aijemmin kertomaani Jumalan kuvaamista.
Uskon henkilökohtaisesti että kuvaamisen taito on vastaavanlainen lahja Jumalalta kuin muutkin ihmisten saamat taidot, musiikki,runous,laulamisen taito ym.
Johann Sebastian Bachkin sävelsi Jumalan kunniaksi ja hänen musiikistaan se kyllä välittyykin.
Maalarinakin minä pyrin käyttämään saamani leiviskän niin että se palvelisi Herraa.
Olen laittanut uskonnollisaiheisiin maalauksiini vielä Raamatun kohdan näkyviin josta työ on tehty.
Ajatukseni on ollut että jos se herättäisi yhdenkin ihmisen ajattelemaan Herraamme ja Raamatussa kerrottuja tapahtumia niin työ ei ole mennyt hukkaan.
Olen aina tiedostanut ja pitänyt mielessäni sen seikan että kuvani ovat vain minun vajavaisen ihmisen käden tuotoksia eivätkä pyri olemaankaan kuin ikään kuin muistutuksia Raamatun tapahtumista.
En myöskään haluaisi kenenkään polvistuvan minun maalausteni eteen sillä se ei ole minun tarkoitukseni.
Maalaus kertoo parhaimmillaan sen minkä musiikki ja kirjallisuuskin, se on vain kuvallisessa muodossa.
Se että Jumala on siunannut meitä moninaisilla erikoisilla lahjoilla kertoo myös paljon Hänestä joka meidät on luonut.
Muistutan myös vielä jo kuningas Salomon temppeliä tehtäessä Herra käski etsiä miehiä joille oli annettu taito toteuttaa patsaat, kuvat ja kaikkinaiset koristelut temppeliin ja joukossa oli myös kuvia kerubeista jotka ovat kyllä taivaallisia olentoja.
Lopuksi täytyy sanoa että en voi lakata koskaan ihailemasta Herramme taidetta josta kaikki inspiraatio ammennetaan :D

Siunaavin terveisin Jouko
olli

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja olli »

Tervetuloa mukaan, Jouko.
Joku sen aikainen taiteilija olisi hyvin voinut Hänet kuvata.
Olisiko Herra Jeesus siitä loukkaantunut sitä en tiedä.
Kysymyksesi on itse asiassa todella mielenkiintoinen. Jos pyrkisit selvittämään tuohon vastausta ihan vaan pohtimalla, mistä lähtisit liikkeelle ?
jouko

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja jouko »

Kiitokset.

Täytyy sanoa että en uskalla Jeesuksen puolesta vastata, mutta ainakin Hän asettui näkyville paikoille ihmisten keskuuteen josta hänet saattoi hyvin nähdä.
Jos joku olisi Häntä kuvannut Hän sen kyllä olisi tiennyt, sillä Herra tietää kaiken.
Sinettisormus

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tervetuloa myös minun puolestani, Jouko. On mukava saada vihdoin tutustua sinuun, veljeni!

"Annan teille suositukseni sisarestamme Foibesta, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija. Ottakaa hänet vastaan Herran palvelijana niin kuin pyhille sopii ja auttakaa häntä kaikessa, missä hän tarvitsee teitä. Onhan hän itsekin ollut tukena monille, myös minulle.
---
Kaiken loppu on lähellä. Olkaa siis ymmärtäväiset ja raittiit voidaksenne rukoilla. Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä 'rakkaus peittää paljotkin synnit'. Olkaa nurkumatta vieraanvaraisia toinen toisellenne. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina."
Room. 16:1,2; 1. Piet. 4:7-10
jouko

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja jouko »

Kiitos kuin myös sinuun uskon sisareni.
Koitan kirjoitella tänne aina silloin kuin ehdin.
Perheessä on pieniä lapsia ja elämä aika kiireistä, mutta näin illasta on jo hieman aikaa.
Vastaa Viestiin