Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Keskustelua sanasta
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom rakkaat veljet ja siskot Herrassa!

Tein nyt tämän ajoituksen oman ymmärrykseni mukaan pohjaten Matteuksen Evankeliumin 24:nteen ja 25:nteen lukuun, Ilmeystykirjaan ja Paavalin kuvaukseen Tempauksen tapahtumista. En ota tässä varsinaisesti kantaa siihen mitä ihmisryhmää tämä Raamatusta hahmottuva Tempaus koskee, sillä Ilmestyskirjan mukaan Tempauksia eli Ylösottoja voi olla useampia kuin yksi.

Tämä kirjoitus löytyy myös osoitteesta:
https://herrannimessa.blogspot.com/2024 ... ukaan.html

Matteuksen Evankeliumin 24:nnessä luvussa Jeesus kuvaa Tempausta seuraavasti:
24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

Matt.
Tämä kuvaus käy yhteen Ilmestyskirjan 6:ssa luvussa kuvatun kuudennen sinetin aukaisemisen jälkeisiin tapahtumiin:
6:12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
6:13 ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
6:14 ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
6:15 Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
6:16 ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"

Ilm.
Jeesuksen mainitsemaa Ihmisen Pojan merkkiä ja Hänen tulemustaan taivaan pilvissä edeltävät siis Hävityksen Kauhistus (Matt. 24:20-25) sekä Suuri Ahdistus (Matt. 24:21).

Matteuksen Evankeliumin 24:nnen luvun jakeessa 31 Jeesus jatkaa:
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matt.
Tämä sopii hyvin yhteen Ilmestyskirjan 7:nnen luvun tapahtumien kanssa, jossa enkelit pidättävät kaikkia neljän ilmansuunnan tuulia merkitäkseen kaksitoistatuhatta ihmistä jokaisesta Israelin kahdestoista sukukunnasta. Tämän jälkeen Taivaaseen ilmestyy lukematon joukko ihmisiä kaikista maailman kansoista ja kielistä, jotka tulevat "siitä Suuresta Ahdistuksesta":
7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä

Ilm.
Jeesuksen Matteuksen Evankeliumin 24:nnen luvun jakeessa 31 mainitsema suuri pasuna sopii Raamatun monista pasunoista parhaiten yhteen Paavalin mainitsemaan pasunaan kanssa, joka soi Tempauksen yhteydessä:
1. Kor. 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

1. Tess. 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Jeesuksen palaaminen maan päälle kaikkien Pyhiensä kanssa, niin että Hänen jalkansa koskettavat maan pintaa, on kuvattu Matteuksen Evankeliumin 25:nnessä luvussa:
Matt. 25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
Tämä tapahtuma kuvataan Ilmestyskirjan 21:nnessä luvvussa seuraavasti:
Ilm. 19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
...
Ilm. 19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.

Tempaus tapahtuu siis hyvin todennäiköisesti Ilmestyskirjan kuudennen sinetin avaamisen yhteydessä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Matteus 25:ssa Jeesus opettaa mitä tapahtuu lopussa, tuomio. Samanlainen tapahtuma on jo tapahtunut vedenpaisumuksen yhteydessä...

Ps.29:10 Herra istui valtaistuimellaan, ja vedenpaisumus tuli. Herra istuu kuninkaana iankaikkisesti.

Samanlainen "istuutuminen" valtaistuimelle, eli tuomarin paikalle istuminen tapahtuu myös... Dan.7:26...Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.

Matt.25:31 .... Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin Hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
Matt.25:46 ....Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Sananl.20:8 Kuningas istuu tuomioistuimella, hän silmillänsä perkaa kaiken pahan pois.

Matteuksen luku 24 on ehkä UT:n paras ja selvin opetus mitä tapahtuu ennen loppua.

Jes.66:1 Näin sanoo Herra: Taivas on Minun valtaistuimeni, ja maa on Minun jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te Minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi Minun leposijani ?

Sak.14:4 "Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä,...."


Minä pidän tuota Skarjan kirjaa esikuvan Jeesuksen valtasuuresta, nenkä ota tuota kohtaa kirjaimellisesti, samoin kuin tuo Jesajan 66:1 kuvaa maapalloa "astinlautana", eli tarkoittaa Jumalan täydellistä hallintavaltaa ja voimaa luomakuntaa kohtaan.

Jeesus sanoi Matt.28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Saatana taas oli aiemmin sanonut Jeesukselle Luuk.4:5-6... Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat, ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.

Jeesus voitti kuoleman, ja saatanan, ja hallitsee nyt jo kaikkivaltiaana, niin kuin Matt.28:18 sanoo.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä, oon samaa mieltä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mutta tuosta Sakarjasta, jos 14. luvun lukee kokonaisuudessaan, niin on aika selvää, että tapahtunat ovat todellisia ja kuvaavat siis Herran Päivän eli lopun ajan lopun tapahtumia.

Tullaan suuriin vaikeuksiin, jos yksi jae tulisi tulkita symbolisesti ja toinen kirjaimellisesti, esimerkiksi:
14:2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista
Vastaan
14:4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
Lisäksi Sakarjan 14. luvussa mainitaan myös, että:
14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi.

14:11 He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.

14:16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
Nämä jakeet kertovat siitä mitä tapahtuu kun Jeesus saapuu maan päälle, mutta Tuhatvuotiskausi ei nyt ollut tämän ketjun pääaihe, vaikka siitäkin voi toki keskustella jos se on suhteessa Tempaukseen, joka siis tapahtuu Herran Päivän alussa, kuten oon aloituksessa esittänyt ja Jeesuksen tulemus kaikkien Pyhiensä kanssa Herran Päivän lopussa.

Tässä vielä linkki tuohon koko Sakarjan kirjan 14. lukuun:

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... ak&luku=14
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tuhatvuotisoppi on jo aikapäiviä sitten julistettu harhaopiksi, ja se siitä.

Kuten sanoit, tuo ei ole ketjun aihe, ellen siihen viitata tai tukeuduta.

Mutta, toistan vielä että tuo Matteus 24 luku on hyvin selkeä mitä tulee evankeliuminen julistamisen kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu.


Minä en siis uskon Jeesuksen "fyysisten jalkojen" tulevan koskettamaan öljymäkeä, vaan tuo kuvaa Jeesuksen voittoa ja kaikkivaltiutta.

Jumalan Valtakunta ei tule näkyvällä tavalla. Jumalan Valtakunta on sisäisesti teissä. Me olemme Pyhän Hengen Temppeli.
:) :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

En tiedä kenen toimesta Tuhatvuotinen Valtakunta on julistettu harhaopiksi, mutta se kuitenkin löytyy Raamatusta aivan selvästi ilmaistuna ja se sijoittuu ajallisesti Jeesuksen palattua maan päälle kaikkien Pyhiensä kanssa:
Ilm. 20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta
Ilmestyskirjan tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen kuten Jeesus heti kirjan alussa ilmaisee, eivätkä sen kertomat tapahtumat ole vielä suurelta osin tapahtuneet.

Oon samaa mieltä, että kun Evankeliumi julistetaan koko maailmaan niin loppu on käsillä ja se hetki on varmaankin jo aivan edessä ellei peräti tapahtunut jo.

Mitä tulee Jumalan Valtakuntaan ja Jeesuksen Kuninkuuteen, niin totisesti Hän on Kuningas ja hallitsee koko maailmankaikeutta. Mutta niin kuin maallisenkin kuninkaan kohdalla, voi hänen valtakunnassaan puhjeta kapina, varsinkin jos kuningas on pitkään poissa.

Matteuksen Evankeliumin 24:nnen luvun lopussa ja 25:ssä luvussa Jeesus vertaa Valtakuntaansa ja itseään Isäntään, Herraan, joka lähtee pitkälle matkalle ja jättää palvelijansa huolehtimaan omaisuudestaan. Herran ollessa poissa jotkin palvelijoista käyvät tekemään laittomuuksia ja käyttävät valtaansa ja omaisuuttansa väärin. Herran palatessa hän hävittää nämä huonot palvelijat.

Tästä on kyse Lopunaikojen lopussa, Jeesus palaa Kuninkaana maan päälle puhdistamaan sen pahantekijöistä ja ottaa itse hallituksen keskuudestamme käsin. Puhdistus tapahtuu tällä kertaa tulella ja sitä ennen Jeesus hakee lupauksensa mukaisesti Hänelle uskolliset luokseen suojaan tulevalta tuholta, aivan kuten Hän teki Nooankin kohdalla. Sillä Herran omia ei tarvitse enää puhdistaa, he ovat jo puhdistautuneet Herransa Veressä.

Jos nyt haluaisi nähdä Jeesuksen paluun maan päälle vain symbolisena tapahtumana, niin pitäisi pystyä osoittamaan minkä vuoksi siitä kertovat tapahtumat ovat symbolisia. Jumalahan on Henki, mutta Jeesus myös ihminen, joten Hänen näkyvä paluunsa on mahdollinen. Tämä on siis erotuksena Vanhan Testamentin vettauskuvallisiin tapahtumiin, jotka toteutuvat konkreettisesti Jeesuksessa Kristuksessa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mutta joo, jos tosiaan palataan ketjun aiheeseen, niin luulen, että Tempaus ajoittuu siis Ilmestyskirjassa kuudennen sinetin aukaisun aikoihin sillä perusteella, että sen tapahtumat vastaavat Jeesuksen Öljymäellä esittämiä asioita juuri ennen Ihmisen Pojan ilmestymistä pilvissä: kuun ja auringon pimeneminen, taivaan järkkyminen. Samoin Jeesus mainitsee Valittujen kokoamisesta, joka vastaa Ilmestyskirjan 7:nnen luvun tapahtumia ja että tämä tapahtuu suuren pasunan pauhutessa, mikä taas vastaa Paavalin kuvausta Tempauksesta.

Tämän jälkeen Ilmestyskirjassa Taivaaseen ilmestyy lukematon joukko ihmisiä kaikista kansoista ja kielistä eli Tempaus, Ylösotto on tapahtunut. Tämän jälkeen Jumala alkaa käsittelemään maan tuomiota seitsemällä pasunalla ja maljalla. Näiden jälkeen Jeesus siis palaa kaikkien Pyhiensä kanssa ja tuhoaa maan päällä vallan ottaneen saatanan joukot ja Tuhatvuotinen Valtakunta alkaa. Se päättyy viimeiseen tuomioon ja uuden maan ja Taivaan luoniseen.

Jeesus sanoo, että Tempausta edeltävät Hävityksen Kauhistuksen ilmaantuminen sekä Suuren Ahdistuksen puhkeaminen. Nämä tapahtumat eivät välttämättä ole kovin pitkäkestoisia, sillä Jeesus puhuu kolmern otteeseen niiden kohalla ”niistä päivistä”. Ja mikäli Jeesuksen Ilmestyskirjassa kertoma koetuksen hetki, joka tulee yli koko maan piirin, on sama kuin Hävityksen Kauhistus ja Suuri Ahdistus, ei Herralle uskollinen Morsian ole näitä tapahtumia enää todistamassa.

Saatamme esimerkiksi nähdä Israeliin hyökättävän suurella voimalla, mahdollisesti ydinasein, mutta tämä on Hesekielen kirjan luvun 38 mukaan se asia, joka sytyttää Herran Vihan ja Herran Päivä alkaa kuten Ilmestyskirjan kuudennen sinetin kohdalka kerrotaan, mutta tämän enempää emme siis maan päällä enää näkisi.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Tein nyt tästä tekstistä laajemman englanninkielisen version, että saan jaettua myös ulkomaille. En nyt laita tekstiä tähän, koska on tosiaan englanniksi, mutta sen voi käydä lukemassa täällä:

https://herrannimessa.blogspot.com/2024 ... bible.html
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Tein tästä aiheesta nyt vielä videonkin, katsotaan jos saan siihen suomenkielisen tekstityksen, muta myös tämä on siis englanniksi:

https://www.youtube.com/watch?v=ldVNZhdaKmI
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4820
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksen ajankohta Raamatun mukaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Sain nyt tuon kommentoidun englanninkielisen tekstin suomennettua ja tein siitä myös videon. Teksti löytyy samasta paikasta kuin aikaisemminkin:

https://herrannimessa.blogspot.com/2024 ... ukaan.html

Ja video täältä:

https://www.youtube.com/watch?v=Z19JNe2KF8o

Saa jakaa jos kokee tarpeelliseksi! Tässä kun tuota Israelin tilannetta katselee, niin tuntuu että siellä voi alkaa tapahtumaan tosissaan mikä hetki hyvänsä.

Tule Herra Jeesus!

-------

Matteuksen Evankeliumin 24:nnessä luvussa Jeesus kuvaa Tempausta seuraavasti:
24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

Matt. KR38

Tämä kuvaus käy yhteen Ilmestyskirjan 6:ssa luvussa kuvatun kuudennen sinetin aukaisemisen jälkeisiin tapahtumiin:
6:12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
6:13 ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
6:14 ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
6:15 Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
6:16 ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"

Ilm. KR38

Auringon ja kuun pimentyminen sekä taivaan ja maan järkkyminen ovat Raamatussa kertaluonteisia tapahtumia, jotka profeetta Jooelin mukaan tapahtuvat juuri ennen suurta ja peljättävää Herran päivää (Jooel 2:31).

Jeesus jatkaa Matteuksen Evankeliumin 24:nnen luvun jakeessa 31:
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matt. KR38

Tämä sopii hyvin yhteen Ilmestyskirjan 7:nnen luvun kanssa, jossa enkelit pidättävät kaikkia neljän ilmansuunnan tuulia merkitäkseen kaksitoistatuhatta ihmistä jokaisesta Israelin kahdestatoista sukukunnasta.
7:1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun.
...
7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".
7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista.

Ilm. KR38

Tämän jälkeen Taivaaseen ilmestyy lukematon joukko ihmisiä kaikista maailman kansoista ja kielistä, jotka tulevat "siitä Suuresta Ahdistuksesta" seuraavan jakeen mukaan:
7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä

Ilm. KR38

Jeesuksen Matteuksen Evankeliumin 24:nnen luvun jakeessa 31 kuvaama suuri pasuna sopii Raamatun monista eri pasunoista parhaiten yhteen apostoli Paavalin mainitseman pasunan kanssa, joka soi Tempauksen yhteydessä. Tämä pasuna on koollekutsumisen merkkiääni, viimeinen laatuaan maan päällä, eikä sitä pidä sekoittaa Ilmestyskirja 11:15 mainittuun seitsemänteen pasunaan, joka on enkelin soittama, tuomiota ilmoittava pasuna.

Paavali kuvaa Tempauksen tapahtumia seuraavasti:
15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

1. Kor. KR38

4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

1. Tess. KR38

Jeesuksen palaaminen maan päälle kaikkien Pyhiensä kanssa (1. Tess. 3:13), niin että Hänen jalkansa koskettavat maan pintaa (Sak. 4:14), on kuvattu Matteuksen Evankeliumin 25:nnessä luvussa:
25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

Matt. KR38

Jeesus ei tässä yhteydessä mainitse Tuhatvuotista maan päällistä Valtakuntaansa, sillä se julkistetaan vasta Ilmestyskirjassa. Sekä Matteus 24 että 25 ja Ilmestyskirja ovat tulevista tapahtumista kertovia profetioita, jotka alkavat siitä ajankohdasta jolloin ne annettiin (Ilm. 1:1). Jeesus ei puheessaan myöskään erittele tapahtumien kestoa tai ajoituksia. Nämä yksityiskohtaisemmat tiedot antaa Ilmestyskirjassa Johannekselle sama, mutta jo ylösnoussut Jeesus Kristus. Loppuosa Matteus 25:stä on selkeä kuvaus niin sanotusta Viimeisestä Tuomiosta (Ilm. 20), joka tapahtuu Tuhatvuotisen Valtakunnan jälkeen ennen iankaikkisten uuden maan ja taivaan luomista.

Jeesuksen paluu maan päälle eli paremmin tunnettuna nimellä Toinen Tulemus, on kuvattu Ilmestyskirjan lopussa seuraavasti:
19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
...
19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.

Ilm. KR38

Yllä olevien Raamatun kohtien mukaan Tempaus tapahtuu hyvin todennäköisesti juuri ennen kuudennen sinetin avaamista ja Herran päivän alkua (Ilm. 6:17). Jeesuksen Toinen Tulemus tapahtuu taas puolestaan Herran päivän lopussa. "Herran päivä" on synonyymi lopunajan seitsemälle viimeiselle vuodelle, jotka tunnetaan myös nimellä Danielin Seitsemäskymmenes Vuosiviikko (Dan. 9:24-27) tai Jaakobin Vaiva (Jer. 30:7).

Matteuksen Evankeliumin luvussa 24 Jeesus vertaa Hänen Toisen Tulemuksensa aikaa Nooan aikoihin. Nooan aikoihin Jumala puhdisti syntisen maailman vedellä, mutta Toisessa Tulemuksessa Hän puhdistaa sen tulella. Aivan kuten Nooa nostettiin maan tulvavesien ylitse, niin myös Jeesukselle uskollinen Seurakunta nostetaan Taivaaseen pois tuomioiden tieltä. Ja aivan kuten Nooa oli vanhurskas Jumalan silmissä, niin ovat myös tosiuskovat. Heidät on pesty puhtaaksi Vapahtajansa Verellä, eikä heitä tarvitse puhdistaa enää uudelleen. Tämä on syy Tempaukselle.

On selvää, että Jeesus on jo tälläkin hetkellä maailmankaikkeuden korkein hallitsija. Mutta kuten maallisten kuninkaittenkin kohdalla, valtakunnassa voi syttyä kapina, varsinkin jos kuningas on pitkään poissa. Matteuksen Evankeliumin luvuissa 24 ja 25 Jeesus antaa meille kaksi vertausta, joissa Hän vertaa Valtakuntaansa herraan, joka lähtee matkalle ja jättää palvelijansa huolehtimaan omaisuudestaan. Jotkut palvelijoista vaipuvat laittomuuksiin ja kohtelevat huonosti isäntänsä omaisuutta ja muita palvelijoita. Isännän palatessa odottamatta kotiin, hän rankaisee ja hävittää tottelemattomat huonot palvelijat, kun taas hyvät palvelijat palkitaan heidän uskollisuudestaan ja hyvistä teoistaan. Nämä vertaukset paljastavat syyn lopunajan viimeiselle seitsemälle vuodelle: Jeesus tulee takaisin maan päälle tuomitsemaan sen sekä asettamaan iankaikkisen rauhan. Ja mikä tärkeintä, Jumala suunnitteli tämän ajanjakson saattaakseen omaisuuskansansa Israelin takaisin yhteyteensä, heidän tunnustaessaan Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen, Messiaaksi, jonka he kerran hylkäsivät.

Tämä tutkielma ei ota kantaa yllä olevissa Raamatun jakeissa esiintyvien ihmisryhmien henkilöllisyyteen, nimittäin Valitut (Matt. 24:31), 144 000 Sinetöityä (Ilm. 7:4) sekä lukematon kansanjoukko, joka ilmestyy Taivaaseen kuudennen ja seitsemännen sinetin välillä (Ilm. 7:9). Ilmestyskirjassa on myös muita mahdollisuuksia Tempauksen ajoitukselle, esimerkiksi Johanneksen kutsuminen Taivaaseen suuren trumpetin äänellä (Ilm. 4:1) ja Ilmestyskirjan 11. luvun Kahden Todistajan Ylösotto. Parhaimmillaan nämä voisivat olla myös kuvauksia useiden eri ihmisryhmien Tempauksista, joista kuudennen sinetin Tempaus on näkyvin. Se, että ihmisiä ilmestyy Taivaaseen Ilmestyskirjan 7. luvussa, todistaa, että Tempaus, Ylösotto on tapahtunut. Ihmisten lukematon määrä puolestaan viittaa siihen, että kyseessä on Pääsato.

Jeesus mainitsee Matteuksen Evankeliumin luvuissa 24 ja 25, että Ihmisen Pojan merkkiä ja Hänen tulemistaan pilvissä edeltää Hävityksen Kauhistus (Matt. 24:15-20) sekä Suuri Ahdistus (Matt. 24:21), Hävityksen Kauhistuksen ollessa luultavasti jonkinlainen aloitustapahtuma Juudeassa. Jeesus mainitsee sanat "noina päivinä" neljä kertaa Hävityksen Kauhistuksen ja Suuren Ahdistuksen yhteydessä. Näin ollen nämä tapahtumat eivät välttämättä ole kovin pitkäkestoisia ja ne voidaan laskea päivissä vuosien sijaan. Tämä on vastoin tavanomaista näkemystä, jonka mukaan Suuri Ahdistus olisi joko kolmen ja puolen tai enintään seitsemän vuoden mittainen. Tämän tekstin päätelmänä on, että Suuri ahdistus voi itse asiassa olla suhteellisen lyhyt, erittäin kovan ahdistuksen ajanjakso, joka leviää maailmanlaajuiseksi juuri ennen Herran päivän alkua. Tämä ei tarkoita, että jäljellä olevat viimeiset vuodet olisivat missään nimessä helppoja Israelille tai muille jälkeen jääneille ihmisille. Päinvastoin, koko Danielin Seitsemäskymmenes Vuosiviikko on valtavan Ahdistuksen ja Tuomioiden aikaa.

Mikäli Jeesuksen Ilmestyskirjan luvussa 3, jakeessa 10 mainitsema Koetuksen Hetki, "joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat" on sama kuin Suuri Ahdistus, niin tosiuskovat voisivat olla maan päällä näkemässä valtaisan, mahdollisesti ydinaseilla tapahtuvan hyökkäyksen Israelia vastaan, mutta eivät paljon pidempään. Hesekielin kirjan luvun 38 mukaan Googin hyökkäys Israelia vastaan on se hetki, joka sytyttää Jumalan vihan maan kansoja kohtaan. Ilmestyskirjassa tämä viha ja Herran päivä alkavat kuudennesta sinetistä (Ilm. 6:17) ja 1. Tess. 1:10 ja 5:9 mukaan meitä ei ole määrätty tulevaiseen vihaan, vaan Pelastumaan siitä Jeesuksen Kristuksen kautta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin