Paasto

Keskustelua sanasta
Samuli

Paasto

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Tähän voi kirjoitella kokemuksia ja ajatuksia aiheesta paasto.

Itsellä on vähän kokemusta varsinaisesta paastosta, mutta nyt pitkän ajan jälkeen paastosin viime maaliskuussa 5 päivää vesi/mehupaastolla. Jotenkin tuntui siltä, että se tekisi hyvää keholle, sekä Jumalasuhteelle.
Paaston jälkeen ja osittain paaston aikana (2 ja 3 päivänä oli väsymystä ja ajatus ei oikein kulkenut) fiilikset olivat hyvät. Ajattelin että voisin ottaa sen jonkinlaiseksi tavaksi muutaman kerran vuodessa.

Syitä paastoomiseen on monia, vaikka usein ne liittyy jollain tavalla puhdistaumiseen, armon aneluun kuten esim. alla Esterin tapuksessa.

Ester rohkaistuu hakemaan armoa kuninkaalta kansansa pelastamiseen ja valmistautuu paastoten 3 vuorokautta
Ester 4: 11-16
"Kaikki kuninkaan palvelijat ja kuninkaan maakuntien kansa tietävät, että kuka ikinä, mies tai nainen, kutsumatta menee kuninkaan luo sisempään esipihaan, on laki sama jokaiselle: hänet surmataan; ainoastaan se, jota kohti kuningas ojentaa kultavaltikkansa, jää eloon. Mutta minua ei ole kolmeenkymmeneen päivään kutsuttu tulemaan kuninkaan tykö." Kun Mordokaille kerrottiin Esterin sanat, käski Mordokai vastata Esterille: "Älä luulekaan, että sinä, kun olet kuninkaan linnassa, yksin kaikista juutalaisista pelastut. Jos sinä tänä aikana olet vaiti, tulee apu ja pelastus juutalaisille muualta, mutta sinä ja sinun isäsi perhe tuhoudutte. Kuka tietää, etkö sinä juuri tällaista aikaa varten ole päässyt kuninkaalliseen arvoon?"
Niin Ester käski vastata Mordokaille: "Mene ja kokoa kaikki Suusanin juutalaiset, ja paastotkaa minun puolestani; olkaa syömättä ja juomatta kolme vuorokautta, yöt ja päivät. Myös minä palvelijattarineni samoin paastoan. Sitten minä menen kuninkaan tykö, vaikka se on vastoin lakia; ja jos tuhoudun, niin tuhoudun.

Paasto on kehon ilmainen terveydenhoitomenetelmä by Petri (aika kattava kirjoitus, kannattaa lukea jos aihe yhtään kiinnostaa)
http://www.kotipetripaavola.com/paasto.html
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hups! Tuo Esterin paikka tuotiin kerran vahvasti eteeni, vaatien että minun olisi suoritettava tuo paasto. Itse arkailin ja moni varoitti minua, etten saisi tehdä sitä, kun minulla on tämä diabetes, säikähdin kun toit sen taas eteeni. Mitä Herra tahtoo tällä sanoa? Tiedän, ettei mikään ole sattumaa...
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuulin kerran myös tällaisen väittämän, että paastoa on turha suorittaa, jos sillä vain teemme itsellemme hyvinvointia, emmekä paastoa Jumalalle. Jos tässä ei ole oikeaa sydämenasennetta, paastoaminen on turhaa. Paaston tavoite ei saa olla itsekeskeinen ("että minusta tulisi suurempi") vaan Jumala-keskeinen. http://www.uskonet.fi/artikkelit/195/paasto_raamatussa
Samuli

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kyllä varsinainen paasto on mielestäni tarkoitettu Jumalan edessä hiljentymiseen, nöyrtymiseen ja kuunteluun.

No muista Sinetti, että Jumala on armollinen. En usko että Hän vaatii tai pakottaa meitä tälläisiin asioihin.

Minulla itseasiassa orastava diabetes uhka antoi ison sysäyksen ruokavaliomuutokseen. (vanhempani ja veljeni kärsivät sokeritaudista)

Nykyään (viimeiset pari vuotta) "paastoan" joka arkipäivä lounaaseen asti. Syinä on helppous, ajansäästö ja pieni ruumillinen kurittaminen. Ja auttaa se elimistöä myös käyttämään paremmin hyväkseen rasvoja sekä ehkäisee/vähentää insuliini resistenssiä, joka nimenomaan aiheuttaa 2 tyypin diabetestä.
Samuli

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Luulenpa Sinetti että, kirjoitamme taas samasta asiasta hieman eri näkökulmista samaan aikaan.

Kopsasin tämän tuosta vain yksin Jeesus topicista
Joh.6:48-51.
Jeesus sanoi: Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.
Emme elä tämän maailman ravinnosta vaan Elävästä Leivästä joka on Kristus. Ehkä paastoaminen auttaa ihmistä ymmärtämään tämän asian, että emme oikeastaan ole riippuvaisia "ruisleivästä" vaan voimme syödä sitä ravintoa mikä antaa ikuisen elämän.
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, Samuli, kyllä Herra, Jeesus Kristus on ihmeellinen!
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

"Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niin kuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle." (Matt. 6:16-18)
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Mielestäni paasto ei ole vain ruuasta pidättäytymistä. mun mielest paasto on erityisest erottaútumista varsinkin kaikista ihmisistä. kun on täysin yksin vasta silloin pystyy hiltjentämään itsensä miljoonalta muult ääneltä. paasto johon Jumala mielistyy : kun tarvitse elannostasi nälkäiselle et kätkeydy siltä joka on omaa lihaasi eli lähimmäiseltä.vaikka paastoaisi mut ympärillä häärii vaikka mitä ei kykene erottautumaan. Johanne kastaja oli erämaassa Moose oli erämaas Jeesus meni usein yksinäisyyteen. meiltä puuttuu totaalisesti tämä asenne. se on vaikeaa ihmisluonnolle koska riipumme ihmisissä. Leonard ravnhill kirjoitti jossain että kukaan ei voi olla täysin Jumalan hyväksymä ennen kuin on täysin ihmisten hylkäämä.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Vieras

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tässä joskus tekemäni ketju paastosta jos haluaa lisä tietoa...

onko kokemuksia paastosta?

9.12.2011 21:02

http://keskustelu.suomi24.fi/t/10304852/onko-kokemuksia
Geokala

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Geokala »

Paastoaminen on mielestäni olennainen osa uskon harjoittamista.
Selvähän se on, että ajatuksen mukana pitäminen toiminnassa on tärkeää.
Paastoamista voi harjoittaa monesta eri syystä, mielestäni kuitenkaan ei ole missään nimessä väärin paastota sen vuoksi vain, että kunnioittaa ja haluaa puhdistaa kehoa, sehän on Jumalan Temppeli!

Itse näen paastoamisen myös nykypäiväisenä uhrilahjana jotka ovat arvokkaita. Meillä on ainakin Suomessa mahdollisuus syödä päivittäin ja useasti joka on hyvinkin tyydyttävää nälkäisenä. Pidättäytyminen himoista ja omista haluista on kehittävää toimintaa. Etenkin jos siihen liittyy uskonnollisuus.

A) Jumala pystyy tällöin uhrilahjamme kautta tekemään kauttamme hyvää
B) Osoitamme kunnioitusta Temppeliä kohtaan.
C) Kasvamme myöskin itse ihmisinä, opimme hallitsemaan paremmin primitiivisiä tarpeitamme.

">Kuulin kerran myös tällaisen väittämän, että paastoa on turha suorittaa, jos sillä vain teemme itsellemme hyvinvointia"

Ei minunkaan mielestäni ole ideaali tapa suorittaa paastoa tehdä sitä _vain_ oman hyvinvoinnin vuoksi, muttei sitä turhaksi voi sanoa.
On itseasiassa epätodennäköistä etteikö paasto vaikuttaisi positiivisesti myös henkilökohtaisella tasolla omaan elämäämme. Opimme hallitsemaan niitä omia haluja ja himoja paremmin, jolloinka kehitymme ihmisinä ja sen lisäksi jos juo kuitenkin vettä tai vaikka vihreää teetä paaston aikana, keho puhdistuu --> Säännöllisesti toteutettuna alamme voimaan paremmin.

Tärkein asia kuitenkin mielestäni on se, miten paljon hyvää Jumala voi "uhrilahjamme" tehdä.
Ja vaikkei se näkyisikään välittömästi henkilökohtaisessa elämässämme, eikö ole hienoa ja arvokasta että saamme antaa vastalahjan luojallemme?

Paastoamisen voi aloittaa kevyesti, heti ei tarvitse repiä täysillä. Syö vaikka aamupalalla kaurapuuro, jolla menet koko päivän! Varmaan kaikista pienin askel on luopua lihasta. Pikkuhiljaa vaatimustasoa voi ja kannattaa nostaa.

Itse tällä hetkellä semipaastolla, eli 24h sisällä 100g 85% tummaa suklaata, vihreää teetä ja hiukan punaviiniä!

SUOSITTELEN VAHVASTI PAASTOAMISTA! :)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Geokala ja tervetuloa palstalle!

Olen mäkin paastonnut mutta lähinnä laihdutusmielessä. Ruumiin heikentäminen heikentää itsekeskeisyyttämme ja Pyhä Henki pääsee vaikuttamaan paremmin. Näin mä se olen ymmrätänyt. Paaston korvaa myös henkinen romahdus jonka Jumala saattaa järjestää, puhutellakseen omiaan. Siksi uskonelämä on aika vaikeaa ja raippaa tulee usein.
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tervetuloa Geokala!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Eero »

olen myös sitä mieltä, että paasto kannattaa ja ruokavalio todella vähentää lihan himojen vaikutusta tai sanotaanko kohdentaa energiaa oikein. Siis siinä mielessä, että Herra on antanut meille ”polttoaineeksi” ruuan, sillä maallinen kehomme toimii.

Oon itse ollut enemmän tai vähemmän vähähiilihydraattisella ruokavaliolla useamman vuoden ja voin sitä kyllä paaston muotona suositella. Eli viljatuotteet, peruna jne. pois, sitä ei tarvitse tehdä laihdtuksen vuoksi, eikä siis ole kyse pelkästä karppauksesta, vaan puhtaista ruoka-aineista.

Sitä voi kokeilla vaikka kolmen päivän ajan ja muutoksen olotilassa huomaa varmasti, tätä ovat munkit käyttäneet kilvoitteluun, mutta liika on tietysti liikaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
paamat

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja paamat »

paasto on monitahoinen asia eikä lainkaan paha, jonka länsimaailma on unohtanut. paasto parantaa sairauksia.

www.youtube.com/watch?v=Xj1NlclMIm8

dokumentti on suomenkielinen eikä puhu raamatullisesta paastosta mitään, mikä onkin toinen asia, silläkin on merkityksensä.
on henkiä jotka eivät lähde kuin rukouksella ja paastolla, tässä raamatullinen puoli.
Sinettisormus

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä on vanha ketju paastosta jos haluatte keskustella aiheesta.
🍇🍉🍎🍊🍍
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Rosita, täällä jutellaan paaston asioista. 🙂

Kaikki herkut, kahvi ja leivokset voi jättää pois ja syödään normaalisti terveellistä ruokavaliota. Se on toinen tapa paastota. Tiedän oman kokemuksen, että se ei ole todella helppoa ollenkaan... Noin viikon kuluttua tai yli viikon kuluttua liha alkaa huutaa koska liha vieroksuu ja tahtoo lisää herkkuja herkkunälkään sekä hammaskolotus että pään jomotus iskee kans. Jos asuu herkuttelijan ja kahvittelijan kanssa, se vaikeuttaa tulpasti vieroksuvan lihan kanssa. 🥴

Jos Jumala ei kutsu paastoon, lihan puolesta on vaikea toteuttaa paaston itse. Jos Jumala kutsuu paastoon, se on paljon helpompi toteuttaa paaston.

Mutta olen joskus huolestunut siitä että vääränlainen ruokatottumus johtaa itse yltäkylläisyyteen ja vähitellen ihan huomaamatta siitä tulee "piilo ykköseksi" ja Jumala jää kakkoseksi jos jättää valvomatta. Niin paasto jonka kanssa jättää kaikki herkut pois, voi pitää kurissa ja sitten se johtaa oikeaan ruokatottumukseen ehdolla että Jumala on aina ykkönen.

Mutta se ei ole todella helppoa koska liha vieroksuu helposti, on itselläni kokemusta. 🥴
1Kor. 6:12 Kaikki on minulle luvallista,
mutta kaikki ei ole hyödyksi.
Kaikki on minulle luvallista,
mutta minä en anna minkään hallita itseäni.

Raamattu kansalle
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Ryhmäpaaston kanssa se olisi paljon helpompi koska voisi hakea vertaistukea ja vinkkejä esim. vierotusoireisiin ja herkkunälkään ja houkuttavaan kahvintuoksuun jne. Se mua kiinnostaisi koska se auttaisi ylittämään pois väärän ruokatottumuksen.

Millaisia ajatuksia itselläsi tästä jutusta on?
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Aivan terveyden vuoksikin on hyvä jättää karkit, sipsit jäätelöt, limut, kahvit, teet ja kaakaot ym, pois

Tärkeää on paastota myös netin käytöstä. Olla menemättä alakuloa lisääville sivuistoille. Itse olen jättänyt valta- median uutiset syrjään.

TV:n katselun voi unohtaa ja lahjoittaa sen deaktivoinnin jälkeen vaikkapa paikalliselle kalastuseuralle verkon-painoksi ; )

Samalla voi sitten kysellä Herralta Jeesukselta
"paastoa" menemisistä. Ruokaa voi ostaa varastoon.

Erityisherkälle pikemminkin osittainen paasto. Esim. liharuokien ja mausteisten ruokien pois jättäminen.

Esim. pelkillä mandariineilla pärjää aika hyvin ja "pihvinä"
voi olla esim. isot pinaattiletut joihin pakastepuolukkaa sekä esim. punasipulia ja/tai valkosipulia.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Juu ryhmäpaastossa olisi kyllä hyvä olla sen puolesta että olisi ryhmä paine onnistua ja ei tulisi lipsuiltua niin paljon sekä keskustelu seura.

Tosin en tiedä minkälaista aikaa mietit, oma ajatus oli katsoa päivä kerrallaan miten jaksaa ja aloittaa mehupaastolla. Jos menee hyvin niin jatkaa niin kauan kun lystää tai jos tuntuu hankalalta niin ottaa vaikka leipäpalan tai pienen ruoan ja jatkaa taas.
Sitä en tiedä miten ajatusmallini istuu Raamatun kehoittamaan paastoon. Se taitanee suosittaa vain vesipaastoa.
Ensimmäinen syy paastoajatukselle oli tunne että on kehoitus jostain ylempää, toinen syy varautuminen mahdolliseen ruokapulaan, kolmas syy elimistön puhdistaminen ja neljäs syy se että on ruennut kaikki epäterveellinen ja ns. ylimääräinen maistumaan pahalta suussa, viides syy että epäilen saaneeni koronan (töissä on puolella porukasta) ja olin lukevinani jostain että paasto voisi auttaa, kuudes syy tuo mainitsemasi herkkunälkä ja kulistinaristinen käytös on alkanut tuntumaan synnilliseltä sen lisäksi että viimevuodet ovat vaikuttaneet paino lukemaan aika paljon, mistä en pidä yhtään.

Viikolla pystyy aika hyvinkin itseään karaisemaan ja katsomaan mitä syö. Mutta viikonlopuissa on oppinut että pitää jotain hyvää muka olla. Toki niin kuin jaoit tuon Raamatun lauseen että nauttia saa mutta jos pääsisi siihen olotilaan että itse istuisi ruoan yläpuolella. Eikä aina olisi pakko syödä vaikka toinen haluaa/syö vieressä. Ja sehän muuten syö herkkuja! 😀

Mutta tuo kahvi. Se onki jo sitten toinen luku. Luulen että en siitä vielä pääse yli. Alottelin pari päivää sitten jo osittaista paastoa mutta tajusin että olisi pitänyt aloittaa vasta sitten kun jääkaappi on lähes tyhjä eikä isomman kauppareissun jälkeen.

Tänään menin töissä pelkällä kahvilla ja kotona join lasin tuollaista mehu smoothieta. Sekin vähän jännittää kun kärsin pahoista uniongelmista että miten jaksan yötyössä jos paasto kovasti piristää.

Tiedän kyllä että selkärankaa saisi varmaan kerättyä siihen että kahvinkin voisi jättää pois. Toisaalta jos alottaa tälläin vähän kevyemmin niin ei ole niin iso shokki elimistölle.

Ja nuo mainitsemasi oireet kyllä varmasti löytävät perille jos paastossa pysyy. Sitä en tiedä kannattaako tälläinen paastomalli jos haluaa uskonnolliselta kannalta paastota? Vai pitääkö ensin tehdä terveydellisistä syistä ja myöhemmin uskonnollisista?

En muuten näköjään osaa mihinkään aiheeseen vastata lyhyesti, pahoittelut siitä 😀
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Niin, Rosita! 🙂

En osaa sanoa minkälaista aikaa. Jos lykätään sen myöhemmin, silloin se olisi liian myöhäistä. Osa uskovista on paastonnut Suomen ja kansan puolesta. En muista missä FB-ryhmässä tai jossain olen lukenut että helmikuussa, siis tässä kuussa aiotaan taas paastota.

Eräs uskonsisko kertoi mulle että adventistit ovat perehtynyt Danielin oikeaan ja terveellisempään ruokavalioon. Mutta olen lukenut että adventtiseurakunta on luokitettu jehovantodistajien kanssa samassa eksyttävässä joukossa. Olen itse yllättynyt siitä.

Jokunen aika sitten yhtenä iltana rukoilin erään uskonveljen kanssa. Sitten hänelle tuli sana ja se oli Apt. 9:9. Se sana tarttui hänen mielessä kiinni niinkuin liima. Niin ymmärsin että Herra tahtoi meidän paastovan. Me sovimme että paastoamme yhdessä. Aloin itse paastota vesipaastolla mutta se uskonveli ei paastonnut. Se oli kova pettymys mutta en lakannut vaan jatkoin paastota yksin vaikka se oli todella vaikeeta...
Ap.t. 9:9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä,
ei syönyt eikä juonut.
Kolmella päivällä paastosin vesipaastolla ja kolme päivää ja kolme yötä kului ja sitten huomasin päässeeni pois piilopelosta jonka en ole tiedostanut. Olin hämmästynyt ja ihmetellyt kuinka siitä ei voi huomata. Uskova voi elää tiedostamatta mikä häntä pidättää esim. piilopelko. Paaston avulla se paljastuu.

Ajattelen omaperäistä paastoa erityisherkkyyden mukaan syystä että Jumala on aina ykkönen mun listalla. Haluaisin pitää siitä huolen että Hän on aina ykkönen mun listallani.

On itselläni takana yksi kokemus. Se oli salakavalaa ja se jäi kuitenkin huomaamattani. Kaveriporukan kanssa kokoonnuttiin kahvilan merkeissä ihan säännöllisesti. Se oli hyvin vanha talo jonka tilassa oli myös kukkakauppa ja käsityöputiikki missä myytiin itsetekemiä käsitöitä. Se oli meidän lempikahvila.

Myöhemmin kahvila siirtyi toiseen epämiellyttävään paikkaan jossa emme osanneet viihtyä hyvin. Kahvilan merkeissä kokoontuminen lakkasi. Sitten kotona en osannut juoda kahvia ilman keksejä. Huomasin että keksit pääsi loppumaan. Asuin itse silloin lähellä keskustaa niin kiirehdin lähikauppaan ja ehdin ostaa lisää keksejä kaupasta kun kuuma kahvikuppi kotona odotti mua.

Kotimatkalla mietin ihmetellen miksi ihmeessä keksejä vaikka en ole ennen koskaan syönyt keksejä kahvin kanssa. Se juttu alkoi vaivata mua. Mietin pää kuumasti ja sitten pieni muisto muistui mieleeni ja aloin muistella kavereita eräässä lempikahvilassa. Tajusin että itselläni on ikävä kavereita niin sen takia aloin huomaamatta syödä keksejä. Keksit oli "korvikkeeksi" kavereistani. Se tapahtui huomaamattani.

Sama asia pätee ruokatottumukseen jos jättää valvomatta. Huomasin joskus että sydämessäni ykkös asiat paljastui että ne taitaa olla ykkösiä mun listallani ja Jumala kakkoseksi jää. Se voi tapahtua huomaamatta jos jättää valvomatta. Niin paaston avulla ruokatottumus voi palautua oikealle linjalle niin silloin Jumala on aina ykkönen listalla.

Ajattelen kokeilla pientä ja kevyttä paastoa ja sitten voin katsoa miten se sujuu, niin sitten voin ottaa vielä toisenkin. Mutta miksi on niin vaikeeta paastota yksin kuin pienen porukan kanssa?

Mun täytyy rukoilla ja hiljentyä Herran edessä tämän asian puolesta. Mua voi muistaa rukouksin että saan voimia paastoamaan "listan" puolesta että Jumala on aina ykkönen listalla. 🙏🏻
Vastaa Viestiin