Matteus tuplaa

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Matteus tuplaa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

En ole päässyt tässä kysymyksessä alkua pidemmälle:

Miksi Matteuksen evankeliumissa on kaksi riivattua (8:28) kun muilla kertojilla on vain yksi,
samoin kaksi sokeaa (20:30)?
Muutenkin Matteus näkyy tykkäävän luvusta kaksi.

On tätä pohtinut moni muukin. Onko täällä kellään vastausta?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Matteus tuplaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Novumin kommentit kolmen Evankeliumin kohdissa ovat osittain arvailuja, olettamuksia, ei varsinaista ehdotonta ratkaisua. Lainaan Novumin kommenteista ainoastaan sen, että oli olemassa Uusi sekä vanha Jeriko, vierekkäin tai peräkkäin siis. Herodes Suuri oli rakennuttanut tämän "uudemman" vanhan Jerikon ulkopuolelle.

Itse tutkiskelin joskus tätä samaa kysymystä, ja keräsin Raamattuni sivupalstalle nämä kolme eri kertomusta ;

Matt.20:29-34 pois Jerikosta, kaksi sokeaa

Mark.10:46-52 pois Jerikosta, yksi sokea, nimeltään Bartimeus

Luuk.18:35-43 saapuminen Jerikoon, yksi sokea

Jeesus paransi yhden sokean ENNEN Jerikoa, ja Jeesus paransi kaksi sokeaa Jerkosta pois lähtiessä, joista Matteus mainitsee vain sokeiden lukumäärän, mutta Markus puhuu samasta kaksikosta, muttta käsittelee vain tätä yhtä jonka nimi,Bartimeus mainitaan.

Eli, parantuneita sokeita olisi yhteensä kolme.

Mutta, jos ajattelee sitä mahdollisuutta, että vanha ja uusi Jeriko olisivat peräkkäin, niin on myös mahdollista että tuolloin Matteuksen ja Markuksen tapaukset olisivat erilliset. Tällöin parantuneita sokeita olisi peräti neljä.

Valitkoon kukin oman kantansa, minä en tiedä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin