Raamattuvisa

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Kirkkaus

Mm. Luukas 9:28-36 kertoo kirkastusvuoren kokemuksesta. Jeesus ja kaksi vanhan liiton pyhää kirkastuivat kolmen kalastajan läsnäollessa todistukseksi heille.

Missä ja milloin kirkastuminen tapahtui jo aiemminkin UT:n aikana?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Luuk.3:22 Jeesuksen Kasteen yhteydessä Pyhä Henki, Isä, todistaa Jeesuksen alkuperästä ; " ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet Minun rakas Poikani; Sinuun Minä olen mielistynyt".

Joh.1:31-34 Johannes Kastaja kertoo kuka Jeesus on, ja mitä Hän on tekevä.

Matk.1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Paikka oli jossain Jordanin varrella.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 28 Heinä 2020, 11:09 Luuk.3:22 Jeesuksen Kasteen yhteydessä Pyhä Henki, Isä, todistaa Jeesuksen alkuperästä ; " ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet Minun rakas Poikani; Sinuun Minä olen mielistynyt".

Joh.1:31-34 Johannes Kastaja kertoo kuka Jeesus on, ja mitä Hän on tekevä.

Matk.1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Paikka oli jossain Jordanin varrella.
Tääkin on, mutta tarkoittamassani kohdassa käytetään samaa kirkasta ilmaisua.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Matteuksen evankeliumi:

17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko,
ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
17:3 Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

Markuksen evankeliumi:

9:2 Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät erilleen
muista korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään;
9:3 ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä
taida semmoiseksi valkaista.
9:4 Ja heille ilmestyivät Elias ynnä Mooses, ja nämä puhuivat Jeesuksen kanssa.

Lasillinen virtuaalimaitoa :?: :D
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 28 Heinä 2020, 13:02 Matteuksen evankeliumi:

17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko,
ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
17:3 Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

Markuksen evankeliumi:

9:2 Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät erilleen
muista korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään;
9:3 ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä
taida semmoiseksi valkaista.
9:4 Ja heille ilmestyivät Elias ynnä Mooses, ja nämä puhuivat Jeesuksen kanssa.

Lasillinen virtuaalimaitoa :?: :D

Nämä on rinnakkaiskohtia, no milk today.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ajattelin, että kirkastuminen tapahtui kolmasti.
Kun Jeesus kävi kasteella, kirkastusvuorella ja ylösnousemus kirkkaudessa.
Mutta tämä kohosi vielä sydämelle. Liekkö tätä tarkoitit?

Joh.1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Kirkkaus on se sana, jolla kaikkea mikä on taivaasta lähtöisin kuvataan. Jumalan olemus on kirkkaus. Kun Jeesus tuli taivaan kirkkaudesta, kun hän syntyi ihmiseksi tänne maailmaan, hän toi mukanaan parasta taivaasta: kirkkauden. Palan taivasta maan päälle. Hän nimittäin kirkasti meille Jumalan kasvot. Taivas laskeutui alas ja valo tuli pimeyden keskelle.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 28 Heinä 2020, 14:58 Ajattelin, että kirkastuminen tapahtui kolmasti.
Kun Jeesus kävi kasteella, kirkastusvuorella ja ylösnousemus kirkkaudessa.
Mutta tämä kohosi vielä sydämelle. Liekkö tätä tarkoitit?

Joh.1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Kirkkaus on se sana, jolla kaikkea mikä on taivaasta lähtöisin kuvataan. Jumalan olemus on kirkkaus. Kun Jeesus tuli taivaan kirkkaudesta, kun hän syntyi ihmiseksi tänne maailmaan, hän toi mukanaan parasta taivaasta: kirkkauden. Palan taivasta maan päälle. Hän nimittäin kirkasti meille Jumalan kasvot. Taivas laskeutui alas ja valo tuli pimeyden keskelle.
Ei mikään näistäkään :)
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Pi_O

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Kiva visa!

Itselleni tuli mieleen Luukkaan 1. luku. Koska Pyhä Henki kirkastaa Kristusta niin Pyhän Hengen voimasta syntyi Johannes ja Jeesus. Jo ennen syntymää Johannes ja Jeesus "tunsivat" toistensa läsnäolon.

41 Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Matteuksen evankeliumi: Jeesus ilmestyy opetuslapsille kirkastetussa ruumiissa?

27:49 Mutta muut sanoivat: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan."
27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.

28:3 Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. (siis enkeli)
28:5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
28:6 Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut.

28:9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan
ja kumartaen rukoilivat häntä.

28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Markuksen evankeliumi:

16:12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän
sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.

Jeesus ilmestyy opetuslapsille Matt. 28:9, 28:17 sekä Markus 16:12 ja 16:14 kirkastettuna?

Tai? Uuden testamentin vanhin kirja on Paavalin 1. kirje Tessalonikalaisille eli jos krologian mukaan ajatellaan niin kirkastuminen
on ilmoitettu kronologisesti ensimmäisissä kirjoissa?

Jeesus ilmestyy apostoleille (Luukas 23 eli "jälkeen tuon kysymyksessä mainitun 9:nnen luvun)

36 Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille."
37 He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen.
38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse.
Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan."
40 Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 28 Heinä 2020, 17:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sinettisormus

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

KR 1933/-38
Joh. 2:11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Sinettiltä mielenkiintoinen vastaus. Periaatteessa kysymyksen kirkastumista edeltävä kirkastuminen on voitu ilmoittaa
Luukkaan evankeliumin jälkeisissä kirjoissa aina Ilmestyskirjaan asti?

KR 1933/-38
Joh. 12:23 Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Joh. 13:31 Kun hän oli mennyt ulos, sanoi Jeesus: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä.
Joh. 13:32 Jos Jumala on kirkastettu hänessä, niin kirkastaa myös Jumala hänet itsessään ja kirkastaa hänet pian.
Joh. 17:1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että
Poikasi kirkastaisi sinut;

Tosin jälkeen kirkastusvuoritapahtuman.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

1. vihje: ajassa taaksepäin, pysytään UT:n puolella silti :?:
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Luukkaan evankeliumi:
2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
2:8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

Koska Jeesus on Herra, niin kyseessä on Herran Jeesuksen kirkkaus!?
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 28 Heinä 2020, 18:20 2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
2:8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

Koska Jeesus on Herra, niin kyseessä on Herran Jeesuksen kirkkaus!?
:D :D :D Virtuaalikaffet viinerin kera :!: :!:
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Magda-sisko kirjoitti: 28 Heinä 2020, 18:21
Uskon Jeesukseen kirjoitti: 28 Heinä 2020, 18:20 2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
2:8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

Koska Jeesus on Herra, niin kyseessä on Herran Jeesuksen kirkkaus!?
:D :D :D Virtuaalikaffet viinerin kera :!: :!:
Taidan ottaa kuitenkin lasillisen virtuaalimaitoa siemennäkkärin kera. :D
Sinettisormus

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen. Tuo oli yksi kohta jota tarkastelin vastaukseksi. :roll:
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Johanneksen evankeliumi:

1:4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
1:8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
1:9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

Tämä valkeus tuli myös mieleen.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 28 Heinä 2020, 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Magda-sisko kirjoitti: 28 Heinä 2020, 11:23
AOAOAOAOAO kirjoitti: 28 Heinä 2020, 11:09 Luuk.3:22 Jeesuksen Kasteen yhteydessä Pyhä Henki, Isä, todistaa Jeesuksen alkuperästä ; " ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet Minun rakas Poikani; Sinuun Minä olen mielistynyt".

Joh.1:31-34 Johannes Kastaja kertoo kuka Jeesus on, ja mitä Hän on tekevä.

Matk.1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Paikka oli jossain Jordanin varrella.
Tääkin on, mutta tarkoittamassani kohdassa käytetään samaa kirkasta ilmaisua.
:D Kysymyksessäsi kysyttiin Jeesuksen "kirkastamista", ei siis enkeleistä, Luuk.2:9, jotka eivät säteilleet omaa kirkkauttaan vaan "lainakirkkautta" Jumalalta. Ja, tuo kirkastaminen oli toisissa kohdissa sanallista eikä fyysistä, kuten esim. Joh.13:31

Ainoa fyysinen kirkastuminen Evankeliumeissa tapahtui juuri tuolla vuorella, muuten kirkastaminen tapahtui sanallisen todistuksen kautta.

:) Mutta,......missä Raamatun kohdassa Jeesus oli paljon aiemmin "kirkastettuna/kirkkaudessa" ? :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 28 Heinä 2020, 18:43 " :) Mutta,......missä Raamatun kohdassa Jeesus oli paljon aiemmin "kirkastettuna/kirkkaudessa" ? :)"
Luuk:2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
2:8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

Messiaan syntymä kirkastettiin paimenille, pari-kolmekymmentä vuotta myöhemmin kalastajille vuorella. Kirkastumiset oli ensisijaisesti todistus ihmisille Jeesuksen Herraudesta. Jeesus lähetettiin maailmaan mm. todistukseksi Isästä. Niin hän itse sanoi, ja minäkin ymmärrän sen näin. Tietenkin oli muitakin syitä kirkastua, ja kuka erottaa kirkastuiko siinä Jeesus, Isä, enkelit, silminnäkijät, me pakanalukijat - tai nämä kaikki?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Novum:
Angelos kyriú epesté autois kai doksa kyriú perielampsen autús
Enkeli Herran seisoi edessä heidän ja kirkkaus Herran leimahti ympärille heidän

Toiko Enkeli mukanaan Jumalan kirkkautta vai tuliko kirkkaus Jeesus-lapselta,
eli oliko kyseessä Isä Jumalan kirkkaus vai Herran Jeesuksen kirkkaus, joka
"saapui" tuohon tilanteeseen.

Kysymyksessä kysyttiin kirkastumista, joten voisi ajatella, että Jeesuksen
"ensimmäinen" ( ? ) kirkastuminen oli tuo. Ja lopullinen kirkkauden ilmentymä
Ilmestyskirjassa.

2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään,
ja he peljästyivät suuresti. (Vastasyntyneen Herran Jeesuksen kirkkaus!?)

Ilmestyskirja
21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee
sen, ja sen lamppu on Karitsa.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 29 Heinä 2020, 09:16. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Vastaa Viestiin