Raamattuvisa

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Jeesuksen viimeisenä yönä - valvontayönä Getsemanessa - ei kukaan valvonut hänen kanssaan, ei edes Pietari. Siltä vaikuttaa.

Mutta oli yksi, joka paljon kärsi ja valvoi sen yön Jeesuksen tähden, vaikkakaan ei ollut siinä joukossa.

Kuka oli tämä henkilö? Saa kysyä lisää.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2073
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

22:40 Ja tultuaan siihen paikkaan hän sanoi heille: "Rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen."
22:41 Ja hän vetäytyi heistä noin kivenheiton päähän, laskeutui polvilleen ja rukoili >> Jakeen lisätiedot
22:42 sanoen: "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun."
22:43 Niin hänelle ilmestyi taivaasta enkeli, joka vahvisti häntä. (Luukas)

Enkeli?

14:36 ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"

Isä Jumala?

Oliko se se yksi, jonka tilalle arvottiin Mattias? Ylipappi Kaifas todennäköisesti valvoi?

Kärsikö henkilö Jeesuksen tähden vai itsensä ja oman asiansa tähden?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Matt.27:19 Mutta kun hän istui tuomarinistuimella, lähetti hänen vaimonsa hänelle sanan: "Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä".

Pilatuksen vaimo.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2073
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Kysymyksessä oli, että henkilö valvoi, kun taas Pilatuksen vaimo nukkui ... u n e s s a paljon kärsinyt?

Ketkä kaikki tiesivät, että Jeesus on Getsemanessa?

Se yksi niistä kahdestatoista, joka antoi Jeesuksen sotilaiden käsiin? Tuskin hän nukkui?

https://raamattu.fi/kaannokset Tuosta muuten löytyy 33/38, 1992, KJV etc.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

AOAO tiesi. Vaikka siinä on että unessa, niin on täytynyt olla myös valveilla, koska tiesi paljon kärsineensä.

Virtuaalikahvit sinulle.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Mt.27:19 "Mutta kun hän (Pilatus) istui tuomarinistuimella, lähetti hänen vaimonsa hänelle sanan:
"Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä"."

Hänestä on maininta vain tässä yhdessä jakeessa. Ei nimeä, ei edes tule itse paikalle, vaan lähettää toisen. Mutta tietää Jeesuksen vanhurskaaksi ja viattomaksi mieheksi.
Vain Pyhä Henki on voinut vaikuttaa hänessä, että hän näin osallistui omalta osaltaan maailmanhistorian merkittävimpään tapahtumaan.
Hän myös puuttui Pilatuksen tuomioon puolustaen Jeesusta, ei kukaan muu. Pyhä suudelma hänelle!
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Magda-sisko kirjoitti: 23 Heinä 2020, 12:00 AOAO tiesi. Vaikka siinä on että unessa, niin on täytynyt olla myös valveilla, koska tiesi paljon kärsineensä.

Virtuaalikahvit sinulle.
...hörpsis....kiitos kahveista, hyvältä maistui.

Kiitos myös mielenkiintoisesta pähkinästä....

Novum muuten mainitsee, että idän kirkoissa tätä naista on pidetty pyhimyksenä, ja traditio sanoo naisen nimeksi Claudia Procula.
Häntä juhlistetaan 27.10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilate%27s_wife

https://fi.wikipedia.org/wiki/Claudia_Procula

1920 luvulla Beirutista löydettiin lyijy sargofagi, jossa on kaksi rannekorua, joihin oli kaiverrettu kreikaksi nimi, Claudia Procula.

Wikipedian artikkelissa mm. mainitaan tuon naisen toiminnan luonnetta, oliko naisen sanoma Jumalasta tai saatanasta. Kummallakin on kirkkohistoriassa puoltajansa.

Mm. Martti Luther :roll: piti naista saatanan välineenä estääkseen Jumalan suunnitelmaa toteutumasta, kun taas mm. Johan Calvin :geek: piti naisen saamaa unta Jumalan antamana. ;

" Pilate's wife, as Saint Procla, is venerated by the Oriental Orthodox Church and the Eastern Orthodox Church. The Eastern Orthodox Church celebrates Procla on October 27, while the Oriental Orthodox Church celebrates both her and her husband as saints on June 25.[25] The earliest references to Procla's conversion to Christianity date from the second-century Christian apologist Origen.[26]

In the Western Church, however, Pilate's wife was never canonized and her dream was often interpreted as coming from the devil, who wished to prevent salvation. This interpretation can be found in figures such as medieval theologians Rabanus Maurus, Bede, and Bernard of Clairvaux, as well as Protestant reformer Martin Luther. :roll:

vs.

However, other Western Christians, such as Saint Augustine, Saint Jerome, and Protestant reformer John Calvin :geek: have argued for a divine origin of the dream, but without holding Pilate's wife to be a saint.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tästähän tuli mielenkiintoista. Claudia ei voinut olla saatanasta, koska puolusti Jeesusta sanoen häntä vanhurskaaksi - riippumatta mitä sen jälkeen tapahtui. Ristinkuolema kaikkinensa on Jumalan tekoa ja loppuun asti hänen johdossaan. Siihen liittyvät ihmiset tekivät kukin oman uskonsa mukaan.

Lutheria mukaellen voitaisiin sitten apostoleista - Juudas Iskariot mukaanlukien - sanoa, että he tekivät oikein ja vanhurskaasti, kun jättivät Jeesuksen yksin, pettivät, kielsivät ja pakenivat. Juudaksesta Pietari kuitenkin jälkeenpäin sanoi, että hän oli kadotuksen lapsi ja meni omaan paikkaansa. Hän tavallaan teki oikein, kun edisti ihmiskunnan lunastusta, mutta joutui kuitenkin kadotukseen?

Näin ihmeellisesti valkoisesta tulee mustaa ja mustasta valkoista Jumalan aivoituksissa ja käsittelyssä.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Yritin muistella, että onko VT:ssa jotain esikuvaa, jonka voisi rinnastaa tähän Pilatuksen vaimon saamaan uneen ja hänen todistukseensa unesta, kun syytöntä ollaan tuomitsemassa. En kyllä muistanut vastinetta.

Ellei psalmeissa sitten ole......
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattuvisa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Job.4: 12-13 Ja minulle tuli salaa sana, korvani kuuli kuiskauksen, kun ajatukset liikkuivat öisissä näyissä, kun raskas uni oli vallannut ihmiset

Job.33:14-15 Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata. Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa,
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin