Pyhä Henki tänne jääneissä

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Kun Mooses otettiin pois, hänen henkeään siirrettiin Joosuaan (4.Ms.27:18-23, 5.Ms.34:9).

Kun Elia otettiin pois, hänen henkeään siirrettiin Elisaan (2.Kun.2:9-14).

Kun Jeesus ylennettiin taivaisiin, hänen Pyhä Henkensä vuodatettiin opetuslapsiin (Ap.t.2:1-4).

Kun Jeesuksen omat temmataan tuuliin ja pilviin, keneen Pyhä Henki mahdetaan siirtää?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Aivan niin Magda-sisko, tännejääneisiin. Pyhä Henki vertauskuvassa oli öljy lampussa mutta kun sitä ei ollut, niin ylkä sanoi että menkää myyjäin luo ostamaan sitä ja palattuaan (lamput täynnä öljyä) ylkä oli jo mennyt.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tarkoitat varmaan, ettei keneenkään, koska Pyhä Henki poistuu seurakunnan myötä? Ostoöljy ei ollut aitoa?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvä kysymys!

Mä ajattelen, että sitä ei siirretä keneenkään, koska maan päällä ei olisi keneen siirtää enää. Eli se menisi meidän mukanamme sinne mistä se on lähetettykin, Herran luokse. Tämä siis sillä ajatuksella, että nimenomaan Pyhän Hengen omaavat ihmiset ovat niitä, jotka Temmataan ja Pyhä Henki on se vaikuttava tekijä, jonka Herra kutsuu luokseen.

Vanhan Testamentin aika on joidenkin mielestä eri aikaa (niin kuin onkin), että Pyhää Henkeä ei olisi ollut kuin pienellä osalla ihmisistä, profeetoilla ainakin. Tämä sopisi siihen, että Vanha Testamentti on esikuvallista tulevasta, joka nyt on siis ”käytännössä” Uuden Testamentin aikana.

No nää nyt on vaan mun spekulaatioita, varmaankin on tärkeintä tietää että Herra suojelee myös tänne jääneitä, mutta saavatko he tosiaan Pyhää Henkeä enää? Kait se Herran lupaus Pyhän Hengen lähettämisestä on edelleen voimassa jos uskoo. Sen uskon pitää tietenkin ensin herätä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aivan Jarmo! Siitähän siinä ”öljyn ostamisessa” on kyse, että aito usko vielä heräisi tänne jääneissä. Niin kuin Ilmestyskirjassa kehotetaan penseää Laodikean seurakuntaa:

3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Efe.4:30 "Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka."

Raamattu sanoo selkeästi vain YHDESTÄ päivästä, ei useista, jolloin ihminen siirtyy Jumalan luokse.

Kun on Uuden Liiton aikakauden VIIMEINEN PÄIVÄ, niin silloin kaikki ne jotka ovat vielä maan päällä nostetaan ylös Kirkkauteen. Juuri se päivä, josta tuo Efesolaiskirjeen kohtakin puhuu.

1.Kor.2:12 " Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut."

Room.8:9 " Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

Nooan aikana vedenpaisumuksen tullessa myös kyyhkynen oli arkissa. Arkkiahan kuvasi sekä Kristusta että seurakuntaa, joka Uuden Testamentin opetuksen mukaan on Kristuksen ruumis.

Kyyhkynen taas kuvasi Pyhää Henkeä, joka oli siis arkissa mukana eikä sen ulkopuolella. Kun vesi nosti arkin, seurakunnan, ylös, nousi teitenkin myös kyyhkynen, Pyhä Henki.

Arkki on siis Kristus, kyyhkynen on Hänen Henkensä. MOLEMMAT nousivat ylös.

Tulvassa kaikki elossa olevat Jumalan omat nousivat YLÖS, ja KAIKKI MUUT KUOLIVAT.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ilmestyskirjassa kuitenkin puhutaan siitä, että seurakunta tulee myös alas Herransa kanssa ja siitähän Tempauksessa on kyse, että välttyisimme Jumalan Vihan Tuomioilta, niin kuin Nooa arkissaan.

Lisäksi Ahdistuksen aikana on niitä, jotka eivät kumartameet petoa, joka on mun käsittääkseni vallassa myös Vihan aikaan:

”Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.”

Ilm. 20:4

Tääkin on nyt vaan mun mielipide, mutta kyllähän siellä selvästi on vielä mahdollisuuksia pelastautua Tempauksen jälkeenkin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Luuk.13:25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En Minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.

Matt.25:10-12 Mutta heidän lähdettyään ostamaan Ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät Hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!
Mutta Hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti Minä sanon teille: Minä en tunne teitä.

Ovea EI AVATTU myöhemminkään niille, joilla ei ollut Pyhää Henkeä lunastuksen päivänä, eli viimeisenä päivänä.

Seurakunta tulee kokemaan ja näkemään antikristuksen vihan, mutta EI Herran vihaa, eli maailman tuomitsemista.

Nimimerkki Latterrain333, eli Elisabeth Marie sai juuri tästä aiheesta Jumalalta profetian muutama päivä sitten.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuossa on kyllä pointtinsa, mutta käykö se yksiin aivan kaiken sen kanssa mitä Raamatussa puhutaan? Ainakin Ilmestyskirjassa puhutaan koetuksen hetkestä, josta Herra meidät pelastaa, mutta se ei kaiketi ole vielä Vihaa:

”Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.”

Ilm. 3:10

Ja sitten on se lukematon kansanjoukko, joka iloiten saapuu Taivaaseen ”siitä Suuresta Ahdistuksesta”.

”Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.”

Ilm. 6:14

Enkä mä nyt sano, että tietäisin tämän asian läpikotaisin, mutta mikä Toivo olisi se, että Herra saa itselleen antikristuksen runteleman ja koetteleman Morsiamen? :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
kasvua edistävä
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Loka 2020, 23:52

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja kasvua edistävä »

Magda-siskon kysymys > Pyhä Henki tänne jääneissä? on vaikea ymmärtää. Ainakin on niin, että meissä uskovissa, jotka nyt tässä ajassa elämme, asuu Pyhä Henki. 1 Kor 3:16 >Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Mutta joskus tulee se hetki, kun Jeesus noutaa omansa eli meidät taivaisiin, ylöstempauksessa 1 Tess4:17. Niin silloinhan PH lähtee meidän kanssamme pois maan päältä. Tännehän jäävät kaikki jumalattomat vihan aikaan, eikä heissä asu Jumalan Henkeä.
Sinettisormus

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, "kasvua edistävä ", ymmärrän tämän samoin kuin sinä.

https://www.koivuniemi.com/raamattu/?hakuehto=2te+2
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

https://ajankohtainen.wordpress.com/201 ... elastua-2/

Tuolla sivustolla useita kirjoituksia aiheeseen liittyen. "Voiko vihanaikana pelastua"

Kysymys: Voiko luopio palata Jeesuksen tykö ja saako tahallisen synnin tekijä anteeksi
katuessaan ja anteeksipyytäessään. Onko kyseessä vain "jatkuvaa" lankeilua?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mä nään asian niin, että myös uskovat voivat sortua tahalliseen syntiin, mutta erona jumalattomaan on se, että meidän kaikki syntimme on anteeksiannettu Jeesuksessa. Noin hyvin yksinkertaisesti sanottuna.

Se ei tietenkään ole mikään oikeutus synnin tekemiseen, mutta muistaakseni Johanneksen evankeliumissa puhutaan siitä, että "uskosta luopuneet eivät ole Herrassa alunperin olleetkaan". Sitten on tietenkin vertaus tuhlaajapojasta ja Pietarin kysymys Jeesukselle, että "kuinka monta kertaa on annettava anteeksi?".

Tuosta toisesta tai ketjun varsinaisesta aiheesta ajattelen jotenkin niin, ja tämä on tietenkin pelkkää spekulaatiota, että Pyhä Henki kyllä lähtee maan päältä Seurakunnan Tempauksessa, mutta heti kun ensimmäinen ihminen sen jälkeen tulee uskoon, niin Jeesus lähettää häneen Pyhän Henkensä lupauksensa mukaisesti. Ainakin Ilmestyskirjassa puhutaan penseästä Laodikean kirkosta, joka voisi kuvata niitä puolittaisella sydämellä uskovia, jotka Tempauksen jälkeen kääntyvät aidosti Jumalan puoleen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
kasvua edistävä
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Loka 2020, 23:52

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja kasvua edistävä »

Tuosta edellisestä kysymyksestä ( Voiko luopio palata Jeesuksen tykö) pitäisi aloittaa oma ketjunsa, eikä tähän jatkaa. Mutta siihen kysymykseen, että voiko vihanaikana pelastua, siis silloin kun PH ei enään vaikuta samalla tavalla kuin uskovien täällä ollessa? Siihen vastaan, että voi. Onhan PH edelleen PH ja kutsuu tänne jääneitä uskosta osattomia tai muuten Hänestä etääntyneitä ja tänne jääneitä. Silloin on vaan se ero, että ne jotka eivät ota pedon merkkiä, eivätkä kumarra häntä, kuolevat uskonsa tähden, mutta pääsevät taivaaseen (Ilm. 20:4). Silti tämän jokeri-kortin varaan ei kenenkään kannata iankaikisuuttaan laitaa, koska mistä tiedämme ettemme silloin jo ole paaduttaneet sydäntämme ja emme enään haluakkaan etsiä Jumalaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, oon samaa mieltä, että sinne Vaivanaikaan ei kannata ehdoin tahdoin jäädä, luulen että se on aivan erilailla kauhea aika kuin mitä voi kuvitella, kauhein kaikista. Usein keskitytään vain niihin katastrofeihin, mutta varmasti se on myös Hengellisesti niin pimeä, että ihmiset eivät kestä, kavaltavat toinen toisiaan. En usko, että se on mitään "sankariaikaa". No, jos on Herra päällimmäisenä sydämessä ja palava usko ja kaipuu olla Hänen kanssaan, niin ei varmasti voi mennä vikaan.

En tiedä, onko se oikea ajatustapa, mutta mä ajattelen, että Pyhä Henki on jokaisessa uskovassa yksittäisenä eli sen vuoksi se voi sekä lähteä maan päältä Tempauksessa, että palata heti kun vain on joku johon lähettää. Vaikka en kyllä tiedä voiko mitään hengellistä rajoittaa noin, kun emme sen todellista luonnetta voi täysin ymmärtää. Mutta ainakin uskovan ruumis on Jumalan Hengen temppeli, niin kuin tuossa aikaisemmin kirjoitit.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
kasvua edistävä
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Loka 2020, 23:52

Re: Pyhä Henki tänne jääneissä

Viesti Kirjoittaja kasvua edistävä »

kasvua edistävä kirjoitti: 15 Loka 2020, 20:20 Magda-siskon kysymys > Pyhä Henki tänne jääneissä? on vaikea ymmärtää. Ainakin on niin, että meissä uskovissa, jotka nyt tässä ajassa elämme, asuu Pyhä Henki. 1 Kor 3:16 >Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Mutta joskus tulee se hetki, kun Jeesus noutaa omansa eli meidät taivaisiin, ylöstempauksessa 1 Tess4:17. Niin silloinhan PH lähtee meidän kanssamme pois maan päältä. Tännehän jäävät kaikki jumalattomat vihan aikaan, eikä heissä asu Jumalan Henkeä.
Minä tässä korjaan omaa viestiäni.
Usein kun foorumeilla kirjoittelen, niin et tule loppuun asti mietittyä mitä kirjoittaa, vaikka niin pitäisi. Näitähän lukee monet ihmiset ja minäkin osaltani olen vastuussa siitä mitä tässä, kuin yleensäkin puhun.
Ei se tarkoita että puheeni ja kirjoitukseni olisivat aina oikeaoppisija, mutta sillä hetkellä kun niin uskon ja sen jaan muiden kanssa, se ei ole väärin, edes Jumalan edessä. Jumala jos kuka tietää miten vajavaisia olemme.

Tuo mitä kirjoitin, että PH lähtee kanssamme pois maan päältä ylöstempauksessa ei olekaan mielipiteeni.
Tämä siksi koska uskon, että tempauksen jälkeenkin tänne jäävät voivat tulla uskoon, niinkuin ilmestyskirjasta voimme lukea. Ja jos ihmisiä tulee uskoon pitää PH;n olla siinä mukana. Ja muutenkin olle niiden kanssa jotka uskonsa tähden surmataan martyyreinä.
Vastaa Viestiin