Sivu 1/1

Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 07:56
Kirjoittaja Magda-sisko
Kertomuksesta rikas mies ja nuorukainen (Mm. Mark. 10:17-22):

10:19
"Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin',
'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."

Miksi Jeesus sanoi 'Älä varasta' sekä 'Älä toiselta anasta', kaksi kertaa samaa tarkoittavat sanat, joista toinen ei edes ole käskyissä?

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 09:08
Kirjoittaja Eero
Shalom Magda-sisko ja kiitos pähkinästä sekä Siunattua pitkäperjantaita :)

Tuolla Koivuniemen Raamattu-haussa on hyvä jakeen lisätiedot ”työkalu”, jolla näitä voi selvitellä. Esimerkiksi Biblia 1776:n käännöksessä ”älä toiselta anasta” on muodossa ”ei sinun pidä pettämän”.

Sitten jakeen lisätiedoissa sanotaan myös hyvin että:

Room. 13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

https://www.koivuniemi.com/raamattu/?ka ... ar+10%3A19

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:06
Kirjoittaja kalamos
Joo.
Tuon voisi myös kääntää
riistämiseksi tai ryöstämiseksi.

Vanhan Testamentin puolelta
löytyy sama kreikan sana
(Septuagintasta).

Jeesus siis viittaa
Vanhan Testamentin
käskyihin ja kehotuksiin,
joita on satoja.
Toorasta niitä löytyy 613 kpl.

Rikas nuorukainen ei voinut olla rikas,
jos ei olisi tavalla tai toisella
tullut osalliseksi rikkaudesta,
josta taas lähimmäiset eivät olleet tulleet.

Ja nyt Jeesus johdattaa
tuon nuorukaisen hiljalleen ajatukseen,
että jospa tehtäisiin nyt toisinpäin.
Anna omaisuutesi köyhille.

Nuorukainen hylkäsi tuon ehdotuksen
ja jäi rauhattomuuteensa.

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:33
Kirjoittaja Magda-sisko
RK-käännöksessä siinä onkin 'älä riistä'.

Minä visualisoin tilanteen, että nuorimies tuli Jeesuksen luokse, koska kantoi huolta ja huonoa omaatuntoa rikkaudestaan. Se oli riistämällä ja petoksella saatua, niin kuin aina on, kun jollain on tolkutonta rikkautta.
Jeesus kuitenkin rakasti häntä, joten voin päätellä, että mies oli perinyt omaisuuden, jonka tiesi edellisten polvien vääryydellä hankkimaksi.
Jeesuskin tiesi, koska kahdesti painotti riistämistä.

Samalla se on voinut olla testi, tunsiko nuori mies käskyt. Mies ei mitenkään puuttunut tuohon toistoon, tai sitten oivalsi olevansa tekemisissä Totuuden kanssa.

Ymmärrän hyvin oikeamielien nuoren miehen hämmennyksen. Mitä näille rahoille pitäisi tehdä? Valinta oli vaikea, olihan siinä isien perintö kuitenkin.

Toivon, että hän keksi niille oikeamielisen käytön, ja että hän jossain vaiheessa palasi Jeesuksen luo ja pelastui.

Siunattua pääsiäistä vastaajille.

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:48
Kirjoittaja Eero
Aamen, Siunattua Pääsiäistä!

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:50
Kirjoittaja Pyros
Mark. 10:23-27
23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".


Minusta tähän loppuun kiteytyy se lohtu ja toivo tässäkin asiassa/ongelmassa. Pitää siis vain luottaa Jumalaan tälläkin elämän osa-alueella ja hyväksyä se, ettemme voi itseämme mitenkään pelastaa.

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 11:22
Kirjoittaja Eero
Hyvin sanottu Pyros!

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 14:11
Kirjoittaja kalamos
Me olemme pelastetut yksin armosta
- emme tekojen kautta.

Nuorukainen halusi kuitenkin
ikäänkuin ansaita iankaikkisen elämän
tekemällä jotakin hyvää.

Jeesus vastaa haasteeseen hyvän tekemisestä
viittaamalla Tooran satoihin käskyihin.
Näitä kaikkia nuorukainen ymmärsi noudattaneensa.

Jeesus lähestyy asiaa toisesta näkökulmasta
tuoden esiin todellisen ongelman.

Pelastus on yksin armosta
ja iankaikkinen elämäkin on armolahja,
mutta on paljon sellaista,
mikä ei ole lahjaa.

Jeesus ei sanonut nuorukaiselle:
"Jos tahdot pelastua ..."
Jeesus sanoi:
"Jos tahdot olla täydellinen ..."

Mene ja myy kaikki ja anna rahat köyhille.
Ja sitten tule ja seuraa Minua.
Ja tästä sijoituksesta
saat aarteen taivaaseen.
Tämä oli Jeesuksen ehdotus.

Ja nuorukainen lähti pois
yhtä rauhattomana kuin tulikin.
Ja mitä ikuisuuteen tulee,
niin hän menetti tarjolla olleen aarteen.

Mutta jo tässä ajassa hän menetti jotakin.
Hän menetti sen,
mitä Jumalan Valtakunta meille merkitsee
tässä ja nyt.

Sillä ei Jumalan Valtakunta ole
syömistä ja juomista,
vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa
Pyhässä Hengessä.

Tiedän monia uskovia,
jotka ovat hyljännet Jeesuksen ehdotuksen.
Kutsumus oli liian kallishintainen.

Pelastus ei kuitenkaan ole
ostettavissa millään panoksella.
Sen saa vain lahjaksi.
Se on meille mahdotonta,
mutta Jumalalle kaikki on mahdollista.
Pietari ymmärsi lopputuleman:

Silloin Pietari vastasi ja sanoi hänelle:
"Katso,
me olemme luopuneet kaikesta
ja seuranneet sinua;
mitä me siitä saamme?"

Niin Jeesus sanoi heille:
"Totisesti minä sanon teille:
siinä uudestisyntymisessä,
jolloin Ihmisen Poika istuu
kirkkautensa valtaistuimella,
saatte tekin,
jotka olette minua seuranneet,
istua kahdellatoista valtaistuimella
ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Ja jokainen,
joka on luopunut taloista
tai veljistä tai sisarista
tai isästä tai äidistä
tai lapsista tai pelloista
minun nimeni tähden,
on saava monin verroin takaisin
ja perivä iankaikkisen elämän.
Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi,
ja monet viimeiset ensimmäisiksi."

Tähän päättyy pääsiäispähkinämme.
Kerran me seisomme
Kristuksen palkintotuomioistuimen edessä
ja
meidät palkitaan ... tai sitten ei,
meidät kruunataan ... tai sitten ei.
meillä on aarre taivaissa ... tai sitten ei.

Mutta pelastetut me olemme
yksin armosta,
kun olemme ottaneet vastaan
Pelastuksen lahjan.

Ja itse asiassa
tuo iankaikkinen elämä
on meissä jo alkanut.
Meidät on jo siirretty kuolemasta elämään,
mutta vain se,
joka haluaa kadottaa tämän elämänsä
Jeesuksen ja evankeliumin tähden
saa osakseen sen rauhan,
jota nuorukainen etsi.

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 16:22
Kirjoittaja Eero
Aamen!

Re: Pääsiäispähkinä

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 16:33
Kirjoittaja Sinettisormus
Amen! Kalamos! Amen!