Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Keskustelua sanasta
Sinettisormus

Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kysymys: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä?

Vastaus: Raamatussa mainitaan kaksi erilaista pelkoa. Ensimmäinen niistä on hyödyllinen ja siihen kannustetaan. Toinen on haitallinen ja se pitäisi voittaa. Ensimmäinen on Herran pelko. Siinä ei ole välttämättä kyse jonkin suoranaisesta pelkäämisestä. Paremminkin siinä on kyse kunnioituksesta häntä, hänen mahtiaan ja kirkkauttaan kohtaan. Siihen sisältyy myös hänen vihansa ja suuttumuksensa kunnioittaminen. Jumalan pelko merkitse siis Jumalan kokonaisvaltaista ymmärtämistä, kuka hän on ja mitä hän pystyy tekemään.

Herran pelko tuo muassaan monia siunauksia ja etuja. Se on kaiken viisauden alku ja johtaa parempaan ymmärrykseen (Ps. 111:10). Ainoastaan hullut halveksivat viisautta ja opetusta (San. 1:7). Jumalan pelko on elämäksi, se tuo mukanaan rauhallisuuden ja tyytyväisyyden (San. 19:23). Se on elämän lähde (San. 14:27) ja antaa turvan (San. 14:26).

Näin ollen on helppo ymmärtää, miksi Jumalan pelko on kannatettavaa ja siihen pitää rohkaista. Toinen Raamatun mainitsema pelkotila ei ole millään tavoin hyväksi. Tämä on 2. Tim. 1:7 mainittu pelkuruuden henki: "Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen." Pelkuruuden ja arkuuden henki ei ole Jumalasta.

Joskus me kuitenkin vajoamme pelon pauloihin ja sen voittamiseksi meidän on luotettava ja rakastettava Jumalaa täysin. "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa" (1. Joh. 4:18). Jumala tietää, että kukaan ei ole täydellinen. Tämän vuoksi kautta koko Raamatun hän rohkaisee meitä olemaan pelkäämättä. Jumala neuvoo meitä ensimmäisestä Mooseksen kirjasta aina Ilmestyskirjan loppuun olemaan pelkäämättä.

Esim. Jes. 41:10 rohkaisee meitä, "Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi! Älä arkana pälyile ympärillesi, minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni." Tulevaisuus pelottaa meitä. Jeesus kuitenkin muistuttaa meitä, kuinka Jumala huolehtii meistä paljon enemmän kuin taivaan linnuista. "Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset" (Matt. 10:31). Nämä esimerkkijakeet käsittelevät monia eri pelkoja. Jumala kehottaa meitä olemaan pelkäämättä, kun olemme yksin, kun tunnemme itsemme heikoiksi, kun meitä ei kuunnella ja kun olemme vailla elämän tarpeita. Nämä kehotukset jatkuvat kautta koko Raamatun kattaen kaikki "pelkuruuden hengen" osa-alueet.

Psalmisti kirjoittaa 56:12, "Jumalaan minä luotan, en pelkää mitään. Mitä voi minulle kukaan ihminen?" Nämä sanat osoittavat lujan luottamuksen Jumalaan. Psalmin kirjoittaja luottaa Jumalaan riippumatta siitä, mitä hänelle tapahtuu, koska hän tietää Jumalan voiman. Pelon voittamisessa avainkohtana on täydellinen luottamus Jumalaan. Jumalaan luottaminen merkitsee, että emme anna periksi pelolle. Jumalan puoleen kääntyminen kaikkein vaikeimpinakin aikoina ja häneen luottaminen auttaa tilanteiden korjaamisessa. Tämä luottamus on lähtöisin Jumalan ja hänen hyvyytensä tuntemisesta. Job sanoi läpikäydessään elämänsä vaikeimpia aikoja, "Olen valmis, vaikka hän surmaisi minut, mutta ensin tahdon näyttää hänelle, millainen minun vaellukseni on ollut" (Job 13:15). Opittuamme luottamaan Jumalaan, emme enää pelkää elämän eteemme tuomia tilanteita. Olemme Psalmien kirjoittajan kaltaisia todetessamme, " Iloitkoot kaikki, jotka sinuun turvaavat, loppumaton olkoon heidän riemunsa! Sinä suojelet niitä, jotka rakastavat sinua, sinä olet heidän ilonsa lähde" (Ps. 5:12).
https://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-pelko.html
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4803
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Sinettisormus! Tämä tuli kuin tilauksesta, ja kiitos Herra että olet meidän kanssamme aina ja kaikissa tilanteissa, eikä meidän tarvitse niitä pelätä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Oli pakko laittaa kun on puhuttanut viime päivät.
Sinettisormus

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Me näemme ja kuulemme jatkuvasti kauheuksia. Sitä emme pääse pakoon. Moni uskovakin pelkää ja olen yrittänyt sanoa ettei meillä Jumalan omina ole mitään pelättävää, vaikka nuolet viuhuu ympärillä.
Minua ei pelota. Olen valmis lähtöön. Tapahtuu se miten tahansa.
Niin moni kristitty on kuollut marttyyri kuoleman ja lopun hetkelläkin he ovat laulaneet Jumalalle ylistystä. Mihin se usko on kadonnut?
Sinettisormus

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jumala on ollut oudon hiljaa .. kummallinen odotus on sydämessä, kuin jotain pian tapahtuisi. Tätä olen kuullut muidenkin sanovan.
Ja vastapuolella on todella kiire .. mutta ei pelota.
Uusiluomus

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Näin se on sinetti , kuuluu monesta paikkaa samaa että hiljaista on ja Raimo rahnasto sanoi että Jumala on puhunut että herättää kansa sillä aika loppuu
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4803
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitä Raamattu opettaa pelkäämisestä.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tule Herra pian!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin