Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Keskustelua sanasta
Sinettisormus

Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

https://www.kotimaa24.fi/blogit/raamatt ... oppikirja/
Otsikko hämäävä. Siksi heitin sen perään nuo kysymysmerkit.Teksti asiaa .. näin se taitaa mennä ..
Aikoinaan Raamattu oli kristitylle kaikkeuden oppikirja. Sitä pidettiin pätevänä selityksenä maailman ja elämän synnystä, universumin rakenteesta, historian tapahtumista, etiikasta ja uskonasioista. Nyttemmin kaikki nämä ulottuvuudet ovat joutuneet kirkossa kyseenalaiseksi.
Sinettisormus

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuo kirjoitus kertoo kirkon suhteesta Raamattuun tänäpäivänä ja niin totta valitettavasti taitaa olla. ⛪
Ja kirkon kautta tuo vaikutus siirtyy muuhun maailmaan, hapattaen koko taikinan.
Sinettisormus

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Etsin kuvaa aloitukseen,; Raamattu ja kirkko.
Löysin kuitenkin kuvan Mooseksesta ja laintaulusta ja jotenkin se kuvaa hyvinkin osuvasti tämänpäivän yleistä kannanottoa ja suhdetta Raamattuun. Olemmeko enää edes tuon Jumalan Sanan arvoisia?

Kuva
Sinettisormus

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ihmiskunta saisi hävetä tekemisiään, mutta osaavatko he edes enää sitäkään taitoa? Kovin paatunut ihminen alkaa olla tänäpäivänä.
Tuntuu että eläinkin ymmärtää hävetä paremmin kuin ihminen.


Kuva
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Suomen lakihan perustuu Raamattuun mutta siitä on parhaan mukaan karsittu pois kaikki se, joka on ihmiselle epämiellyttävää pitää. Niinpä siitä on lähtenyt kaikki avioliittosäädökset, valehtelun kriminalisointi yms. moraalisesti arveluttava. Jäljelle on jätetty vain ne lainsäädännön osat, jotka selkeästi ja suoraan vahingoittavat muita. Itsekkyydelle on raivattu huimasti tilaa lainsäädännössä.
Pyros

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Pyros »

Niin tämänkin kehityksen voisi osaltaan tulkita tuoksi "viimeiseksi puuttuvaksi askeleeksi" kohti täydellistä luopumusta... Itse olen kuitenkin ajatellut niin, että vaikka Raamatun tarkoitus ei olekkaan olla konkreettinen historian tai biologian oppikirja, mutta jos sen ottaa ikään kuin avaimeksi rinnalle, niin avautuukin ihan uusi ja jännittävä maailma. Esimerkiksi kertomus siitä miten Aatami sai vaimon. Tiedetään, että miehillä ei tiettävästi ole naisia vähempää kylkiluita ja Aatamin jäänteitä ei päästä tutkimaan, jotta voitaisiin vahvistaa se onko toimenpide ollut kirjaimellinen, mutta jos siirrytäänkin mikromaailmaan, niin nykyään tiedetään että nainen on kromosomiparia xx ja mies on xy! Itse en ole löytänyt tätä vahvempaa tieteellistä todistusta tuosta puuttuvasta "kylkiluusta"!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä kirjoitin tuonne Sinetin Whattsup ryhmään tästä näin:
Raamatun suhteen olen ite huomannut, että se mikä Raamatussa näyttää ristiriitaiselta muuhun informaatioon, niin minä en ole ymmärtänyt tulkita silloin Raamattua kaikilta osin oikein. Nimittäin monikin asia Raamatussa on sidoksissa aikalaistensa käsityksiin olemassaolostaan ja ympäristöstään, jotka eivät olleet yliluonnollisen tietäviä, vaan kirjoittivat Pyhän Hengen ohjauksessa kokemallaan tavalla. Minun tehtäväni ei ole kyseenalaistaa sanaa, vaan taivuttaa itseni ymmärtämään miksi se on kirjoitettu, niin kuin on.
Ja haluan lisätä tähän kylkiluuasiaankin samaa kaavaa noudattaen sen, että kun ihmisillä on yleensä 12 paria kylkiluita, joka on raamatullinen luku. Se on opetuslasten- ja Israelin sukuhaarojen lukumäärä. Mies ja vaimo tulkoon yhdeksi lihaksi, jolloin kylkiluita on 24 paria joka on Taivaassa olevien vanhinten luku. Elikkä kun oli alku, jolloin oli vain Adam, josta Jumala teki Eevan, niin nämä kaikki ovat symboliikkaa, joka johtaa lopulliseen Kristuksen morsiameen ja Israelin kansaan, jota me olemme oksastettuna jaloon öljypuuhun, aviopareina Kristuksessa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4811
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu ei ole uskon oppikirja???

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tässä on hyvää pohdintaa, Raamattu ei ole satukirja, vaan Jumala on luonut kaiken niin, että koko ajan voi paljastua lisää miten Hän on sen toteuttanut. Vaikkapa juuri tuo kylkiluu, ennen tätä vuosisataa ja tieteen kehitystä olisi mahdotonta ymmärtää miten ihmisestä voisi ”kasvattaa” toisen.

Minusta se, että olemme täällä olemassa on jo suurin ja riittävä todiste siitä, että Jumala on olemassa ja puhuu Totta ja ajattelee ainoastaan Hyvää luomakuntaansa kohtaan. Ilman tätä se ei pysyisi kasassa ja tuskin olisi koskaan syntynytkään, jos sitä kohtaan olisi yhtään huonoja ajatuksia.

Maailmankaikkeus ja elämä ovat jo itsessään niin ihmeelliset, eikä tyhjästä synny mitään, joten ei maailmankaikkeuskaan ole syntynyt tyhjästä, vaan tarvitaan Luoja. Ja sitä Luojaa ihmiset etsivät, jopa kieltävät. Miksi? Juuri siinä olisi se kirkon tehtävä selittää, että vaikka ihmiset ovat pahoja, ei Jumala ole kuten ihmiset, vaan aina vakaa ja hyväntahtoinen Isä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin