Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota neljään ensimmäiseen sinettiin, joiden edellä kukin neljästä olennosta sanoi: "Tule"?

Tässä ne olennot:
Ilm. 4:6 Ja valtaistuimen edessä oli ikäänkuin lasinen meri, kristallin näköinen; ja valtaistuimen keskellä ja valtaistuimen ympärillä oli neljä olentoa, edestä ja takaa silmiä täynnä.
7 Ja ensimmäinen olento oli leijonan näköinen, ja toinen olento nuoren härän näköinen, ja kolmannella olennolla oli ikäänkuin ihmisen kasvot, ja neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen.
8 Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on".

Sinetit, joihin olennot sanovat: "Tule"
Ilm. 6:1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
3 Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
5 Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."
7 Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Viidennestä sinetistä lähtien ei enää puhuta näistä olennoista. Ovatko nämä olennot jotain aikojen airuita vai mikä niiden tehtävä on ylistämisen lisäksi?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Johannes (Ilm 4:4-6) kirjoitti:Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta,
ja niillä valtaistuimilla istui
kaksikymmentä neljä vanhinta,
puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
Ja valtaistuimesta lähti salamoita ja ääniä ja ukkosen jylinää;
ja valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua,
jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä.
Ja valtaistuimen edessä oli ikäänkuin
lasinen meri, kristallin näköinen;
ja valtaistuimen keskellä ja valtaistuimen ympärillä oli
neljä olentoa,
edestä ja takaa silmiä täynnä.
Valtaistuimen luona oli paitsi
Jumala, Karitsa ja Pyhä henki
myös
24 vanhinta ja neljä olentoa ja lasinen meri.

24 vanhinta on helppo tulkita rajatuksi joukoksi ylösnousseita ihmisiä.
Melkein yhtä helppoa se on neljän olennon kohdalla,
kun luetaan Vanhaa Bibliaa,
jossa myös tuo neljän olennon kuvaama joukko laulaa näin:
Johannes (Ilm 5:9-10) kirjoitti:Ja veisasivat uutta virttä, sanoen:
sinä olet mahdollinen kirjaa ottamaan ja sen sineteitä avaamaan;
sillä sinä olet tapettu ja verelläs meitä Jumalalle lunastit
kaikkinaisista sukukunnista, ja kielistä, ja kansoista ja pakanoista,
Ja olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi,
ja me saamme vallita maan päällä.


Siis 24 vanhimman ja neljän olennon kuvaama joukko
kattaa jo valtaisan määrän ihmisiä kaikista sukukunnista ja kielistä.
He ovat Jeesuksen verellä ostettuja ihmisiä.

Kun samassa jakeessa tuodaan esiin sekä
24 vanhinta että neljän olennon kuvaama joukko että lasinen meri,
niin pidän mahdollisena, että myös tuo meri kuvaa ihmisjoukkoa valtaistuimen edessä.

Meri kuvaa Raamatussa kansanjoukkoja.
Ja yleensä kuohuvia kansanjoukkoja.

Mutta nyt nuo perillepäässeet ovat saaneet levon ja tyyneyden.
Kristallin kaltaisuus tuo mieleeni tietenkin kristallin.
Se on kokonaisuus, joka muodostuu kuitenkin kiteistä.

Myöhemmin tuo lasinen meri täyttyy ahdistuksen aikana pelastetuista,
ja nyt puhutaan tulella sekoitetusta merestä.
Johannes (Ilm 15:2) kirjoitti:Ja minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun,
ja niiden,
jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta,
seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet.
Sekä tuossa meressä olevilla, että neljän olennon joukkoon kuuluvilla,
että 24 vanhimmalla on kanteleet.
Siis kaikki nuo kolme asiaa 24 vanhinta, neljä olentoa, lasinen meri,
kuvaavat ihmisjoukkoja Valtaistuimen luona.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minulla on aina ollut sellainen ymmärrys, että viide sinetti on morsiamen ylösoton sinetti. Luku 5 on muutenkin armon luku ja siksi se sopisi siihen jo sellaisenaan mutta kun siellä lukee selvästi, että alttarin alla olevat marttyyrit saivat pitkät valkoiset vaipat, niin se viittaa selvästi taivasruumiin saamiseen, koska mitä sielu tekee vaipalla, ellei sillä ole ruumista. Näin ollen tuo viittaus tarkoittaa nimenomaan morsiamen ylösottoa. kuolleet muutenkin ehtivät ensin, koska he nousevat sinne alttarin alle jo valmiiksi. Morsian on ainoa joka täältä lähtee ja tulee sitten sinne samaan aikaan.
Maaret

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Mä olen aina pitänyt noita olentoja luomakunnanedustajina. ELi maanluonto ikäänkuin on Jumalan edessä aina kiittämässä olemassaolostaan.
Jotkut USAlaiset lapset jotka ovat nähneet taivaan tai siis käyneet siellä ovat kertoneet nähneensä ne olennot ja uskon minäkin että ne ovat siellä koko ajan olemassa eikä pelkästään jokin vertauskuvallinen näky.
Maaret

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja Maaret »

niin ja se että ne olennot "kutsui" nuo katastrofit tulemaan sanomalla "tule" ja sitten tuli nälänhätä tai sota. Mielestäni se kuvaa että tapahtumat etenevät ikäänkuin luonnollisesti. Siksi maalliset ihmiset ei näe että esim sota olisi jokin Jumalan tuomio vaan se vaan syttyy (luonnontuotteena) ja sillä siisti.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen Maaret. Oot nimenomaan totuuden jälijillä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan olennot/sinetit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Monikaan ei huomaa, että noissa neljässä ensimmäisessä sinetissä tapahtuu juuri sitä, mikä on tapahtunut aina. Golgatan jälkeen hienoinen muuttuva tekijä on lähinnä ensimmäinen, toinen ja kolmas hevonen, jotka muodostavat yhdessä sen pelastuksen toivon, mikä meille on annettu. Emme me sodilta, taudeilta ja pedoilta välty, eikä kukaan ole välttynyt. Kuolemakin korjaa satoaa aina syntiinlakeemuksesta alkaen.

Nää neljä hevosta ja ratsastajaa hämää pikkusen luulemaan niistä jotain erilaista, vaikkei ne ole. Me näemme tämän kaiken koko ajan ja kaikki sukupolvet, ennen meitä.
Vastaa Viestiin