Pappeus

Keskustelua sanasta
rauhansoturi

Pappeus

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi » 07 Loka 2019, 18:13

Ajattelen avata keskustelua siitä pappeudesta.

Onko kukaan lukenut tutkien pappeuteen liittyviä Raamatun kohtia Uudesta Testamentista?
Herättikö se Raamatun tutkimuksen kautta ajatuksia ja millaisia ajatuksia? Kerro? :)
Pieni kieliongelmainen lapsi,
rauha totuuden runsauden kanssa
ja rakkaus on lain täyttämys.

rauhansoturi

Re: Pappeus

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi » 07 Loka 2019, 18:50

No taidan kertoa, mitä ajatuksia se herätti minussa.

Kun sinä päivänä hain pappeuteen liittyvän jutun Uudesta Testamentista ja käytin Raamatun hakusanaa, johon kirjoitin sanan näin: pastori. Uusi Testamentti ei tunne sitä sanaa. Yritin vielä hakea toisella sanalla ja kirjoitin hakusanaan virka, kun ajattelin, että varmaan löytyy pastorin virka Uudesta Testamentista. Virka löytyi, mutta pastorin virka ei mainittavissa ole. Aloin ihmetellä. Niin siitä lähtien minun silmät alkoi aueta.

Se oli melkoinen shokki minulle.

rauhansoturi

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi » 07 Loka 2019, 19:47

Ja siten se asia johti Raamatun tutkimiseen ja hain pappeuteen liittyvät kohdat tutkittavaksi. Asia johti toiseen asiaan, joka oli taas shokki minulle. Kaitsijan tehtävä on paimentaa ja sana tulee kaitsijasta, joka tarkoittaa paimenta. Ajattelin, että paimen varmaan tarkoittaa pappia ja pastoria. Mutta tutkiessani huomasin, että se ei viita pappeuteen. Mikä sotku! :shock: :?

Siten minulle tuli ajatusta, miten vihitään pariskunnan ilman pappia. :? Myöhemmin asia alkoi aueta minulle siitä, mitä Raamattu opettaa, että kun kaksi ihmistä liittyy yhteen ja tulee yhdeksi lihaksi, niin siinä avioliitto virallistaa. Niin ymmärsin, miksi Uudessa Testamentissa pappeus ei mainitse mitään.

Uudessa Testamentissa pappeus kyllä mainitaan. Eli kuninkaallinen pappeus ja ylimmäinen pappeus (ylipaimen) on UT:n mukaan mainittavissa, ei muuta. Oli se juttu melkoinen shokki meikälle. :)

-jarmo-
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jarmo- » 07 Loka 2019, 19:51

Pappeus on ihmisten keksintö, eikä raamatullista perustaa. Kannattaa lukea ns. pastoraaaliset kirjat. Niitä ovat Paavalin kirjeet Filemonille ja etenkin Timoteukselle.

rauhansoturi

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi » 07 Loka 2019, 20:43

Totta, ihmisten keksintö, joka on valheesta ja sen siteissä minä elin sokeasti. Hebr. luvuissa pappeuden laki on mainittavassa. Se on kans vanhentunut ja Jeesuksesta tuli uuden liiton ylimmäinen pappi eli Ylipaimen ja me kuninkaallinen papisto. :)

rauhansoturi

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi » 07 Loka 2019, 21:31

No varmaan epämiellyttävää lukea sitä, että seurakunnan pappeus on esteeksi Herran toiminnolle. Koska vanhimmat ovat alamaisia seurakunnan pastorille, ikäänkuin pappeus olisi korkea asema seurakunnassa ja se johtuu pappeuden arvonimestä.

Raamatun mukaan kaitsijat hoitavat seurakuntavirat ja kaitsijoiden yläpuolella on vain ylimmäinen pappi eli Ylipaimen Jeesus itse Melkisedekin järjestyksen mukaan. Raamatullisen seurakunnan järjestyksen mukaan kaitsijat ovat alamaisia ylimmäiselle papille eli Ylipaimenelle Jeesukselle. Siis kaitsijoiden yläpuolella on vain ylimmäinen pappi eli Ylipaimen Jeesus.

Hebr. 6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.

Vastaa Viestiin