Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Keskustelua sanasta
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Ok, Eero! Hyvä, että ymmärrys on oikaistunut. :) No minä rukoilin, että Herra paljastaa lisätyn lähetyskäskyn, jos Herra tahtoo. Ja myös rukoilin, että Herra tuo alkuperäisen, eli lisäämättömän lähetyskäskyn, jos se on Herran tahto.

Pahoittelen, etten osaa suomea hyvin ja olen kieliongelmainen. Olisi hienoa, jos minua ohjataan kirjoittamaan suomea oikein ja siitä olisin kans kiitollinen. :)

Unessani Jeesus puhui lisäämättömästä lähetyskäskystä, kun tunnistin heti Hänet Hänen äänen perusteella. Ja siten herättyäni mieleeni tulvasi kaikki Raamatun kohdat palapelien tavoin ja näin mielessäni filmin tavoin, miten apostolit saivat Jeesukselta lisäämättömän lähetyskäskyn ja näin kaikki apostolien toiminnot, joissa he käyttivät Jeesuksen nimen lisäämättömän lähetyskäskyn mukaan. Niin tajusin, että lähetyskäsky on myöhemmin jälkeenpäin lisätty ennen apostoleita.
Pi_O

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Aamen Eero!

Ilman Pyhän Hengen ohjausta Raamattu saattaa tuntua vain lauseilta toinen toisensa perään. Liikkeellä on paljon erilaisia henkiä. On siis oltava varma, että opettava Henki on saatu Isältä Jeesuksen nimessä.

Ei ole syytä unohtaa missään vaiheessa Jeesuksen opetuksia:

Luuk. 11:13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Joh. 1:33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Pi_O kirjoitti: 28 Syys 2019, 09:02 Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Amen! :)
Kol. 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Ajattelen kirjoittaa vielä ja toivon, että minua ymmärrettäisiin oikein, mitä ajan ja mitä tarkoitan, vaikka kirjoitan suomea huonosti.

Kun ihmisen taholta lisätyn opetuksen kautta on vaarallista tulla uskonnolliseksi kunnioittaen Herraa vain suullisesti ja sydän kaukana Jeesuksesta ja lisätty opetus on läheinen jumalanpelko, kuin Jumalan Sana (lihaan tullut Jeesus). Uskoa koetellaan, niinkuin tulessa koeteltavana ja sulatettavana ja puhdistettavana, kunnes kuonat saa pois puhdistetuksi ja se paljastuu, että on kestävä totuuden kohdalla, sillä Herrassa ei ole yhtään vääryyttä, eikä edes pientä vääryyttä.

Vain Jumalan totuus saa aikaan hengen hedelmää ja rakkauden hedelmää, siis Jumalan Sanan kautta kaksiteräisen miekan tavoin parannuksen hedelmäksi, koska Pyhä Henki ja Jumalan Sana ei koskaan erotu toisistaan, koska Hän ja Jumalan Sana kulkevat aina käsi kädessä eromattomasti toisistaan ja se saa aikaan pelastavaa uskon tilaa ihmisessä ja se on Herran teko ja lahja, ettei yksikään kerskaisi.

Ef. 5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Mutta on vaarallista puolustaa lisättyä opetusta ihmisen taholta, koska Herra koettelee rakkautta, rakastaako ihminen Herran totuutta. Jos ei rakasta totuutta, Herra lähettää väkevän eksytyksen, niin se valhe on juovuttava haureuden henki ja se turruttaa mielensä, niin sokeutuu, eikä enää näe, mikä on totuus valheiden seassa. Vakava paikka.
Pi_O

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Se, joka tuottaa tässä ongelmia on kaksi eri kastetta.

Vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat teoriassa kaksi eri asiaa, mutta käytännössä yksi asia.
Vesikaste on temppeliä (ruumista) varten. Pyhän Hengen kaste on temppelin henkeyttämistä varten.

Tarkoitus on, että ensin puhdistetaan temppeli hämähäkinseiteistä ja sitten täytetään temppeli Isältä Jeesuksen nimessä lähetetyllä Pyhällä Hengellä ja ajetaan verkonkutojat temppelistä ulos. Kun temppeli on täytetty Pyhällä Hengellä niin sinne ei enää muilla hengillä ole asiaa.

1. Korinttolaiskirje 6
19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

Jeesuksen saama vesikaste ei ole identtinen ihmisen saaman vesikasteen kanssa.
Toki Jeesuskin sai ihmisruumiin, mutta siitä huolimatta Hän oli ja on Jumala.
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Pi_O, en alusta saakka ajanut, enkä nyt aja kasteeseen liittyvää asiaa. Tässä aiheessa ei ole kasteesta käsiteltävänä.
Toivoisin, että kaikki edelliset kirjoituksiani luettaisiin huolellisesti ja uudelleen rukoillen ymmärrystä, mitä meinaan tarkoittaa. Pyytäisin, että tässä aiheessa ei keskitytä kasteeseen.
Pi_O

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Ne liittyvät samaan asiaan. Lähetyskäskyyn sisältyy vesikaste.

Ap. t. 8:16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.
Ap. t. 11:16 Silloin muistin, mitä Herra oli sanonut: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
Joh. 15:26 "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.
Ap. t. 1:4 Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.

Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen toteutuu uusi lähetyskäsky:

Matt. 28:19-20 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Hei, alusta saakka en ajanut kastettä koskevaa asiaa, vaan nimeä lähetyskäskyn ohessa. Kyse on nimestä, johon tulisi keskittyä ja jossa tulisi pysyä loppuun asti, kuten tuossa otsikossa nimi luetaan ja juuri siitä aiheesta tulisi keskustella.
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Olisi hyvä lukea uudelleen ja maltillisesti ne edelliset kirjoitukset, joissa on lihavoidut tekstit korottavasti, joita tarkoitan juuri ja niiden kirjoitusteni mukaan kyse on vain ainoastaan nimestä. En haluaisi, että tästä aiheesta mennään rönsyillen kasteen puolelle. Sillä se ei ole minun alun perin luoma aiheeni. Vain nimi on alusta saakka luoma aiheeni, jossa tulisi pysyä keskustellen loppuun asti. Kiitos! :)

Shabbat shalom ja Herran rauhaa kanssanne! :)
Pi_O

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Vaan jo alussa otit esiin lähetyskäskyn ja käytit sitä esimerkkinä.
Siksi mekin olemme käyttäneet sitä esimerkkinä.

Myös AO on jo kirjoittanut, he ovat yksi ja sama nimi.
Isä, Poika (Jeesus) ja Pyhä Henki toimivat yhdessä ihmisen elämässä niin arjessa kuin julistustyössä ja parantamisessa.

Kol. 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Ap. t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Et voi erottaa tässä yhteydessä Jeesusta erikseen, sillä Jeesus (Jesus, Iesus, Ἰησοῦς) on myös etunimi, joita on maailmassa tuhansia. Ja nimi Jeesus on Jumalan Pojan maanpäällinen nimi.
Pyhä Henki kirkastaa Jumalan Poikaa, Jeesusta. Jumalan Poika kirkastaa Isää.
Jeesus Kristus pelastaa ne, jotka Isä on Hänelle antanut. Jeesus Kristus ilmoittaa ja kirkastaa Isän niille, joille Hän tahtoo.

Luuk. 10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."
Joh. 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

Jos ihmiset lausuvat Jeesuksen nimen sijaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen niin siinä on tarkoitus varmistaa, että kenestä Jeesuksesta puhutaan eli Messiaasta.

1. Joh. 4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

Meitä on varoitettu ihmisistä ja enkeleistä, jotka palvelevat toista Jeesusta.

2. Kor. 11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.

Etenkin ev.lut. Jumalanpalveluksissa todetaan, että seurakunta kokoontuu yhteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.
Tällä tarkoitetaan Jumalaa kaikessa kokonaisuudessaan.

Jos joku parantaa sairaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä niin se ei ole Jeesuksen alentamista.
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

En halua osallistua epärakentavaan keskusteluun, mutta olisi tärkeintä ymmärtää loput kaikki Raamatun kohdat apostolien toimintojen kanssa, millä nimellä ne toiminnot tapahtui. Se tulisi huomioida.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mutta eihän tässä keskustelussa tunnu olevan mitään epärakentavaa, mun nähdäkseni puhumme kaikki samasta asiasta. Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Koetetaan lukea kaikki toistemme tekstit Rauhassa ja Hengen ymmärryksen kautta, niin ne aukeavat ja huomataan että ristiriitaa ei olekaan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Eero kirjoitti: 28 Syys 2019, 20:30 Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Anteeksi, Eero, haluaisitko selittää, mitä tarkoitat, että Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tarkoitan, että Jeesus on Jumala.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
rauhansoturi

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Ok. :)
Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

Joh. 20:21 - 23 kuuluu:

21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Sinettisormus

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Matias, Amen! Ja kiva nähdä sinua täällä pitkästä aikaa. :P
Inkku

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Inkku »

Jeesuksen käsky kastaa hänen nimeensä, tarkoittaisi kastaa Jeesuksen nimeen, eikä titteleihin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Opetuslapset siis kastoivat Jeesuksen käskyn mukaan, eli Jeesuksen nimeen. Ei opetuslapset kastaneet "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" käyttäen titteleitä niinkuin nyt tehdään.

Nuo tittelit on lisätty käännöstä tehtäessä ja jae kuuluisi olla "Menkää ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni - kastamalla heitä Minun nimeeni.'

Samoin on Herran siunaukseen lisätty loppuun tittelit, niin ei ole Raamatussa.
Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

Matteus 28:19 loppuosa menee kreikaksi "βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ πατρὸς καὶ τοῦ υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου πνεύματος", vähän horjuvasti translitteroituna "baptizontes avtous eis to onoma tou patros kai tou hyiou kai tou agiou pneumatos" eli kastakaa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Viesti Kirjoittaja Ella »

Matteus 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä
maailman loppuun asti.

RK 1938
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Vastaa Viestiin