Jeesus Sykarin naista kohtaamassa

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Jeesus Sykarin naista kohtaamassa

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Joh. 4:25-26: "Nainen sanoi hänelle: "Minä tiedän, että Messias on tuleva, hän, jota sanotaan Kristukseksi; kun hän tulee, ilmoittaa hän meille kaikki". Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen se, minä, joka puhun sinun kanssasi".

Yleensä Jeesus vaelsi mahdollisimman hiljaisesti ja kielsi parantuneita ja muitakin julistamasta hänestä mitään. Miksi kuitenkin tässä kohtaamisessa Jeesus sanoi suoraan olevansa se odotettu messias?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Jeesus Sykarin naista kohtaamassa

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ehkä siksi että hän oli yhteiskuntansa hylkäämä. Kaikkien ihmissuhteiden ulkopuolella.
Hänestä ei voinut ajatella "no, kyllä hän kuulee pelastuksesta sitten joskus jonkun kautta".
Tämä oli ainoa tilaisuus kuulla.

Ehkä vähän samaa kuin nykyään muslimit saa unessa ilmestyksiä Jeesuksesta koska heillä ei ole muuta mahdollisuutta pelastua.

Ne jotka kulki ihmisjoukoissa, "joutuivat" etsimään pelastusta joka oli tarjolla julkisesti kaikkien nähtävillä joka päivä.

Täydellinen esimerkki siitä miten Jeesus kohtaa meitä henkilökohtaisella tavalla.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jeesus Sykarin naista kohtaamassa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, Maaretin selitys kuulostaa hyvältä ja oliko siinä myös viite siihen että Herran evankeliumi on tarkoitettu kaikille eli myös meille pakanoihin kuuluville. Ja tosiaan se, ettei samarialaisten kanssa saanut muistaakseni edes keskustella, saati sitten ”huonomaineisen” samarialaisen naisen. Eli Herran sanoma kuuluu aivan kaikille, kuka Hänen puoleensa kääntyy.

Sitten tuli mieleen, että kaivo oli Jaakobin kaivo, jolla hän kohtasi Raakelin (1. Moos. 29), en tiedä onko siinä myös jokin merkitys, niin kuin Raamatun tarinoilla voi olla useampia kuin vain yksi merkitys.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
rauhansoturi

Re: Jeesus Sykarin naista kohtaamassa

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Mielenkiintoinen kysymys Magda-siskolla. :)

Ennen taivaaseen astumista Jeesus kielsi julistamasta itsestään, koska ihmispaljous eli kansan paljous voi hankaloittaa Hänen maanpäällistä työtä ja Hänen liikkumisvapautta, mutta Sykar-niminen Samarian kaupunki oli käsittääkseni rauhallinen paikka.

Raamatun mukaan Jeesus sai tietää siitä, että kansa sai tietää, missä Jeesus on, niin Jeesuksen täytyi muuttaa suunnitelmansa ja siten Hänen täytyi kulkea ei-julkisessa paikassa ihmispaljouden vuoksi. Niin taivaaseen astumisen jälkeen Jeesus lähetti Pyhän Hengen ja siten julistaminen Pyhän Hengen kautta sujuu ongelmitta kaikessa maassa, missä liikkuu.
Vastaa Viestiin