Seurakunnan ylösotto?

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

2 Kun. 2:8-15 "Niin Elia otti vaippansa, kääri sen kokoon ja löi veteen; ja vesi jakaantui kummallekin puolelle, ja he kävivät molemmat virran yli kuivaa myöten. Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennenkuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa". Hän vastasi: "Pyyntösi on vaikea täyttää. Mutta jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."
Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen. Kun Elisa sen näki, huusi hän: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Sitten hän ei enää nähnyt häntä. Ja hän tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne kahdeksi kappaleeksi.
Sitten hän otti maasta Elian vaipan, joka oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi Jordanin rannalle. Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on Herra, Elian Jumala?" Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli. Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on laskeutunut Elisaan". Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen edessään maahan."

Jos oletetaan tämän olevan varjokuva tulevasta seurakunnan ylösotosta, mitä ajattelette Elian vastauksesta: ”...jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ennemminkin pidän tuota kohtaa Jeesuksen ylösoton esikuvana, en seurakunnan. Raamatussa Elisa teki enemmän tunnustekoja kuin Elia. Samoin myös seurakunta tekee enemmän/suurempia tekoja ollessaan maan päällä kuin Jeesus teki.

Itse en usko ns. "tempauksiin", vaan ainoastaan Herran Päivään, joka on palava kuin pätsi. Toinen otetaan toinen jätetään. Toiset pelastuvat toiset tuhoutuvat.

Tässä linkki asiaa käsittelevään saarnaan, parempiakin varmaan löytyy ; http://concordia.fi/second/2012/06/03/k ... tuleminen/
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olen ehkä myös AO:n kannalla, että Vanha Testamentti puhuu monella tavalla Jeesuksesta, niin kuin Hän itsekin sanoi, että kirjoitukset todistavat Hänestä. Mutta sitten tietenkin Kristus on Ruumiin pää ja Häneen uskovat Ruumis ja seuraamme Häntä, minne Hän meneekin.

Tempauksesta luulen, että ainakin Ilmestyskirjan 8 voisi kertoa ylösotetuista uskovista:

9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

Nämä tulevat "siitä suuresta ahdistuksesta", joka selvästi jatkuu tämänkin jälkeen, mutta siihen jäävistä eivät tietenkään kaikki selviydy niin kuin AO sanoi.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Eero.
Eilen luin erästä tekstiä tuohon eiliseen näkyyni tai kuviin liittyen noista kirjoituksista ja siinä mainittiin niin oivallisesti, että mitä jäisi Raamattuun jäljelle jos siitä poistaisi Jeesuksen.
Vastaus oli: " EI MITÄÄN".
Kaikki siinä oleva kirjoitus viittaa aina tavalla tai toisella Jeesukseen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 04 Maalis 2019, 01:59 Nämä tulevat "siitä suuresta ahdistuksesta", joka selvästi jatkuu tämänkin jälkeen, mutta siihen jäävistä eivät tietenkään kaikki selviydy niin kuin AO sanoi.
Siis, tarkennusta. En usko "tempauksiin", niin että tänne jääneet ihmiset jatkaisivat eloaan, Raamattu ei niin opeta. Jeesuksen vertaukset Nooan tulvasta ja Sodomasta kertovat selvästi että ei-pelastuvat TUHOUTUIVAT KAIKKI, eivätkä jatkaneet eloaan maan päällä missään "ahdistuksessa".

"Ahdistus" on NYT, ja on ollut aina syntiinlankeamuksesta alkaen. "Ahdistus" kestää maailma loppuun asti, niin kuin Evankeliumin julistaminenkin. Sitten tulee loppu.

Joh.16:33 " Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

Vanhassa Testamentissa käytetään mm."kesää" lopun symbolina, koska se kuulostaa hieman samalta.

kesä = qats 20 kertaa VT:ssa
loppu= qets 67 kertaa VT:ssa


Kesä on kuumuuden ja kuivuuden vuodenaika Israelissa, myös Jerusalem tuhottiin kesäaikana, 9.4./7.5./10.5.
Ihmisiä kuvataan usein puina, tai ruohona. Kesä surmaa "ruohon", se kuivuu kuumuudessa.

"Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu kun Herran henkäys puhaltaa siihen. Totisesti, ruohoa on kansa.
Ruoho kuivuu kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme Sana pysyy iankaikkisesti." Jes.40:6-8
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, oon samaa mieltä, että olemme ahdistuksessa koko ajan, mutta sitten on erikseen vielä Suuri Ahdistus tai "koetuksen hetki":

"Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat."
Ilm. 3:10

Tuosta Suuresta Ahdistuksesta Ilmestyskirja kertoo ja sen mukaan Herra myös pelastaa meidät siitä ylös Taivaaseen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kyllä me uskovatkin olemme tuossa Ilmestyskirjan 3:10 :ssä mukana, mutta meidät Jumala varjelee että kestämme.

Kehoitus Efeson seurakunnalle kuvaa kaikkia kristillisiä seurakuntia kaikkina aikoina, ja he joutuvat kokemaan ahdistuksia, eivät he välty niiltä eikä seurakuntaa oteta pois näitä ahdistuksia kokematta.

Ilm.2:10 " Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun."

Samoin kuin Jeesus oli ahdistettu ja vainottu niin on myös Hänen seuraajansa. " Ei ole palvelija Herraansa suurempi ".

Ahdistukset ovat aina rajallisia, ne eivät kestä kuin tietyn aikaa. Ilmestyskirjassa mainittu 10 päivää kertoo ahdistuksen määrämitasta. Samoin oli Babylonian pakkosiirtolaisuus 70 vuotta, tai Israelin kansan eläminen Egyptin orjuudessa 430 vuotta, Jaakob paenneena omaa veljeään Eesauta enonsa Laabanin luona 20 vuotta, tuomarien aikan vihollisten painaessa ja hallitessa Israelia eri pituisia ajanjaksoja, ja Jeesus-lapsi paenneena Egyptiin Herodeksen vainoa pakoon, ehkä noin 6-7vuotta.

Joh.15:18-20

Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut Minua ennen kuin teitä.
Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan Minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
Muistakaa se sana, jonka Minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat Minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin Minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.

Joh.16:2

He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.

Raamattu selvästi todistaa ettei seurakunta voi välttyä vainoilta ja ahdistuksilta, vaan enneminkin ne kuuluvat seurakunnan osalle Jeesuksen seuraajina, ja näin ollen maailman vihollisina.

Matt.24:6 " Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu."
24:9 " Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden."

24:13 "Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
24:21 " Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule."
24:22 " Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään."
24:29 " Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät."
24:30 " Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella."
24:34 " Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat."

-----> Matteuksen 24 luku kertoo selvästi että me olemme täällä loppuun asti, emmekä välty ahdistuksilta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Taivaisiin nousemisia on Raamatussa - tapahtuneita ja tulevia:

Hanok (Enok), ehkä.
Elia
Jeesus
140.000 valittua juutalaista
Uskon, että nämä kaikki ovat varjokuva seurakunnan ylösotosta.

1.Kor. 15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, 52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Mutta jokin osa, joka "ei näe" jää tänne. Sitäkö tuo aloituksen paikka tarkoittaa?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ylösnousevat kirkastetaan, alasjätetyt poltetaan. Eli, ei eloonjääviä. Niinkuin tulvassa tai Sodomassa, ei eloonjääneitä.

Matt.3:12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.

Matt.13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.

Luuk.3:17 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.

1.Kor.3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

1.Piet.1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Meillä on ahdistus maan päällä, sen tähden että seuraamme Herraa, emmekä maailmaa, juuri niin kuin AO sanoit. Mitä olet mieltä noista kuudennen sinetin tapahtumista Ilmestyskirjassa, tapahtumat ovat samankaltaisia kuin Matteus 24:ssä? Aurinko ja kuu pimenevät, tähdet tippuvat ja taivaan voimat järkkyvät.

Ja sitten Ilmestyskirjassa sanotaan "Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"

Matteus 24 taas sanoo: "Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin."

Kuudennen sinetin jälkeen Ilmestyskirja kertoo noista lukemattomista ihmisistä, jotka saapuvat Taivaaseen Suuresta Ahdistuksesta ja Jumalan vihan suuri päivä, pasuuna- ja maljatuomiot ovat vasta edessäpäin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tekisi välillä mieli sanoa, koskien koko Ilmestyskirjaa ; " En tiedä ". Pääsisi helpommalla.

Imestyskirjassa on minun mielestäni ns.helppoja kohtia, joiden symboliikka on hyvin selvää, ja mitä niillä Jumala haluaa lukijoille opettaa.

Tärkeimmät, minun mielestäni, ja myös selvimmät, ovat heti alkupuolella olevat OHJEET Jumalan omille, seitsemälle seurakunnalle.Niissä on sekä, rohkaisua, varoitusta ja ohjeita.

Mitä tulee sinetteihin, pasuunoihin ja maljoihin, niin en lue näitä kohtia niin, että menisivät joka kohdassa kronologisesti,vaan on samojen asioiden toistoja, erilailla kerrottuna/kuvattuna. Niiden ns. aikajärjestyksen, eli tapahtumajärjestyksen, ei ole tärkein asia, vaan mitä tapahtuu ja kenelle tapahtuu, ja miksi nämä tapahtuvat.

Ilmestyskirja ei ole UT:n tärkein kirja, vaan Evankeliumit, ja niiden jälkeen ns. opetuskirjeet Apostolien tekojen ohella. Näin itse ajattelen.

Ilmestyskirja ei kerro mitään uutta tietoa kuinka ihminen voi pelastua, tai miksi ihminen jää pelastumatta.

Ilmestyskirjan vastineeksi VT:ssa sanotaan Hesekielin kirjaa. Siinä kuvataan viimeisissä 9 luvussa tulevan Uuden Liiton HENGELLISTÄ JUMALANPALVELUSTA vanhan liiton terminologiaa käyttäen.

Ilmestyskirjassa nämä "maljat", tulevat pelkästään uskomattomien osaksi,ne eivät kosketa uskovia millään lailla.

Ennen näitä Hesekielin viimeistä 9 lukua, on mm. Googin sota, luvut 38-39. Niiden jälkeen on kuvaus kristillisen seurakunnan ajasta, ns. "1000 vuotta".

Itse luen Hesekielin lukujen 38-39 kuvaavan Kristuksen tulevaa voittoa kuolemasta, joka on vihollista suurin, sekä tietenkin saatanasta ja sen joukoista. Tämä VOITTO ON JO TAPAHTUNUT, JA SE TAPAHTUI GOLGATALLA SEKÄ KRISTUKSEN KUOLLEISTANOUSEMISESSA.

Vaikka nuo luvut 38-39 voisivat kuvata myös maallisia taisteluita, niin itse pidän MERKITYKSELTÄÄN TÄRKEIMPÄNÄ, kuoleman voittamista.

Joku ydinsota tai vastaavam ei ole mitään Jeesuksen jo saaman voiton rinnalla.

"Kuolemalla kuoleman voitti, ja haudoissa oleville elämän antoi"

Mutta, nyt pitää mennä, jatkan myöhemmin.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon siinä käsityksessä, että Ilmestyskirja on "erilainen" kuin muut Raamatun kirjat, koska se on Herramme Jeesuksen Kristuksen itsensä sanelema ilmestys, jonka Isä Jumala on antanut Hänelle, Hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Niin kuin aivan alussa sanotaan. Ja että siinä on tämän vuoksi paljon asioita esitettynä Taivaan näkökulmasta, mitä ihmisen ei välttämättä voi ymmärtää. Ja juuri niin kuin AO sanoit, että ne voivat olla toistensa toisintoja, pasunat ja maljat voisivat olla samoja tapahtumia maan päältä ja Taivaasta kuvattuina. Mutta ne varmasti seuraavat toisiaan, ensimmäinen pasuna, sitten toinen.

Mutta vaikka ne ovat käsittämättömiä, niin ne ovat kuitenkin Raamatussa ja meille ilmoitetut ja tulevat tapahtumaan jonakin päivänä. Aivan niin kuin ennen Vedenpaisumusta ihmiset eivät voineet millään uskoa, että niin tapahtuisi, niin silti tuli sade mitä he eivät olleet ennen nähneet ja syvyyden lähteet avautuivat.

Enkä nyt väitä, että tietäisin siitä yhtään sen enempää, mutta jossain vaiheessa Taivaassa ovat ne ihmiset, jotka ovat puhdistaneet vaatteensa Karitsan Veressä ja sillä välin on maan päällä Suuri Ahdistus.

Se ehkä minun mielestä tuossa Herramme ja Tempauksen odotuksessa on "parasta", että se auttaa pitämään silmät auki, varsinkin kun emme tiedä tarkkaa hetkeä. Mutta ei se tosiaan ole Pelastuskysymys, jos ei tuudittaudu ajatukseen, että "voin elää vielä hetkisen maailman mukaan, kun Herrani viipyy".
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Seurakunnan ylösotto?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Haluan muistuttaa Mooseksen kautta Jumalan halua pelastaa ja ohittaa kärsimykset ja ahdingot mutta ihminen itse tahtoo vahingoittaa ja altistaa itsensä vahinkoon.
Mooses vei Israelin pois Egyptistä luvatun maan eteen ja sanoi, menää, tuossa on maa jonka Jumala teille on luvannut. Mutta Israelin kansa nurisi ja napisi, ettemme me halua sinne vaikka se siinsi tuossa silmien edessä. He halusivat erämaahan, nälkään, janoon, kylmyyteen, vaaroihin jne. mieluummin kuin sinne noin vain astumalla, jonka Jumala oli heille antamassa.
Vastaa Viestiin