Henki ja morsian sanovat

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Ilm. 22:17 "Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi."

Kenelle Henki ja morsian sekä kuuleva sanovat? Osaako joku muutenkin avata tätä kohtaa, jonka asiayhteydestä en oikein saa selkoa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulle tämä merkitsee tätä, jos nyt osaan tämän kuvata:
Ensin minulle nousi tämä Raamatun kohta, jossa kerrotaan samasta:

JESAJA 55
1. Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei
ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
2. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.
3. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.
4. Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi.
5. Katso, sinä olet kutsuva pakanoita, joita sinä et tunne, ja pakanat, jotka eivät sinua tunne, rientävät sinun tykösi Herran, sinun Jumalasi, tähden, Israelin Pyhän tähden, sillä hän kirkastaa sinut.
6. Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.
7. Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.
8. Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
9. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
10. Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
11. niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.
12. Sillä iloiten te lähdette, ja rauhassa teitä saatetaan; vuoret ja kukkulat puhkeavat riemuun teidän edessänne, ja kaikki kedon puut paukuttavat käsiänsä.
13. Orjantappurain sijaan on kasvava kypressejä, nokkosten sijaan on kasvava myrttipuita; ja se tulee Herran kunniaksi, iankaikkiseksi merkiksi, joka ei häviä.

Jumala, meidän Herramme, kutsuu meitä. Hän on meidän ruokamme ja juomamme. Ja Hänen "morsian", me, Hänen omansa, morsius seurakunta, tahdomme iloiten ottaa uskossamme tuon kutsun vastaan. Jolla on uskonsa kautta tuo ymmärrys, hän kuulee Herransa kutsun ja meillä on lupa nauttia Herran runsaista pöydän antimista "tulkoon" ... ja omassa tahdossamme, saamme ottaa vastaan tämän kallisarvoisen lahjan.
Me voimme yhdessä Herran kanssa näin toisiamme kutsua ja julistaa myös tuota ilmaista antia, myös niille, joilla sitä ei vielä ole ... Jumala toivoo, että kääntyisimme hänen puoleensa, tunnustaisimme ja hylkäisimme syntimme ja ottaisimme vastaan Jeesuksen ja hänen armonsa uudistavan voiman. Jumala haluaa pelastaa meidät. Elämän säilyttäminen on Jumalalle paljon mieluisampaa kuin sen hävittäminen. Sen tähden hän kerta toisensa jälkeen kutsuu meitä luokseen.

"Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon lahjaksi elämän vettä." (Ilm. 22:17.)

..saikohan tuosta mitään tolkkua ... :roll:
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuka on morsian? Lue tästä lisää: https://aktiivikristinusko.fi/mita-raam ... san-haista
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tähän liittyy vahvasti Jumalan Tahdossa eläminen, sillä morsian haluaa elää vahvasti Hengen/ Herransa vierellä. viewtopic.php?f=5&p=21671#p21671
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Kyllä oli upea kirjoitus tuo aktiivikristitty.

Ilm 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä
Onko tässä kysymys morsiamesta? Mitä tuo ovat pesseet vaatteensa tarkoittaa? Onko kysymys teoista mitä olemme tehneet olemmeko tehneet ominpäin vai Jumalan tekoja elämässämme?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Uskon heidän olevan juuri morsian ja ovat puhdistaneet ja tehneet parannuksen elämässään ja ottaneet Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja pelastuksen vastaan.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Henki ja morsian = Jumala ja seurakunta kutsuvat ihmistä; "Tule" , käskymuoto-preesens-yks.2.sija

"Ja joka kuulee" =ihminen, jota Jumala kutsuu seurakuntansa, ja Sanansa=Henki, kautta.

"Tule", Käskymuoto-preesens-yks.2.sija. Eli, ihminen joka on kuullut ja uskonut kuulemansa, vastavuoroisesti kutsuu Häntä saapumaan, johon nyt uskoo. Tässä on samanlaisuutta Laulujen Laulu / Korkea Veisu kanssa, jossa sulhanen ja morsian keskustelevat.

Seuraava "tulkoon" on toteamus/toisto/vahvistus, yks.3.sija, edelleen käskymuoto ja aikamuoto preesens, eli nykyhetki, eli käsky on vielä voimassa, ja mahdollisuus tulla Jumalan tykö.

Jakeessa 17 olevat kolme erilaista verbiä; "kuuleva, janoava, tahtova" . Janota-verbi on synonyymi tahtoa-verbille, niillä tarkoitetaan samaa. Voitaisiin käyttää myös suomenkielen "haluaa"-verbimuotoa.

"Ottakoon" on myös käskymuodossa, yks.3.sija, preesens. ---> KÄSKETÄÄN siis VASTAANOTTAMAAN "elämän vettä" "lahjana/ilmaiseksi".

Jumala siis määrää ottamaan VETTÄ. Sitä Vettä, joka mainitaan Ilm.22:14 " Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa....."

Ilmestyskirja vielä jatkaa 22:20 ; "tulen pian/äkisti" , tulla-verbi yks.1.sija , eli puhujana on Jeesus.

Viimeinen "tule" on käskymuodossa, yks.2.sija, eli tässä Johannes puhuu sekä yksityishenkilönä, että jokaisen Jeesukseen uskovan puolesta, Jeesukselle, pyytäen Häntä pian saapumaan.

Tuosta tärkeästä "vastaanottamisesta" Jeesus puhuu mm. Mark.10:15, ilmoittaen, että lastenkin ON VASTAANOTETTAVA Jumalan Valtakunta, kuin myös Matt.19:14.

Se mihin Ilmestyskirja viittaa 22:1,14,17 jakeissa, "elämän vetenä", sen Jeesus sanoi Matt.28:19-20 kastekäskynä ;

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Jeesus muistuttaa vielä Raamatun lopussakin Kasteen Lahjasta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, AO! Tuo kaste asia on minulle hyvin tärkeä, vaikka moni sitä vähättelee ...
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

viewtopic.php?f=5&t=77

Ajatelkaa mitä haluatte, mutta nyt kehoitan, te, jotka ette ole käyneet uskon kasteella, tehkää se ja pian, siinä koetellaan myös meidän kuuliaisuutta ja mitä kaikkea se pitääkään sisällään. Koen hyvin vahvasti, että se on jotain niin tärkeää, jota emme tiedosta. Siksi aikanaan Herra kutsui minutkin kasteelle ja olin sille kuuliainen. Jos se ei olisi tärkeää, tuskin Hän olisi minua siihen kutsunut ... sen jälkeen alkoi Sanakin avautumaan toisin! Siis MENKÄÄ ja ottakaa kaste! Upottakaa se vanha minä. Kuolette upotuksessa Kristuksen kanssa ja kun nousette vedestä, nousette ylösnousemukseen Jeesuksen kanssa. SIIS MENKÄÄ!!!
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Olen käynyt 12v kasteella. En edes ymmärtänyt mitä se tarkoitti. Onko väärin mennä uudelleen kasteelle kun asian hengellisesti nyt ymmärtää. Asia pyörii aina välillä mielessäni.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Olen joskus kysynyt tuota samaa eräältä papilta ja hän oli sitä mieltä, että mikä sitä estää ... ehkä on hyvä hukuttaa se vanha pois ja uusi tulee tilalle, se on kuin uudelleen syntymä.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

katso7 kirjoitti: Ilm 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä
Onko tässä kysymys morsiamesta? Mitä tuo ovat pesseet vaatteensa tarkoittaa? Onko kysymys teoista mitä olemme tehneet olemmeko tehneet ominpäin vai Jumalan tekoja elämässämme?
Itsekin fundeeraan, että se jolle sanotaan tule, on mahdollisesti "jälkikorjuuseurakunta". Ehkä juuri nuo ahdistuksesta nousevat, koska kristityt tuossa vaiheessa ovat jo taivaassa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Efes.4:5 " yksi Herra, yksi usko, yksi kaste "

Yksi Kaste riittää. Myöhemmät "kasteet" eivät anna yhtään enempää kuin mitä Jumala antoi jo ensimmäisen kerran kastettaessa, eli Oman Pyhän Henkensä, ja syntien anteeksisaamisen Jeesuksen Veressä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Magdalle aloituksesta ja AO:lle erinomaisesta selvityksestä, jostakin syystä kylmät väreet menivät läpi kun sitä luin, tuossa Raamatunkohdassa on vähän kuin koko Pelastuksen sanoma tiivistettynä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Yksi usko? Mut on vauvanakin kastettu? Siis kävin kasteella toistamiseen?Mitä ajatella?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minä vielä avaan tätä kiistan alaista asiaa kasteesta, miten minä sen koen ja mikä on ymmärrykseni siitä.
Vauva kastetta, en pidä Raamatullisena kasteena, sillä ei sitä Raamatusta löydy, mutta Siunauksena lapselle sen hyväksyn,Jeesuskin siunasi lapsia. Lapset ovat taivaskelpoisia syntyessään. Kun tyttö on 12 ja poika 13, on se raja, jonka Raamatun mukaisesti katsotaan tuon lapsuuden rajaksi.
Kasteelle mennään uskoen ja ymmärryksellä ja tietenkin omassa tahdossa. Uskonkasteesta taas löytyy paljonkin viitteitä Raamatusta, joten se ilmoittaa sen Raamatulliseksi.
Tästä keskustelusta minulle nousi, tai ehkäpä se nostettiin tuolta ylhäältä sydämelleni, että kaste jota ei ole tehty oikealla sydämen asenteella, "kunhan vain huvikseen on käyty", on sama kuin kävisi vain uimassa. Aivan sama kuin paastossa, ym. kaikessa ratkaisee sydämen asenne siihen, mitä olet tehnyt. Mitä hyötyä on kasteesta, tai mistään muustakaan, jos ei ole uskoa ja ymmärrystä siihen. Tämä on minun uskoni.
Olinkohan ymmärettävä? :roll:
Sinettisormus

Re: Henki ja morsian sanovat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Vastaa Viestiin