Danielin vuosiviikot

Keskustelua sanasta
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tämä ei nyt taas ole Pelastuksen kannalta oleellinen kysymys, mutta olen tässä pohtinut ja aikaisemmin kirjoittanutkin enkelin Danielille ennustamista "vuosiviikoista" eli vuoden 1933 Raamatunkäännöksen mukaan:
24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
25. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.
26. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

Dan 9
Vuoden 1776 käännöksen mukaan (joidenkin mielestä Raamatun alkutekstille uskollisempi käännös):
24 Seitsemänkymmentä viikkoa on määrätty sinun kansalles ja pyhälle kaupungilles, niin ylitse käyminen lopetetaan ja synnit peitetään ja pahat teot sovitetaan ja ijankaikkinen vanhurskaus tuodaan edes. Ja näky ja ennustus suljetaan ja se kaikkein pyhin voidellaan. 25 Niin tiedä nyt ja ota vaari, että siitä ajasta kuin käsky annetaan ulos, että heidän pitää jälleen kotia palajaman ja Jerusalem rakennettaman, päämieheen Kristukseen asti, on seitsemän viikkoa. Niin myös kaksiseitsemättäkymmentä viikkoa, joina kadut ja muurit jälleen rakennetaan, vaikka surkialla ajalla. 26 Ja kahden viikon perästä seitsemättäkymmentä surmataan Kristus, ja ei enää ole. Ja päämiehen kansa tulee ja kukistaa kaupungin ja pyhän, niin että ne loppuvat, niinkuin virran kautta. Ja sodan loppuun asti pitää sen hävitettynä oleman. 27 Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman.
Ja sitten vielä minun englannin kautta suomentamani alkuteksti, joka on kyllä vaikeaselkoinen, mutta sen kautta voi ainakin ymmärtää miksi erilaiset tulkinnat ovat mahdollisia:
tehdä loppu rikkomus saattaa valmiiksi sinun pyhä kaupunki ja edelleen sinun ihmiset päällä on määritetty seitsemänkymmentä viikkoa näky ja sinetöidä iankaikkinen vanhurskaus ja tuoda sisään vääryydelle ja tehdä sovitus synneistä käskystä (joka) menossa alkaen sen tähden ja ymmärrä ja tiedä pyhä eniten ja voidella ja profetia jälleen ja kaksi kuusi ja viikkoa (tulevat olemaan) seitsemän viikkoa prinssi Messias Jerusalemille ja rakentaa ennallistaa tullaan katkaisemaan ja kaksi kuusi viikkoa ja jälkeen ajat ja jopa vaikeissa ja seinä katu ja tullaan rakentamaan ja loppu joka on tuleva prinssistä ja ihmiset tulevat tuhoamaan ja pyhäkkö ja kaupunki varten mutta ei Messias monien kanssa liitto ja hän tulee varmistamaan hävitykset ovat määritetty sodasta loppu ja saakka (on oleva) sen kanssa tulva levittäminen ja varten ja uhri hän tulee aiheuttamaan uhrilahja loppumaan viikosta ja puolivälissä yhdelle viikko autio päällä tullaan kaatamaan joka määritetty täyttymys ja jopa kunnes hän tulee tekemään autio inhottavuudesta (se)

http://biblehub.com/interlinear/daniel/9.htm
Tässä siis yksi tulkinta Danielin vuosiviikoista, sen pohjalta mitä olen tutkinut ja lukenut, ja vaikkei tosiaan olekaan pelastuskysymys, niin mielenkiintoinen sen tähden, että siinä saattaa piillä vihje Herran takaisinpaluusta. Ajatuksena on, että enkelin ennustus Danielille on kaksijakoinen profetia, joka ennustaa sekä Jeesuksen ensimmäisen tulemisen maan päälle, että toisen. Enkeli ilmoittaa, että Jerusalemille ja Israelin kansalle on määrätty yhteensä seitsemänkymmentä viikkoa, jotka, jos tulkitaan vuosiksi, olisivat yhteensä 490 vuotta (7 päivää x 70 viikkoa). Tämän jälkeen synti ja profetia päättyvät ja kaikkein pyhin voidellaan.

Enkeli kertoo ensin, että käskystä jälleenrakentaa Jerusalem kuluu seitsemän viikkoa (49 vuotta) "voideltuun (prinssi Messias) ruhtinaaseen asti". Sitten enkeli kertoo, että seitsemän viikon lisäksi kuluu myös 62 viikkoa (434 vuotta). Jos nämä viikot lasketaan yhteen, saadaan 69 viikkoa eli 483 vuotta. Tällaisen jälleenrakennuskäskyn antamisessa on ilmeisesti useampia vaihtoehtoja, mutta jotkut pitävät oikeana kuningas Artakserkses Ensimmäisen käskyä vuodelta 457 eKr. Jos tähän vuoteen lisätään 483 vuotta, päästään vuoteen 27 jKr., mahdolliseen ajankohtaan, jolloin Jeesus olisi voinut aloittaa julkisen toimintansa.

Sitten enkeli kertoo, että tämän 62 viikon ajanjakson jälkeen "tuhotaan voideltu" (prinssi) ja "hyökkäävän ruhtinaan väki" tuhoaa pyhäkön ja kaupungin, mutta "saa itse loppunsa tulvassa". Tämä voi viitata roomalaisten hyökkäykseen vuonna 70 jKr. Roomalaiset itse saivat loppunsa kansainvaellusten aikaan "ihmistulvassa".

Sitten enkeli kertoo, että "hän" tekee liiton raskaaksi viikon ajaksi (1933) tai vahvistaa liiton yhdessä viikossa (1776). Tämä "hän" tulkitaan "perinteisesti" antikristukseksi, mutta sillä voidaan viitata myös itse Jeesukseen, joka teki Uuden Liiton monien (kaikkien) kanssa. Tämän jälkeen enkeli kertoo, että "hän" lakkauttaa temppeliuhrauksen puoleksi vuosiviikoksi (1933) tai puolessa viikossa (1776), kuten Jeesus Kristus teki kertakaikkisella uhrillaan ristillä, ja jonka roomalaiset toteuttivat käytännössä neljäkymmentä vuotta Herramme Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Tämän tulkinnan mukaan Jeesus olisi julkisella toiminnallaan jo aloittanut sen jäljelle jäävän yhden viikon eli seitsemännen kymmenennen vuosiviikon, jota pidetään Vaivan ajan seitsemänä vuotena, mutta tämä vuosiviikko keskeytyi Jeesuksen ristinkuolemaan ja Armon ajan alkuun ja tulee jatkumaan aivan viimeisenä aikana. Eli tämän mukaan tuleva Suuri Ahdistus antikristuksen "julkisen toiminnan" alla kestäisi vain puolen viikon ajan eli 3,5 vuotta.

Sitten se mielenkiintoisin kysymys, eli miksi enkeli jakoi vuosiviikot näin 7 + 62 + 1? Myös meidän aikanamme on annettu käsky nimenomaan raamatullisen Jerusalemin jälleenrakentamista koskien, ilmeisesti 1.4.1969:

http://biblocality.com/forums/attachmen ... 1339953123

Jos päivämäärään lisätään seitsemän viikkoa (49 vuotta), niin päästään tähän vuoteen 2018.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

P.S. Katsoin tuossa juuri, kun tuli mieleen, arvatkaas minä vuonna Dannyn (lempinimi Danielille) hitti "Seitsemän kertaa seitsemän" on julkaistu? Vuonna 1969 tietenkin...
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
paamat

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja paamat »

mihin perustat tämän päivämäärän......( 1.4.1969).
Danny.. siis Ilkka lauloi 7*7 , vaan mitä sitte.
Veijonen

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Veijonen »

MITEN 70 VUOSIVIIKKOA LASKETAAN?

Ensinnä pitää huomata, että asiassa on kysymys juutalaisten säädetystä asumisesta Jerusalemissa, sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. 62 vuosiviikon mentyä surmataan Messias. Jää 8 vuosiviikkoa eli 56 vuotta. Kuoleman jälkeen vuoteen noin 68 jKr. saakka vuosia kului noin 30 eli jäljelle meidän aikaamme jäi noin 26 vuotta. Vuosiviikot jatkuivat 1967 + 26 vuotta on 1993, jolloin loppuivat 70 vuosiviikkoa sotineen ja alkoi määrätysti valerauhan teko. Se valmistunee 4 vuosiviikossa eli vuonna 2021. (Jeesuksen toimiaika olisi ollut jopa 10 vuotta, eikä perinteinen 3,5 vuotta, jota ei voida todistaa). Parempia selityksiä vastaanotetaan harriveijonen@yahoo.com http://wwnet.fi/users/veijone/.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Danielin kirjan luvusta 9 voimme lukea,
kuinka Daniel paastosi ja rukoili.
Hän tunnusti omat ja kansansa synnit.
Daniel vuodatti sydämensä Herralle
kansansa, kaupunkinsa ja sen vuoren puolesta,
jolla temppeli oli ollut.
Sillä Daniel oli Jeremian kirjoituksista löytänyt toivon:
Herran Sanan – 70 vuodesta.

Kun Daniel päätti rukouksensa,
hänelle ilmestyi enkeli Gabriel.
Tämä antoi Danielille lisäymmärrystä.
Jeremian 70 vuotta sai lisämääreen:
70 seitsemää on määrätty Danielin kansalle (Israelille).

Gabriel kertoo Danielille
aivan käsittämättömän ihania asioita Danielin kansan kohtaloista,
joiden hirvittävän synnin Daniel oli juuri tunnustanut Jumalalle.
Gabriel lupaa Danielin kansalle,
että tuo 70 vuosiviikkoa päättyy johonkin
yli kaiken ymmärryksen käyvään ihanuuteen.
Lainaan nyt tässä viestissä Jumalan Kansan Raamattua,
kun siinä selkeästi numeroin nuo vuodet.
Daniel (9:24) kirjoitti:
Sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi on säädetty 70 vuosiviikkoa.
Silloin jumalattomuus päättyy, synti lukitaan sinetillä, pahat teot sovitetaan,
ikuinen vanhurskaus tuodaan, näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä
ja kaikkeinpyhin voidellaan.
Vielä tämä ihanuus ei ole toteutunut.
Eli 70 vuosiviikkoa Danielin kansan kohtaloissa ei ole vielä täyttynyt.
Milloin tämä ihanuus sitten on täyttynyt.
Silloin, kun synti sinetillä lukitaan,
kun itse paholainen heitetään syvyyteen ja se lukitaan sinetillä hänen jälkeensä.

Silloin alkaa tuhat vuotta kestävä Israelin kansan pappisvaltakunta
jolloin kaikki muut kansakunnat virtaavat Jaakobin Jumalan temppeliin,
joka on se kaikkein pyhin, joka voidellaan.
Silloin Danielin kansan luopumus on päättynyt.

69 vuosiviikkoa tuosta ennustuksesta on kuitenkin jo täyttynyt.
Eli Israelin kello on nyt ollut pysähdyksissä pari tuhatta vuotta.

Israelin kello on pysähtynyt aiemminkin.
Kun Israel on kääntänyt selkänsä Jumalalle,
on elämä ikäänkuin sammunut.
Kello pysähtynyt.
(1 Kun 6:1) kirjoitti:
Israelilaisten Egyptistä lähdöstä oli kulunut 480 vuotta.
Neljäntenä vuotena siitä,
kun Salomo oli tullut Israelin kuninkaaksi [967 eKr.],
hän alkoi rakentaa temppeliä Herralle.
Tämä tapahtui sivkuussa, joka on toinen kuukausi.
Mutta tuo 480 vuotta on vain se aikajakso, jolloin Israelin kello kävi.
Nimittäin koko tuo aikajakso Egyptistä lähdöstä tuohon temppelin rakentamishetken alkuun
on kaikkiaan 573 vuotta.
Luukas (Ap.t 13:17-21) kirjoitti:
Israelin kansan Jumala valitsi isämme
ja korotti tämän kansan
heidän ollessaan muukalaisina Egyptin maassa,
ja vei heidät sieltä pois väkevällä kädellään.
Hän kärsi heidän tapojaan erämaassa noin 40 vuotta,
hävitti seitsemän kansaa Kanaanin maasta
ja jakoi niiden maan heille perinnöksi.
Näin kului noin 450 vuotta.
Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samueliin asti.
Kun he sitten pyysivät itselleen kuningasta,
Jumala antoi heille Saulin, Kiisin pojan,
miehen Benjaminin heimosta.
Tämä hallitsi 40 vuotta.
40 + 450 + 40 = 530 vuotta

Ja tuohon 530 vuoteen on vielä lisättävä Daavidin 40 hallitusvuotta,
ja Salomonin valtakaudelta 3 vuotta,
koska vasta neljäntenä vuonna alkoi temppelin rakentaminen.

Siis. Israelin kello eteni vain 480 vuotta,
mutta maailman kello 573 vuotta.

Miksi.
Siksi, että tuon erotuksen ajan (573 vuotta - 480 = 93 vuotta)
Israel eli luopumuksen tilassa, jolloin Jumala oli kääntänyt selkänsä kansalleen.

Tämä 93 vuotta, jolloin Israelin kello ei käynyt,
muodostuu seuraavista aikajaksoista,
jolloin Jumala oli kääntänyt selkänsä Israelille
antanut heidät vihollistensa käsiin, eli Israel oli:
- Mesopotamian kuninkaan orjina 8 vuotta
- mooabilaisten orjina 18 vuotta
- kanaanilaisten orjina 20 vuotta
- midianilaisten orjina 7 vuotta
- filistealaisten orjina 40 vuotta.

Eli Israelin kello oli Raamatun ilmoituksen mukaan pysähdyksissä
Tuomarien aikakaudella yhteensä 93 vuotta
ja on nyt ollut pysähdyksissä pari tuhatta vuotta.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Laitan tähän vielä tuota ketjun aloitusta täydentämään käskyt Jerusalemin jälleenrakentamisesta, jotka sopivat Danielin profetiaan. Idea on siis se, että profetia olisi ns. kaksijakoinen profetia, joka sekä ennusti, että ennustaa Herramme Jeesuksen molemmat Tulemukset:

Jeesuksen Ensimmäinen Tulemus:

Artakserkses I:n käsky jälleenrakentaa Jerusalem
457 eKr. + 483 (7 + 62 viikkoa) = 27 jKr.

Jeesuksen Toinen Tulemus:

Suleiman Suuren käsky jälleenrakentaa Jerusalem
1535 jKr. + 434 (62 viikkoa) = 1969 jKr.

Israelin Knessetin käsky jälleenrakentaa Jerusalem
1.4.1969 jKr. + 49 (7 viikkoa) = 2018 jKr.

Eli ainakin tuo vuoden 1969 käsky on annettu silloin kun Israelin kansa on jo taas asunut maassaan, ja olemme nyt vielä kevääseen asti tuon vuoden sisällä, jolloin profetian olisi mahdollista toteutua. Mikäli se siis koskee myös meidän aikaamme.

Oon myös lukenut tuosta ajatuksesta, mistä Mautsa laitoit, että Vaivanaika olisi vain 3,5 vuotta, juuri tuohon Temppeliuhrauksen lopettamiseen tai tarpeettomaksitekemiseen liittyen, niin kuin Jeesus todella teki viikon puolessa välissä. Jos muistan oikein, niin Jeesuksen "toiminta-aika" on laskettu Evankeliumeissa esiintyvien juhlapyhien perusteella vähintään kahdeksi vuodeksi, todennäköisimmin hieman yli kolmeksi.

Muutenkin ajattelen, että Danielin profetia puhuu enemmän Kristuksen toimista kuin antikristuksen. Herra Jeesus lopettaa uhrillaan Temppeliuhrauksen, tästä olisi todisteena Talmudin kertomus uhrauksen "yliluonnollisen tehon" häviämisestä vuoden 30 jKr. tienoilla. Jeesus myös vahvisti Liiton ja Jumala "käänsi katseensa pois" Israelista heidän hyljätessä Messiaansa ja "profeetallinen kello" pysähtyi jatkuakseen Lopunaikana, aivan niin kuin Kalamos laittoi. Jos Raamatussa puhutaan liitosta, niin se yleensä tarkoittaa Jumalan Liittoa ihmisille, joten miksi Danielissa mainittu liitto olisi yhtäkkiä antikristuksen solmima Lopunajan liitto? Mutta jos profetia on muutenkin kaksijakoinen, niin voihan myös vihulainen pyrkiä tekemään liiton, niin kuin nyt Lähi-idässä näyttäisi olevan käymässä.

Ilmestyskirja puhuu kuitenkin 7 vuoden Vaivanajan puolesta, sillä Kaksi Todistajaa profetoivat vitsausten ja kaiketi myös pasunatuomioiden keskellä 3,5 vuoden ajan, jonka jälkeen peto saa vallan vielä 3,5 vuodeksi. Toisaalta on sekin vaihtoehto, että sinetit, pasunat ja maljat ovat kuvausta samoista tuomioista eli Ilmestyskirja ei olisi kronologinen, vaan tapahtumat menevät ainakin osittain päällekkäin. Tämän puolesta puhuu se, että kaikki tuomiot päättyvät (maailmanhistorian suurimpaan) maanjäristykseen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon samaa mieltä mieltä, että näin voi olla! Tule Herra Jeesus, puhdista meidät ja hae meidät Kotiin!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Luulen, että Ilmestyskirjan viimeinen eli seitsemäs pasuna on eri pasuna kuin mistä Paavali puhuu tempauksen yhteydessä. Paavalin kertoma pasuna on yhdistettynä käskyhuutoon, samaan tapaan kuin Ilm 4:1 Johannesta kehoitetaan nousemaan ylös "pasunan puhuessa" hänelle. Sitten on arveltu myös, että Israelin kansan Siinain vuorella kuulema pasuna olisi esikuva tempauksen pasunalle, josta Paavali sanoo että "ette käy enää tulena palavan vuoren luo, vaan taivaallisen Jerusalemin tykö". Laitan tuon heprealaiskirjeen kohdan kokonaisuudessaan alle.

"Tempauspasunan" puolesta puhuu myös se, että tempaus tai "autuaallisen toivon täyttyminen" (Tit. 2:13) pitäisi tapahtua täytenä yllätyksenä hengellisesti nukkuvalle maailmalle, joka elää jokapäiväistä elämäänsä niin kuin Nooan päivinä, tunnistamatta merkkejä ja kuuntelematta varoituksia ennen kuin on liian myöhäistä. Ilmestyskirjan tapahtumat taas ovat niin rajuja ja pitkäkestoisia, että maallinenkin maailma herää varmasti.

Tässä vielä se heprealaiskirjeen kohta kokonaisuudessaan, koska siinä minun mielestäni niin hienosti kerrotaan, mitä kaikkea autuaallisen toivon täyttymys pitää sisällään:
18. Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,
19. ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;
20. sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
21. ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
22. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23. taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24. ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
25. Katsokaa, ettette torju luotanne häntä, joka puhuu; sillä jos nuo, jotka torjuivat luotaan hänet, joka ilmoitti Jumalan tahdon maan päällä, eivät voineet päästä pakoon, niin paljoa vähemmän me, jos käännymme pois hänestä, joka ilmoittaa sen taivaista.
26. Silloin hänen äänensä järkytti maata, mutta nyt hän on luvannut sanoen: "Vielä kerran minä liikutan maan, jopa taivaankin".
27. Mutta tuo "vielä kerran" osoittaa, että ne, mitkä järkkyvät, koska ovat luotuja, tulevat muuttumaan, että ne, jotka eivät järky, pysyisivät.
28. Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla;
29. sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.

Hepr. 12
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Ilmestyskirja jakaantuu kolmeen pääosioon:
Jeesus käskee Johanneksen kirjoittaa kirjaan:
  • Mitä olet nähnyt
    Jeesus Kristus Seurakunnan keskellä (Ilm 1)
  • Mikä nyt on
    Seurakunta maailman keskellä (Ilm 2-3)
  • Mitä tämän jälkeen on tapahtuva
    Israel pakanakansojen keskellä (Ilm 4- )
Ilmestyskirjan kolmas osio sisältää
3 seitsenvaiheista jaksoa.
Kun sinetti avataan, pasuunaan puhalletaan tai vihan malja vuodatetaan
alkaa aina uusi vaihe.

Nämä kolme jaksoa etenevät peräkkäin.
Ne eivät limity sisäkkäin.
Esimerkiksi
vasta kun kirjakäärön seitsemäskin sinetti on avattu,
ja senkin jälkeen on kulunut jonkin verran aikaa,
alkavat enkelit vasta valmistautua puhaltamaan pasuunoihin.
Johannes (Ilm 8:1-2) kirjoitti:
Ja kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin,
tuli taivaassa äänettömyys, jota kesti noin puoli hetkeä.
Ja minä näin ne seitsemän enkeliä, jotka seisoivat Jumalan edessä,
ja heille annettiin seitsemän pasunaa.


Paavalin mainitseman pasuunan ääni
löytyy jakeesta Ilm 4:1,
jossa päättyy luvuissa 2 ja 3 kuvattu seurakuntakausi ylösottoon.

Tuo pasuunan ääni ei siis todellakaan ole
yksikään myöhemmin kuuluvista seitsemästä pasuunasta.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvä huomio noista sinettien ja pasunoitten jatkumosta eli sen perusteella voidaan sanoa, että ainakaan ne eivät mene päällekkäin mitenkään. Eli ainoastaan maljat voisivat olla päällekkäistä kuvausta ellei sillekin löydy jotain kohtaa, joka sitoo ne nimenomaan peräkkäisiksi tapahtumiksi. Ainakin kuudennen sinetin kohta "ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa" (Ilm. 6:14) ja seitsemäs malja "Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut." (Ilm. 16:20) ovat hyvin samankaltaisia jakeita.

Siksikin tätä siis pohdin, koska Ilmestyskirja kuvaa tapahtumia Taivaan näkökulmasta, jossa aika ei ole kuten maan päällä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Puhutaan sitten sineteistä, pasuunoista tai maljoista,
niin on selvää, että ne tapahtuvat järjestyksessään.
Esimerkiksi nyt vihan maljoista kertomus alkaa näin:
Johannes (Ilm 16:1-2) kirjoitti:
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan
niille seitsemälle enkelille:

"Menkää ja vuodattakaa
ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle."

Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle


On siis selvää, että tuossa vaiheessa lähti vain ensimmäinen enkeli.
Muut kuusi eivät vielä lähteneet.
Ja tuon ensimmäisen enkelin vuodatettua maljansa tapahtui tämä:
Johannes (Ilm 16:2) kirjoitti:
Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle;
ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin,
joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.


Ja vasta sitten, kun ensimmäinen enkeli oli vuodattanut maljansa,
ja ihmisiin oli tullut ilkeitä paiseita,
vuodatti toinen enkeli maljansa.
Ja sitten tapahtui jotain tuon maljan vuodattamisen seurauksena.
Jne.

Ilmestyskirjaa lukiessa on tärkeää ymmärtää,
mistä oikein on kysymys tuossa prosessissa,
kun sinettejeä avataan,
pasuunoihin puhalletaan,
ja maljoja vuodatetaan.

Avain on tuo saantokirja.
Kysymys Maan lunastamisesta takaisin
paholaisen hallinnasta,
joka kuitenkin saa Maan hallintaansa tuon seitsemän vuoden ajaksi.

Ja tuossa prosessissa tapahtuu samalla se,
että Maa puhdistetaan tulella ja kaikin puolin saatetaan
sellaiseen tilaan, jossa se oli ennen syntiinlankeemusta.

Esimerkiksi Maan kiertorata muuttuu takaisin alkuperäiseen,
ja myöskin mantereet kokevat prosessin,
jonka seurauksena tuon seitsemän vuoden myllerryksen jälkeen
on jälleen vain yksi yhtenäinen manner,
jonka keskipisteessä on Jerusalem ja sitä ympäröivä Jumalan maa eli Israel
ja sitten ympärillä pakanakansat.

Tuo pirstaloituneen mantereen kokoaminen alkaa siinä vaiheessa,
jonka ensin mainitsit eli kuudennen sinetin kohdalla,
jossa kaikki saaret siirtyvät sijoiltaan.
Mutta prosessin päätös on se,
että saaria ei enää ole, vaan manner on jälleen täysin yhtenäinen
niinkuin oli alussa.


PS

Me olemme vähän eksyneet aiheesta eli
Danielin kansalle säädetyistä vuosiviikoista.

Minä ymmärrän niin,
että Gabrielin alkujohdanto antaa selvät taitekohdat.

7 vuosiviikkoa + 62 vuosiviikkoa + 1 vuosiviikko

Minä uskon, että tuon yhden vuosiviikon
tapahtumat on kerrottu Ilmestyskirjassa.

Ja Ilmestyskirja ei sisällä mitään historiallista kerrontaa.
Jeesuksen Johannekselle antama tehtävä ei sisällä
ollenkaan käskyä kirjoittaa historiasta.
Kaikki kerronta on tuosta hetkestä alkaen, kun Jeesus kohtaa Johanneksen,
on tuohon hetkeen tai tulevaisuuteen viittaavaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen ja kiitos Kalamos aiheen palautuksesta. Minun mielestä hyvin perusteltua tuo, että kyse on prosessista, joka päätyy johonkin lopputulokseen eli maan ennallistamiseen, sehän on hartain toiveemme, että saamme elää Herran kanssa niin kuin Hän on alunperin tarkoittanut.

Se, että nuo Danielin viikot on jaettu juuri 7, 62 ja 1 täytyy olla jollakin tavalla merkityksellistä. Tämä ei nyt ole oma keksintöni ja tiedän että monia päivämääriä yritetään sovittaa Raamattuun liiankin innokkaasti. Mutta miksi juuri noin, eikä esimerkiksi 69 + 1? Siksi on siis arveltu, että jos 62 viikon jälkeen Herramme ristiinnaulittiin (oli se sitten 7 + 62 tai vain 62), niin 7 viikon jälkeen Hän on voideltu ruhtinas (alkukielessä ilmeisesti "prinssi Messias", Biblia 1776 käännöksessä "päämies Kristus").

Eli voisiko tässä tosiaan olla kaksi profetiaa yhdessä? Jos 7 viikkoa käynnistyi 1969, niin pian saamme tietää!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Eero kirjoitti: 21 Maalis 2019, 00:45 Se, että nuo Danielin viikot on jaettu juuri 7, 62 ja 1 täytyy olla jollakin tavalla merkityksellistä.


Kyllä.
Ja juuri noissa meidän täytyy pysyä.
Eero kirjoitti: 21 Maalis 2019, 00:45 Mutta miksi juuri noin, eikä esimerkiksi 69 + 1?


Ymmärrän kysymyksesi niin,
että miksi ensimmäinen etappi on 7 vuosiviikon kohdalla.

No se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä,
että Jerusalemin jälleenrakennus kesti 49 vuotta.
Daniel (9:25) kirjoitti:
Ja tiedä ja käsitä:
siitä ajasta, jolloin tuli se sana,
että Jerusalem on jälleen rakennettava


Siitä ajasta, kun tuo sana tuli,
kesti 49 vuotta,
ja Jerusalem oli jälleenrakennettu.
Siis ensimmäinen etappi oli todellakin tuon 7 vuosiviikon päässä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jos katsoo tuota koko jaetta 25, niin siitä voi saada tämän käsityksen, mutta myös sen käsityksen, että Kristus on tuleva sekä 7 etä 62 viikon päästä:

25. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.

Molemmissa on maininta jälleenrakennuksesta, vuoden 1776 käännöksessä "ja kuusikymmentä..." on muodossa "niin myös..." eli siinä käsitys kahdesta jälleenrakennuksen ajanjaksosta voisi olla vielä vahvempi. Voisiko olla myös niin, että jopa molemmat tulkinnat ovat mahdollisia, eivät ne ainakaan vaatisi liian suurta "pakottamista".
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Tuon jakeen 25 kääntämisessä
välimerkit näyttävät olevan ratkaisevassa osassa.

KR 33 ei tässä kohden taida olla aivan pilkun tarkka.
Onko Sinulla näkemystä siitä,
miten tuo jae aivan tarkalleen pitäisi kääntää?
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olet varmasti aivan oikeassa, jos välimerkkejä ei "alkutekstissä" ole ollut, niin niiden asettelulla merkityksiä voi muuttaa todella paljon.

Tuolla ketjun aloituksessa käänsin BibleHubin interlineaarisen tekstin englannista suomeksi, käännöksen laadusta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin tuota englanninkielistä voisi tutkia saako siitä jotakin irti.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Välimerkit ja esimerkiksi ja-sanan käyttö on todellakin ratkaisevaa,
kun mennään kovin hienosyiseen tekstiin.
Ja sellainen meillä on esimerkiksi jo ihan Raamatun alussa.

En yritä, enkä osaa selittää asiaa,
mutta kun oikein tarkkoja ollaan,
niin esimerkiksi Raamatun kahden ensimmäisen jakeen väliin
- tai siis toisen jakeen alkuun -
ei pidä laittaa ja-sanaa.

Raamatun toinen jae aloittaa siis ihan uuden asian.
Se ei ole jatkumo Raamatun ensimmäisen jakeen sanomaan.
Ja näin sen useampikin suomennos kääntää.
Esimerkiksi Raamattu kansalle:
Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden yllä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.


Entä sitten keskustelumme aiheessa olevassa jakeessa (Dan 9:25).
Minä luotan aika lailla myös tässä kohden Raamattu kansalle-käännökseen.
Tiedä ja käsitä:
Siitä ajasta, jolloin tuli sana,
että Jerusalem on jälleen rakennettava,
kuluu voideltuun ruhtinaaseen asti seitsemän viikkoa ja kuusikymmentäkaksi viikkoa.
Kaupunki jälleen rakennetaan toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja.
Sama välimerkkien vahvuus tulee esiin
myöskin hyvin luotettavana pitämässäni vanhasa venähän kielisessä käännöksessä (RSV)
Итак знай и разумей:
с того времени, как выйдет повеление о восстановлении Иерусалима,
до Христа Владыки семь седмин и шестьдесят две седмины;
и возвратится народ и обстроятся улицы и стены, но в трудные времена.
Näiden kanssa varsinkin tuon kolmannen rivin osalta yhtä pitää
vanha suomennos (1642)
Nijn tiedä nyt ja ota sijtä ajasta waari
cuin käsky annetan/ että Jerusalem pitä jällens rakettaman:
Christuxen Förstin asti on seidzemen wijcko ja caxi seidzemettäkymmendä wijcko/
nijn catut ja muurit jällens raketan/ waicka surkialla ajalla.


Eli näissä on yksiselitteisesti yksi lähtöajankohta.
Siitä lasketaan ensin 7 vuosiviikkoa ja sitten vielä 62 vuosiviikkoa.

Mutta sitten uusi suomennos (STLK)
kääntää samaan tyyliin kuin KR33
ja jakaa tuon jakeen ihan toisesta kohtaa.
Niin tiedä ja käsitä:
siitä ajasta, jolloin tuli se sana,
että Jerusalem on jälleen rakennettava,
Voideltuun, Ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa;
ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa,
niin se jälleen rakennetaan toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja.
Niin ihastunut kuin tuohon uusimpaan suomennokseen olenkin,
niin tässä kohden minä en ymmärrä
tuon jakeen jakavan puolipisteen paikkaa.

Otetaan vielä toisella kotimaisella (Svenska folkbibeln)
Vet därför och förstå:
Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas up
till dess den Smorde Fursten kommer,
skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor.
Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.
Minä olisin taipuvainen ymmärtämään tuon jakeen niin,
että tuo vahvin välimerkki tuossa jakeessa kuuluu juuri tuohon kohtaan
eikä suinkaan jakamaan jaetta kahtia 7 ja 62 vuosiviikon välissä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ole Siunattu Kalamos! Sinulla on tässä selvästi paljon tietämystä, täytyy tutustua tuohon Raamattu kansalle -käännökseen. Sehän tässä tietenkin on, että Herra on varmasti antanut kaikille käännöksille jonkin "hyväksyntänsä", en jotenkin jaksa uskoa, että koko Raamattua pystyisi kääntämään tietoisesti harhaanjohtavassa mielessä. Tarkoitan siis sitä, että perussanoma on varmaankin kaikissa oikea, mutta kun juuri mennään tarpeeksi syvälle Sanaan, niin mikä on se oikea käännös? Se on ehkä turhaa pohdintaa, mutta uskon että Herran Sana on lopulta Totuudellinen sanan ja ehkä jopa kirjaimen tarkkuudella.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Huomasitteko jakeissa tätä kohtaa?

" Ja päämiehen kansa tulee ja kukistaa kaupungin ja pyhän, niin että ne loppuvat, niinkuin virran kautta. Ja sodan loppuun asti pitää sen hävitettynä oleman. 27 Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman."

Vuoden 1938 Raamatussa lukee että sota on loppuun asti mutta tuossa sanotaan että kaupunki on hävitetty loppuun asti.
Eihän Jerusalemia ole nyt hävitetty. Luuletteko että se vielä hävitettäisiin??
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Danielin vuosiviikot

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Nyt en saa tuosta Biblian käännöksestä millään kiinni.
Joten avaan nyt esille Raamattu kansalle - käännöksen,
kun ilmeisesti haluat jotain vertailukohtaa kirkkoraamatulle.
Daniel (9:26-27) kirjoitti:Kuudenkymmenenkahden viikon kuluttua voideltu tuhotaan,
eikä häneltä jää ketään.
Kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki,
mutta hän itse saa loppunsa tulvassa.
Loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi,
mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin,
ja hävittäjä tulee iljetysten siivin.
Tämä loppuu vasta,
kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.


Eli Voideltu tuhottiin kuudenkymmenen kahden vuosiviikon kuluttua
siten, että Roomalaiset sotilaat ristiinnaulitsivat Hänet.

Myöhemmin kaupungin ja pyhäkön hävitti hyökkäävän ruhtinaan väki.

Ja sitten taas myöhemmin hyökkäävä ruhtinas sai loppunsa.

Sotaa on oleva maan päällä siihen asti,
että Rauhan Ruhtinas tulee ja perustaa Valtakuntansa
eli keskustelun aiheena olevan 70 vuosiviikon päätyttyä
eli sen loppuun asti on oleva sota.

Kaikkien kauheimmat sodat käydään
tuon viimeisen vuosiviikon aikana.
Silloin on oleva niin suuri ahdistus,
ettei sellaista ole koskaan ollut
eikä sitten enää koskaan tule.

Silloin on liikkeellä hävittäjä kauhistuksen siivillä.
Mutta sitten juuri ennenkuin ihmiskunta on lopullisesti
tuhoamassa itsensä ja tämän maan,
Jeesus tulee ja tuhoaa hävittäjän.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Vastaa Viestiin