Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Keskustelua sanasta
olli

Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Olen tätä aihetta joskus sivunnut, ja nyt jarmo kirjoitti mielenkiintoisen kommentin toiseen ketjuun, joten tämä on varmastikin mielenkiintoinen keskustelunaihe.
-jarmo- kirjoitti:Vaikka tuntemaamme Raamattua horjutettaisiin kuinka paljon, niin Raamatussa ei ole olemassa kuin yksi ainoa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta ja jos jollekin se evankeliumi sellaisenaan ei kelpaa, niin sellainen jää kun muut lähtee. Tämän sanon varoituksen sanana.
-jarmo- kirjoitti:Nimittäin olen huomannut ettet kunnioita Raamattua Jumalan sanana, vaan ihmisten kirjoitelmana. Etkä sä ota huomioon että sen kirjoittaminen ETTÄ SEN kirjojen kokoaminen ja jopa kaanonin luominen on Jumalan tarkkaa suunnitelmaa.
Nämä jarmon kommentit olivat siis kommetteja siitä, että olen tuonut esiin mitä todellisuudessa tiedämme UT:n kirjojen kirjoittajista, ja miten se totuus eroaa siitä perimätiedosta, jota katolinen kirkko on vaalinut reilut puolitoista vuosisataa, jotta katolisen kirkon kokoama Raamattu olisi ainoa vaihtoehto kaikille kristityille. Katolisten isien oppeja on myöskin se, että raamattu on erhetymätön.

Ensimmäisellä vuosisadalla kirjoitettiin varovaisen arvion mukaan kymmeniä tuhansia kirjeitä, joista hyvin pieni osa on säilynyt meidän päiviimme, koska muut kuin UT:n kanoniin valitut julistettiin harhaoppisiksi.

Tunnettuja evankeliumeita kirjoitettiin nelisenkymmentä. Tämän lisäksi ovat toki ne, jotka eivt ole meidän päiviimme säilyneet. Meillähän on myös esim. Juudaksen evankeliumi, joka on ajoitettu toiselle vuosisadalle, ja on aika selvää ettei Juudas Iskariot sitä silloin kirjoittanut.

Kun katolisten isien oppikysymykset oli valittu neljännen vuosisadan loppupuoliskolla suurin piirtein lopulliseen muotoonsa, viimeisimpiä oli mm. Pyhän Hengen lisääminen Jumaluuteen ja siten kolmiyhteisen Jumalan opin lopullinen muotoilu. Vasta tämän jälkeen oli siis aika mietiskellä loppuun asti sitä, mitä kirjeitä otettaisiin kristittyjen Raamattuun.

Toki Raamatulle oli hahmotelmia jo 200-luvulla, esimerkiksi eräs arvostettu kirkkoisä ehdotti että sinne valitaan Heprealaisen Raamatun lisäksi oikeastaan vain Markuksen evankeliumi ja 1 Clemens.

Kun kirjat alkoivat sitten viidennellä vuosisadalla hiljalleen hahmottua, lopulliseksi kaanoniksi valikoitui eräs neljännen vuosisadan loppupuoliskolla tehty esitys, jossa oli nykyiset 27 kirjaa.

Näistä yli puolet valittiin sen perusteella, että ne uskottiin Paavalin kirjoittamiksi (13 Paavalin nimellä kulkevaa kirjettä + heprealaiskirje, jota perimätiedon mukaan sitäkin pidettiin paavalin kirjoittamana); tai, niissä kerrottiin Paavalista, eli Apostolien teot.

Tuo kirjoittajien määrittelyhän perustui satoja vuosia vanhaan perimätietoon. Ensimmäisellä ja toisellakin vuosisadalla kirjoitettiin paljon kirjeita ja evankeliumeita, jotka "esitettiin" jonkun nimellä, koska jos joku tuiki-tuntematon kristitty olisi ne omalla nimellään lähettänyt, ei kukaan olisi niitä pitänyt arvossa.

Tämä tehtiin esim. siten, että jos joku halusi kirjoittaa ja levittää vaikkapa "Tuomaksen kirjeen Rooman seurakunnalle" (tämä siis vain esimerkki), sitä ei lähetetty Roomaan, vaan vaikkapa vähään-aasiaan jollekin seurakunnalle, nimenomaan "kopiona". Tuohon aikaan nimittäin kopiointi oli varsin työlästä ja aikaavievää, ja oli aivan selvä että saattoi kulua vuosia siitä kun alkuperäinen kirje oli jonnekin lähetetty, siihen, että sen kopion-kopion-kopion-kopio saapui johonkin toiseen seurakuntaan.

Näin siis kirjoittajista ei vastaanottavassa seurakunnassa oikeasti tiedetty, ja se kopioitiin "muka-Tuomaksen" kirjeenä, ja kopioita lähetettiin eteenpäin. Tietenkään yhtään kopiota ei lähetetty Roomaan, koska oletettiin että Roomalaisillehan se ensimmäinen kirje oli jo mennyt.

Toisin sanoen, noita kirjeitä ja muita tekstejä levisi joka puolelle, eikä toki kukaan enää tiennyt mitkä kaikki olivat vaikkapa Tuomaksen kirjoittamia ja mitkä eivät.

Eli ainoa tieto lähettäjästä/kirjoittajasta oli perimätieto. Myöskin useimpien kirjojen kohdalla oli täysin mahdotonta silloisten katolisten isien edes tietää, koska joku kirja oli kirjoitettu.

Kun Raamatun kirjat siis koottiin kaanoniksi, kiinnitettiin huomiota mm. siihen, kuka oli perimätiedon mukaan tekstin kirjoittaja, ja edustiko teksti sitä oppia, joka oli todellakin valittu ennen kuin UT:n kaanon siis oli valittu.

Jos jollakin on asiasta parempaa tietoa tai viisautta, niin olisi hienoa jos voisi tuoda sitä esiin.

Jotkut uskovat tämän tapahtuneen siten, että Jumala ohjasi erehtyväisten ihmisten kättä kirjoittamaan juuri oikeat kirjat juuri oikein sanoin, ja sitten ohjasi näitä erehtyväisiä katolisia isiä valitsemaan juuri ne kirjat, jotka päätyivät kaanoniin. En tiedä, mikä tälle uskolle on perusteena, ja pyydänkin näin uskovia kertomaan miten tästä voidaan olla aivan varmoja.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

On parempaa tietoa ja viisautta. Liitteeksi käytit itse niitä yllä:
Miksi Olli luulet että Jumala ei olisi tässä perässä kulkenut koko ajan ja varmuudella tietäisi mitä tekee. Sä luulet että kaikki pyörii ihmisten varassa ja jos Jumala on astunut kuvaan mukaan, niin kaikki on täydellistä. Siinä on se sama visti miksi saatana tapatti Jeesuksen, vaikka Jeesukselta itseltään oli kuullut pelastussuunnitelmaan kuuluneen nimenomaan hän tappamisen. Jos saatana olis ollu fiksu, se ollis suojellu Jeesusta ettei kukaan vaan ikinä tappaisi häntä. Saatana on samassa lieassa jossa Jumala käyttää MEIDÄN VIRHEELLISYYTTÄMME hyväkseen jotta me näkisimme totuuden.

OLLI SULTA PUUTTUU USKO!
olli

Re: Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Mikä osoittaa, että Jumala olisi ohjannut sekä kirjoittamista että valintoja ? Eikö Raamatun teksti olisi silloin täysin ristiriidatonta ja selkeää, eikä oppiriitojakaan olisi koska Jumala olisi kyllä osannut tehdä tekstin yksiselitteiseksi ?

Ja voisitko jo vihdoin lopettaa tuon palstan säännöissä kielletyn leimaamisen ? Minulla on uskoa siinä kuin sinullakin. Minä perustan uskoni Raamatun tekstiin, ja sinä taas ihmisviisauteen, koska Raamattu ei kerro että Jumala olisi ohjannut Raamatun kirjojen valintoja.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olli sähän käännät asiat ihan päin vastoin. En voi uskoa mitä kirjoitat. Juuri sinähän tässä ihmisviisaudesta puhut kokoajan. Esim. kysymyksellä jossa vaadit todistusta kuten jumalattomat tekevät:
Mikä osoittaa, että Jumala olisi ohjannut sekä kirjoittamista että valintoja ? Eikö Raamatun teksti olisi silloin täysin ristiriidatonta ja selkeää, eikä oppiriitojakaan olisi koska Jumala olisi kyllä osannut tehdä tekstin yksiselitteiseksi ?
olli

Re: Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Niin, kysyn tätä, koska ei ole olemassa mitään erityistä syytä, miksi pitäisi uskoa Jumalan ohjanneen UT:n kirjoittamista ja kirjojen valintaa. Se on oppi, jonka ihmiset ovat keksineet kauan Raamatun kirjojen valinnan jälkeen. Se oppi on siis ihmisviisautta.

Mutta kerro minulle, mistä tiedät, että näin olisi ? Minäpä aloitan kertomalla mistä tiedän että näin ei ole. Yksinkertaisesti siksi, että kun katsotaan mitä ensimmäiset kirjoitukset ovat sisältäneet, ja verrataan niitä myöhempiin, havaitaan sekä ristiriitoja että myös oppikäsitysten muuttumista. Näin ollen, Esim. Markuksen oppeja kumotaan Johanneksessa, tai Jeesuksen oppeja kumotaan Paavalin kirjoituksissa. On siis selvää, ettei Jumala kumoaisi itse "kirjoittamiaan" oppeja -> sanainspiraatio ei ole mahdollinen.

Kerropa sinä nyt syy siihen, miksi minun pitäisi siihen uskoa ?
olli

Re: Ketkä kirjoittivat UT:n kaanonin kirjat ja miten ja milloin ne koottiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Ne, jotka uskovat sanainspiraatio-oppiin, ovat jostakin syystä kriittisiä kaikelle keskustelulle ja tiedolle UT:n kirjojen ja kaanonin syntymisestä.

En ymmärrä miksi.

Jos joku uskoo Jumalan kirjoituttaneen sanasta sanaan vaikkapa Tiituskirjeen, niin mitä ihmeen väliä hänelle on sillä, koska se on kirjoitettu tai onko sen kirjoittanut Paavali vai kenties joku hyvin kreikkaa taitava seurakunnan johtaja ? Jos se on Jumalan sanelemaa tekstiä, niin se sitten on sitä, vaikka sen olisi kirjoittanut aivan kuka hyvänsä. Ei Jumala, Kaikkivaltiaana, tarvitse oman tekstinsä kirjoituttamiseen ketään tiettyä ihmistä.

Samoin, se, kirjoitettiinko 3. Joh 60-luvulla vai 115-luvulla, ei myöskään vaikuta mitään sille ihmiselle, joka uskoo sanainspiraatioon.

Eikä sille, joka uskoo UT:n kirjojen olevan Jumalan suoraa sanomaa ihmisten käsien kautta, pitäisi olla mitään väliä sille, onko nuo 27 kirjaa valittu ensimmäisellä vai viidennellä vuosisadalla.

Voisiko joku joka uskoo sanainspiraatioon, kertoa minulle yksinkertaisesti syyn, miksi historiallisten tosiasioiden esiin tuominen olisi ongelma sanainspiraatio-opin kannalta ?
Vastaa Viestiin