Perisynti

Keskustelua sanasta
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Perisynti

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

Todella hyvää keskustelua, siitä miksi ihminen omassa itsessään ei voi koskaan kelvata Jumalalle, perisynti on meidän jokaisessa solussa, aivan kuin sormenjäljet ipadin kosketusnäytön koko pinta alassa........

Rauhallista hienoa puhetta kahvikupin äärellä (lopussa hienot lohdutuksen sanat)

https://www.youtube.com/watch?v=1lGuOJtn2OM

-Markku
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen Markku. Tuo oli aivan loistava ja harvinaisen avaava keskustelu.
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Mistä kohtaa raamatusta löytyy sana "perisynti"?
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Eikö hän tullut juuri syntisiä varten. Tule sellaisenaan tule kuin olet vaan sua jeesus rakastaa...laulamme.sit jeesus puhdistaa kun anamme luvan kiitos Jeesus
ei semmosta paikka ole mutta löytyy isäni on minut synnissä siittänyt.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
olli

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja olli »

Voisi sanoa että tuo perisynti itsessään ei oikeasti tarkoita kyllä yhtään mitään; se on vain erään harhaopin juuri.

Sitä on kyllä perusteltu jos jonkinlaisella opetuksella, kuten esim. tuomalla esiin että Jumala rankaisee isien työt kolmanteen ja neljänteen polveen, ja kaikkea muuta kyseenalaisesti tai tarkoituksella väärintulkittua Raamatunkohtaa.

Aikanaan, kun kirkko kovasti toivoi lapsikasteen kautta uusia jäseniä, oli kovinkin toivottavaa, että vanhemmat toivat lapsensa kasteltavaksi jotta lapsi ei vallan helvettiin joutuisi perisyntinsä vuoksi jos sattuisi nuorena nukkumaan. Silloin se perisynti-oppi toi oikein mukavan lisän kirkon muuhun hömppäopetukseen, jolla kansaa peloteltiin.

Mutta noin lyhyesti: perisynti-oppi on lapsikasteopin kulmakivi, eikä evlut kirkko voi siitä siksi periksikään antaa. Mietipä: paitsi perisyntiä, mitä muuta tarkoitusta olisi ns. hätäkasteella ?
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Olen välillä ihmeissäni kun en ymmärrä Raamatun ulkopuolisia sanoja ja termejä jota en löydä Raamatustani. On paljon Ihmisten selityksiä, ihmisoppeja ja perinnäissääntöjä. Jos jokin asia ei ole minulle vielä auennut, niin silloin kieltäydyn yksinkertaisesti uskomasta sokeasti niihin. Odotan kärsivällisesti. Herra avaa minulle aikanaan lisää sanaansa.
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kuitenkin, vielä tässä vaiheessa raamattua lukiessani en ole löytänyt yhtään kohtaa jossa kerrottaisiin perisynnistä tai jossakin kohtaa olisi kastettu sylivauvoja. Tämä käsitykseni riittää minulle.
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

En myöskään kuulu niihin jotka rukoilevat Neisyt Mariaa ja uskovat että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi ja kaikkivaltiaita.
En halua muita tuomita tai väheksyä - tämä on minun näkökantani.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Raamattu on kaiken opetuksen perusta, eikä yli sen mitä kirjoitettu on. En ole mikään tietoviisas tässä aiheessa, mutta uskon myös että se mikä sydämessä on hyvää tahtoa ja Pyhän Hengen inspiroimaa, ei voi olla aivan väärin sekään. Tarkoitan siis sitä, että Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille ja kaikkea meille ei siellä tarkoituksella kerrota. Silti jokainen ihminen tulkitsee sitä oman uskonsa kautta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Siis suomeksi sanottuna, että synti on tullut maailmaan Aatamin kautta ja sen alaisina olemme edelleen. Sitä voi mielestäni kutsua perisynniksi ja jos sen päälle ei ala kasailemaan omaa opinkappaletta, niin kuin Olli mainitsee että on tehty, on varmaankin aika turvallisilla vesillä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti:Siis suomeksi sanottuna, että synti on tullut maailmaan Aatamin kautta ja sen alaisina olemme edelleen. Sitä voi mielestäni kutsua perisynniksi ja jos sen päälle ei ala kasailemaan omaa opinkappaletta, niin kuin Olli mainitsee että on tehty, on varmaankin aika turvallisilla vesillä.
Aivan totta on, että elämme maailmassa jossa synti vallitsee. Siitä huolimatta, jokainen tuomitaan omien tekojensa mukaan.

No, se nyt ei oikeasti paljon lohduta, ellei ymmärrä että armo peittää meidän omat tekomme, eikä kenenkään muut teot ratkaise - se armo peittää nimenomaan OMAT tekomme, eikä sen muuta tehdä tarvitsekaan, jotta voimme olle pyhiä ja nuhteettomia oman Herramme edessä. Seisomme tai kaadumme oman sydämemme tilan mukaan. Ei isämme sydämen mukaan, eikä äidinkään.

Jeesus sanoo, että olemme kuolleita, kunnes löydämme elämän (tämä on siis aika monen mutkan kautta haettu lopputulema). Voi kuinka halajaisinkaan opettaa siitä mitä "kuolema" Raamatussa tarkoittaa, mutta se on liian pitkä juttu tähän, joten lyhennän sen aika minimiin, ja totean vain, että kuolema on aina ero jostakin; usein sillä tarkoitetaan sielun ja hengen eroa ruumiista, mutta tässä tapauksessa ihmisen eroa Jumalasta ja Hänen tahdostaan.

Perisynti-käsite tavallaan pohjautuu tähän, mutta perisynti-oppi taas menee sanotaanko silleen yli kaiken kohtuuden. Mutta ihminen todellakin on erossa Jumalasta, kunnes löytää elämän Kristuksessa, johon Jumala ihmistä kutsuu; mutta sillä taas ei ole aikuisen oikeasti mitään tekemistä isän tai äidin syntisyyden kanssa, koska meitä ei tuomita muiden teoista.

Lukekaapa huolella ja ajatuksella seuraava:
Hes 18 kirjoitti:1 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
2 "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
3 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa.
4 Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu-ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
5 Jos mies on vanhurskas ja tekee oikeuden ja vanhurskauden:
6 ei syö uhrivuorilla, ei luo silmiänsä Israelin heimon kivijumaliin, ei saastuta lähimmäisensä vaimoa, ei ryhdy naiseen, joka on kuukautistilassa,
7 ei sorra toista, vaan antaa takaisin velanpantin, ei riistä eikä raasta, vaan antaa leipäänsä nälkäiselle, verhoaa vaatteella alastonta,
8 ei anna rahaansa korolle, ei ota voittoa, vaan pidättää kätensä vääryydestä, tekee oikean tuomion miesten välillä,
9 vaeltaa minun käskyjeni mukaan ja noudattaa minun oikeuksiani, niin että tekee sitä, mikä oikein on-hän on vanhurskas, hän totisesti saa elää, sanoo Herra, Herra.
10 Mutta jos hänelle on syntynyt poika, väkivaltainen, verenvuodattaja, joka tekee yhtäkin näistä,
11 mitä hän itse ei ole tehnyt: syö uhrivuorilla, saastuttaa lähimmäisensä vaimon,
12 sortaa kurjaa ja köyhää, riistää ja raastaa, ei anna takaisin panttia, luo silmänsä kivijumaliin, tekee kauhistuksia,
13 antaa rahansa korolle ja ottaa voittoa-saisiko tämä elää? Ei hän saa elää: kaikkia näitä kauhistuksia hän on tehnyt, hänet on kuolemalla rangaistava; hän on verivelan alainen.
14 Mutta katso, jos tälle on syntynyt poika ja hän näkee kaikki isänsä synnit, jotka tämä on tehnyt-näkee ne eikä tee sellaisia:
15 ei syö uhrivuorilla, ei luo silmiänsä Israelin heimon kivijumaliin, ei saastuta lähimmäisensä vaimoa,
16 ei sorra toista, ei ota panttia, ei riistä eikä raasta, vaan antaa leipäänsä nälkäiselle, verhoaa vaatteella alastonta,
17 pidättää kätensä kurjasta, ei ota korkoa eikä voittoa, vaan tekee minun oikeuksieni mukaan, vaeltaa käskyjeni mukaan-hänen ei ole kuoltava isänsä syntivelan tähden, hän totisesti saa elää.
18 Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
21 Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava.
22 Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut, hän saa elää.
23 Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää?
24 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, tekee kaikkien niiden kauhistusten kaltaisia, joita jumalaton tekee-saisiko hän tehdä niin ja elää? Ei yhtäkään hänen vanhurskasta tekoansa, jonka hän on tehnyt, muisteta. Uskottomuutensa tähden, johon hän on langennut, ja syntinsä tähden, jota on tehnyt, niiden tähden hänen on kuoltava.
25 Ja vielä te sanotte: 'Herran tie ei ole oikea'. Kuulkaa siis, te Israelin heimo! Minunko tieni ei olisi oikea? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!
26 Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, sentähden hänen on kuoltava; vääryytensä tähden, jota on tehnyt, hänen on kuoltava.
27 Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestaan, jota on harjoittanut, ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän säilyttää sielunsa elossa.
28 Koska hän näki ja kääntyi pois kaikista synneistänsä, joita oli tehnyt, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava.
29 Mutta Israelin heimo sanoo: 'Herran tie ei ole oikea'. Minunko tieni eivät olisi oikeat, te Israelin heimo? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!
30 Niinpä minä tuomitsen teidät, te Israelin heimo, itsekunkin hänen teittensä mukaan, sanoo Herra, Herra. Kääntykää, palatkaa pois kaikista synneistänne, ja älköön syntivelka tulko teille lankeemukseksi.
31 Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki. Ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo?
32 Sillä ei ole minulle mieleen kuolevan kuolema, sanoo Herra, Herra. Siis kääntykää, niin te saatte elää."
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä, usko vie synnit, olivat ne mitä laatua tahansa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa.

Kiitos selvityksestä teille kaikille ja
erityisesti Herralle!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Room. 3:12
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

Room. 3:23
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

Room. 5:12
Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Juhani

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Aamen. Näin on myöskin.
olli

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja olli »

Kuten AOAOAOAOAO:kin tuossa toi ilmi monia kohtia, jokaisen ihmisen omien valintojen hedelmää on hänen suhteensa Jumalan kanssa. Tämän vuoksi en suhtaudu kovin myötämielisesti edes käsitteeseen perisynti, koska synnissä ei ole mistään perimisestä kysymys, vaan omista teoista ja valinnoista.

Mutta kuten jo toin ilmi, eipä tällä käsitteellä ja opetuksella juuri muuta tarkoitusta ole ollutkaan, kuin juuri uhkailla lasten vanhempia liittämään lapsensa kirkon jäseneksi, jotta väitetty "perisynti" ei veisi lasta sinne lämpimämmälle puolelle, vaikka muuten ei olisikaan vielä vastuussa teoistaan.

Mitä taas tulee pikkulasten pelastukseen, niin se on taas oma keskustelunaiheensa sinänsä, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että Jumala kutsuu meitä rakkauden, eikä uhkailun kautta. Sikäli tämä "perisynti" menee aivan samaan kategoriaan kuin vaikkapa ihmisten uhkailu helvetillä.

Jumala ei nimittäin kaipaa sellaisia, jotka vain rangaistuksen pelossa ovat tekemättä syntiä (tai tekevät jotakin vain ansaitakseen hyväksynnän), vaan sellaisia, jotka rakkaudesta haluavat pidättyä tekemästä väärin... eli koska haluavat valita ja tehdä oikein.

Koska Jumala on Rakkaus.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Minusta sana "perisynti" kuvaa hyvin mistä synnistä on kysymys, ja vielä enemmän sen periytyvyydestä.

Ps.51:1 " Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Jokainen ihminen on syntyessään kuoleman "ansainnut", sillä ihminen on JO SYNTYESSÄÄN PAHA, eikä hyvä. Siis, täysin Jumalan vastakohta, Joka on Hyvä.

-------------------------------

Syntisten ihmisten jälkeläiset OVAT SYNTISIÄ, eivät synnittömiä.

Jos Aadam ja Eeva eivät olisi langenneet rikkomukseen Eedenin Paratiisissa olisivat he pysyneet Jumalan Kuvina, jollaiseksi Jumala heidät aluksi loi.

Mutta, näinhän ei ollut,vaan saatana eksytti ihmisen, ja ihminen kuuli saatanaa ja rikkoi Jumalan selvää kieltoa vastaan olla syömättä puun hedelmää.

Rikkomuksen seurauksena ihminen ei ollut enää ihminen, eli Jumalan kuva vaan heistä tuli nyt "pedon kuva", eli petoja, " perkeleen sikiöitä".

-----------------------------------

Elefanttien jälkeläiset ovat elefantteja,valaiden jälkeläiset ovat valaita, syntisten jälkeläiset ovat syntisiä.

-----------------------------------

Ei ole kysymys ihmisten valinnasta, mitä ihminen haluaa vaan sen seurauksista mitä kahden ensimmäisen ihmisen valinta on saanut aikaan, synti tuli maailmaan,ja sen mukana kuolema.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Minusta tässä kaikki näkökannat ovat "oikeita". Synti vaikuttaa meissä, koska se on ihmisen kautta luomiseen tullut. Mutta voimme itse päättää kumpaa haluamme tehdä enemmän, hyvää vai pahaa - noin yksinkertaistetusti sanottuna. Siinä myös näkyy Jumalan Rakkaus, että Hän on antanut meille oman tahdon.

Tuohon Markun aloitukseen viitaten, uskon kyllä että ihminen on saastunut läpikotaisin, siis ihan fyysisellä tasolla altis kuolemalle. En muista oliko täällä sanottua, mutta ihmisellä on verenmyrkytys, josta vain Herran veri voi pelastaa. En nyt saa tähän tueksi Raamatun paikkoja, mutta toivon että ei takerruta siihen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja olli »

Jos perisynti olisi totta, niin mitä se oikeasti tarkoittaisi. Ajatellaanpa asiaa aivan puhtaasti loogisesti, ilman tunnetta.

1. Tiedämme, että (lapsi)kaste ilman uskoa ei pelasta, eikä pelkkä valelu tee ihmiselle yhtään mitään. Paitsi poistaa hienhajun.

2. Edellisestä johtuen, jos perisynti ON totta, niin yksikään pikkulapsi ei välty kadotukselta (koska ei ole pelastunut), ei edes viiden minuutin iässä kuollut !!!

Kysymys: uskotko siis että kaikki vauvoina ja pieninä lapsina kuolleet joutuvat väistämättä ikuiseen kadotukseen ?

Eli kysymys on sama kuin että "uskotko perisyntiin", koska jos perisynti on totta niin on väärin lohdutella itkeviä äitejä sanomalla että kuollut vauva olisi menossa taivaaseen.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Perisynti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mutta kun ei "puhdasta" loogista ajattelua ole olemassa :)

Uskon Jeesukseen Kristukseen :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin