Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Keskustelua sanasta
olli

Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Kuten tiedämme, heti Jeesuksen kuoleman jälkeen seurakunta Jerusalemissa laajeni nopeasti. Mutta kesti pitkään, ennen kuin evankeliumia lähdettiin viemään "kaikkeen maailmaan".

Jerusalemin seurakunnan johtohahmoina olivat Jaakob, Jeesuksen veli, sekä apostoleista etenkin Pietari (Keefas) ja Johannes. He olivat Jerusalemin seurakunnan "pilareita".

Paavali tuli mukaan joidenkin vuosien päästä, ja hän kertoo ettei saanut opetusta tai oppia Jerusalemissa olevilta apostoleilta tai Jaakobilta:
Gal 1 kirjoitti:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Jerusalemin seurakunta piti kiinni Jeesuksen opetuksista, eikä seurannut Paavalia. Jeesus oli korostanut ettei laista häviä ainoakaan piirto ja että ihmisten oli tehtävä hyvää toisille; pelkkä suun tunnustus ei riitä (Matt 25:31-46). Lisäksi Hän sanoi:
Matt 5 kirjoitti:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
ja
Matt 7:21 kirjoitti:Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Paavali sen sijaan opetti:
Room 10:10 kirjoitti:sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Tässä näkyy kenties selkeimmin Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan (=Jeesuksen opetuslasten) opetuksen ero. Paavali (Gal 1:11) tekee aivan selväksi kaikille, että hän on saanut Jeesukselta evankeliumin, joka ei ole kaikilta osin aiemman (myöskään Jerusalemin seurakunnan) opetuksen mukaista (Gal 1:12).

Itse asiassa, löydämme Raamatusta lukuisia kohtia, joissa käy ilmi se, miten Paavali vastusti apostolien ja Jaakobin opetusta ja varoitti seuraamasta Jerusalemin seurakunnan opetusta, tai Paavali halusi avoimesti kyseenalaistaa Jerusalemin seurakunnan lähettämiä opettajia. Otan tästä jälkimmäisestä esimerkin:
Gal 2 kirjoitti:11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
Jos mietimme tässä tapahtunutta asiaa aivan neutraalisti, niin se mitä Keefas oli tehnyt oli täsmälleen samaa, mitä Paavali itse teki ja avoimesti ilmoittaa tehneensä:
1 Kor 9 kirjoitti:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
... eli Keefas oli tuossa Gal 2 kohdassa juurikin "ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia".

Miksi Paavali siis julkisesti moitti Keefasta asiasta, jota hän itsekin ilmoittaa tehneensä ? Julkisesti Jeesuksen opetuslapsen häpäiseminen ei missään tapauksessa ollut oikea tapa käsitellä asiaa, vaikka aihetta olisi ollutkin. Ja nyt ei edes ollut; Pietari oli tehnyt kuten Paavali itsekin teki.

Syy on yksinkertainen: Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan lähettämien opettajien opetus oli erilainen. Paavali opetti ettei kristityn tarvitse noudattaa lakia; Jeesus taas oli opettanut että pitää. Paavali opetti pelastusta yksin armosta; Jeesus opetti tuomiolla ratkaisevana asiana ihmisen tekoja muita kohtaan.

Kumpi mielipide voitti ? Me tiedämme vastauksen. Paavalin mielipide aikanaan voitti, ja jonkin verran myöhemmin kirkkoisät julistivat Jerusalemin seurakunnan (eli Jeesuksen opetuslasten ja Jaakobin johtaman seurakunnan) opetukset harhaoppisiksi. (Heidät tunnetaan historiassa myös Juutalaiskristittyinä, Ebioniitteina ja Nasareeneina.)

Kun luetaan Paavalin kirjeitä, tämän asian tiedostaminen antaa paljon pohjaa ymmärtää mistä Paavali oikeasti puhui varoittaessaan seurakuntia juutalaiskristityistä. Niitähän ei ollut niinkään israelin ulkopuolella, vaan nämä Paavalin arvostelemat ovat itse asiassa Jerusalemin seurakunnan opetusta seuraavia opettajia, jotkut Jerusalemin seurakunnan lähettämiä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sanohan Olli mitä haet kirjoituksellasi? Mikä on lopullinen päämääräsi, koska ymmärrän että haluat keskutella mutta sinulla on taka-ajatus?

Minä sanon suoraan: jos haluat horjuttaa Raamatun totuutta, niin lähdet palstalta! Se joka eksyttää yhden minun pienimmistä, on sille parempi panna myllykivi kaulaan ja heittää mereen.
Tarkoitusperäsi näyttää olevan että haluat eksyttää ihmisiä pois Raamatusta ja tuot varmaan jossain kohtaa ihan oman uskonnon tänne, koska sinun sanomassasi Jeesuskaan ei enää ole Kuningasten kuningas eikä kaikki valta olekaan yksin Hänellä. Likkö enää Golgatan ristikään....
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mikä on Jumala? Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala! Henki joka on kaikkialla.
No kuka on Jeesus?
Joh. 1:1-5 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
Jeesus on siis luoja, Jumala, joka kuoli puolestamme Golgatan ristillä!
Matteus 11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
Ja lopuksi:
Joh.ilm. 1:7-8 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ja nyt Ninni ja muutama muukin jotka olette Ollia kuunnelleet. Älkää veikatko väärää hevosta! Katsokaa mikä on totuus, kuunnelkaa sydäntänne ja se ilmoittaa että ihmisviisautta ei kannata kuunnella.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vaikka tuntemaamme Raamattua horjutettaisiin kuinka paljon, niin Raamatussa ei ole olemassa kuin yksi ainoa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta ja jos jollekin se evankeliumi sellaisenaan ei kelpaa, niin sellainen jää kun muut lähtee. Tämän sanon varoituksen sanana.
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti:... sinun sanomassasi Jeesuskaan ei enää ole Kuningasten kuningas eikä kaikki valta olekaan yksin Hänellä. Likkö enää Golgatan ristikään....
Tuon olet keksinyt kyllä ihan omasta päästäsi. Jos sinulla on epäselvää uskonko johonkin, niin ole hyvä ja kysy, äläkä esitä perättömiä väitöksiä, jooko ?

Nämä asiat joita olen yllä kirjoitellut, löytyvät ihan suoraan Raamatusta ja kirkkoisien kirjoituksista. Jokainen voi nuo aivan itse tarkistaa. Alkuseurakunnan historian tuntemus on tärkeää, jotta ymmärrämme, mitä kukin kirjoittaja tarkoitti sanoessaan jotakin.

Se on oleellisen tärkeää, koska on kaksi vaihtoehtoa: joko uskoa mitä Raamattu sanoo, tai sitten uskoa satuja ja tarinoita. Minä lainaan Raamattua, mihin sinä väitteesi perustat ?
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ensinnäkään en ole keksinyt omasta päästäsi, vaan poistin kommenttisi taannoin jossa väitit mm. että Paavali ei pitänyt Jeesusta Jumalana ja siksi korostin yllä kertomaani ja toin riittävästi jo tuossakin Raamatun siteerauksia ja tukea, joten tuo kolmaskin väitteesi on vain provoamistasi.

Jos haluat kirjoittaa alkuseurakunnan vaiheista, niin älä tee sitä sillä tavalla kuin olet sen tällä tehnyt, väittäen Raamattua inhimilliseksi samalla kun väität sitä toisaalla että perustat väitteesi Raamattuun aivan kuin kunniuoittaisit Raamattua. Nimittäin olen huomannut ettet kunnioita Raamattua Jumalan sanana, vaan ihmisten kirjoitelmana. Etkä sä ota huomioon että sen kirjoittaminen ETTÄ SEN kirjojen kokoaminen ja jopa kaanonin luominen on Jumalan tarkkaa suunnitelmaa. Tätä sä et inhimillyyttäsi huomioi, vaan haluat horjuttaa Raamattua.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä olen Olli koittanu aina vastata mulle tehtyihin kysymyksiin ja mä en ole sulta saanu vastausta tähän yhteen kysymykseen: Miksi tahdot horjuttaa Raamattua?
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti:Ensinnäkään en ole keksinyt omasta päästäsi, vaan poistin kommenttisi taannoin jossa väitit mm. että Paavali ei pitänyt Jeesusta Jumalana
No mutta Jarmo, se käy Paavalin kirjoituksista esiin ihan JOKA puolella, JOKA IKISESSÄ kirjeessä, että Paavali ei pitänyt Jeesusta Isän vertaisena Jumalana.

Se, mitä sanoin, on 99% teolgien yhteisesti tunnustama TOTUUS, ja sinä olet väärässä tässä asiassa. Tai etsipä sitten minulle Paavalin lausuma, jonka mukaan Jeesus olisi Isän vertainen Jumala ???

Minä voin esittää kymmeniä kohtia, joissa Paavali nimenomaan tuo ilmi ettei Jeesus voi olla Jumala, ja että Paavali piti ainoastaan Isää Jumalana. Luepa vaikka joka kirjeen alkutervehdys, niin huomaat.

Ja samalla tässä ITSE todistit, että olet siis poistanut viestejäni VÄÄRIN perustein. Sinulla oli KUVITELMA, minulla on Raamatun sanan tuki.
Jos haluat kirjoittaa alkuseurakunnan vaiheista, niin älä tee sitä sillä tavalla kuin olet sen tällä tehnyt, väittäen Raamattua inhimilliseksi samalla kun väität sitä toisaalla että perustat väitteesi Raamattuun aivan kuin kunniuoittaisit Raamattua. Nimittäin olen huomannut ettet kunnioita Raamattua Jumalan sanana, vaan ihmisten kirjoitelmana. Etkä sä ota huomioon että sen kirjoittaminen ETTÄ SEN kirjojen kokoaminen ja jopa kaanonin luominen on Jumalan tarkkaa suunnitelmaa. Tätä sä et inhimillyyttäsi huomioi, vaan haluat horjuttaa Raamattua.
Jos haluat puhua Raamatun kirjojen kirjoittamisesta ja kaanonin kokoamisesta, niin avaa sille ihan oma ketju, jossa niistä voidaan puhua. Käydään yhdessä siellä läpi asiat miten ne ovat, ja keskustellaan mikä vaihtoehto tai tulkinta on oikea. Nimittäin fundamentalistista Raamatun sanainspiraatiota tukee vain HYVIN pieni osa teologeista. Ne, jotka tietävät jotakin asioista, ovat siis mielipidettäsi vastaan.

Muistuttaisin myös, että Raamatussa ei löydy sellaista kohtaa, joka tukisi sanainspiraatiota - se on puhtaasti Raamatun ULKOPUOLINEN oppi.

Ja vastaus kysymykseesi: en minä horjuta Raamattua, vaan tuon esiin siihen liittyvää tosiasiaa. Jos uskonkäsitys ei kestä totuutta, niin sori vaan mutta silloin sellaisessa uskonkäsityksessä on jotakin vikaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Se vika minussa onkin että Jeesus Kristus on minulle yhtä Jumalan kanssa ja Jeesukselle on annettu kaikki valta, voima ja kunnia. Ja tämä "vika" sapettaa kaikkia teologeihin uskonsa painottavia.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

On niin kummallinen tapa uskonnon harrastajilla asettaa Jumala Jeesuksen yläpuolelle.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jos joku ulkopuolinen seuraa tätä dialogia kokonaisuutena, niin ainakin minä pidän Jeesuksen Kristuksen KAIKKEIN KORKEIMMALLA!
Ja se joka sitä alentaa, se ei nosta mitään korkeimmalle paikalle, ei edes Jumalaa, vaan omat ajatukset ja opinosat.
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minä olen tässä vaelluksessani oppinut, että Raamattu, Jumalan Sana, on monitasoinen kirja, jossa vaikuttaa Pyhä Henki, ei siis lukija.
Meitä lukijoita on moneksi ja jos Pyhä Henki ei vaikuta, ei kirjakaan avaudu, niin kuin pitäisi. Mutta tässä tarvitaan uskoa, siihen mikä ei näy, ei uskoa pelkkään kirjaimeen ...
Eikä sitä voi sen paremmin selittää, ymmärrys tulee Pyhän Hengen täyteyden myötä.
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 11 Helmi 2018, 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tunnustan suoraan olevani täysin 100% fundamentalistinen Jeesus Kristus yksin korkeimmalla, aatteen vankkumaton kannattaja.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinetti kirjoitti:Minä olen tässä vaelluksessani oppinut, että Raamattu, Jumalan Sana, on monitasoinen kirja, jossa vaikuttaa Pyhä Henki, ei siis lukija.
Meitä lukijoita on moneksi ja jos Pyhä Henki ei vaikuta, ei kirjakaan avaudu, niin kuin pitäisi. Mutta tässä tarvitaan uskoa, siihen mikä ei näy, ei uskoa pelkkään kirjaimeen ...
Täsmälleen ja siksipä minä en piittaa Raamatussa esiintyvistä virheistä ollenkaan, vaan etsin PELKÄSTÄÄN TOTUUTTA sieltä.
Sinetti muistaa tarinan: Olin etääntynyt adventtikirkosta ja oppinut ihan toisen tavan käistellä syntisyyttäni ja armoa ja monta muutakin asiaa. Mutta ajauduin etsimään epäkohtia, aivan kuten Olli. Kirjoitin jopa pienen vihkosen jossa luki otsikkona, "tunne saatanan metkut" ja kirja oli täynnä samanlaista täysin hedelmätöntä tutkimusta missä Olli nyt jauhaa. Äitini sanoi minulle silloin: Älä sinä etsi saatanan monimutkaisia ja kiemuroita teitä, siinä menee loppuelämä ja se keksii lisää kun loppuu, etsi sen sijaa Jeesuksen luotisuoraa tietä ja totuutta, joka vie pelastukseen.
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen!
Äitisi puhui sinulle viisaita sanoja.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jos joku kysyy minulta; "Mikä on Jumalan Nimi ? "

Vastaan; " Jeesus ".


Ilm.1:8 " "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mietin tässä että onko Raamattu samanlainen kuin ihminen sisältä. Ensin sen DNA koodi oli täydellinen ja se rapistuu rapistumistaan mutta Jumala ei salli sen tapahtua lopullisesti. Raamattu 1992 on nimittäin aika hyvä esimerkki siitä mihin ihminen on luopumuksessaan tullut. Mutta silti Jumala suojelee sanaansa ja ihmistä loppuun saakka ja ENNENKAIKKEA TIETÄÄ mitä tapahtuu ja on siihen varautunut.
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

On aika kun Raamattu oli minullekkin vain kirjaimia ja ihmettelin sen tarkoitusta, mutta Pyhän Hengen tulessa elämääni, koko kirja muuttui, ja Jumala puhuu vahvasti sen kautta ja käyttää sitä yhtenä ilmaisu muotonaan, puhuessaan minulle.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Jos joku kysyy minulta; "Mikä on Jumalan Nimi ? "
Vastaan; " Jeesus ".
Ilm.1:8 " "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
AMEN! AOAOAO... Ilotsen suuresti sanoistasi.

YLISTETÄÄN JUMALAAMME HERRAA JEESUSTA KRISTUSTA!
Vastaa Viestiin