Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Keskustelua sanasta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli, tämä on kristinuskonnon mukainen foorumi.

Sinä ET KUULU TÄNNE.

Valitettavasti olet täysin omissa "harhoissasi". Enkä usko että sinä tulet muuksi muuttumaan.

Viesteihisi on turha vastata, koska ne ovat niin kristinuskon vastaisia, että pahaa tekee.

Kirjoituksiesi perusteella sinä kuulut ennemmin jehovantodistajien tai liberaaliteologien joukkoon, tai esim. "tulkaa kaikki"-liikkeeseen, jne.

Välillä sinä perustelet omia mielipiteitäsi Raamatulla, mutta pian taas väität että Raamattu, tai jonkun tietyn teksitin kirjoittaja on väärässä, tai jopa väärentäjä.

Toivon Jumalan avaavan sinun ymmärryksesi niin kuin Hän parhaaksi näkee.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Olli vastauksestasi.
Olisin kiinnostunut kuulemaan mistä lähteestä tai kirjoituksesta käy ilmi, että Jerusalemin seurakunnan opetukset oli julistettu harhaopiksi?
Olli kirjoitit:
Jerusalemin seurakunta julistettiin harhaoppiseksi joitakin vuosikymmeniä Galataliskirjeen kirjoittamisen jälkeen. Toisin sanoen, KAIKKI Jeesuksen opetuslapset ja heidän opetuksensa siis julistettiin vääräksi. Jerusalemin seurakunta - Jaakob, Pietari ja Johannes sen johtajina - noudatti Jeesuksen opetusta laista (vuorisaarnassa), jonka lainasin tuohon ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa.
Siis Jerusalemin seurakunnan johtajat olivat lakihenkisiä?
Lakihenkisyyttä vastaanhan Paavali juuri taisteli kaikin voimin, näin olen hänen kirjeistään ymmärtänyt, ja tämähän on myös Galatalaiskirjeen ydinsanoma?
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Suomen kielellä asiasta on aika vähän materiaalia. Tässä kuitenkin ote Wikipedian tekstistä. Tuo koko sivu on hieman ympäripyöreä ja kaikenkattava, joten se ei oikeastaan sano kunnolla mistään mitään, vaan antaa vain yleiskuvan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia
Monet tutkijat ovat ihmetelleet, mitä tapahtui niille kristityille, jotka vaativat pakanakäännynnäisten ympärileikkauttamista. Itsestään selvänä vastauksena voidaan pitää Etiopian ortodoksikirkkoa ja koptilaista ortodoksikirkkoa, jotka harjoittavat edelleen ympärileikkausta. Ei-paavalilaisia kahdestatoista apostolista olivat Jaakob vanhurskas, Pietari ja Johannes. Näiden "nasaretilaisten" apostolien perintö eli jonkin aikaa Juudeassa ja ympäröivillä alueilla. Tutkijat ovat pyrkineet jäljittämään heidän perintöään myöhempien ryhmien, kuten ebioniittien ja elkasiittien parista. Nämä ryhmät hylkäsivät kristillisyyden sen paavalilaisessa muodossa. Ryhmät ovat olleet sitä mieltä, että päinvastoin kuin mitä Paavali antaa ymmärtää Galatalaiskirjeessä, juopa Paavalin ja muiden apostolien välillä olisi ollut syvä ja pysyvä.

Nykyään tutkijat ovat valmiita korjaamaan katolisen kirkon näkemystä omasta historiastaan näistä tutkimuksista käsin. Myös jotkut kristilliset suuntaukset ovat sitä mieltä, että lännen ja idän kirkot (katolinen ja ortodoksinen kirkko) luopuivat oikeasta Jeesuksen saarnaamasta opista. Apostolista aikaa seuranneiden apostolisten isien ja muiden kirkkoisien kirjoitusten joukossa onkin lähinnä kirjoituksia, jotka tukevat pakanallisuudesta kääntyneiden kristittyjen paavalilaista eli apostoli Paavalin mukaista näkemystä kristinuskosta. Sen sijaan Jerusalemin juutalaiskristittyjen, esimerkiksi Jeesuksen veljen Jaakobin, edustamat näkemykset ovat käytännössä katsoen hävinneet ensimmäisten kahden vuosisadan aikana. Paavalin kirjeiden kirjoittamisen aikaan heitä oli kuitenkin vielä pidetty "seurakunnan tukipylväinä".

Juutalaiskristittyjen Paavalille vastakkainen näkemys juutalaisen lain noudattamisesta ja esimerkiksi ympärileikkauttamisesta hävisi näin oikeaoppisesta kirkosta. Samoin hävisivät monet muut alkukristityille ominaiset asiat, kuten erilaiset "salaiset kirjoitukset", initiaatioriitit ja naisten julkinen asema. Varhaisen kirkon osittain kadonneista käytännöistä voidaan saada kuva joistakin apostolisten isien kirjoituksista, kuten Didakheesta, sekä eräistä muista apokryfikirjoista.
Niin, siis tuo kysymys lakihenkisyydestä on aika mielenkiintoinen. Nimittäin, jos juutalaiskristilliset olivat lakihenkisiä, niin sitten Jeesuskin oli lakihenkinen, koska heidän opetuksensa pyrki noudattamaan tarkalleen Jeesuksen opetusta.

Mutta Jerusalemin seurakunta ei hyväksynyt Paavalin teologiaa. Koska pakanaseurakunnat kasvoivat hurjasti nopeammin kuin juutalaiskristityt, jotka vaativat ympärileikkausta, on selvää että he jäivät nopeasti vähemmistöön.
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Olli kirjoitit: Jerusalemin seurakunta ei hyväksynyt Paavalin teologiaa.
Tuolle väitteelle haluaisin kyllä hieman paremmat perustelut. Olen kyllä ymmärtänyt Galatalaiskirjeen sanoman toisin.

Alkukirkon johtajana Pietarikaan ei moiti Paavalia kirjeessään:
2. Piet. 3:
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Ninni, jos oikeasti luet mitä tuossa kohdassa Pietari sanoo, niin hän sanoo ainoastaan:
"lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi"

Tässä asiassa teologia ei eronnut.

Mutta katsopa mitä Apostolien teoissa lukee aivan suoraan:
Apt 21 kirjoitti:17 Ja saavuttuamme Jerusalemiin veljet ottivat meidät iloiten vastaan.
18 Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville.
19 Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa.
20 Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.
21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
Eli tässä tämä asia näkyy niin kristallinkirkkaasti kuin vain voi.
- Jerusalemin seurakunta oli KOKONAISUUDESSAAN lainkiivailijoita.
- Jaakob tiesi, että heidän osuutensa kaikista kristityistä on niin pieni, etteivät he tule voittamaan taistelua Paavalin teologiaa vastaan.
- Sen vuoksi, Jaakob pyysi Paavalia edes teeskentelemään, että noudattaisi Mooseksen lakia, ja että seurakuntalaiset rauhoittuisivat.

Mistä muusta tämä puhuu kuin siitä, että Jerusalemin seurakunnassa opetettiin, että JOKAISEN käännynnäisen on noudatettava Mooseksen lakia, ja että Paavali opetti eri tavalla ?
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Mihinkä tulokseen olet tutkimuksessasi tullut Olli?

Ovatko siis Jerusalemin seurakunnan opetukset oikeita vai Paavalin opetukset?
Pitäisikö siis tänä päivänä noudattaa Mooseksen lakia vai Paavalin opetuksia sinun mielestäsi?
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Hyvä kysymys. En ihan oikeasti osaa vastata tuohon tyhjentävästi.

Jos ajatellaan, mitä Jeesus on sanonut, niin Hän sanoi ettei laista katoa mitään, ennen kuin kaikki tapahtuvat. Mutta toisaalta taas kannattaa muistaa, että Mooseksen laki annettiin Israelille, eikä sitä ole koskaan ulotettu pakanoihin, paitsi siltä osalta kuin jos he asuvat Israelilaisten keskellä. Onhan selvää, että kun Jeesus palaa maan päälle, täällä on oleva valtakunta jossa noudatetaan Mooseksen lakia soveltuvilta osin; juhlia, uusiakuita, yms. Näin sanoo VT aivan selvästi.

Mutta jos puhutaan juutalaisista, jotka kääntyvät kristityiksi, niin jos ottaa huomioon sen, että Mooseksen laki annettiin Israelilaisille nimenomaan ikuisena säädöksenä, sukupolvesta sukupolveen, niin kyllä mielestäni Jaakobilla oli ihan pätevä pointti: eivät juutalaiset saa luopua Raamatun nimenomaan heille antamasta määräyksestä. Ei se ikuisuus ole ainakaan vielä päättynyt, ja Jeesuskin sanoi että lain kirjainkaan ei muutu.
Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö.
Paavali taas sitten on tässä kohtaa mielestäni väärässä ainakin juutalaisten kohdalla sanoessaan:
Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Entä kristityt ? En lähtisi ihan näillä eväillä samoille linjoille. Esimerkiksi sapattia tai lehtimajanjuhlaa jotkut kristityt kyllä pitävät, eikä siinä ole mitään väärää. Itse asiassa lepopäivän pitäminen on hyvä asia ja oikein.

Mutta mielestäni oleellisempaa kuin laki, tuossa apostolien ja Jaakobin opetuksessa oli korostaa hyvän tekemistä; hyviä töitä. Ja jos Jeesuksen opetusta tulkitsee, niin siinä kohden Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan opetus törmäävät pahemman kerran: Paavali opettaa pelastusta uskon kautta ilman tekoja, Jerusalemin seurakunta taas aivan päin vastoin, eli
Jaak 2 kirjoitti:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Jos ajatellaan Jeesuksen kantaa asiaan, niin Jeesus oli selkeästi samaa mieltä kuin Jerusalemin seurakunnan opetus. Jeesus sanoi, ettei jokainen joka kutsuu Häntä Herraksi, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee Isän tahdon. Mutta vielä selkeämmin, tämä kohta osoittaa selkeästi sen, mitä Jeesus opetti tekojen merkityksestä:
Matt 25 kirjoitti:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Tässä Jeesus itse kertoo, mikä on pelastuksen ehto. Se ei ole "yksin uskosta, yksin armosta", vaan se on kyllä selvästi teoista (vähäosaisia kohtaan).
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Olli vastauksestasi!

Tosiaan on hyvä erottaa nämä kaksi asiaa; Paavali oli pakanoiden apostoli ja Pietari ja Jaakob kumppaneineen Juutalaisten apostoli. Senpätähden kismaa varmasti syntyi opetusten ja painotusten suhteen. Pakanoita ei koskenut Juutalaisille annettu Mooseksen laki, sapatti ym. säädöksineen. Mutta toisaalta ei Paavalilla ollut oikeutusta vaatia Juutalaisia Kristittyjä olemaan noudattamatta niitä.

Saanohan Paavali myös 1 Kor.9:
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
Oliko Paavali sitten liian lepsu, kun hän ei korostanut tekoja vähäosaisia kohtaan???
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

"Liian lepsu" on ehkä tapa, jolla asiaa halutaan selittää. Minä en näe Paavalia lepsuksi oikein missään asiassa, jota hän kirjeissään sanoi. Ehkä pikemminkin päinvastoin, monessa kohdin.

Minusta kyse on selkeästi siitä erosta, joka Paavalin opilla ja opetuslasten saamalla opilla oli. Kannattaa muistaa, että Paavalihan nimenomaan kerskaa sillä, ettei hän ole oppiaan saanut Jeesuksen opetuslapsilta... ja mielenkiintoista on sekin, että juuri opetuslapsillehan se käsky annettiin mennä kaikkeen maailmaan... "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää".
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Yritätkö Olli sanoa, että opetuslasten saama Evankeliumi oli erilainen kuin Paavalin julistama Evankeliumi. Vai mitä yrität tuoda esille?
Se juopa jota koetat rakentaa opetuslasten ja Paavalin välille, ei minun mielestäni ole Raamatussa niin selvä kuin koetat todistaa.
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Se ero opetuksessa oli aivan ilmeinen; jopa Olavi tuossa lainaamassaan kirjoituksessa esittää, että Jerusalemin seurakunta eristäytyi; Paavali taas kirjoittaa ettei saanut Jerusalemista mitään, ja luemme muualtakin UT:n puolelta miten Paavalin ja Jerusalemin seurakuntien opetusta koetettiin synkronoida.

Ja kuten näemme Jaakobin sanoista, kaikki Jerusalemin seurakunnan jäsenet olivat juutalaisia; joko syntyperän mukaan tai käännynnäisiä. Esimerkkinä käännynnäisistä (juutalaiskristityistä) on Kornelius, ensimmäinen ei-syntyperäinen juutalainen joka kääntyi kristityksi (Pietarin kautta). Tästä voit lukea Apt 10. Huomaa, että hänet nimenomaan esitetään käännynnäisenä, eikä pakanana:
Apt 10 kirjoitti:1 Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
2 Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
Jerusalemin seurakunnassa ei ollut yhtään, joka ei olisi kääntynyt juutalaisuuteen viimeistään samalla kun tuli seurakuntaan, ja alkanut noudattaa Mooseksen lakia. Paavalin seurakunnissa oli sen sijaan juutalaisia, joille Paavali oli opettanut ettei Mooseksen lakia tarvitse noudattaa.

Minä näen tämän ristiriidan opetuksessa aivan selkeästi. Se, pitääkö juutalaiseksi syntyneen noudattaa lakia, oli yksi täysin selkeä ja kiistämätön ero. Toinen, joka on myös ilmeinen, on että Jerusalemin seurakunta vaati myös pakanoita kääntymään juutalaisuuteen, ympärileikkaamaan itsensä ja noudattamaan Mooseksen lakia (juhlineen, sapatteineen yms.).

Tästähän Paavali juuri kirjoittaa, kun hän arvostelee niitä juutalaistajia, joita hänen perustamiinsa seurakuntiin tulivat. Näitä arvostellessaan hän arvostelee varsin kärkkäästi Jerusalemin seurakunnan opetusta, eli samalla myös sen johtajien, eli Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen opetusta.

Miten sinä saat sovitettua nämä ilman, että näet ristiriitaa opetusten välillä ?
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Eihän sovi unohtaa sitä tärkeintä ja suurinta asiaa, johon kaiken pitäisi pohjautua ja rakentua! Se on Jeesuksen Kristuksen tekemä sovitustyö ristillä! Tähän kaikki perustuu ja rakentuu!


Tästä Paavali kirjoittaa: Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!

Roomalaiskirje 9:
31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

Roomalaiskirje 10:
1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
18 Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat: "Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin".
19 Minä kysyn: eikö Israelilla ole ollut siitä tietoa? Ensiksi jo Mooses sanoo: "Minä herätän teidän kiivautenne kansan kautta, joka ei ole kansa, ymmärtämättömän kansan kautta minä teitä kiihoitan".
20 Ja Esaias on rohkea ja sanoo: "Minut ovat löytäneet ne, jotka eivät minua etsineet; minä olen ilmestynyt niille, jotka eivät minua kysyneet".
21 Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".

Mutta nyt täytyy tähän lopuksi sanoa, että olen väsynyt tutkimaan näitä ristiriitoja Paavalin ja opetuslasten välillä. Tämä saa jäädä nyt minun osaltani tähän. Henkilökohtaisesti uskon että Herra Jeesus Kristus on minutkin vapauttanut lain alta!
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, ninni tuohon kommentiisi:
Eihän sovi unohtaa sitä tärkeintä ja suurinta asiaa, johon kaiken pitäisi pohjautua ja rakentua! Se on Jeesuksen Kristuksen tekemä sovitustyö ristillä! Tähän kaikki perustuu ja rakentuu!
AAAMEN!!!!
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minä todella myös jo toivon, että täällä alettaisiin nähdä, mitä näillä kirjoituksilla teemme Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle. Jos kysyisimme Häneltä, mitä Hän pitää tästä ristiriitojen etsimisestä, joka on jo hajoittanut tätä foorumia kovin, niin miettikää jokainen henkilökohtaisesti, mitä Hän vastaisi? Jos tämä rakentaisi, hedelmä olisi hyvää, mutta valitettavasti niin ei ole käynyt ...
Muistakaa, että Hän on Elävä! Hän ei ole kuollut kuin kirjain jota voi pompotella mihin nurkkaan tahansa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Opetuslapset olivat Jeesuksen alkuseurakunta ja Jeesus on erehtymätön Jumala valittuaan ITSE opetuslapsensa. Juudaksen pohjimmaista syytä en ole käsitellyt itse ihan samoista syistä jonka äitini opetti. Mutta mitä tulee Jeesuksen erehtymättömyyteen oppilaidensa suhteen, niin Hän on Jumala Jumalassa. Mitäpä muuta sanat voisivat tarkoittaa...
Matteus 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
...kuin KAIKKI VALTA on Jumalan valta!
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen !!!! Kaikki Valta On Jumalan! Eipä tuossa Jeesuksen Sanassa ole erehtymisen varaa ....
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jep! Näinpä Sinetti ja muut kaikki... Älkää epäilkö Jeesuksen jumaluutta yhtään! Hän on Jumala!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, siihen on lohdullista luottaa! Muuten olisimme vain jonkun häilyvän varassa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin