Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Keskustelua sanasta
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti: ainakin minä pidän Jeesuksen Kristuksen KAIKKEIN KORKEIMMALLA!
Jarmo, jos haluat keskustella tuosta aiheesta, niin avaa sille oma ketju, se ei ole tämän keskusteluketjun aihe enkä siitä tässä keskustele.

Mutta pyydän vain, että lakkaat tuomitsemasta kaikki ne, jota eivät usko pilkulleen kuten sinä. Minä pidän Jeesusta Herranani ja Vapahtajanani.

Mutta oliko sinulla siis jotakin kommentoitavaa ketjun AIHEESEEN ? jotakin asiaan liittyvää siis ? Adminina sinun pitäisi tietää, että ketjujen sotkeminen ketjun ulkopuolisilla aiheilla ei ole oikein, ja sinun kuuluisi siirtää sellaiset turhat ketjun aiheeseen liittymättömät kommentit pois tästäkin ketjusta, eikä varsinkaan itse tuoda niitä lisää.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olli sun kannattaa lukea mun äidin kooste nimeltä YKSI JUMALA
http://www.pelastussanoma.fi/Yksi%20Jumala.htm
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ilm.1:17-18 ...... "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja Minä elän; ja Minä olin kuollut, ja katso, Minä elän aina ja iankaikkisesti, ja Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen!
Tämäkin on henkimaailman suurin ihmeellisyys, 3 = 1 !!!!
Tosin monikaan ei usko henkimaailmaan, vaikka iloittaa uskovansa Jumalaan, eivätkä sitä että saatanakin kuuluu henkimaailmaan ja se on tuova meillä näitä "epäilyksiä" elämäämme.
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 11 Helmi 2018, 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olli, mä en tuomitse ketään ja jos olen niin tehnyt, niin osoita se, nimittäin mä kerron kyllä mitä Raamattu sanoo jostain. Jos tarkoitat tuomitsemisella sitä että viittasin tänne jäämisellä kun muut lähtee, niin se vaan on totta. Jos Jeesus ei ole elämässäsi kaikkein tärkein, niin sitten sinä et sinne tule ennen ainakaan kun niin asianlaidan itsellesi teet.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Enkä kyllä siirtele mitään ketjujakaan. Tässä näkyy hyvin kaikki se hedelmä mihin keskutelusi on johtanut.
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Älkää antako epäilylle valtaa, niin kuin Israelin kansa erämaassa ja nurisi nurisemistaan ja saikin sitä tehdä sitten 40 vuotta. He eivät luottaneet Jumalaan, vaan antoivat vallan epäilylle joka on saatanasta!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olli väitti ettei hän ole löytänyt Raamatusta paikkoja missä Jeesus on Jumala mutta kun niitä on vaikka kuinka paljon. Ihan pelkästään Joh. 1:1-5 samoin kuin on nuo ilmestyskirjan loputkin jakeet.

Sinetin kommeteille AMEN! 3=1 ja me olemme fundiksia sitten, joksi sekä ateistit että muutkin jumalattomat meitä tahtoo nimittää. Olen ylpeä siitä että Jeesus Kristus on minun Herrani ja Jumalani. Mutta varmaan vielä tulee vastalauseita ja Jeesusta alennetaan kaikin voimin, mutta sillä tavalla etti sitä tahdo äkkiarvaamatta huomata, koska tätä Olli on koko syksyn ja talven tehnyt täällä ja moni on niellyt jo ne vieheet. Olen pahoillani.
Sinettisormus

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jumalalla on suunnitelmansa, joita vielä emme näe, luotetaan vain kiitoksella Häneen!
Lauletaan Hänelle Voitto ja Ylistys laulua, silloin kun olemme Hänen kanssaan pimeydessä, silloin laulamme sitä oikealla puolella, eikä vasta sitten, kun voitto on saatu, sehän olisi liian helppoa, kelle vaan!
Amen? AAAAAMEN!!!!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Se, että Jeesus on inkarnoitunut Jumala, Immanuel, tulee esiin mm. seuraavissa UT:n kohdissa:

Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Ilm.1:5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, Häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten Hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

Ilm.3:9 ...... että Minä sinua rakastan.

Ja, Vanhan Testamentin kirkkaimpia tekstejä Yhden Jumalan inkarnoitumista ihmiseksi.

Jes.9:5 Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on Herraus, ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas.

Jumala syntyi ihmiseksi, ei elääkseen ja ollakseen niin kuin Jumala vaan niin kuin ihminen, ja kuollaakseen.

Kun Jeesus toimi ihmisenä Hän oli "Poika", Jumala, joka oli luopunut hetkeksi omasta Kirkkaudestaan elääkseen ihmisenä ihmisten joukossa.

Kun Jeesus on Kirkkaudessaan, Hän on "Isä". Ja Jeesus ilmestyy "Isänä" hakemaan omat lapsensa. Matt.28:18-20

Jeesus tuli Pyhänä Henkenä omiensa luokse ensimmäisenä Helluntaina. Jumala on Henki, niin kuin Raamattu sanoo Joh.4:24 " Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla Hengessä ja Totuudessa."

2.Kor.3:15-18 kertoo tuosta Hengestä, ja kuka tuo Henki on :

Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

---------------------------------------------

Kun ihmisestä ottaa valokuvan niin se on valokuva juuri tuosta ihmisestä, josta se on otetttu, ei kenestäkään muusta.

Kun Jumalasta ottaa "valokuvan" niin kuka tuossa kuvassa on ?

Jumala on Kirkkaus, ja Hän on myös Ääretön, tutkimaton, mittaamaton.

Mutta, Jumala on HALUNNUT ilmaista Itsensä meille luomilleen ihmisille. Jumala on HALUNNUT suunnitelmansa mukaan näyttäytyä meille. Hän on näyttänyt meille "kuvansa".

2.Kor.4:3-4

Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, Hänen, joka on Jumalan kuva.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO, väärä ketju.
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Olen viime päivinä lukenut Olavi Peltolan kirjoitusta Galatalaiskirjeestä. Siinä hän pohtii mm. Paavalin ja Jerusalimin seurakunnan johtajien suhdetta.
Olisin kiinnostunut kuulemaan Ollin kantaa tähän Olavin pohdintaan: http://rovasti.fi/node/156

Toki muutkin saa kommentoida. :)
näkymätön ninni

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Peltola pohtii myös tuossa seuraavassa galatalaiskirjeen tutkimuksessaan Paavalin ja Keefaan välistä "konfliktia", jossa Paavali kovin sanoin "moittii" Keefasta: http://rovasti.fi/node/157

Olisi mukava kuulla Ollin mielipidettä myös tähän Olavin tutkielmaan.
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Kiitos Ninni tuosta Olavin kirjoituksen linkistä. Se, missä oikeastaan minun ja Olavin näkökulmat eriävät, on varsin "pieni" asia. Hyvin pieni, mutta itse asiassa hirvittävän suuri.

Nimittäin, Jerusalemin seurakunta julistettiin harhaoppiseksi joitakin vuosikymmeniä Galataliskirjeen kirjoittamisen jälkeen. Toisin sanoen, KAIKKI Jeesuksen opetuslapset ja heidän opetuksensa siis julistettiin vääräksi. Jerusalemin seurakunta - Jaakob, Pietari ja Johannes sen johtajina - noudatti Jeesuksen opetusta laista (vuorisaarnassa), jonka lainasin tuohon ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa.

Admin: EN HYVÄKSY YLLÄ OLEVAA TEKSTIÄ! Kuka julisti vääräksi ja millä/kenen valtuutuksella? Ei Jumalan kuitenkaan!

Nyt, Olavi siis seuraa sitä virallista selitystä, joka tuosta Antiokian konfliktista annettiin. Kuten siitä voit lukea, Paavali julistettiin puhtaaksi kaikesta väärin tekemisestä, ja Jerusalemin seurakunta julistettiin yksipuolisesti syylliseksi eroon:
Olavi kirjoitti:Pietari oli jo aikaisemmin osoittautunut ailahtelevaksi uskossaan. Jeesus oli jopa kerran sanonut hänelle suoraan: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!” (Matt 16:23) Ylimmäisen papin pihalla Pietari sadatellen kielsi Jeesuksen (Mark 14:71).
...
Pietari ja muut juutalaiset eristäytyivät pakanakristityistä. He rakensivat välille muurin.
Minusta Olavi ei siksi tässä kohdin voi ajatella neutraalisti, koska hänen on perusteltava kirkon virallista kantaa, jonka mukaan Jeesuksen opetuslapset olivat se, joka eristäytyi. Olavi ei siten ota huomioon edes Gal 2:46, jossa Paavali aivan suoraan sanoo Jerusalemin seurakunnan lähettiläitä valheveljiksi ja ettei Jaakobilla tai Jeesuksen opetuslapsilla ole ollut hänelle yhtään mitään annettavaa.

Siinä n'äkemyksemme siis eroavat. Olavi pitää Paavalia puhtaana pulmusena ja Jerusalemin seurakuntaa harhautuneena, itse itseään eristävänä yms, vaikka todellisuudessa he noudattivat Jeesuksen kirjaimellista opetusta. Jeesus ei koskaan kumonnut lakia - päinvastoin, Hän käski noudattaa sitä, eikä Jeesus koskaan eikä missään yhteydessä tuonut esiin, että Hänen opetuksensa lain noudattamisesta ei koskisi pakanoita.

Laitan tähän alle vaihtoehtoisen version - sen, mitä minä pidän todennäköisempänä totuutena. Se on vain Galatalaiskirjeestä, mutta aivan samanlaista tekstiä Paavali kirjoittaa Jerusalemin seurakunnan edustajista myös 1 ja 2 Kor sekä Fil kirjeissä. Teksti on aivan selvää, kunhan sen osaa erottaa sieltä.
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Paavalin kirje Galatalaisille on kirjoittettu noin vuonna 53-54, eli jonkin aikaa sen jälkeen kun Paavali oli vieraillut toisen kerran Jerusalemissa. Gaatalaiskirjeessä tulee selkeästi esiin Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan välinen skisma, ja se oppien ero, joka Jaakobin johtamalla Jesusalemin seurakunnalla ja Paavalilla oli, pääosin suhtautumisessa Mooseksen lakiin, ympärileikkaukseen, ruokasäädöksiin, sapattiin, juutalaisiin juhliin yms. ja kirjeen sisällöstä (sekä vastaavista kohdista mm. 1 Kor, 2 Kor ja Fil kirjeissä)

Galatalaisirje kertoo meille vahvasti, että Galataan oli saapunut sellaisia, joiden evankeliumi ei ollut Paavalin evankeliumin mukainen:
Gal 1 kirjoitti:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Monet haluavat ajatella, että Paavalin vastustajat olisivat olleet juutalaisia, jotka yrittivät käännyttää kristittyjä juutalaisuuteen. Edellä olevasta lainauksesta voimme kuitenkin nähdä selkeästi, että Paavali ei puhu juutalaisuudesta, vaan "toisenlaisesta evankeliumista". Näin ollen, nämä Paavalin vastustajat ovat aivan selkeästi kristittyjä.

Muista kohdista näemme, että kyse oli nimenomaan juutalaiskristityistä, jotka saarnasivat Jerusalemin seurakunnan opetuksen mukaisesti ympärileikkausta, sapattia, juhla-aikoja ja ruokasäännöksiä; eli yhdellä sanalla Mooseksen lain noudattamista.
Gal kirjoitti:6:12 Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
Myös voimme tehdä sen oletuksen, että nämä hänen vastustajansa asettivat hänen apostolinoikeutuksensa kyseenalaisiksi, ja pitivät tärkeänä Jeesuksen omien opetuslasten opetusta - niiden, jotka olivat Jeesuksen opetusta itse kuulleet:
Gal 1 kirjoitti:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
...
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Tämä Paavalin kirjeen aloitus itsensä ja asemansa puolustelemiseksi on poikkeuksellinen Paavalin kirjeissä; ja on selvää, että Paavali tuo ilmi sitä, miksi hän ei ole yhtään huonompi kuin ne , jotka ovat itse nähneet Jeesuksen, jotka Jeesus on itse valinnut (opetuslapset) ja jotka saaneet opetusta Häneltä (eli Jerusalemin apostolit).

Paavali tässä siis julistaa itsensä vähintään samalle tasolle, jollei korkeammaksi, kuin Jerusalemin apostolit. Seuraavaksi luvussa kaksi hän haluaa tuoda esiin suhdettaan näihin apostoleihin, kertoessaan toisesta matkastaan Jerusalemiin, noin 17 vuotta hänen kääntymyksensä jälkeen:
Gal 2 kirjoitti:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin-millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön-nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään [Huom. Biimeisen osa oikeammin käännnettynä: eivät opettaneet minulle mitään],
...
9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
Tämä on mielenkiintoinen kokonaisuus. Paavali oli siis 17 vuotta saarnannut evankeliumia pakanain keskuudessa, koskaan edes kunnolla esittämättä sitä Jerusalemissa oleville opetuslapsille tai Jerusalemin seurakunnalle. Eikä hän nytkään sitä esittänyt, kuin harvoille johtajille (ainakin Jaakob, Pietari, Johannes).

Lisäksi, Paavali varsinkin jakeessa 6 varsin suorasti esittää, ettei Jeesuksen itse valitsemilla opetuslapsilla ("pylväillä", jae 9) olisi arvovaltaa Jumalan seurakunnassa. Itse asiassa käytetty koine-kreikan sana "dokeo" tarkoittaa "jonakin pidettyä" tai "jonkinlaiseksi oletettua", mutta siinä on nimenomainen sävy joka kyseenalaistaa tämän oletuksen. Paavali oli taitava kreikan kielessä, ja hänen sanavalintansa olivat varsin harkittuja. Kun hän lisäksi sanoo "millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun", niin täysin selkeästi Paavalin sanoma on ettei hän pidä Jerusalemin seurakunnan johtajia arvossa.
- Jakeen 4 sanoma tässä asiayhteydessä on siis suora viittaus siihen, että nämä "valheveljet" olivat nimenomaan Jerusalemin seurakunnan lähettämiä saarnaajia tms.

Kun Paavali seuralaisineen matkusti Jerusalemiin, seurakunnan vieraiksi, molemmat osapuolet siis olettivat ainakin skismaa jollei suoranaista riitaa osapuolten välillä. Jakeen 3 sisältö, ettei Tiitusta vaadittu ympärileikkauttamaan itseään, onkin aivan ilmeinen tältä kantilta, sellainen vaatimus olisi lopettanut kaiken mahdollisenkin yhteistyön Paavalin ja Jeesuksen opetuslasten välillä.

Kuten myös näemme, Paavali ei katsonut voivansa oppia mitään Jaakobilta tai Jeesuksen opetuslapsilta, jakeen 6 oikea käännös on siis Biblia 1776 mukainen: ” ne, jotka jonakin pidetään, ei minulle mitään opettaneet.”, ja KJV: “for they who seemed to be somewhat in conference added nothing to me:”

Aiemmassa jo lainasin tuota Gal 2:11-14, jossa hän avoimesti moitti Keefasta asiasta jonka itsekin kirjoitti tehneensä.

Mitä edellä tuli esiin Paavalin kertoessa, miten hän ei ole tarvinnut Jerusalemin seurakunnan ohjausta (Gal 1-2) eikä Jaakob tai Jeesuksen opetuslapset hänen mielestään ole antaneet hänelle mitään (Gal 2:6), kiteytyy tässä Gal 2:11-14:ssa Paavalin Gal 1-2 sanoma hänen antaessaan esimerkin miten Keefakseen tai muihin Jerusalemin seurakunnan (Jaakobin) suosittelemiin saarnaajiin tulisi suhtautua.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ollin puhet ovat pelkkää olettamusta ja hän painaa alas apostolit ja Jeesuksen opit opetuslapsille. En siis edelleenkään ymmärrä miksi haluat horjuttaa Raamattua ja painaa alas näköjään kaikkia Raamatun henkilöitä, Jeesusta myöden.

Elikkä EDELLEEN haluan kysyä, MIKSI OLLI HALUAT HORJUTTAA RAAMATTUA!?
olli

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja olli »

Onko se Raamatun horjuttamista, että lukee Raamatusta mitä sinne on kirjoitettu ?

Voit itse lukea ihan samat tekstit ihan omasta Raamatustasi. Se, että minä en perusta oppejani katolisten isien opetuksille vaan haluan löytää totuuden, on meidän ero.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ei Olli, vaan sä haluat löytää epätotuuksia ja tuot ne esille. Jeesuksen oppeihin kuului olla etsimästä rikkaa toisen silmästä koska omassakin todennäköisesti on paljon parannettavaa. Älä siis etsi virheitä ja erottele seurakuntaa, vaan keskity löytämään totuuksia. Se tosiaan on meidän ero.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ymmärrätkö Olli että aikansa fariseukset tekivät juuri tuota samaa Jeesukselle, jota sinä teet nyt Raamatulle. He etsimällä etsivät kohtaa johon lyödä ja Jeesus vastusti fariseuksia koko julkisen elämänsä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Jerusalemin seurakunta ja Paavali

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Siis sydämeni itkee sun puolestas Olli koska mä nään mitä teet ja mihin oot ittes asettanu.
Vastaa Viestiin