Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Keskustelua sanasta
olli

Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Monissa seurakunnissa nykyään sananjulistus keskittyy hämmästyttävän paljon taivaan ja helvetin kysymyksiin. Toki jokainen uskova haluaa päästä taivaaseen ja välttää helvetin, ja se osaltaan vaikuttaa tähän. Mutta selkeästi, taivas ja helvetti ovat uskovalle tärkeä asia.

Mutta mikä oli Jeesuksen ja Paavalin käsitys viimeisestä tuomiosta ja siitä minne sieltä mennään ? Miten heidän mukaansa ihminen sen välttää ?
Jeesuksen sanoja meillä on kerättynä evankeliumeissa, ja Paavalin käsitykset löytyvät hänen omista kirjeistään.

Taustana lienee hyvä myös mainita, että VT:n kirjat ja muutakin sisältävä Septuaginta, (n. 200eKr) ei sisällä vähäisintäkään tukea sen paremmin helvetille kuin taivaallekaan, ei myöskään viimeiselle tuomiolle. Vain sen jälkeen kirjoitetut juutalaiset teokset sisältävät niitä, mikä heijastaa sitä juutalaisuudessa noussutta apokalyptista ajattelua, joka oli juutalaisuudessa vallalla myös Jeesuksen aikana. Sen mukaan maailma oli hyvän ja pahan temmellyskenttä ja Jumala on eräänä päivänä puhdistava maailman ja nostava kuolleet elämään maassa, joka on puhdistettu synnistä ja syntisistä sekä kaikesta pahasta.

Mutta katsomme Jeesuksen ja Paavalin ajatuksia, ja aloitamme ensin synoptisista evankeliumeista eli Matt, Mark ja Luuk, jotka esittävät varsin selkeän ja yhtenäisen kannan, ja niitä ei tarvitse käsitellä erillisinä.

Jo Johanneksen sanoma oli :"Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle". Samanlaisena synoptiset evankeliumit esittävät Jeesuksen sanoman; "Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."".

Jeesus osoittautui odotetuksi messiaaksi niiden silmissä, jotka ottivat Hänet vastaan. Jeesus saarnasi parannusta synneistä ja ennen kaikkea Jumalan tahdon noudattamista. Vuorisaarnassaan Hän tiukensi käskyjä, muutakin kuin vain 10 käskyä, ja sanoi myös:
Matt 5 kirjoitti:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Toisessa kohden Hän myös toi ilmi teot:
Matt 25 kirjoitti:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Jeesus selkeästi siis opetti, että ihmisen teot, myös Jeesuksen palvelijana, ovat kriteerinä pelastumiselle. Aivan vastaava tekojen esilletuonti näkyy hieman myöhemmin, kun ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin. Tässäkin ainoa kriteeri pelastumiselle ovat teot, jotka on tehty vähäosaisille. (Luukkaan evankeliumista löytyvät vastaavat kohdat.)
Jeesus myös opetti, että tuomiopäivä on tulossa pian, "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.".

Jeesuksen opetus oli, että Ihmisen Poika on palaava maan päälle tuomitsemaan ihmiset nimenomaan maan päällä. Ihmisen Poika palaisi Isän luota maan päälle tuomitsemaan niitä, jotka siellä silloin olisivat, ja Jeesus nimenomaan sanoi, että nykyinen sukupolvi olisi niiden joukossa, joiden aikana Ihmisen Poika palaa maan päälle:
"Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. ... Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä."

Jeesus myös esitti selvästi, että Ihmisen Poika siis tulee maan päälle tuomitsemaan kaikkia, sekä eläviä että kuolleita, ja siis välittömästi tullessaan alkaa tuomita, eikä Jeesuksen opetuksessa löydy viitteitä esim. 1000v aikaan (, joka tulee yksinomaan ilmestyskirjasta).

Paavali puolestaan esitti vahvasti luottamusta tähän Jeesuksen esittämään apokalyptiikkaan. Paavali itse uskoi Jeesuksen tulevan hetkellä millä hyvänsä, ja uskoi olevansa elossa Jeesuksen tullessa, joskin hän myöhemmin alkoi pitää mahdollisena, että hän saattaisi kuolla ennen kuin Jeesus tulee.

Siksi Paavali kirjoittikin: "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.". Hän ei erotellut hyviä ja pahoja, vaan kirjoitti sen mukaan mitä Jeesus oli opettanut.

Kaikki siis odottivat Jeesuksen paluuta hallitsemaan maan päälle, kuten opetetaan mm. Jes 66:ssa. Jesajan mukaan messias on tuleva hallitsemaan Israelia, mutta Jesaja ei tosin puhunut mitään ylösnousemuksesta, kuten eivät kukaan muukaan profeetoista.

Mutta aika kului, ja opetuslasten varmuus Jeesuksen lupaamasta paluusta oli koettelemus monelle. 2 Piet kirjoittaa: " Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.". Paavali kirjoittaa myös osoittaen merkkejä epäilyksestä ettei Jeesus kenties tulisikaan pian: "jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista."

Paavali tuo myös aivan erityisen piirteen, jota synoptiset evankeliumit eivät nähneet samalla tavoin. Jeesus oli korostanut tekojen merkitystä, mutta Paavalin sanoma oli että usko pelastaa, ja kristitty ei ole lain alla. Näin Paavalin näkemys erosi Jeesuksen synoptisissa evankeliumeissa olevasta sanomasta merkittävästi, koska Jeesus ei synoptisissa esittänyt uskoa itseensä merkittävänä, vaan aivan päin vastoin:
Matt 7 kirjoitti: 22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Jeesuksen sanoissa korostuvat teot, ei pelkästään Jeesuksen nimessä toimiminen. Sama Jeesuksen opetus myös näkyy mm. Jaakobin kirjeessä, kun hän vahvasti hyökkää niitä kohtaan, joilla ei ole myös tekoja: "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut."

Näin siis Paavalin ja Jeesuksen tuoma sanoma olivat jossakin määrin erilaiset.

Ennen Johanneksen evankeliumin kirjoittamista, käytännössä Jeesuksen aikana elänyt sukupolvi oli kuollut. Alkuseurakunta oli hämmentynyt, sillä Jeesuksen lupaama nopea paluu ei ollut tapahtunut. Alettiin etsiä uusia tulkintoja Jeesuksen sanoille. Johanneksen evankeliumi, joka on kirjoitettu 90-luvulla, oli lähes viimeisiä kirjoituksia jotka pääsivät Raamattuun. Johannes toi Jeesuksen opetusta esille toisella tavalla. Johannes toi esille uskoa tärkeänä osana pelastusta, muttei Johanneskaan esittänyt uskon olevan ainoa asia jota tarvitaan.

Näin siis näemme, että Jeesuksen opetus tuomiosta ja tuomiopäivästä eroaa valtavasti siitä mitä asiasta useimmiten ajatellaan. Jeesus opetti tuomiopäivän tulevan pian eli svielä saman sukupolven aikana, opetti että teot ovat ensisijaisen tärkeä asia tuomittaessa,

Jeesus opetti että tuomio tapahtuu maan päällä, ja vielä senkin että tuomion jälkeinen elämä on maan päällä, eikä taivaassa.

Miten tästä Jeesuksen ja Paavalin selkeästä opetuksesta on päästy nykykirkon oppiin, on mielenkiintoinen kehityspolku, joka ei sinänsä kuulu tämän otsikon alle. Mutta kuten näemme, se mitä Jeesus ja Paavali itse opettivat viimeisestä tuomiosta, ei suinkaan ole sama kuin nykykirkon oppi.

Jatkan tuosta helvetistä ja taivaasta vielä lisää toisessa postauksessa.
Juhani

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta Olli!
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tarkastellaan ensin hieman lisää noita kohtia, joiden perusteella voimme olla varmoja, että Jeesuksen mukaan tuomiopäivä tulisi Jeesuksen aikaisen sukupolven aikana, ja että tuomio tapahtuu maan päällä:
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Eli tässä ilmoitetaan, että enkelit kokoavat valitut silloin, kun Jeesus on tulossa maan päälle, ja Jeesuksen aikainen sukupolvi on silloin elossa. Paavali on tästä täysin samaa mieltä (1 Tess 4). Näemme myös, että jakeessa 33 Jeesus puhuu nimenomaan kuulijoilleen, eikä viittaa tulevaisuudessa eläviin.

Jo aiemmassa postauksessa toin esiin kertomuksen vuohista ja lampaista, jossa Jeesus kuvaa, miten Ihmisen Pojan eteen tulevat sekä pelastetut että kadotettavat, ja vasta siellä pelastuville selviää heidän syynsä olla tietyllä puolella (teot vähäosaisia kohtaan). Näin myös siinäkin näemme, että tässäkin Jeesus puhuu tulemisensa hetkestä, jolloin kaikki tulevat yhtä aikaa tuomiolle, jossa pelastettavat pääsevät iloon ja toiset jonnekin muualle. Mutta mitä Jeesus itse asiassa siitä opettaa ?
Paremmasta paikasta Jeesus sanoo: "Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti."
ja huonommasta: "Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."

Hän sanoo, että samassa maan päällä tapahtuvassa tuomiossa toiset lähetetään parempaan, toiset huonompaan paikkaan. Ja Hän korostaa opetuksessaan, että Ihmisen Poika saapuu - ei hakemaan omiaan jonnekin - vaan maan päälle, hallitsemaan kuninkaana: "Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?". Jeesuksen kuninkuus ei ole tästä maailmasta, mutta Ihmisen Pojan valtakuntansa on Hänen mukaansa juuri täällä, maan päällä, eikä jokin tulevaisuudessa tehtävä paikka: "omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti". Aivan samoin me kristitykin elämme nyt tässä maailmassa, mutta emme ole tästä maailmasta.

Lisäksi Jeesus opetti ruumiin ylösnousemista, sellaisen ruumiin, joka on ikuinen, eikä vanhene kuten tämä nykyinen, mutta vaikka elämmekin "kuin enkelit taivaassa", emme silti muutu enkeleiksi, vaan saamme fyysiset ruumiit jotka voivat syödä ja juoda:
"niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. "

Mutta mitä tulee sitten siihen huonompaan paikkaan, jonne toiset lähetetään, siitä Jeesus käyttää sanaa Gehenna, joka on Jaerusalemin lähellä oleva Ben-Hinnomin laakso, jota käytettiin roskien yms. polttopaikkana. Jeesus ei käyttänyt sanaa "helvetti", vaan kyseinen käännöksemme sana tulee eräästä jumaltarustosta. (2 Piet käytttää sanaa Tartaros, joka pohja taas on kreikkalaisen mytologian mukainen Hadeksen alin taso, ja Ilmestyskirja käyttää sanaa Hades, samaisesta tarustosta).

Jeesus siis viittaa polttopaikkaan. Johannes kastaja sanoo aivan vastaavasti:
10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
Jeesus sanoo: "Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin [=Gehennaan]."
Tässä Jeesus puhuu fyysisen ruumiin heittämisestä Gehennaan, ja muuallakin Jeesus puhuu fyysisestä polttamisesta, ei siis mistään henkiolennon tai sielun heittämisestä mihinkään. Jotta tuomiolle ylösnousseet väärät voidaan ruumiillisina heittää Gehennaan, on siis oltava ruumis, jolla on kädet tai silmät - ja kuten edellä näimme, ruumis joka voi syödä ja juoda.

Matteus vahvistaa myös nimenomaan ruumiillisen (fyysisen) ylösnousemuksen: "ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös." Apt kirjoittaa: "Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa", ja vastaavasti myös vahvistaa nimenomaan ruumiin ylösnousemuksen Jeesuksenkin kohdalla: "niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta."

Näemme siis, että evankeliumien ja apt:n mukaan, kukaan ei ole ruumiitta noussut ylös. Jeesus tai apostolit eivät tunteneet oppia sielusta joka nousisi yläs ilman ruumista. Jeesus itse nousi ylös juuri samassa ruumiissa kuin oli kuollutkin, toki voinemme olettaa että se ruumis oli muuttunut kuolemattomaksi ja vanhenemattomaksi. Paavali puhuu aivan samasta asiasta.

Näin Jeesuksen opetus on siis se, että pahat tuhotaan tulessa. Meillä ei ole perustetta väittää Jeesuksen tarkoittaneen ikuista tulta, sillä fyysinen ruumis tuhoutuu fyysisessä polttopaikassa, Gehennassa. Jeesus viittasi aivan suoraan tähän kirjaimelliseen paikkaan, uskoessaan itse tulevansa ennen kuin silloinen sukupolvi kuolee, tuomitsevansa silloin elävät ja kaikki kuolleet ihmiset ruumiillisesti ylösnousseina maan päällä, Jeesus ei opettanut näitä huonompaan paikkaan menijäitä siirrettäväksi pois maan päältä, vaan heitettäväksi palamaan... loppuun.

Toki teologisestikin on paljon järkevämpi puhua ruumenien polttamisesta, pahojen tuhoamisesta, mikä on oikein ja kohtuullista, sen sijaan että puhuisi iankaikkisesta hirvittävästä kärsimyksestä, joka olisi biljoonia ja biljoonia vuosia kestävää kidutusta. Oma käsitykseni on, että rakastava Jumala ei kiduttaisi ketään loputtoman pitkiä aikoja sen vuoksi, mitä ihminen on muutaman vuoden ajan tehnyt.

Eikä se ollut Jeesuksenkaan käsitys. Evankeliumit tai kirjeet eivät puhu Jumalasta, joka kutsuu ihmisiä rangaistuksen uhalla, vaan lupauksella ikuisesta elämästä, maan päällä. Ne puhuvat yhteisestä ja samanaikaisesta tuomion hetkestä kaikille ihmisille, eläville ja kuolleille, maan päällä.

Tämä oli Jeesuksen ja Paavalin käsitys. Ja kuten tiedämme, toisin kuin Jeesus opetti, loppu ei tullut sen sukupolven aikana, jolloin opetuslapset sitä odottivat Jeesuksen selkeiden sanojen perusteella. Jätän syyn tähän lukijan pohdittavaksi.

En käsittele tässä niitä oppeja, joita ilmestyskirja tuo, koska ne eivät kuulu ketjun aiheeseen.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4800
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Entä tänä:

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. (1. Tess. 4:16-17).

Ei siinäkään puhuta varsinaisesti Taivaasta, mutta ei myöskään pysytä enää pelkästään maan päällä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4800
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ja tässä Jeesus puhuu selvästi, että menee valmistamaan meille sijaa Taivaaseen:

Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. (Joh. 14:3)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
jouko

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja jouko »

Usko synnyttää tekoja vaan ei yksikään pelastu tekojensa tähden vaan Herran Jeesuksen sovituksen tähden.
Ei Herra turhaan antanut henkeään.
Yksikään ihminen ei voi seistä Herran edessä tekoihinsa turvaten, vai onko täällä joku joka voi?
Täytyy kyllä hämmästellä että mikä tämä missiosi on Olli?
Miksi kylvää lustetta viljan sekaan ja repiä raakileita Herran puutarhasta?
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti:Entä tänä:

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. (1. Tess. 4:16-17).

Ei siinäkään puhuta varsinaisesti Taivaasta, mutta ei myöskään pysytä enää pelkästään maan päällä.
Miten niin ei puhuta taivaasta ? Siinä sanotaan ihan selvästi, että " itse Herra on tuleva alas taivaasta". Ei siinä sanota että Herra poikkeaa yläilmoissa, vaan että Hän tulee alas sieltä.

Ja sitten siinä sanotaan että kun Hän on tulossa alas, meidät temmataan Häntä vastaan.

Tähän ei tarvita edes kreikan termistöä, kun se suomeksikin on jo niin selkeästi sanottu, ettei siitä voi erehtyä (jollei halua väkisin jakeen sanomaa itse tulkita toisin kuin siinä lukee).

Jos asut Helsingissä, ja joku tulee Rovaniemeltä junalla "alas" Helsinkiin, ja "sinä menet häntä vastaan", niin jokainen ymmärtää että menet esim. rautatieasemalle "vastaan".

Tämä on myöskin aivan sama tuleminen, mistä Matt kirjoittaa:
Matt 25 kirjoitti:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Huomaa, että tuossa sanotaan, että Ihmisen Poika tulee enkelien kanssa. Jeesus ei tuntenut oppia tempauksesta ennen Hänen paluutaan maan päälle, jolloin Hän tulee tuomitsemaan kansoja.
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti:Ja tässä Jeesus puhuu selvästi, että menee valmistamaan meille sijaa Taivaaseen:

Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. (Joh. 14:3)
Niin, missä kohtaa sanotaan että Jeesus valmistaisi taivaaseen sitä sijaa ? No ei missään.

Jos kreikan kääntää tarkasti, siinä sanotaan: Ja jos minä menen ja valmistan sijan teille, uudestaan minä tulen ja otan teidät minulle, että missä minä olen, tekin olette.

Jeesus siis tässäkin puhuu nimenomaan Ihmisen Pojan maan päälle tulemisesta, ja Hänen omiensa kokoamisesta, eikä meidän pois hakemisesta. Oppi siitä, että Jeesus valmistaisi sijaa taivaassa, ei ole perusteltu tämän jakeen pohjalta. Sen sijaan, jos katsomme mitä Jeesus itse opettaa asiasta, Katsopa ylemää tuo Matt 25:31-32, niin se vastaa sinulle myös tähän kysymykseen... eli Ihmisen Poika tulee alas ja Hänen eteensä kootaan kaikki viimeiselle tuomiolle.

Mietipä myös Joh 21:22: "Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua.""

Tässäkin kohdassa Jeesus osoittaa, että Hän itse uskoi ja opetti, että Ihmisen Poika tulee maan päälle vielä saman sukupolven aikana.
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Herrannimessä, tämä "vastaan" on juuri erinomainen esimerkki siitä, mitä olen halunnut tuoda palstalla esiin.

Nimittäin: nykyään on vallalla VALTAVA määrä oppeja, joita ei Raamatusta löydy. Ja ennen kaikkea paljon, mitä Jeesus tai Paavali eivät opettaneet. Ongelma on se, että kun ihmiset lukevat omia Raamattujaan, he lukevat jakeen ja koska se pintapuolisesti katsottuna "melkein-sopii" omaan ennalta valittuun oppiin, se katsotaan sopivan siihen. Eikä ollenkaan tajuta lukea tarkemmin itse jaetta tai sen asiayhteyttä !

Minä tein aiemmin juuri niin kuin sinäkin nyt. Puolustelin "tempausta" juuri tällä jakeella, koska olin uskonut opin, jota ei Raamatusta löydy. Mutta fiksuille teologeille se ei mennyt läpi silloin, eikä mene nyt. Vain vapaissa liikkeissä, jossa tempausta opetetaan ikäänkuin "varmana asiana", ja sen epäilijöitä ei pidetä uskovaisina (kuten fundamentalistisille liikkeille on tyypillistä), kukaan ei uskalla epäillä. Ainakaan ääneen.

Tämä jae on äärimmäisen hyvä esimerkki, ja toivon että voit ymmärtää tämän kirjoitukseni opetuksena lukea jakeita tarkemmin.

Nimittäin: Jos henkilö A asuu Helsingissä, ja henkilö B Jyväskylässä, ja sovitaan, että: "A menee B:tä vastaan Tampereelle", niin kumpi on sillon menossa kumman luo ?

No tietenkin B on menossa A:n luo, sillä "vastaan tulija" on aina ja poikkeuksetta henkilö, joka odottaa vierasta luokseen, eikö ?

Toki asiayhteys ja kulttuurikin pitää ottaa jakeissa huomioon. Israelissa, kun joku korkeampiarvoinen sai korkea-arvoisia vieraita, niin oli tapana, että tulijaa mentiin vastaan esim. kaupungin portille.

"Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'"
" Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi."
"ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: ..."
"Sentähden kansa menikin häntä vastaan,"

Huomaatko, veljeni ? Vastaan tarkoittaa 1 Tess 4:13 sitä, että me menemme ottamaan Häntä vastaan, kun Hän saapuu.

Suosittelen aivan kaikille, että luette mitä jae oikeasti sanoo.

Ja kuten huomaatte, vapaiden suuntien "tempaukselle" ei Raamatussa ole tukea. Raamattu osoittaa Jeesuksen tulevan maan päälle kuninkaaksi ja tuomitsemaan, ja silloin meidät "temmataan" Häntä vastaan, ja Hänen eteensä kootaan kaikki kansat.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4800
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eli olisimme tämän mukaan vihan ajan maan päällä, mutta meillä ei olisi sijaa Taivaassa? Raamatun mukaan ihmisiä kuitenkin menee Taivaaseen lukemattomia määriä Johanneksen Ilmestyksen mukaan, eikä meitä ole määrätty vihaan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti:Eli olisimme tämän mukaan vihan ajan maan päällä, mutta meillä ei olisi sijaa Taivaassa? Raamatun mukaan ihmisiä kuitenkin menee Taivaaseen lukemattomia määriä Johanneksen Ilmestyksen mukaan, eikä meitä ole määrätty vihaan.
Niin... jos nyt siis puhutaan Jeesuksen ja Paavalin opetuksista, niin niissä ei ole vihan aikaa, paitsi mitä Matt 25 tuo esille.

Jeesus esitti oman käsityksensä maailman viimeisistä tapahtumista ennen Ihmisen Pojan saapumista maan päälle, jolloin välittömästi kaikki kansat kerätään Hänen eteensä, ja ne tuomitaan, toinen tuleen (hävitettäväksi, Jeesuksen opetuksessa ei ollut mitään ikuista helvettiä, vaan sammumaton tuli joka kuluttaa), ja toinen siihen valtakuntaan maan päällä, jossa ei ole pahaa.

Alkuseurakunnan käsitykset vaihtuivat ajan kanssa hurjasti. Jopa Jeesuksen ja Paavalin käsitykset monista asioista erosivat toisistaan, eikä vain näiden viimeisten tapahtumien osalta. Oletko pannut merkille, että Paavali ei puhu oikeastaan mitään Jeesuksen elämästä tai opetuksista, vain Hänen kuolemastaan ja sen merkityksestä ? Paavalillahan oli myös aivan eri opetus parempaan paikkaan pääsemisestä kuin Jeesuksella, kuten jo tuossa toin ilmi.

Alkuseurakunta, opetuslasten sukupolven alkaessa olla ohi, etsi kuumeisesti selitystä miksi Jeesuksen lupaama Ihmisen Pojan tulo maan päälle ei toteutunut. Se oli suuri ongelma kristityille, jotka olivat saarnanneet Jeesuksen sanomaa. Paavlin aikana se oli jo muutoksessa, ihmisiä kehotettiin uskollisesti odottamaan, ja Paavalin jälkeen tarvittiin jo selityksiä sille. Se versio joka löi läpi oli 2 Piet 3:9 kaltaiset.

Tuona aikana ei ollut opillisesti yhtä seurakuntaa, vaan pääsuuntia oli monta; doketismi, gnostisismi, separatismi, modalismi, olipa vielä kristillinen juutalaisuuskin. Tänä aikana tuotettiin tuhansia kirjeitä ja oppien edustajat haalivat kannattajia.

Se, mikä aikanaan voitti kisan, sai sitten valita ne kirjat, joita nykyään kutsutaan nimellä "Raamattu", mutta tämä kirjojen valintahan tapahtui vasta yli 300 vuotta Jeesuksen jälkeen, joten aikana ennen sitä, ei ollut ns. "Raamattua".

Syy, miksi esim. Joh evankeliumi ja Ilmestyskirja valittiin lopulliseen Raamattuun aikanaan oli se, että se sopi siihen oppiin, joka oli muotoutunut n. 300 vuodessa Jeesuksen opista Paavalin opiksi, siitä eteenpäin eri muotojen kautta sinne ja tänne, ja lopulta Konstantinuksen Rooman hyväksymäksi opiksi.

Se, mistä minä olen kiinnostunut on mitä JEESUS oikesti opetti. Ja kuten huomaat, se tieto on pitkälti tallella, mutta yllätys-yllätys, sillä ei ole paljoakaan tekemistä sen kanssa, mitä kirkko on nyt opettanut liki pari tuhatta vuotta... no, korjataan: puolitoista. ;)

P.S. Kannattaa myös muistaa, että Historiankirjoitus on aina voittajien historiankirjoitusta. Jos Neuvostoliitto olisi valloittanut Suomen, niin suolaisissakin historiankirjoissa lukisi että Suomi ampui Mainilan laukaukset, kuten nyt lukee historiankirjoissa Venäjällä...
Juhani

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

HerranNimessä"<
Minun käsitykseni on, että kaikki tapahtuu tämän armotalouskauden viime hetkellä, jonka perinteinen käsitys on ollut käytössä jo läpi vuosisatojen.

Minulla olisi yksi kysymys. Tiedätkö mikä on taivaan ja paratiisin ero?
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuo riippunee siitä, mitä oppia kannattaa. Periaatteessa vastaus on yksinkertainen: paratiisi oli maan päällä, ja Jeesuksen sanoma noin "yksinkertaistettuna" oli se, että Ihmisen Poika tulee maan päälle tuomitsemaan ja hävittämään pahat ja palauttamaan tänne tilan, jota voisimme kutsua paratiisiksi.

Matt 25:34 "Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti."

Ja taivas taas on Jeesuksen mukaan se paikka, jossa Isä asuu.
Juhani

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

HerranNimessä kirjoitti:Eli olisimme tämän mukaan vihan ajan maan päällä, mutta meillä ei olisi sijaa Taivaassa? Raamatun mukaan ihmisiä kuitenkin menee Taivaaseen lukemattomia määriä Johanneksen Ilmestyksen mukaan, eikä meitä ole määrätty vihaan.
Olen ymmärtänyt asian niin, että Herra varjelee meitä vihan aikana ja sen että maan päällä on vielä uskovia vihan aikana.

Biblia (1776)
1Tess. 5:9 Sillä ei Jumala ole meitä pannut vihaan, vaan autuutta omistamaan, meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta,

Biblia Ilm 3:
10 Ettäs pidit minun kärsivällisyyteni sanat, niin minä tahdon sinun varjella kiusauksen hetkestä, joka koko maan piirin päälle tuleva on, niitä kiusaamaan, jotka maan päällä asuvat.
11 Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla on, ettei kenkään sinun kruunuas ottaisi.

”Biblia kääntää Ilm 3:10:n tarkemmin kuin 33/38. Alkutekstissä ei ole sanaa pelastan, vaan varjella, pitää huolta. Vanha Biblia kääntää Ilm 3:10 alkutekstin mukaisesti. Alkutekstissä on sana tereo (tereso), joka tarkoittaa pitää huolta jostakin, varjella, vartioida ja ottaa vaarin. Kuvaannollisesti tereo sana tarkoittaa, että joku pidetään siinä tilassa missä hän on.”
http://www.kotipetripaavola.com/lopunaj ... paus7.html
olli

Re: Mitä Jeesus ja Paavali opettivat tuomiosta, taivaasta ja helvetistä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuota 1 Tess 5:9 jaetta ei ole syytä erottaa asiayhteydestään:
1 Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
5 sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
6 Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
10 joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.
Tässä jakeissa 1-4 Paavali kirjoittaa juuri samaa kuin Jeesuskin opetti: Ihmisen Poika palaa pian, ja sitten tulee tuomio. Se tapahtuu äkkiarvaamatta, ei siis mitään varoitusta.

Jakeet 5-8 taas puhuvat siitä, ettemme ole nukkumassa tämän aikamme ohi, vaan valvomassa, koska olemme päivän lapsia. Tällä hän tarkoittaa samaa kuin Jeesus vertauksessaan 5 tyhmästä ja 5 viisaasta neitsyestä.

Jakeen 9-10 sanoma liittyy juuri tähän; emme ole määrätyt vihaan, koska olemme valkeuden lapsia. Yön lapset - ne jotka nukkuvat tai ovat juovuksissa (jae 7) taas ovat määrätyt vihaan. On totta, että Biblian käännös on tässä parempi. 1938 käännöksessä on tulkittu asiaa kääntäjän opin mukaisesti.

Huomaa, että kuten Jeesuskin opetti, on ajan merkkejä, joita päivän lapset voivat seurata, mutta yön lapset eivät.

Mutta ei tässä mistään ilmestyskirjan kuvaamasta vihan ajasta puhuta. Sellaista oppia ei Jeesus eikä Paavali tuntenut, se tuli vasta jälkeenpäin.
Vastaa Viestiin