Raamatun virheet ja ristiriidat

Keskustelua sanasta
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti:Valitettavasti en ole näihin asioihin vielä syvemmin perehtynyt, mutta se herätti minussa monia kysymyksiä.
Juhani, olen iloinen jos saan antaa sinulle uutta mietittävää, mutta mitä tulee näihin asioihin (eri alkukielisiin versioihin), niin siinä kohdassa sanoisin että sinulla, uutena luomuksena, on varmaan parempiakin valintoja kuin perehtyä noihin asioihin.

Itse olen sitä tehnyt jo pitkän aikaa, ja tuntuu siltä, että mitä syvemmälle siihen soppaan menee, sen enemmän on sivujuonteita joihin pitäisi ehtiä tutustumaan tarkemmin.

Nimittäin, kaiken sen jälkeen mitä olen tähän asti oppinut, voin sanoa että Jumalan armo tulee edelleen esiin joka ikisessä käännöksessä, samoin kuin se, että Jeesus on Herra. Se ainoa asia jonka olen todellakin nähnyt tulevan aivan konkreettisesti vastaan näissä, on se, että sanainspiraatio-oppi on aivan tuulesta temmattua. Jos meillä olisi sanainspiraatio, meillä ei olisi kahta keskenään ristiriitaista alkutekstiä.

Suosittelen siis lämpimästi kuuntelemaan viisaita teologeja ja välttämään opin pohjalta tehtyjä käännöksiä. Jos sinulta sujuu englannin kieli, niin KJV eli 1600-luvulta peräisin oleva King Jamesin käännös on aivan erinomainen käännöksenä, joskin sen englanti ei ole ns. sujuvaa tai modernia. KJV 2000, eli sama nykyenglanniksi on myöskin todella hyvä, joskin siinä näkyy tietysti jo Westcott&Hortin käsiala, eli jakeita on muutettu/poistettu/lisätty.

Suomenkielisistä Biblia 1776 on todella hyvä ottaa mukaan kun lähdet jotakin paikkaa tutkimaan. Tosin, siinäkin tulee vastaan se vanhahtava kieli. Mutta siinä on vähemmän opillisia tulkintoja (kuten KJV:ssäkin). Toki pitää muistaa, että näissä alkuteksti on sitten puhdas Receptus.

Kaikkein antoisimpana olen itse kokenut sellaisen englanninkielisen laitoksen kuin "The Amplified Bible", jota saa ostaa Suomessakin monesta paikasta. Sinä on pyritty mahdollisimman laajaan alkukielen tulkintaan, ja joissakin kohdissa on jopa vaihtoehtoiset käännökset esitelty. Itse olen nauttinut Amplified Biblen tutkimisesta usein, kun on ollut jokin hankalampi kokonaisuus opiskeltavana.

Sitten voin vielä suositella netistä biblehub-sivuja, jonka kautta saa myös hyviä kommentaareja jakeisiin samalta sivustolta. (Hyviä ja huonoja... valitettavasti sielläkin on muutama huonompi joukossa, Barnes Notes on the bible on usein hyvää tekstiä, itse käytän Meyer's NT Commentarya tosi paljon, koska siinä on vahvaa asiaa niille jotka osaavat kreikkaa - valitettavasti aivan hepreaa ja latinaa muille).

Esimerkiksi tähän 1 Joh 5:7:ään ja sen käännöksiin eri versioissa liittyvä sivu on:
http://biblehub.com/1_john/5-7.htm

Valitettavasti tuokin sivusto on kuitenkin englanniksi.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos vinkistä Olli!

Valitettavasti tuo englannin kieli on minulta jo unohtunut monen Saksan vuoden jälkeen.
Pärjään 33/38 Raamatulla, mutta joskus käytän myös vuoden 1776 Bibliaa. Jos en kummastakaan löydä haluamaani, niin katson Lutherin vuoden 1545 saksankielistä käännöstä tai uutta Lutherin 2017 käännöstä. Tiedän myös sen, että moni käyttää myös Kuningas Jaakon käännöstä, joka on yleensä tarkempi kuin monet suomenkieliset Raamatun käännökset.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Olen huomannut ainakin yhden asian, joka luo käännöksissä sekaannusta. Esimerkiksi vieraskielinen sana voi tarkoittaa samalla montaa eri asiaa, mutta suomeksi se käännetään yleensä vain yhtä tarkoittavana asiana. Ymmärrät varmaan mitä yritän sinulle kertoa...
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

olli kirjoitti: Nimittäin, kaiken sen jälkeen mitä olen tähän asti oppinut, voin sanoa että Jumalan armo tulee edelleen esiin joka ikisessä käännöksessä, samoin kuin se, että Jeesus on Herra.
Aamen!
Tämä on asian ydin ja totinen totuus.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani & Olli. Kiitos teille antoisasta jutustelusta :)
Olli. Onko SDA-mies Walter Veith alunperin innoittanut sinua tutkimaan Raamattuja?

http://walterveith.com/

http://www.totalonslaught.com/
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Joo, alunperin kyllä - mutta Walterilla on oma SDA-näkemyksensä, minkä takia en voi hänen tekeleitään suositella sinänsä. Mutta jos osaa suodattaa noista SDA-opin pois, niin sitten.

Aikanaan olin samalla kannalla kuin Walter, eli että Textus Receptus on ainoa oikea. Mutta nykyään suhtaudun tähän asiaan varsin eri tavoin, sanottaisiinko aika neutraalisti.

En ole hanakasti vaihtamassa kantojani, mutta kun riittävästi todistusaineistoa tulee kannasta, joka ei ole minun omaksumani, niin tutkin sitäkin ahkerammin asiaa.

Sille ns. "omalle kannalle" löytyy aina tarpeeksi perusteluja... sitä sanotaan opettajien haalimiseksi omaan korvasyyhyyn (2 Tim 4:3), ja sitä pyrin tietoisesti välttämään. Etsin nimittäin aina totuutta asiasta. Siihen ei ole tosin paljon toivoa annettu Raamatussa... toisaalta, vrt.
Joh 18 kirjoitti:37 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."
38 Pilatus sanoi hänelle: "Mikä on totuus?" Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Olli. Ihailen tarmokkuuttasi. Tavallaan olen kateellinen "valitulle kansalle". Heille koittaa helpot ajat ainakin siinä mielessä, ettei tarvii enää päntätä. :D
Jer:
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
http://www.finbible.fi/VT/Jeremia/Raamattu1_31.htm
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:idea: Tämä blogi/saitti saattaa kiinnostaa tutkijahenkisiä ihmisiä. Jakakaatte jos katsotte aiheelliseksi.
Pass the WORD Services
... our intent is to electronically share materials, documents, and manuscripts (some very old and some not-so-old) whose contents were, at some time, deemed to be of great spiritual value ... and which, for whatever reasons, are presently not easily accessible through other media ... and to present them in a format that can easily be read on-screen or readily and freely printed by visitors via their web-browsers ... for their own personal use, study and spiritual enlightenment ...
http://www.passtheword.org/

LISÄMAUSTETTA
The Rapture: Context, Exegesis, Eisegesis and the Truth
The Rapture – Christians are exhorted to read and interpret biblical passages in their proper context and to avoid eisegetical interpretations of Scripture in favour of exegetical ones. Of course, all these tools are essential for an accurate understanding of many difficult passages in Scripture.
https://www.discerningtheworld.com/2017 ... e-rapture/

WORD OF FAITH / APOSTOLIC
Exposing:- Word of Faith / Apostolic and Prophetic Movement.
https://www.discerningtheworld.com/list ... tter-rain/
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Tämä blogi/saitti saattaa kiinnostaa tutkijahenkisiä ihmisiä. Jakakaatte jos katsotte aiheelliseksi.
Jossakin määrin mielenkiintoinen, toki, minullekin, mutta tuohon pitännee vielä tutustua ajan kanssa. Ainakaan ensi katsomalta, ulosanti ei ns. sävähdytä, koska siinä ei sinänsä tutkita mitään erityistä aihetta tai yleistä linjaa, vaan annetaan joidenkin ihmisten mielipiteitä.

Minua Raamatun tutkimisessa kiinnostavat sekä yleiset linjat (tekstien alkuperä yms.) että toki myös yksittäiset aiheet. Jotenkin vain tuossa en saanut oikein kummastakaan kiinni.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Täytyy sanoa, että en ole perehtynyt noihin juttuihin vielä niin syvälle. Mulle riittää jo siinä paljon ihmettelemistä ja purtavaa, että miksi KR 1933/38 puuttuu kymmeniä jakeita, jotka ovat silti olleet jo aikoja sitten vuoden 1776 Bibliassa?
Mielestäni Biblian teksti on vähän kuin "vanhaa murresuomea" saksalaisin vaikuttein (sanajärjestys ja puhekieli).
Niin, en ole mikään asiantuntija, mutta...
Pitäisiköhän ostaa se tarkempi vuoden 1776 Biblia, vai kirjoittaa ne puuttuvat jakeet suoraan KR 1933/38 Raamatun tyhjille sivuille?

Nimim. Köyhä ulkomaalainen, jolla on vain yksi Raamattu (1933/38). :)
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Olli:
...ulosanti ei ns. sävähdytä, koska siinä ei sinänsä tutkita mitään erityistä aihetta tai yleistä linjaa, vaan annetaan joidenkin ihmisten mielipiteitä.
Minunkaan mielestäni mielipiteet eivät ratkaise. Raamattu ratkaisee. Mutta. Lopulta näyttää siltä, että jossain vaiheessa Raamattua ei tarvitse lukea. Vai :?:
1Joh. 2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
JOHN 14: 26
“But the Counselor, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, He will teach you all things, and bring to your remembrance all that I have said to you.”

JOHN 16:13-15
“When the Spirit of truth comes, He will guide you into all the truth; for He will not speak on His own authority, but whatever He hears He will speak, and He will declare to you the things that are to come. He will glorify me, for He will take what is mine and declare it to you. All that the Father has is mine; therefore I said that He will take what is mine and declare it to you.”

1 JOHN 2:26-27
“I write this to you about those who would deceive you; but the anointing which you received from Him abides in you, and you have no need that any one should teach you; as His anointing teaches you about everything, and is true, and is no lie, just as it has taught you, abide in Him.”

HEBREWS 8:11
“And they shall not teach every one his fellow or every one his brother, saying, 'Know the Lord,' for all shall know me, from the least of them to the greatest.”
http://www.passtheword.org/GOSPEL-REDIS ... gospel.htm
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Anteeksi, mutta oliko kellään tietoa, että miksi esimerkiksi nämä vuoden 1776 Biblian jakeet puuttuvat 1933/38 Raamatusta? Olen vain tälläinen yksinkertainen uusi luomus Kristuksessa, joka janoaa sanan väärentämätöntä maitoa ja haluaisin jostakin löytää siihen tietoa.

"Mark. 15:28: Ja niin se kirjoitus kävi toteen, joka sanoo: "Ja Hänet luettiin pahantekijäin joukkoon".
Luuk. 9:54b: ...niin kuin Eliaskin teki.
Luuk. 9:55b: ...ja sanoi: "Ette tiedä, mistä hengestä te olette."
Luuk. 9:56a: "Sillä Ihmisen Poika ei ole tullut ihmisiä tuhoamaan, vaan pelastamaan."
Luuk. 17:36: Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään.
Luuk. 23:17: Mutta hänen piti kulloinkin juhlan aikana päästää yksi vanki irti.
Apt. 8:37: Niin Filippus sanoi hänelle: "Jos uskot koko sydämestäsi, niin on lupa." Hän vastasi ja sanoi: "Minä uskon, että Jeesus kristus on Jumalan poika."
Apt. 15:34: Mutta Silas katsoi parhaaksi jäädä heidän luokseen.
Apt. 24:6b: ...Ja me tahdomme tuomita hänet lakiemme mukaan
Apt. 24:7: mutta ylipäällikkö Lyysias tuli ja vei hänet suurta väkivaltaa käyttäen pois meidän käsistämme
Apt. 24:8a: ja käski hänen syyttäjänsä saapua eteesi.
Apt. 28:29: Ja kun hän oli tämän puhunut, lähtivät juutalaiset pois ja väittelivät paljon keskenään.
1 Kor. 6:20b: ja hengessänne, jotka ovat Jumalan.
1Joh 5: [puuttuvat osat jakeista ovat hakasulkeiden sisällä]
7 Sillä kolme todistavat [taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki; ja nämä kolme ovat yhtä.
8 Ja kolme on, jotka todistavat maan päällä:] Henki, vesi ja veri; ja ne kolme ovat yhtä."

http://www.kolumbus.fi/~w462389/raamattu/virhe-ut.htm
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti:Anteeksi, mutta oliko kellään tietoa, että miksi esimerkiksi nämä vuoden 1776 Biblian jakeet puuttuvat 1933/38 Raamatusta? Olen vain tälläinen yksinkertainen uusi luomus Kristuksessa, joka janoaa sanan väärentämätöntä maitoa ja haluaisin jostakin löytää siihen tietoa.
Niin, nyt kysyt oleellisen kysymyksen, eli miksi.

Simppeli vastaus on varsin yksinkertainen: nuo jakeet puuttuvat siksi, että Biblia 1776 käytti textus Receptusta, kun taas 1938/1992/... käyttivät Westcott&Hortin kreikan kielen laitosta, joka taas perustui Codex Sinaiticukseen ja Codex vaticanukseen (ja Codex Alexandrianukseen).

Kompleksisempi vastaus on taas vaikea antaa, koska vastus kysymykseesi "miksi" eli "miksi tietyt jutut puuttuvat" löytyy vain siitä, miksi Codex Sinaiticus ja Vaticanus sisältää erilaisen tekstin melkein 1500 kohdassa. Niistä on otettu pois kohtia, tai lisätty kohtia, tai oleelliseti muutettu kohtia.

Me emme tiedä miksi. Me vain tiedämme, ettei ole olemassa ns. "yhtä alkutekstiä". Voimme otaksua, että Codex B ja A (Vaticanus ja Sinaiticus) ovat saaneet gnostilaisia vaikutteita, ja että ne olisivat osa sitä Constantinuksen teettämää viidenkymmenen raamatun sarjaa, joka perustui Eusebioksen omaan käsitykseen ja tekstiin... joka taas oletetaan olevan väärennös jossa Eusebios otti mukaan omia harhaoppejaan.

Mutta sitten taas on se toinen vaihtoehto, että nämä testit ovat se ainoa oikea teksti, ja että sitten taas Textus Receptukseen olisi muutettu ja lisäilty tekstejä ennen sen laajempaa kopiointia.

Varmaa on vain se, että Codex A ja B ovat ehdottomasti vanhempia kopioita kuin yksikään säilynyt Textus Receptus.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Nyt alan vähitellen ymmärtämään sitä asiaa, jota olet ajanut takaa. Meillä on todellakin olemassa monenlaisia eri Raamattuja, kuten myös monia erilaisia sananjulistajiakin.
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juuri näin, Juhani.

Ja jos saan vielä laajentaa tästä, varmaankin ymmärrät, miksi mielestäni sanainspiraatio on täysin aivokuolleena syntynyt ajatus. Eihän sitä nyt voi vanha Erkkikään tietää, mikä niistä yli 2000:sta eri UT:n versiosta sitten pitäisi olla se "sanatarkasti absoluuttisen oikea", jos parhaat teologitkaan eivät osaa olla samaa mieltä edes "paras 100 erilaista tekstiä" - listasta. ;)
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minulle tuli juuri äsken mieleeni tämä Raamatun kohta:

Johanneksen evankeliumi:
16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Olen varma siitä, että Herra puhuu meille.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Tottakai Raamattu on elävän Jumalan eläväksitekevää elävää sanaa. Eihän muuten kukaan pelastuisi. Sana = elävöittävä vesi.
Biblia (1776) Joh. 4:14 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
http://www.finbible.fi/UT/Johannes/biblia_4.htm

Nappasin tuosta ylempää Juhanin kommentista:
1Joh 5: [puuttuvat osat jakeista ovat hakasulkeiden sisällä]
7 Sillä kolme todistavat [taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki; ja nämä kolme ovat yhtä.
8 Ja kolme on, jotka todistavat maan päällä:] Henki, vesi ja veri; ja ne kolme ovat yhtä."
TAI

Ehkä vain suggeroin itseni uskoon. Mene tiedä. Mitä jos kaikki on kuvitelmaa eikä ole mitään konkreettista? On vain matrixia ja simulaatiota. :o :shock: :?
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Eräs hyvin mielenkiintoinen Raamatun ristiriita on myös kaste, nimittäin kenen nimeen meidän tulisi ihmisiä kastaa ?
Matt 28 kirjoitti:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Eusebius, Kesarean piispa, ja joka tunnetaan myös kirkkohistorian isänä, on tunnetuimpia varhaisseurakuntien opettajia, joiden teksteistä näemme, että alkuperäinen lähetyskäsky ei puhunut Isästä ja pyhästä hengestä.
Eusebius kirjoitti:But the rest of the apostles, who had been incessantly plotted against with a view to their destruction, and had been driven out of the land of Judea, went unto all nations to preach the Gospel, relying upon the power of Christ, who had said to them, “Go ye and make disciples of all the nations in my name.”
Kohtia ja kirjoittajia on lukuisia, tässä siis vain yksi esimerkki siitä, että Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan ihmisiä Jeesuksen nimeen.
Apostolien teot kirjoitti: 4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
9:14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat."
9:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
9:21 Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
9:27 Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä.
9:28 Ja niin hän kävi heidän keskuudessaan sisälle ja ulos Jerusalemissa ja julisti rohkeasti Herran nimeä.
19:13 Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa."
19:17 Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti. >> Jakeen lisätiedot
22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
26:9 Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan,


Tästä näemme selkeästi, ettei mitään muuta nimeä julistettu eikä edes kuulunut julistaa kuin Jeesuksen nimeä.

Jos alkuperäinen Jeesuksen lähetyskäsky olisi käskenyt kastamaan "Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimeen", olisivat apostolit toimineen lähetyskäskyn vastaisesti, sillä Raamatussa ei löydy kastetta mihinkään muuhun kuin kirjaimellisesti juuri JEESUKSEN nimeen.
Apt kirjoitti:2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ja poikkeuksia ei sitten ole. Kaikki tehtiin vain ja ainoastaan Jeesuksen nimeen; sanaa levitettiin Jeesuksen nimeen, kastettiin Jeesuksen nimeen, yms.

Olisivatko apostolit kastaneet vain ja ainoastaan Jeesuksen nimeen, jollei lähetyskäsky olisi kirjaimellisesti niin sanonut ? No ei takuuvarmasti !!! Jos alkuperäinen Jeesuksen lähetyskäsky olisi käskenyt kastamaan "Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimeen", ei tuossa tarkalleen ottaen edes MAINITA Jeesusta nimenä !!!

TästäKIN syystä on täysin selvää, että lähetyskäsky on Raamatuissamme väärennetty. Jeesus ei käskenyt kastaa muiden nimeen, kuten katolisen Raamatun lisäyksen (väärennöksen) mukaan luemme (vain harvat kirjoitukset sanovat "Jeesuksen nimeen").

Tämä on yksi niitä monia poistoja, muokkauksia ja lisäyksiä, joita juhanikin aiemmin toi ilmi. Raamattua on muokattu tukemaan katolisen kirkon mystiikkaa ja harhaoppia, ja on hyvin vaarallista pitää Raamattua sanainspiraationa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2235
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jeesuksen eräs Nimi on ; " Isä, Poika, Pyhä Henki". Kastekäsky käskee kastamaan "Nimeen", ei "Nimiin". Vaikka tuossa on kolme ERILAISTA nimikettä, ei se tarkoita kolmea "eri Jumalaa", vaan Kastekäskykin todistaa/opettaa Yhden Jumalan eri toimintaolemuksista-/-"persoonista". Vaikka on kolme nimikettä kastekäskyssä, niin ne muodostavat yhdessä yhden Nimen.

"Isän" nimi on Jeesus.

"Pojan" nimi on Jeesus.

"Pyhän Hengen" nimi on Jeesus.

Kun kieltää Jeesuksen Jumaluuden niin myös Matteuksessa olevasta kastekäskystä voi muodostua "ongelma".

--------------------------------------

Kastekäsky, ja sen noudattaminen, on ongelma ja vihastuksen kohde erityisesti saatanalle. Saatana tietää että se joutuu paljon suuremman urakan eteen kun ihminen on kastettu. Samoin saatana joutui paljon suuremman työmäärän eteen kun vanhassa liitossa mies oli ympärileikattu, sillä tehtyä ympärileikkausta saatana ei pystynyt mitenkään kumoamaan.

Tällöin saatana joutuu näkemään paljon paljon enemmän vaivaa eksyttääksen ihmisen pysyvästi eroon Jumalasta ja pelastuksesta. Saatana joutuu todella tarjoamalla tarjoamaan tämän maailman "aarteita", tai muuten valehtelemaan, pelottelemaan, eksytttämään ihmistä, joka on ympärileikkauksessa tullut Jumalan perustaman liiton lapseksi.

Vanhassa Liitossa se oli ympärileikkaus, Uudessa Liitossa se on Kaste.

Kastetunkin ihmisen voi eksyttää niin kuin ympärileikatunkin, mutta saatana ei pysty niitä tekemään tekemättömiksi, muuta kuin jos se onnistuu paaduttamaan ihmisen.

Näitä eksytyksen aseita saatana yritti käyttää Jeesuksenkin kasteen jälkeen Jeesukseen, ja epäonnistui.

Me, kastetut, taas epäonnistumme jatkuvasti, säännöllisesti, mutta meitä kantaa Jumalan Armoteko, Kaste, kun emme vain käännä selkäämme Jumalalle vaan turvaamme Häneen tämän lyhyen maallisen elämämme ajan.

Juuri Kaste on saatanalle suurin vihan kohde. Ellei saatana pysty estämään Kastetta se pyrkii kaikin tavoin viivyttämään sen toteutumista.

Pikkuvauvan, tai lapsen, Kaste on kaikista saatanan harmeista suurin. Siilä saatana EI PYSTY niillä "tarjouksillaan ja houkutuksillaan" eksyttämään KASTETTUA lasta pois Jumalan armosta, joilla se pystyy eksyttämään aikuisia ihmisiä. Sillä ei pikkuvauvaa tai lasta edes kiinnosta ne houkutukset joita saatana tarjoili esim. Jeesukselle.

Kun lapsi kasvaa niin sen liha voimistuu ja samalla alttius "lihan himoille", jotka synti meissä vaikuttaa.

Eräs lopunajan luopumuksen merkeistä on juuri kastettujen määrän väheneminen, kuin myös Kasteen viivyttäminen lapsen syntymän jälkeen. Tämä kelpaa saatanalle vallan mainiosti.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO, Isän nimi on Isä, Pojan nimi on Jeesus ja pyhän hengen nimi on pyhä henki.

Alkuseurakunta ei tuntenut kastetta "Isän, Pojan ja pyhän hengen nimeen". Se on vaan fakta. Varhaiset kirjoitukset vahvistavat täysin saman asian, mikä Apostolien teoissakin kerrotaan, eli että kastettiin Jeesuksen nimeen, saarnattiin Jeesuksen nimessä, yms.

Aivan kaikki. Evankelistat ja myös Jeesus itse puhui nimenomaan Hänen nimessään toimimisesta, ei muusta.

"Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta."

"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä"

"ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista."

"ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa."

"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi."

Kaikki tapahtuu nimenomaan Jeesuksen nimessä.

Nyt asia, jota eivät ihmiset kenties tajua on se, että jonkun nimessä toimiminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että henkilöllä on jonkun ANTAMA arvovalta. Jos teet jotakin Jeesuksen nimessä, se tarkoittaa suomeksi että Jeesus on sinulle antanut vallan siihen asiaan.

Tehdä jotakin Jeesuksen nimessä = tehdä jotakin Jeesuksen antamalla auktoriteetilla. Näinhän tässä Jeesuksen nimessä toimiminen nimenomaan on. Lähetystyötä ja saarnaamista tehdään Jeesuksen nimessä, eli saman Jeesuksen joka on lähetyskäskyn antanutkin.

Raamatussa ei todellakaan ole yhtään kohtaa, joka puhuisi siitä että kolminaisuutta olisi missään kohden julistettu ennen kuin vasta vuosisatoja jälkeen. Myös tämä "Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimeen" on osoitettu jälkeenpäin tehdyksi lisäykseksi Matteuksen tekstiin.
Vastaa Viestiin