Raamatun virheet ja ristiriidat

Keskustelua sanasta
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Hei, tähän sopisi varmaan leikkimielinen toetokilpailu. Ei sitten saa katsoa Raamattuja ennen kuin on vastannut, jooko?

Mikä on OIKEIN, eli mitä olette RAAMATUSTA lukeneet ?
1.
a. "En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
b. "en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."
2.
a. "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
b. "Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa, ja maassa rauha, ja olkoon ihmisillä hyvä tahto!"
3.
a. "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa"
b. "Sillä kaikki kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kuritukseksi vanhurskaudessa"
4.
a. "Mutta hän kääntyi ja nuhteli heitä. Ja he vaelsivat toiseen kylään."
b. "Mutta Jesus kääsi itsensä ja nuhteli heitä, sanoen: ette tiedä, minkäkaltaisen hengen omia te olette. Sillä Ihmisen Poika ei ole tullut kadottamaan ihmisten sieluja, vaan vapahtamaan. Ja he menivät toiseen kylään."
5.
a. "Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,"
b. "Minä olen hyvä paimen, joka tunnen omani, ja minut tunnetaan myös omista lampaistani,"
6.
a. "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!"
b. "Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!."
7.
a. "Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä."
b. "Kuin he olivat tulleet Mysiaan, halusivat he vaeltaa Bitynian läpi; mutta ei Henki sitä sallinut."
8.
a. "Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."
b. "Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, meidän edestämme uhrattu."

Nooh, mitenkäs meni ? Laita vastausta ja oikeaa riviä, aaaaaaaa, bbbbbbbb, ababababab, bababababa, vai mikä ?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Noniin Olli. Back to basics. Mihin, jos mihinkään, Raamatun arvovalta perustuu? Mutta muuten suositan lämpimästi veli Valtterin valistusta :arrow: SDA-mies Walter Veith opettaa: "Battle of the Bibles"

https://www.youtube.com/watch?v=tNv-zzpIwBs
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Mulla ei ole mitään ongelmia. Molemmat vaihtoehdot a ja b ovat oikeita ja molemmat vaihtoehdot käyvät mulle. Aivan sama mulle, Raamatun totuuden ja asian ymmärtäminen ei siitä kuitenkaan vähene. Jonninjoutavaa pilkun viilausta ..
näkymätön ninni

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Jonninjoutavaa pilkun viilausta ...

Tuotapa ei voi kyllä paremmin sanoa! - kiitos Juhani-

Sinetti kirjoitti tuolla toisessa ketjussa näin:
Tänään, rukous hetkelläni, näin samalla mustavalko kuvaa norsusta. Se oli kuin piirrettyä sarjakuvaa. Siinä kuvattiin tuon norsun kömpelöä olemusta.
Mietin, liekkö tuo edes näky, mutta ajatukseni kulkivat norsujen posliini kaupassa. Kyllä siinäkin Sanomaa löytyy, kunhan sitä syvemmin miettii.
Ehkä meillä täällä, on nyt tuollainen tilanne. Pitää varoa, sillä on niin paljon haurasta ja särkyvää.
Siunaten teitä.
Täälläkin palstalla on paljon haurasta ja särkyvää!!! On paljon hauraita uskovia, joille on syntymässä luottamus Jumalan Sanaa kohtaan. Älkää rikkoko tuota haurasta luottamusta ja talloko särkyvää uskoa jalkoihinne!!!
jouko

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja jouko »

Minusta tämä keskustelu on jauhannut paikoillaan jo alusta alkaen ja tätä väittelyä voitaisiin käydä hamaan loppuun ilman minkään asteista hyötyä.
Samat argumentit toistuvat vuoron perään.
Totuus pysyy joka tapauksessa muuttumattomana.
Joku kertoo nähneensä koivikon toinen puhuu kuusista ja kolmas molemmista, yhtälailla kaikki ovat nähneet metsän ja se lienee pääasia.
On todettava että olen lukenut myös Raamatun kannesta kanteen enkä ole koskaan pohtinut tuollaista asiaa.
Lukiessani aina rukoilin että Herra antaisi minulle ymmärrystä että saisin kätkeä sanat sydämeeni.
Sain myös ymmärrystä ymmärtää että typeryydessäni en millään pysty edes ymmärtämään kaikkea, mutta olennaisen ymmärsin ja sitä mitä en ymmärrä sen minä jätän Herrani haltuun.
Siunausta teidän jokaisen päivään ja voimia näihin lopunaikoihin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4652
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Juuri kun oli puhetta siitä kuinka Raamattua voi lukea kahdella tavalla: toisille se on kuin kuollut kirjain ja toisille se on Jumalan elävä sana. Ristiriidat tekevät Raamatusta haavoittuvan näköisen mutta se ei poista sen alkuperäistotuutta. Ja kuinka ollakaan Fingerpori ohjattiin kruunaamaan asiaa hauskalla sarjakuvalla, joskin moni kavahtaa kun tehdään pilkkaa ristintyöstä. Huom! Tässä on huomiotava ettei pilkka ole pahansuopaista.
Fingerpori_20171129.jpg
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4652
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Juhani kirjoitti:Mulla ei ole mitään ongelmia. Molemmat vaihtoehdot a ja b ovat oikeita ja molemmat vaihtoehdot käyvät mulle. Aivan sama mulle, Raamatun totuuden ja asian ymmärtäminen ei siitä kuitenkaan vähene. Jonninjoutavaa pilkun viilausta ..
AMEN!
näkymätön ninni

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Hauska Fingerpori Jarmo! Kyllä nauratti! Sopii hyvin tähänkin ketjuun! :lol:
näkymätön ninni

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Pistän vielä tämän aamuisen löytöni tähän (ja sitten lähden keittiön kaaosta siivoamaan).

Petri Paavola kirjoittaa uusimassa kirjoituksessaan lopuksi näin:
Raamattu kertoo totuuden elämän synnystä maan päälle. Jumala loi niin eläimet kuin ihmisen sekä kasvillisuuden jne. Monimuotoinen elämä maan päällä on huippuälykkään Luoja Jumalan superälyn suunnittelun tulos. Raamatun sanan tärkein sanoma on uskon kautta Herraan Jeesukseen pelastuminen, jonka seurauksena ihminen saa syntinsä anteeksi sekä iankaikkisen elämän.
linkki koko tekstiin tässä: http://www.kotipetripaavola.com/evoluut ... steet.html
Sinettisormus

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Eilen illalla mietiskelin tätä, että ihminen, uskova semmoinen, jolla ei sydämessä asu Pyhää Henkeä, ei voi nähdä Jumalan Sanaa Elävänä Totuutena. Hän lukee Raamattua kuin kuollutta kirjainta.
Mutta kun Pyhä Henki alkaa vaikuttaa, alkaa näkemään Sanan aivan uudessa valossa. Sen Sanoma avautuu aivan uudella tavalla. Sen luvut ja jakeet saavat uuden merkityksen ja ihmeissään saa huutaa: " Tätäkö tämä tarkoittikin? " :)
Näin minulle kävi ja niin monelle muille, jonka sydämeen Pyhä Henki sai tilaa, tulla asumaan.
Siis pyhitytään entisestään, että sydämessä on tilaa Pyhän Hengen tulla.
Amen.
Sinettisormus

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ninni aamuiseen norsu näkyyni:
Täälläkin palstalla on paljon haurasta ja särkyvää!!! On paljon hauraita uskovia, joille on syntymässä luottamus Jumalan Sanaa kohtaan. Älkää rikkoko tuota haurasta luottamusta ja talloko särkyvää uskoa jalkoihinne!!!
Totta, kun miettii vertauskuvallista, norsua posliinikaupassa, sitä kaikkea haurasta ja särkyvää siinä ympärillä, tulee mieleen ne arvokkaat astiat, jotka ovat valmistettu jaloa käyttöä varten, niistä moni on aivan ainutkertainen, ja jos tuollaisen hajoittaa, särkee, niin samanlaista ei saa koskaan takaisin, se on totaalisesti menetytty.
Sinettisormus

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Huom!
Vain, ja ainoastaan, Jeesus voi kuitenkin ennalleen asettaa kaiken!
näkymätön ninni

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamen Sinetti!

Noista arvokkaista astioista puheen ollen muistin tuon sinun näkysi posliini maljakosta:
Tänään, herätessäni, näin hieman himmeän kuvan, jossa oli vanha posliini maljakko, jossa oli pieniä kukkakoristeita maalattu sen pintaan. Sen reunoista roikkui ohkaisia koriste ketjuja.
Se oli tehty jaloa käyttöä varten, Herran astiaksi.
Se oli kukkamaljakko. Ehkäpä juuri hääjuhlaa varten. Kohta se koristellaan, ja juhla voi alkaa!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2235
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tämän välillä masentavan ketjun kautta on minulle avautunut, ja vahvistunut se näkemys, että Jumala todella on HALUNNUT kirjoituttaa hieman eri sanoilla ja eri painotuksilla puhuessaan jostakin aiheesta. ----> Jumala Sana todella on ELÄVÄ, ei siis paikalleen juuttunut, "kuollut kirjain", vaan elävä, niin kuin vesivirrat.

Jumalan Sana ei ole millään muotoa kahlehdittu.

( On eri asia varsinaiset käännösvirheet tekstin kääntämisen yhteydessä kuin suoranaiset väärennökset, Raamatun sisältöä ei ole yksikään ihminen päättänyt. Jumala on valinnut kirjoittajat jokaiselle tekstille juuri oikeaan aikaan. Raamatun tekstiin todella VOI LUOTTAA.)

Jumalan Sanaahan Raamatussa verrataan myös "eläviin vesiin", "Hengen virtoihin", jotka tekevät ihmisen eläväksi ja pitävät tämän hengissä maallisen vaelluksensa aikana.

Hesekiel 47:1 Sitten hän vei minut takaisin temppelin ovelle. Ja katso, vettä kumpusi temppelin kynnyksen alta itään päin,...

47:9 Ja kaikki elolliset, kaikki, jotka liikkuvat, virkoavat elämään kaikkialla, mihin tämä kaksoisvirta tulee. Ja kaloja on oleva hyvin paljon; sillä kun nämä vedet sinne tulevat ja vesi paranee, niin kaikki virkoaa elämään, minne vain virta tulee.

Ilm.22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

Vanhassa Testamentissa Jumalan Sanaa, ja sen PYHYYTTÄ, kuvasi Kultainen Seitsenhaarainen Lampunjalka, joka oli Telttamajan etuosassa, joka taas oli alueena Pyhitetyn ja lunastetun seurakunnan vertauskuva.

Lampunjalka OLI KOKONAAN KULTAA. Tämä yksistään jo TODISTAA Jumalan Sanan väärentämättömyydestä.

Kulta kuvasi Taivaallista Vanhurskautta ja Pyhyyttä että Kuninkuutta. Lampunjalka oli ns. yhtä puuta", eli siinä "rungossa" ei ollut eri osia, vaan Se oli Yksi.

Kuvaus Lampunjalasta todistaa Jumalan Sanan väärentämättömyydestä. Siinä EI OLE MITÄÄN IHMISESTÄ ITSESTÄÄN. Jos olisi, niin se ei enää silloin olisi Jumalan Sanan Lampunjalka, eikä olisi Telttamajan etuosassa, Pyhässä.

Jos Jumalan Sana olisi ihmisestä, siis ihmisten itse päättämää, aivoittelamaa sisällöltään, Jumala olisi määrännyt jonkin epäpuhtaan metallin tuon"lampunjalan" materiaaliksi, ja tuo ihmistekoinen "lampunjalka" ei olisi sijainnut edes Temppelin/Telttamajan etupihalla, vaan ulkona, siellä minne syntiuhripukkikin lopulta kerran vuodessa päätyi Suurena Sovituspäivänä, eli pois Jumalan Kasvojen edestä.

Raamatussa olevat ns. ristiriidat ovat näennäisesti ristiriitoja, eivät todellisesti. Jumala haluaa omiensa tutkivan tarkemmin sekä syvällisemmin tekstiä.

Vihollinen tekee kaikkensa syödäkseen Jumalan Sanan arvovaltaa, uskottavuutta. Vihollinen ALOITTI hyökkäyksensä sillä tavalla ----> 1.Moos.3 "Onko Jumala todellakin sanonut ? "

....ja se myös jatkaa sillä tiellä loppuun asti ----> Ilm.12:17 " Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle"


Joh.21:24-25 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi./ On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, AO!
ILOITSEN puolestasi, että tuo kaikki on avatunut sinulle, tai Pyhä Henki on sen sinulle avannut. Hän on meidän neuvon antajamme. Tässäkin Herra käyttää, että tämä kaikki tapahtunut täällä ei ole turhaa. Hän on Elävä Jumala. Hänen tekonsa on elävät.
Sinettisormus

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ja vielä tuosta ninnin muistuksesta, tuosta maljakko näystä.
Todella ihmettelin sen yläreunoista putoavia ketjuja ja ajattelin ne koristeiksi, mutta nyt ne avautuvat toisella lailla.
Tuo kaunis maljakko, jaloakäyttöä varten, olikin kahlehdittu, eikä se pysty toimimaan arvoisellaan tavalla, ilman Pyhää Hengeä.
Jotta se pääsee tuohon jaloon käyttöön, joka sille on tarkoitettu, sen tulee puhdistua kaikesta liasta sisällään.
Sen ulko muoto on kaunis, mutta mitä on sisällä?
Meidän tulee kilpailla itsemme kanssa loppuun asti, aina lisää ja lisää pyhittyen, jotta meistä tulee noita jaloja astioita, toisille iloksi ja hyödyksi!
Halleluja! Nyt tuokin avautui! Kiitos Jeesus!
Näkee vahvasti, että Herralla on nyt vahva ote Pelastussanomassa, täällä tapahtuu nyt uudistusta ja ennalleen asetusta!
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti:Mulla ei ole mitään ongelmia. Molemmat vaihtoehdot a ja b ovat oikeita ja molemmat vaihtoehdot käyvät mulle. Aivan sama mulle, Raamatun totuuden ja asian ymmärtäminen ei siitä kuitenkaan vähene. Jonninjoutavaa pilkun viilausta ..
Molemmat vaihtoehdothan voivat hyvinkin olla oikeita. Mutta fakta on vain se, että vain toinen niistä on alkuperäistä tekstiä. Toinen ei siis ole alkuperäisen tekstin mukainen, vaan sitä on muutettu.

Siitä nyt kaikki sentään lienevät samaa mieltä, että Matteus kirjoitti vain yhden evankeliumin, tai Johannes vain yhden Ilmestyskirjan, eikö ?

Nyt sitten ihan kaikille vielä uudestaan tiedoksi, että nämä eivät siis ole vain eri "käännöksiä" samasta tekstistä, vaan nämä ovat kahden ERILAISEN alkutekstin käännöksiä.

Esimerkiksi tämä Ilm 22:14 asia ei suinkaan ole mikään "ihan sama kumpi" - juttu:
a. "Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!"
b. "Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!."

Ymmärrän, että ne saattavat hyvinkin kuulostaa samalta, mutta ne ovat itse asiassa KAIKKEA muuta kuin sama asia. Tässä jompi kumpi tuo nimittäin julki VÄÄRÄÄ teologiaa.

a-kohta nimittäin viittaa suoraan Ilm 7:14: ""Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Autuaita elikkä ikuisesti onnellisia ovat nimenomaan ne, jotka ovat pesseet vaatteensa, koska he ovat taivaan kansalaisia.

Sen sijaan, b-kohta viittaa siihen, että ilman Jeesustakin pääsisi taivaan iloon, vain pitämällä Jumalan käskyt. Se on teologisesti väärä väite, joka osuu varsin hyvin yhteen legalistisen opin kanssa, mutta ei armoon perustuvan.

Nyt vaan on sillä tavalla, että tässä oli vain muutama esimerkki niistä luokkaa tuhannesta suuremmasta erosta meille säilyneissä UT:n käsikirjoituksissa.

Joka tapauksessa on päivänselvää, että toinen teksti on siis tässä kohden väärennös. Joka muuta väittää, pettää itseään. Johannes on kirjoittanut vain YHDEN 22:14 jakeen. Toisen on joku muokannut haluamakseen.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Meidän pitää kunnioittaa Jumalaa ja Hänen sanaansa. Jos joku yrittää vain kaikella älyllisellä kyvyllään tarttua kiinni Jumalan valtakunnan salaisuuksiin, tulee varmasti epäonnistumaan. Siksi Jeesus puhui usein vertauksin, että ainoastaan he jotka haluavat ymmärtää, tulevat ymmärtämään.
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti:Siksi Jeesus puhui usein vertauksin, että ainoastaan he jotka haluavat ymmärtää, tulevat ymmärtämään.
No, sanottaisiinko vaikka niin, että se, että Jeesus puhui vain vertauksin, on myös se perussyy siihen että meillä on tänä päivänä satoja seurakuntia jotka katsovat oppinsa olevan "sitä ainoaa, puhtainta ja oikeaa".

Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "seurakunnan (tai yhteisön) yksi ainoa oikea oppi". Näin ollen, ei ole myöskään mahdollista, että Jeesuksen opetukset olisivat selitettävissä ja ymmärrettävissä vain yhdellä tavalla.

Vaikka toki joka asiasta on olemassa ns. "totuus", tai "oikea oppi", niin se ei kuitenkaan ole meidän ihmisten asia määritellä mikä se on. Me kun emme valitettavasti sitä tiedä.

Meidän pitää muistaa, ja myös pitää oikeasti mielessämme, että Raamatun opetusten tulkintaan on monta eri tapaa, joista mikään ei ole itsessään sen oikeampi kuin joku muu.

Näin ollen, meidän oma ajattelumme saattaa olla kovinkin paljon harhassa, ja silti ajattelemme asioita usein vain omasta näkökulmastamme. Näemme asiat sen opin pohjalta, jonka olemme sisäistäneet tai jota itse ajattelemme "oikeimmaksi".

On hyvin vaarallista ajattelua todeta että "minä edustan ainoaa oikeaa uskoa". Sehän olisi samaa kuin todeta että "minä en voi olla väärässä" tai "minun oppini on parempi kuin lähes kaikkien muiden ihmisten".

Tämän vuoksi, mielestäni se, mitä sanoit on juuri totta, mutta aivan eri syystä kuin ehkä ajattelit. Saanko jatkaa lausettasi tähän muotoon:
ainoastaan he jotka haluavat ymmärtää, tulevat ymmärtämään MUITA ja heidän käsityksiään, jotka ovat yhtä arvokkaita kuin se omakin.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Saisinko minäkin jatkaa vielä lausetta:

Meidän pitää kunnioittaa Jumalaa ja Hänen Sanaansa sekä myös lähimmäisiämme.
Vastaa Viestiin